Vinterföräldrar 2019/2020

Mina bröst har gått helt bananas 😤

Produktionen har slagit i taket, på den ena tutten. Den jag hade mjölkstockning på håller sig ”normal”.
Bebis har hela tiden fått äta till han säger stopp själv, vilket senaste dagarna resulterat i en bebis som bara kräks efter han ätit.
I natt började jag med att avbryta honom direkt brösten inte kändes spända längre, han somnade så han blev ju faktiskt mätt, och han kräktes inte heller.
Men vad ska jag göra med allt överflöd?!
Börjar jag pumpa så håller jag ju produktionen på den här nivån, och tömmer jag inte ur kommer jag ju få mjölkstockning igen 😩
Jag tipsar om att lätta på värsta trycket själv, antingen bara över handfatet eller i duschen. I duschen tycker jag att det brukar lösa sig av sig självt, dvs det har inte krävts nåt fysiskt tryck ens.
 
@LionQueen Hur har det gått för er?

Nu har vi en bebis!!!!
Han har lite gulsot så vi måste vara kvar på BB och sola ”solarium”. Men han är jättesöt och kräks hela tiden hehe.
Det är flaskmatning som gäller och han suger väldans bra, bara lite trött.

Precis när han kom ut (jag var bredvid o peppade min fru) och jag fick se honom så brast jag i gråt. Samtidigt såg han så ”nyfödd” ut att jag blev svimfärdig och kunde inte titta på honom.
 
Mina bröst har gått helt bananas 😤

Produktionen har slagit i taket, på den ena tutten. Den jag hade mjölkstockning på håller sig ”normal”.
Bebis har hela tiden fått äta till han säger stopp själv, vilket senaste dagarna resulterat i en bebis som bara kräks efter han ätit.
I natt började jag med att avbryta honom direkt brösten inte kändes spända längre, han somnade så han blev ju faktiskt mätt, och han kräktes inte heller.
Men vad ska jag göra med allt överflöd?!
Börjar jag pumpa så håller jag ju produktionen på den här nivån, och tömmer jag inte ur kommer jag ju få mjölkstockning igen 😩
Jag tror vården önskar bröstmjölk för prematurbebisar, man kan få en slant för det också :)
 
Jag tipsar om att lätta på värsta trycket själv, antingen bara över handfatet eller i duschen. I duschen tycker jag att det brukar lösa sig av sig självt, dvs det har inte krävts nåt fysiskt tryck ens.

Efter dusch idag så tänkte jag lufta lite medan jag sminkade mig, gick sådär för det bara rann efter någon sekund... 🙈
 
Efter dusch idag så tänkte jag lufta lite medan jag sminkade mig, gick sådär för det bara rann efter någon sekund... 🙈

Haha! Det är så knäppt med läckande bröst. Igår kväll när jag duschat och bara skulle gå till soffan och pussa sambon godnatt så påpekar han när jag böjer mig fram ”att det droppar från bröstet” och när jag försöker stoppa det droppande bröstet med handen så börjar det andra bröstet spruta världens stråle mot sambon 😂 Vad vi skrattade. Jag fick med båda händerna på brösten försöka ta mig från vardagsrummet utan att söla ner för mycket.

Men, till problemet med överproduktion, kan det inte hjälpa att försöka glesa ut amningarna på det bröstet litegrann men att ändå lätta på det värsta trycket med jämna mellanrum?
 
Haha! Det är så knäppt med läckande bröst. Igår kväll när jag duschat och bara skulle gå till soffan och pussa sambon godnatt så påpekar han när jag böjer mig fram ”att det droppar från bröstet” och när jag försöker stoppa det droppande bröstet med handen så börjar det andra bröstet spruta världens stråle mot sambon 😂 Vad vi skrattade. Jag fick med båda händerna på brösten försöka ta mig från vardagsrummet utan att söla ner för mycket.

Men, till problemet med överproduktion, kan det inte hjälpa att försöka glesa ut amningarna på det bröstet litegrann men att ändå lätta på det värsta trycket med jämna mellanrum?

Det är verkligen märkligt! Jag droppade ner hela golvet i badrummet 🙈 enkelt att torka klinkers men jag hade inte velat ha det i parketten eller viskosmattan! 😂

Jag har ju börjat ransonera amningarna, sen igår kräks bebis en hel del också så han får ju uppenbarligen för mycket. Nu ammar han 6-7 minuter per bröst innan jag bryter helt. Det gör att den värsta hårdheten släpper men triggar inte mer produktion tror jag. Får utvärdera om någon dag, får jag inte mjölkstockning av detta så kan jag vara nöjd 😅
Annars får jag nog ringa amningsmottagningen igen och fråga hur jag ska göra.. 🙈
 
Alltså vad gör man åt dessa kräkningar? Jag antar att lillan har en väldigt outvecklad magmun, men det kan ju inte vara hälsosamt med kräkningar som irriterar/fräter på matstrupen flera gånger i minuten? Misstänker att BVC inte kommer tycka det är nåt att bry sig om eftersom hon går upp i vikt som hon ska (och mer därtill, vad det verkar).

Problemet är alltså att så fort vi lägger henne ner så börjar det stånkas och fäktas och sen är det igång - ungefär 1-2 gånger i minuten kommer det upp spya som hon får kämpa med. Hon kväljer, frustar, rosslar och kippar efter andan. Hon lyckas nästan alltid svälja kräket igen, men sen kommer det ju upp igen och samma procedur upprepar sig. Detta fortsätter liksom i timmar. Det enda som hjälper är att ta upp henne och hålla henne upprätt, men så fort vi lägger ner igen så är det igång. Vad ska vi göra? För mig funkar det inte att avbryta amningen tidigare tex, lillan vill amma klart för annars visar hon tydligt att hon vill ha mer...
 
Sitter här nu med en liten bebis vid bröstet. Han sover men man ska inte tro att man kan lägga ifrån sig honom nånstans, så det kan bli lite stavfel i texten då jag bara har en fri arm och en bebishand i ansiktet med jämna mellanrum.

Minns inte vad jag skrev här sist, men trots att jag vid hinnsvepning nr 2 var ännu mer öppen och med mogen tapp, blev det ingen januaribebis. Istället blev jag igångsatt den 4e. Och igångsättningen bestod typ av ballong som inte gjorde nåt, och sen tog de vattnat och precis lika lite hände då. Från 9 till 19 vandrade vi omkring på sjukhus och förlossning. Alla trodde det skulle komma igång av sig självt när som helst.
Men det behövdes oxytocindropp. Pang sa det då, först 3 värkar på 10 min som va helt okej, sen plötsligt 5 värkar på 10 min som va fruktansvärda. Vid 23.30 va jag 6 cm öppen och fick epidural, och vid 01.30 är han ute. 4200 g och 53 cm. Allt gick väldigt bra, och jag kände direkt hur skönt det var att det va över nu äntligen.
Inte förlossningen, för det är bland det häftigaste jag gjort, utan för att nu är jag inte gravid längre.
Vi låg kvar 1,5 dygn på bb och kom hem i torsdags em. Idag ska vi in tillbaka till bb-vård i hemmet, och det ska bli spännande att se hur det går att åka iväg med honom. Vi har haft en lite jobbig natt bara, för han sov djupt och mycket i stort sett hela dagen igår. Han vägrar att sova själv eller amma liggande/lutande. Så jag sitter med honom i soffan och sen ibland kan ha va hos sambon en stund.

När har ni andra börjat med napp? Känns som att jag skulle önska att sambon kunde erbjuda någon tröst också. Skulle nog kännas bättre för oss båda (och för mina bröstvårtor..)
Men över lag mår jag fruktansvärt mycket bättre än vad jag någonsin gjorde under 9 månaders graviditet. Tom blodtrycket sjönk direkt på förlossningen!
 
Sitter här nu med en liten bebis vid bröstet. Han sover men man ska inte tro att man kan lägga ifrån sig honom nånstans, så det kan bli lite stavfel i texten då jag bara har en fri arm och en bebishand i ansiktet med jämna mellanrum.

Minns inte vad jag skrev här sist, men trots att jag vid hinnsvepning nr 2 var ännu mer öppen och med mogen tapp, blev det ingen januaribebis. Istället blev jag igångsatt den 4e. Och igångsättningen bestod typ av ballong som inte gjorde nåt, och sen tog de vattnat och precis lika lite hände då. Från 9 till 19 vandrade vi omkring på sjukhus och förlossning. Alla trodde det skulle komma igång av sig självt när som helst.
Men det behövdes oxytocindropp. Pang sa det då, först 3 värkar på 10 min som va helt okej, sen plötsligt 5 värkar på 10 min som va fruktansvärda. Vid 23.30 va jag 6 cm öppen och fick epidural, och vid 01.30 är han ute. 4200 g och 53 cm. Allt gick väldigt bra, och jag kände direkt hur skönt det var att det va över nu äntligen.
Inte förlossningen, för det är bland det häftigaste jag gjort, utan för att nu är jag inte gravid längre.
Vi låg kvar 1,5 dygn på bb och kom hem i torsdags em. Idag ska vi in tillbaka till bb-vård i hemmet, och det ska bli spännande att se hur det går att åka iväg med honom. Vi har haft en lite jobbig natt bara, för han sov djupt och mycket i stort sett hela dagen igår. Han vägrar att sova själv eller amma liggande/lutande. Så jag sitter med honom i soffan och sen ibland kan ha va hos sambon en stund.

När har ni andra börjat med napp? Känns som att jag skulle önska att sambon kunde erbjuda någon tröst också. Skulle nog kännas bättre för oss båda (och för mina bröstvårtor..)
Men över lag mår jag fruktansvärt mycket bättre än vad jag någonsin gjorde under 9 månaders graviditet. Tom blodtrycket sjönk direkt på förlossningen!

Grattis till bebis!
Vi började introducera napp när vi märkte att bebis hade rätt grepp om bröstet, typ dag fyra... han har inte accepterat annat än lillfingret förrän i fredags dock, så pappa har stoppat fingret i munnen på honom fram till dess 😂

Har du multi-mam kompresser till brösten samt Purelan?
Mina bröstvårtor blev väldigt såriga eftersom bebis ville snutta H E L A tiden i början.. efter konsekvent användande av kompresserna och salva så läkte de på 5-6 dagar och är nu efter 3,5 vecka fina. Använder fortfarande både och för att inte få nya sår 🙈
 
@LionQueen @HotrodKitten Stort grattis båda två till bebis! Så roligt att höra att det verkar ha gått bra för er båda :heart Angående napp @HotrodKitten så började vi också snart lillan tagit bröstet och amningen rullade på bra. Minns inte exakt dag men typ dag tre eller fyra. Hon tycker mycket om sin napp, men är bara en sort hon gillar 😊
 
Grattis till er som fått bebisar! :)

I fredags gjorde jag min sista jobbdag, det blev en vecka extra jobb. Men för några dagar sedan blev jag plötsligt lite trött och kände att en liten tupplur på eftermiddagen kanske inte var så fel, så då kändes det bra att sluta jobba :p men förutom det känner jag ingenting så jag tvivlar på att han dyker upp denna veckan...
 
@Förgätmigej Skönt ändå (både att du fick jobba en vecka längre men nu att det känns okej med vila). Håller ändå tummarna att det drar igång om inte alltför länge! 🥰
 
Åh stackars. Täppt näsa eller hur märker du? Jag är så rädd att lillan ska bli sjuk, men är kanske för hispig.
Ja, snorig och rinnig ögon. Sov i soffan med henne i natt så hon låg högt, min vänsterarm som hon låg på är nu en aning öm... Men bättre idag redan!
 
@Madick Skönt! Vår tjej har haft lite täppt och snorig näsa senaste två dagarna, men verkar må bra i övrigt så vet inte om det hon är förkyld eg.


Idag är lillan 1 månad (tiden flyger!) och det är dessutom min och hennes första dag ensamma hemma. Sambon är iväg en dag på jobbet för ett möte och lite annat styr. Sen har vi ju sagt att eftersom det gått så bra med allt så kanske han börjar jobba några dagar i veckan nu, för att sen gå på heltid i mars. Känns som en bra plan. Jag och lillan har det mysigt och kravlöst här hemma på vår första dag!
 
Alltså jag vägde lillan med bagagevågen här hemma. Hon väger nu 4,5 kg om det stämmer O_o Isf fortsätter hennes viktökning i samma tempo. Från att ha legat -2SD när hon föddes ligger hon nu vid 1 månad på +1SD. Genomskjuter tillväxtkurvan, hehe. Så knäppt! Kan inte längre tänka att jag har en liten bebis ju 🙈
 
Eftersom amningen inte funkade introducerade vi nappflaska. Det är ganska praktiskt eftersom jag och sambon kan dela på matningarna.

Numera äter han, somnar som en stock, byta blöja, äta, somna igen... MEN kl 22-01 är han pigg och ska inte sova... Det var samma som när han var inne i magen ;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
37 38 39
Svar
776
· Visningar
46 358
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 928
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 927
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
34
· Visningar
2 378
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp