Vinterföräldrar 2019/2020

Nu har jag provat att pumpa ut brösten litegrann i början på varje amning, och det verkar hjälpa så att lillan inte sätter i halsen. Så himla skönt!

Vi puttrar annars vidare i bebisbubblan. Vi har så mysiga och härliga dagar ihop alla tre! Om sambon bara hade tagit sina 10 pappadagar så hade han gått tillbaka till jobbet på måndag, men det känns så lyxigt att vi är hemma tillsammans flera veckor till.

Jag har senaste dagarna också verkligen tänkt på vilken ynnest det är med sån förldraledighet vi har här i Sverige. Helt fantastiskt att få möjlighet att vara hemma såhär mycket med sitt barn.
 
Igår var vi på BVC. A väger nu drygt 5,6 kg och 58 cm lång, han ligger över medel på både vikt- och längdkurvan :D Känns lite ovant då dottern har varit liten hela tiden och legat under medel på kurvorna.
Oj jäklar! M väger nu 8 veckor gammal marginellt över 4 kg och 54 cm knappt. Men kurvan går rakt uppåt, inte långt kvar till "medel" :-)
 
Hela veckan nu har även vår dam börjat vara orolig nattetid. Inget skrik tack och lov, men ett himla stånkade, stönande, fäktande, sparkande och gnällande. Märks att hon är orolig eller obekväm med något, antar magen. Vi ammar mer än vanligt nattetid, provat pysventil etc men det funkar föga. Hon är som lugnast när hon får ligga på mage på mitt eller sambons bröst, och jag önskar så att vi kunde sova så - men jag vågar inte på grund av varningar för samsovning. Istället ligger jag vaken större delen av natten och klappar på henne där hon ligger i sitt bedside crib.

Försöker tänka att det ändå är en kort tid det kommer vara såhär. Efter ett par månader verkar den här värsta nattoron gå över för många?
 
Hela veckan nu har även vår dam börjat vara orolig nattetid. Inget skrik tack och lov, men ett himla stånkade, stönande, fäktande, sparkande och gnällande. Märks att hon är orolig eller obekväm med något, antar magen. Vi ammar mer än vanligt nattetid, provat pysventil etc men det funkar föga. Hon är som lugnast när hon får ligga på mage på mitt eller sambons bröst, och jag önskar så att vi kunde sova så - men jag vågar inte på grund av varningar för samsovning. Istället ligger jag vaken större delen av natten och klappar på henne där hon ligger i sitt bedside crib.

Försöker tänka att det ändå är en kort tid det kommer vara såhär. Efter ett par månader verkar den här värsta nattoron gå över för många?

Jag har sovit med vår lille på bröstet något pass på natten när han inte kommit till ro, mannen blir förvisad till gästrummet så vi har sängen själva och så bullar jag upp med kuddar på sidorna så jag inte kan rulla någonstans. Sover så lätt sen bebis kom att jag vaknar av minsta lilla pip 🙈
 
Jag har sovit med vår lille på bröstet något pass på natten när han inte kommit till ro, mannen blir förvisad till gästrummet så vi har sängen själva och så bullar jag upp med kuddar på sidorna så jag inte kan rulla någonstans. Sover så lätt sen bebis kom att jag vaknar av minsta lilla pip 🙈

Ja alltså, både jag och sambon har också sovit med lillan på bröstet ett par gånger. Oftast efter sista morgonamningen vid 6-snåret så får hon stanna på någons bröst, och då slumrar vi ju. Jag är inte rädd att vi ska rulla eller tappa henne (som du säger vaknar man ju verkligen av minsta lilla), men är rädd att hon ska sova så djupt och gott att hon slutar andas 🙈 Och DET vaknar vi ju inte av!
 
Hela veckan nu har även vår dam börjat vara orolig nattetid. Inget skrik tack och lov, men ett himla stånkade, stönande, fäktande, sparkande och gnällande. Märks att hon är orolig eller obekväm med något, antar magen. Vi ammar mer än vanligt nattetid, provat pysventil etc men det funkar föga. Hon är som lugnast när hon får ligga på mage på mitt eller sambons bröst, och jag önskar så att vi kunde sova så - men jag vågar inte på grund av varningar för samsovning. Istället ligger jag vaken större delen av natten och klappar på henne där hon ligger i sitt bedside crib.

Försöker tänka att det ändå är en kort tid det kommer vara såhär. Efter ett par månader verkar den här värsta nattoron gå över för många?
Storasyster hade väldigt svårt att komma till ro på rygg, så hon har sovit på mage sedan hon var några veckor 🙈 Både i sängen och vagnen, och då sov hon väldigt bra. Det är ju inget som rekommenderas men för oss funkade det.
Menar absolut inte att man ska gå emot rekommendationerna men ibland måste man hitta en hållbar lösning för sin egen familj. Man får väga för och nackdelar.
A sover jättebra på rygg och det är ju smidigare när ryggsovningen funkar, ffa i vagnen 😬
 
Det var betydligt större omställning när första barnet kom. Tycker det flyter på rätt bra för det mesta.

Så skönt! Tycker det där verkar vara så himla olika. Vissa tycker omställningen från noll till ett barn är störst, andra från ett till två.


Storasyster hade väldigt svårt att komma till ro på rygg, så hon har sovit på mage sedan hon var några veckor 🙈 Både i sängen och vagnen, och då sov hon väldigt bra. Det är ju inget som rekommenderas men för oss funkade det.
Menar absolut inte att man ska gå emot rekommendationerna men ibland måste man hitta en hållbar lösning för sin egen familj. Man får väga för och nackdelar.
A sover jättebra på rygg och det är ju smidigare när ryggsovningen funkar, ffa i vagnen 😬

Ja, så är det såklart. Jag tänker också att om det faktiskt blir ohållbart att hålla sig till de rekommendationer som finns, så behöver man ju hitta lösningar som fungerar för en. Min kompromiss för tillfället är att vi lägger lillan på sidan när det blir för gnälligt nattetid, det lindrar ibland litegrann.
 
Andra BVC-besöket. Nu är lillan 2,5 veckor och växer i rasande fart. Hon har gått upp 400 gram på en vecka 🙈 Nu är hon uppe på 3600 gram och närmar sig genomsnittskurvan, från att ha befunnit sig 2 standardavvikelser under. Sköterskan verkade också imponerad över hur ”med” lillan var och att hon redan kunde fästa och följa med blicken så fint. Allt annat såg också fint ut. Vi bokade inte in nåt mer besök nästa vecka utan nästa blir läkarundersökning om två veckor.

Däremot har hon eventuellt lite torsk i munnen (kunde vara mjölkbeläggning också sa sköterskan), men jag tror det kan vara torsk för jag har lite känningar i mina bröst. Ska ordna med vichyvatten ikväll. Har ni några andra tips?
 
Hade hembesök från BVC igår.
Jag har oroat mig helt i onödan gällande om det finns tillräckligt med mat åt bebis...
440 gram upp sen utskrivning för åtta dagar sen. 3390 ligger han nu på.

Jag har gått och fått feber, ringde gynakuten igår men de sa att jag fick välja själv om jag ville komma in eller ej, de tyckte 38,5 i temp var okej även tio dagar efter snitt 🤔

Ska till amningsmottagningen idag kl 13 så tänker att jag rådfrågar dem när vi är där, det är ju både barnmorskor och barnsjukskötare som jobbar där...
Jobbigt med feber hur som, skönt mannen fortfarande är hemma med oss, just nu gör han allt utom att amma 😬😍
 
6 dagar kvar till bf. Förra torsdagen fick jag en hinnsvepning för att försöka sätta igång allt, eftersom jag ändå blir igångsatt kring bf pga blodtrycket och jag är så svullen. Jag var 2 cm öppen och barnmorskan verkade hoppfull. Och sen dess har det hänt absolut ingenting. Jag är mer svullen och täppt i näsan än någonsin och det gör så jäkla ont att bara röra sig för huden är så sträckt överallt. Igår och idag får jag sammandragningar så fort jag står eller går eller rör mig för mycket, så nu ligger jag mest ner. Imorgon har vi tid för ytterligare en hinnsvepning, hoppas den ger något resultat. Jag pallar inte mycket mer och vill ha min bebis på utsidan nu! 😢😊
 
@HotrodKitten så segt! Hoppas verkligen det sätter igång nu för dig.

Jag har 3 arbetsdagar kvar nu. Har lite ångest inför detta för när jag går hem på fredag är det 2v till bf och jag ser framför mig hur ungen kommer vilja stanna inne ytterligare två veckor. Jag har jättesvårt för att vara ledig om man inte har något att göra :yuck: Fortfarande inte känt av något som kan vara sammandragningar eller förvärkar, men de senaste dagarna känns det i alla fall lite obehagligt när bebis rör huvudet, det ilar nästan till. Men det är skönt att han inte kan sträcka ut sig så mycket längre, ett tag låg han och petade innanför revbenen med tårna och det var inte jätteskönt :p Cyklar mina 2km med backar till jobbet och det är väl i stort sett den enda motion jag gör förutom förutom att mocka och ta någon promenad ibland.
 
Min feber kom sig av mjölkstockning, tydligen behöver det inte göra ont?
Crp på 113, Heracillin utskrivet och återbesök på amningsmottagningen på fredag för att se att det går på rätt håll.

Barnmorskan på mottagningen lyckades få en läkare att komma upp och titta på mig direkt, annars hade det blivit gynakuten och hon menade på att de nog gärna hade lagt in mig ett dygn eller två och det tyckte hon jag skulle slippa ❤️
 
Jag funderar på om bebis sjunkit ner? Har läst andra beskriva att det kan kännas som ett bowlingklot mellan benen. Det känns plötsligt som om jag har typ har en kokosnöt som trycker vid troskanten :confused: känner mig inte särskilt smidig längre. Jag gissar att det kan kännas såhär länge innan förlossningen drar igång?
 
Min feber kom sig av mjölkstockning, tydligen behöver det inte göra ont?
Crp på 113, Heracillin utskrivet och återbesök på amningsmottagningen på fredag för att se att det går på rätt håll.

Barnmorskan på mottagningen lyckades få en läkare att komma upp och titta på mig direkt, annars hade det blivit gynakuten och hon menade på att de nog gärna hade lagt in mig ett dygn eller två och det tyckte hon jag skulle slippa ❤
Inlagd för mjölkstockning?
 
Jahapp. Här sitter vi och väntar. Bebis sover i vagnen sedan 18.30 när jag var ute med hunden. Tydligen sover hon för natten och jag har ingen aning om när hon tänkt att vakna till för käk och toa. Har vi 10 min fritid kvar eller en timma? Har liksom inte hänt tidigare. Normalt så har hon vakentid och små tupplurar hela kvällarna fram till strax efter 23.
 
Jahapp. Här sitter vi och väntar. Bebis sover i vagnen sedan 18.30 när jag var ute med hunden. Tydligen sover hon för natten och jag har ingen aning om när hon tänkt att vakna till för käk och toa. Har vi 10 min fritid kvar eller en timma? Har liksom inte hänt tidigare. Normalt så har hon vakentid och små tupplurar hela kvällarna fram till strax efter 23.

Haha, känner igen det där med att inte riktgt veta vad den lilla vara tänkt sig för matrutin. Man är ständigt i beredskap på nåt sätt, och ibland blir man chockad över att det kanske inte behövdes just då.
 
@Förgätmigej Hoppas du inte kommer känna dig alltför rastlös hemma eller att bebis dröjer alltför länge. Inte långt kvar nu ju! Snart är ju de flesta bebisar i tråden ute. Vad fort tiden gått ändå (och samtidigt inte såklart). Minns i början när du hade svårt att tro/ställa dig in på graviditeten och att det växte ett litet liv i magen!

@Eloise Hoppas du mår bättre snart! Skönt ändå att slippa ha ont. Är livrädd för mjölkstockning, orkar inte smärta. Tur också att det inte var relaterat till snittet, vid feber skulle man ju bli orolig för infektion liksom. Härligt att du också har en matglad liten filur som växer snabbt! Kanske blir så med de här bebisarna som är lite mindre, att de ofta växer ikapp lite snabbare?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
744
· Visningar
44 606
Senast: eyz
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 792
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
Svar
17
· Visningar
439
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp