Vinterföräldrar 2019/2020

GRATTIS! Jag hade värkar i 2,5 dygn innan jag fick åka in med första, vet hur det är (men glömt... jag skaffade ju fler).
Två dagar efter tänker jag att jag kan göra om det för chansen borde inte vara stor att det tar så lång tid igen :D :angel:

Grattis och bra jobbat! ❤
Vad blev det för namn?

Vi har ännu inte enats.. just nu har vi kokat ner det till August eller Gabriel. Men det kan ändra sig 😂
Det blev Ture!
 
Lillan har varit hos läkaren för första gången! Ögat blev inte bättre utan sämre och 1177 sa att det var jätteviktigt att vi sökte vård samma dag som jag ringde in. Vi fick tid på närakuten (skönt att slippa barnakuten för en sån sak) och en läkare tog en snabb titt och skrev sen ut antibiotika (ögoninflammation). Nu är ögat redan jättemycket bättre efter bara tre doser!
 
Lillan har varit hos läkaren för första gången! Ögat blev inte bättre utan sämre och 1177 sa att det var jätteviktigt att vi sökte vård samma dag som jag ringde in. Vi fick tid på närakuten (skönt att slippa barnakuten för en sån sak) och en läkare tog en snabb titt och skrev sen ut antibiotika (ögoninflammation). Nu är ögat redan jättemycket bättre efter bara tre doser!

Vad skönt det blev bättre så snabbt!

Vår lilles ena öga strulade väldigt för 1,5 vecka sen, tvättade på BVC inrådan och så över en natt blev det bra. Märkligt men skönt!

Två nätter nu har han varit som förbytt och mest vrålat och inte kommit till ro, kan det vara utvecklingssteg 1?
Inatt verkar han uppföra sig som han ”brukar”.
Dvs äta var tredje timme, somna om snabbt själv i spjälsängen och så är det inte mer med det. Tacksamt för jag var helt slut efter de två nätterna, dagarna var likadana med vrål så det blev inte mycket sömn 😤
 
Vad skönt det blev bättre så snabbt!

Vår lilles ena öga strulade väldigt för 1,5 vecka sen, tvättade på BVC inrådan och så över en natt blev det bra. Märkligt men skönt!

Två nätter nu har han varit som förbytt och mest vrålat och inte kommit till ro, kan det vara utvecklingssteg 1?
Inatt verkar han uppföra sig som han ”brukar”.
Dvs äta var tredje timme, somna om snabbt själv i spjälsängen och så är det inte mer med det. Tacksamt för jag var helt slut efter de två nätterna, dagarna var likadana med vrål så det blev inte mycket sömn 😤

Ja, vi har också haft två perioder tidigare med mycket kladd och tvättande som sen gått över av sig självt. Vanligt pga trånga tårkanaler fick jag höra? Samma för dig? BVC sa att så länge länge ögat inte var rött inuti är det ingen fara. Denna gång blev det inte bättre av allt tvättande och sen blev det över en natt rött och svullet (både runt ögat, i ögonvrån och ögonvitan). Usch! Blev snabbt värre under dagen också så det såg förfärligt ut när vi väl kom till läkaren.

Ja, det låter ju verkligen som det har kunnat varit ett utvecklingssprång för er. Himla tur att det redan verkar ha lugnat ner sig!
 
Vad skönt det blev bättre så snabbt!

Vår lilles ena öga strulade väldigt för 1,5 vecka sen, tvättade på BVC inrådan och så över en natt blev det bra. Märkligt men skönt!

Två nätter nu har han varit som förbytt och mest vrålat och inte kommit till ro, kan det vara utvecklingssteg 1?
Inatt verkar han uppföra sig som han ”brukar”.
Dvs äta var tredje timme, somna om snabbt själv i spjälsängen och så är det inte mer med det. Tacksamt för jag var helt slut efter de två nätterna, dagarna var likadana med vrål så det blev inte mycket sömn 😤
Appen Växa och upptäcka världen gillar jag eftersom då är jag förberedd när sprången kommer. Har dock fått justera BF till vad det var vid första två tidiga UL för att det ska stämma med appen, vilket jag också tror är mer korrekt BF. Hade jag inte varit så långt gången vid första UL hade det inte funnits hjärtslag :-)
 
Helt torr i natt igen, det märks på sömnen också, den blir mycket bättre när hon inte behöver kissa stup i kvarten. Natten innan var oroligare och då kissar hon mer.
 
Ja, vi har också haft två perioder tidigare med mycket kladd och tvättande som sen gått över av sig självt. Vanligt pga trånga tårkanaler fick jag höra? Samma för dig? BVC sa att så länge länge ögat inte var rött inuti är det ingen fara. Denna gång blev det inte bättre av allt tvättande och sen blev det över en natt rött och svullet (både runt ögat, i ögonvrån och ögonvitan). Usch! Blev snabbt värre under dagen också så det såg förfärligt ut när vi väl kom till läkaren.

Ja, det låter ju verkligen som det har kunnat varit ett utvecklingssprång för er. Himla tur att det redan verkar ha lugnat ner sig!

Samma här, trånga tårkanaler. De sa liknande till oss. Röd blev han aldrig, däremot är han lite grå/gul i vitorna fortfarande, den här gulsoten är seg...

Appen Växa och upptäcka världen gillar jag eftersom då är jag förberedd när sprången kommer. Har dock fått justera BF till vad det var vid första två tidiga UL för att det ska stämma med appen, vilket jag också tror är mer korrekt BF. Hade jag inte varit så långt gången vid första UL hade det inte funnits hjärtslag :-)

Hur ska man räkna sprången egentligen?
Vår kille kom ju två veckor tidigt så enligt bf ska det inte vara ett utvecklingssprång nu, men enligt födelsedatum så är det... 🤔
 
Samma här, trånga tårkanaler. De sa liknande till oss. Röd blev han aldrig, däremot är han lite grå/gul i vitorna fortfarande, den här gulsoten är seg...



Hur ska man räkna sprången egentligen?
Vår kille kom ju två veckor tidigt så enligt bf ska det inte vara ett utvecklingssprång nu, men enligt födelsedatum så är det... 🤔
Bra fråga men första språnget var knepigt, andra kom på dan och avslutades också efter BF. M är född en vecka innan "mitt" BF men 2v innan RULs BF.
 
Lillan har varit hos läkaren för första gången! Ögat blev inte bättre utan sämre och 1177 sa att det var jätteviktigt att vi sökte vård samma dag som jag ringde in. Vi fick tid på närakuten (skönt att slippa barnakuten för en sån sak) och en läkare tog en snabb titt och skrev sen ut antibiotika (ögoninflammation). Nu är ögat redan jättemycket bättre efter bara tre doser!
Skönt att det blev bättre!
 
Nu har brösten kickar igång på riktigt. På några timmar blev de jättestora och ömma 🙈 lagom tills Ture hade dagens långa sovpass. Det var så skönt att komma hem igår kväll. Sambon slocknade i soffan vid nio, sov två timmar innan jag jagade han i säng. Hjälpte mig byta blöja en gång i natt och sen lät jag han sova tills han vaknade kl.9 i morse :laugh: Lilleman är så himla snäll och enkel hittills och jag är dökär i honom :love:
 
Dagarna ser ut så här:
Förmiddag - ett par vakenperioder, annars äta och sova.
Kl12-ca 21. Äta och sen sova 3-4h innan det är mat igen. Sover gott oavsett om det är i nästet eller i famnen.
Natt - sover och äter men kommer inte till ro i nästet utan ligger bara och gnäller, gnyr och vill amma (fast han somnar efter några klunkar).

Så inatt gav jag upp, pallade upp med kuddar, lät honom amma sig till sömns och sov med han i famnen :meh: då fick jag i alla fall 2h sömn innan han ville äta.
 
Nästan varje gång som vi ska byta blöja slutar det med att T kissar när vi drar väck den gamla. Så i morse höll jag han över vasken när jag drog av den. 10s senare så det splosh och en laddning bajs landade där. Smidigt värre ju :D har tänkt att jag skulle vilja prova på babypottning men hittills ser jag inget mönster när det är dags. Visst var det nån här som körde med det? Några tips att ge?
 
Nästan varje gång som vi ska byta blöja slutar det med att T kissar när vi drar väck den gamla. Så i morse höll jag han över vasken när jag drog av den. 10s senare så det splosh och en laddning bajs landade där. Smidigt värre ju :D har tänkt att jag skulle vilja prova på babypottning men hittills ser jag inget mönster när det är dags. Visst var det nån här som körde med det? Några tips att ge?
Vi kör. Man gör bara det som känns rätt för en själv. Här är säkert kort när hon vaknar. Vågar ni låta honom vara utan blöja (jag ahr en öppen vikblöja under) så märker ni snart om han gör något innan det kommer.
 
Vi kör. Man gör bara det som känns rätt för en själv. Här är säkert kort när hon vaknar. Vågar ni låta honom vara utan blöja (jag ahr en öppen vikblöja under) så märker ni snart om han gör något innan det kommer.
Vid nästa blöjbyte fanns det bara kiss så vi provade igen med samma resultat :D
 
Så inatt gav jag upp, pallade upp med kuddar, lät honom amma sig till sömns och sov med han i famnen :meh: då fick jag i alla fall 2h sömn innan han ville äta.

Igenkänning på detta. Så är det för oss också vissa nätter 😁

Fint att höra att det verkar gå bra för er!
 
Alltså nu är lillan 6 veckor och tydligt inne i tillökningsperiod då hon ammat mycket tätare senaste dagarna. Men det har resulterat i att mina bröst är totalt sprängfyllda efter ca 3 timmar, inte så nice. Jag kan nog tycka att hon inte nödvändigtvis behöver sååå mycket mer mjölk eftersom viktuppgången ändå snittat på 400 gram/vecka 😂
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
785
· Visningar
47 348
Senast: eyz
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 989
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp