Vinterföräldrar 2019/2020

1 månaders läkarkontroll idag. 4,4 kg stod vågen på och 52,5 cm lång. Genomsnittlig viktökning är alltså 400 g/vecka 🙈 Lilla knubbisen ❤ Allt annat såg fint ut och läkaren sa precis som BVC-sköterskan förra gången att tjejen är ”MYCKET nyfiken för sin ålder”. Angående besvären med mycket gaser och kräkningar/uppstötningar beror det troligen på den snabba tillväxten, att magen får väldigt mycket mat som den behöver ställa in sig på. Borde lugna sig snart men kunde underlätta om hon fick ligga mycket på mage.

Hur går det för er andra?
 
1 månaders läkarkontroll idag. 4,4 kg stod vågen på och 52,5 cm lång. Genomsnittlig viktökning är alltså 400 g/vecka 🙈 Lilla knubbisen ❤ Allt annat såg fint ut och läkaren sa precis som BVC-sköterskan förra gången att tjejen är ”MYCKET nyfiken för sin ålder”. Angående besvären med mycket gaser och kräkningar/uppstötningar beror det troligen på den snabba tillväxten, att magen får väldigt mycket mat som den behöver ställa in sig på. Borde lugna sig snart men kunde underlätta om hon fick ligga mycket på mage.

Hur går det för er andra?
Jag tror jag känt mina första sammandragningar idag 🤔 alltid något :D
 
Glad tjej här, 11,5 veckor nu. Hon vill stå och stå och stå, roligast hittills var när storasyster (16 år) visade dans, då härmade hon, det såg superkul ut. Ögonen på skaft och försökte röra både armar och rumpa som syrran. BVC först om två veckor och då är det spruta. Dygnsrytmen är för närvarande suverän, sover 22.00-08.30 med ett eller två uppvak för lite käk och toa, vissa nätter kissar hon inte på 7h och äter bara lite pliktskyldigt i sömnen om jag propsar. Mer vaken och aktiv på dagarna och flinar åt det mesta.
 
Vår bebis verkar bli punktlig. Hann sova en timme innan jag vaknade av molvärk vid midnatt som övergått till värkar var sjätte minut. Haft massa flytningar hela dagen och nu var den svagt rosa så jag hoppas verkligen något är på gång :D vore kul om han kom på alla hjärtans dag som det var sagt.
 
Vi var på BVC igår för 4-veckors koll med barnläkare.
Gulsoten är kvar och de vill att vi tar nya prov på barnakuten om två veckor om det inte är helt bra då.

Han vägde in på 4050g och mätte 55,8cm.
Han har alltså ökat sin kroppsvikt med 25% på fyra veckor.

Inatt har vi haft sämsta natten hittills, bara magont, sprattel och skrik. Jag grät medan han skrek på skötbordet vid 04...
Tur han är söt!
 
Idag åkte vi tåg och tunnelbana! Gick superbra, bar i sjalen och kpnkade babyskyddet eftersom vi skulle få skjuts med bil hem igen. Några timmar på Stockholms länsmuseum. Hon vaknade ett par ggr men verkade ty la det var alldeles för mycket intryck så hon valde att sova. Men tillräckligt stark i nacken nu för att kunna spana omkring sig i sjalen.
 
Nu har lillan också blivit förkyld. Täppt och rosslig med rinniga ögon. Lite gnälligare än vanligt och svårt att komma till ro. Skruttan 🧡 Jag antar att vi mest behöver hålla koll så hon andas och äter ordentligt? Än så länge har gnälligheten mest inneburit att hon vill amma mer, igår kväll ville hon ligga vid bröstet konstant (men lite oroligt också då hon drog och slet och släppte stup i kvarten också).

Hur gör ni som är mer erfarna för att få bort allt snor och slem? Hittill har vi bara sköljt med koksaltlösning, jag lyckas inte riktigt med nässugen. Hoppas bara det räcker med enbart koksalt. Tycker det får bort det värsta men oftast låter hon lite slemmig ”långt in” fortfarande.
 
Nu har lillan också blivit förkyld. Täppt och rosslig med rinniga ögon. Lite gnälligare än vanligt och svårt att komma till ro. Skruttan 🧡 Jag antar att vi mest behöver hålla koll så hon andas och äter ordentligt? Än så länge har gnälligheten mest inneburit att hon vill amma mer, igår kväll ville hon ligga vid bröstet konstant (men lite oroligt också då hon drog och slet och släppte stup i kvarten också).

Hur gör ni som är mer erfarna för att få bort allt snor och slem? Hittill har vi bara sköljt med koksaltlösning, jag lyckas inte riktigt med nässugen. Hoppas bara det räcker med enbart koksalt. Tycker det får bort det värsta men oftast låter hon lite slemmig ”långt in” fortfarande.
Vi brukar bara skölja med koksalt, men vi har inte behövt höra det så mycket. Storasyster var knappt sjuk som liten och A har vi sköljt en gång hittills när han var täppt.
 
Nu har lillan också blivit förkyld. Täppt och rosslig med rinniga ögon. Lite gnälligare än vanligt och svårt att komma till ro. Skruttan 🧡 Jag antar att vi mest behöver hålla koll så hon andas och äter ordentligt? Än så länge har gnälligheten mest inneburit att hon vill amma mer, igår kväll ville hon ligga vid bröstet konstant (men lite oroligt också då hon drog och slet och släppte stup i kvarten också).

Hur gör ni som är mer erfarna för att få bort allt snor och slem? Hittill har vi bara sköljt med koksaltlösning, jag lyckas inte riktigt med nässugen. Hoppas bara det räcker med enbart koksalt. Tycker det får bort det värsta men oftast låter hon lite slemmig ”långt in” fortfarande.

På BB sköljde barnmorskan vår bebis med nezeril, han hade väldig mycket slem efter förlossningen som inte släppte med koksalt. Om det behövs mer än koksalt hade jag kontaktar BVC/ barnläkare på VC.
 
Nu har lillan också blivit förkyld. Täppt och rosslig med rinniga ögon. Lite gnälligare än vanligt och svårt att komma till ro. Skruttan 🧡 Jag antar att vi mest behöver hålla koll så hon andas och äter ordentligt? Än så länge har gnälligheten mest inneburit att hon vill amma mer, igår kväll ville hon ligga vid bröstet konstant (men lite oroligt också då hon drog och slet och släppte stup i kvarten också).

Hur gör ni som är mer erfarna för att få bort allt snor och slem? Hittill har vi bara sköljt med koksaltlösning, jag lyckas inte riktigt med nässugen. Hoppas bara det räcker med enbart koksalt. Tycker det får bort det värsta men oftast låter hon lite slemmig ”långt in” fortfarande.
Jag köper Nezeril 0,25, droppar bort hälften och blandar resten med några droppar koksalt och har i näsan när det är så hon inte kan äta. Tidigare fanns 0,1 till barn under 2 år så jag blandar till det.
 
66h med värkar men igår kom han äntligen :love: livet var riktigt eländigt fram tills igår vid lunch då jag äntligen öppnade mig till 6cm och kunde få epidural. Tre sovdoser som gav mig 2h sömn vardera, tens och bad var det som höll mig vid liv (fast jag storbölade av utmattning flera gånger :o:cry: ) Så fort han kom ut så sambon genast att han kunde få heta det namnet vi båda gillade i september (men som han tyckte blev sådär nån månad senare )så namnfrågan löste sig ju smidigt :D Hur har det gått med namn för er förresten @Eloise?
 
66h med värkar men igår kom han äntligen :love: livet var riktigt eländigt fram tills igår vid lunch då jag äntligen öppnade mig till 6cm och kunde få epidural. Tre sovdoser som gav mig 2h sömn vardera, tens och bad var det som höll mig vid liv (fast jag storbölade av utmattning flera gånger :o:cry: ) Så fort han kom ut så sambon genast att han kunde få heta det namnet vi båda gillade i september (men som han tyckte blev sådär nån månad senare )så namnfrågan löste sig ju smidigt :D Hur har det gått med namn för er förresten @Eloise?
GRATTIS! Jag hade värkar i 2,5 dygn innan jag fick åka in med första, vet hur det är (men glömt... jag skaffade ju fler).
 
66h med värkar men igår kom han äntligen :love: livet var riktigt eländigt fram tills igår vid lunch då jag äntligen öppnade mig till 6cm och kunde få epidural. Tre sovdoser som gav mig 2h sömn vardera, tens och bad var det som höll mig vid liv (fast jag storbölade av utmattning flera gånger :o:cry: ) Så fort han kom ut så sambon genast att han kunde få heta det namnet vi båda gillade i september (men som han tyckte blev sådär nån månad senare )så namnfrågan löste sig ju smidigt :D Hur har det gått med namn för er förresten @Eloise?
Grattis :heart Vilken kämpainsats du har gjort, bra jobbat:bow:
 
66h med värkar men igår kom han äntligen :love: livet var riktigt eländigt fram tills igår vid lunch då jag äntligen öppnade mig till 6cm och kunde få epidural. Tre sovdoser som gav mig 2h sömn vardera, tens och bad var det som höll mig vid liv (fast jag storbölade av utmattning flera gånger :o:cry: ) Så fort han kom ut så sambon genast att han kunde få heta det namnet vi båda gillade i september (men som han tyckte blev sådär nån månad senare )så namnfrågan löste sig ju smidigt :D Hur har det gått med namn för er förresten @Eloise?

Grattis och bra jobbat! ❤️
Vad blev det för namn?

Vi har ännu inte enats.. just nu har vi kokat ner det till August eller Gabriel. Men det kan ändra sig 😂
 
Tack för råden om snorig näsa! Det har blivit bättre nu när vi sköljt och sprayat flera gånger varje dag med vanligt koksalt. Ska spara tipset om Nezeril 😊 Men nu är lillans öga illa igen. Förstår inte hur mycket var som kan produceras så snabbt! Sköljer och torkar flera gånger i timmen. Får se om det blir bättre!

Men nu kommer en till hälsorelaterad fråga 😁 Många frågor! Det börjar verkligen bli ett problem med att lillan inte kan ligga plant. Det blir liksom värre och värre. Dagtid går väl an för då kan hon ändå få sitta i bärsjal eller lite halvt upprätt i babysitter, men nätterna funkar ju inte! Hon är märkbart jättebesvärad och får ont så fort man lägger henne plant, harklar sig och får sura uppstötningar stup i kvarten. Har läst på lite och förstår att det kanske rör sig om (tyst) reflux-liknande besvär, men det verkar man inte prata eller ha så mycket kunskap om på t.ex. BVC. Har läst att några haft god effekt av tex Bifibaby plus som säljs på apotek, men känns läskigt att ge magdroppar utan att pratat med BVC (men om jag pratar med dem lär de bara säga ”Det är vanligt att bebisar har ont i magen och får upp spya, det går över med tiden”). Har någon av er använt magdroppar?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
743
· Visningar
44 578
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 791
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
Svar
17
· Visningar
439
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp