Vinterföräldrar 2019/2020

Då har jag berättat för de närmaste kollegorna och rektorn, phu vad nervöst det var :o :laugh: mått jättebra i två veckor nu förutom att jag vaknar strax efter 3 varje natt och känner mig pigg O_o ska man inte bli trött av att vara gravid?
 
Nu har jag börjat jobba efter semestern och det går bra tycker jag. Tröttheten är som den är, men jag somnar i alla fall inte vid skrivbordet :D när jag tänker på hur lite tid det faktiskt är kvar på jobbet (BF december) så känns det galet! Mina kollegor har börjat fråga när jag planerar att gå hem (vi jobbar mycket i projekt som kräver en del planering) och ja, jag har ingen aning... Just nu mår jag ju prima, men tänker att jag gärna vill ta det lite lugnare sista tiden. Hur tänker ni?

Gjorde KUB för några veckor sedan och allt såg bra ut! Fick också bekräftelse på att det verkligen är bebisen jag känner när jag kunde se rörelserna samtidigt. Så häftigt!! Vill göra UL varje vecka!
Förresten, ni som tänker på rörelser så berättade jag för BM då också att jag kände bebisen varje dag och då sa hon att jag inte skulle oroa mig om det kommer dagar nu där jag inte känner något alls :)
 
@Tonks Ja, det känns ju jättesvårt att planera så långt i förväg. Man har ju ingen aning om hur man mår, hur det känns eller hur mycket man orkar senare i graviditeten - särskilt inte nu när det är första barnet tycker jag! Min tajming (med BF 11 januari) blir ganska perfekt tycker jag - jag tänker att jag jobbar till jul och sen får man ju ändå typ 14 dagars ledigt med bara några få semesterdagar. Och det är ju ingen mening att jag går tillbaka till jobbet där den 6 januari tänker jag (men vet inte om det är rimligt, man kanske kan planera jobb ända fram till BF?)... Har du någon som helst tanke om hur du ska göra?

Härligt att KUB visade på bra siffror förresten! Och skönt med barnmorskans lugnande ord kring rörelserna 😊 Jag har ultraljud på måndag och längtar mycket, håller med om att det är så häftigt!

Har era barn någon favoritsida av magen? För mig är det jättetydligt att barnet gärna ligger på vänster sida.
 
@Tonks Säger som Cherie att det är svårt att veta. Jag mår ju typ aldrig dåligt så jag har lite svårt att föreställa mig slutet :p bf kommer bli i mitten/slutet av sportlovet men jag tänker att ungen säkert vill stanna ett par veckor till, så mår jag bra kanske jag stannar tills dess, vad vet jag.

Igår var vi på kalas för sambons släkt så vi berättade då och alla var såå glada. Men åkte därifrån på kvällen med känslan att alla behandlade mig som att jag blivit sjuklig O_o:cautious: "lägg du dig och sov en stund, du är väl trött", "inte kan du sitta där på golvet! Kom och sätt dig i soffan", "du måste ta hand om dig själv", "sambons namn*, nu måste du ta hand om henne". Hallå, jag är gravid, inte invalid och jag mår alldeles utmärkt! Får ni andra höra sånt här med?
 
I tisdags sa chefen att på torsdag måste du säga när du tänkte vara föräldraledig... Blev snabbt beslut men sen var jag tvungen att ändra mig i helgen eftersom jag glömt räkna med sambons avtal (föräldrapengar från jobbet). Så nu blir det ett år hemma, sen jobba ett halvår och sen fyra månader hemma.
 
I tisdags sa chefen att på torsdag måste du säga när du tänkte vara föräldraledig... Blev snabbt beslut men sen var jag tvungen att ändra mig i helgen eftersom jag glömt räkna med sambons avtal (föräldrapengar från jobbet). Så nu blir det ett år hemma, sen jobba ett halvår och sen fyra månader hemma.

Finns det någon guide för dumhuven till hur man optimerar sin föräldrapenning?
Jag försöker läsa på försäkringskassan men blir inte klokare... 🤷🏼‍♀️
 
Finns det någon guide för dumhuven till hur man optimerar sin föräldrapenning?
Jag försöker läsa på försäkringskassan men blir inte klokare... 🤷🏼‍♀️
Jag har ju lite övning efter tre barn tidigare. Men det är inte så komplicerat. Vad fastnar du på?

Jag tar av mina häst pengar för att kunna vara hemma länge den här gången, annars har jag jobbat tidigt och deltid under hela första året.
 
Jag har ju lite övning efter tre barn tidigare. Men det är inte så komplicerat. Vad fastnar du på?

Jag tar av mina häst pengar för att kunna vara hemma länge den här gången, annars har jag jobbat tidigt och deltid under hela första året.

Jag fastnar väl på i princip allt..
det är första barnet för både mig och partner, hur längre är det rimligt att vara hemma?
Jag vill gärna inte sätta barnet i förskola förrän det är 1,5 år. Innan dess känns barn så himla små?

Partner vill dela lika på ledigheten, och tjänar några tusenlappar mer än mig, ingen större skillnad. Vi får föräldralön från arbetsgivaren båda två.
Men hur ”ska” man resonera för att maxa ledigheten, ha en dräglig tillvaro och ändå inte bränna alla dagar direkt?
 
Jag fastnar väl på i princip allt..
det är första barnet för både mig och partner, hur längre är det rimligt att vara hemma?
Jag vill gärna inte sätta barnet i förskola förrän det är 1,5 år. Innan dess känns barn så himla små?

Partner vill dela lika på ledigheten, och tjänar några tusenlappar mer än mig, ingen större skillnad. Vi får föräldralön från arbetsgivaren båda två.
Men hur ”ska” man resonera för att maxa ledigheten, ha en dräglig tillvaro och ändå inte bränna alla dagar direkt?
Första året kan man vara hemma utan att ta ut minst fem dagar i veckan och ändå ha skyddad SGI. Om man har råd är det ett bra sätt för att spara lite dagar.
 
@Tonks förra graviditeten gick jag hem 2,5 veckor innan bf, dottern kom fyra dagar efter bf så jag var hemma 3 veckor innan hon kom.
Den här gången tänker jag nog jobba till 1,5 vecka innan bf. Sen vet man ju aldrig när bebis tänker komma :p
 
Första året kan man vara hemma utan att ta ut minst fem dagar i veckan och ändå ha skyddad SGI. Om man har råd är det ett bra sätt för att spara lite dagar.

Så om vi är hemma nio månader var, så behöver vi inte ta ut minst fem dagar per vecka?
 
Jag fastnar väl på i princip allt..
det är första barnet för både mig och partner, hur längre är det rimligt att vara hemma?
Jag vill gärna inte sätta barnet i förskola förrän det är 1,5 år. Innan dess känns barn så himla små?

Partner vill dela lika på ledigheten, och tjänar några tusenlappar mer än mig, ingen större skillnad. Vi får föräldralön från arbetsgivaren båda två.
Men hur ”ska” man resonera för att maxa ledigheten, ha en dräglig tillvaro och ändå inte bränna alla dagar direkt?
Jag gjorde en tabell i Excel. Sen bestämde jag hur mycket jag behövde ha i "lön" varje månad och så experimenterade jag med siffrorna. Tog med föräldraprocenten från jobbet och sen det jag tar från sparkontot för att det ska gå runt. Ta så få dagar ni har råd med första 12 månaderna.
 
@Madick Dubbeldagarna då, hur fungerar dem? Jag och sambon vill vara hemma ihop första tiden. Ska vi söka fp för samma dagar då? Även om vi kanske bara tar ut 1 eller 2 dagar var per vecka?
 
I tisdags sa chefen att på torsdag måste du säga när du tänkte vara föräldraledig... Blev snabbt beslut men sen var jag tvungen att ändra mig i helgen eftersom jag glömt räkna med sambons avtal (föräldrapengar från jobbet). Så nu blir det ett år hemma, sen jobba ett halvår och sen fyra månader hemma.

Men måste man bestämma/meddela hela föräldraledigheten så långt innan? Jag tror inte ens vi helt kommer ha bestämt när barnet kommit, även om vi kommer ha ett hum..

Många frågetecken här med som du hör 😁
 
Jag gjorde en tabell i Excel. Sen bestämde jag hur mycket jag behövde ha i "lön" varje månad och så experimenterade jag med siffrorna. Tog med föräldraprocenten från jobbet och sen det jag tar från sparkontot för att det ska gå runt. Ta så få dagar ni har råd med första 12 månaderna.

Har du kvar tabellen och lust att dela med dig av den?
 
Men måste man bestämma/meddela hela föräldraledigheten så långt innan? Jag tror inte ens vi helt kommer ha bestämt när barnet kommit, även om vi kommer ha ett hum..

Många frågetecken här med som du hör 😁

Nej verkligen inte, du behöver ansöka om ledigt 2 mån innan du vill vara ledig (3 mån enligt vissa kollektivavtal) och arbetsgivaren kan ej neka dig föräldraledighet (om du inte gjort 3 st ansökningar under samma år, då kan den 4e nekas. Men är ju mer sen när du jobbar och kanske ska va ledig nåt på sommaren och vid jul osv, dvs flera ansökningar). Ansöker du från december 2019-juni 2020 till exempel så räknas den till 2019 och belastar ej 2020 års 3 st ansökningar.

Likaså om du vill avbryta din föräldraledighet så är det 2 månader innan du vill börja jobba som gäller.

Så den chefen som begärde svar på hur en här i tråden skulle vara FL redan nu borde få sig en liten uppsträckning ;)
 
Ni kan sänka arbetstiden hela vägen till 0% utan att er SGI påverkas från 6 mån innan BF. Ni får dock inte ta ut FP förrän dom sista 2 månaderna innan BF. Arbetsgivaren kan neka er att gå ner i tid fram till 2 mån innan BF (föräldrapenning kan som sagt ej nekas). Så här man råd och arbetsgivaren godkänner så kan man i praktiken gå hem 6 mån innan BF men då utan ersättning. Eller för all del, minska sin arbetstid lite bara.

Från 6 mån innan BF och fram till barnets ettårsdag så spelar det ingen roll för försäkringskassan huruvida ni har någon inkomst eller ej, när det kommer till SGI. Den behöver ej skyddas under denna tid. Barnets första år är en bra tid att försöka leva snålt och spara dagar som någon skrev tidigare. Föräldrapenningens stora värde är på sätt och vis att arbetsgivaren ej får neka föräldrapenning.
För den som jobbar röda dagar är lite sparad FP guld om man vill få fira jul med sina barn till exempel.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
741
· Visningar
44 457
Senast: eyz
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 719
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
Svar
17
· Visningar
430
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp