Vinterföräldrar 2019/2020

Ungens humör idag är såhär :rage::cry::D:rage::rage::cry:
Känner inte igen honom alls, han som är så lättsam annars. Måste vara första utvecklingssprånget 🤔 (uppför sig inte som att han har ont i magen)
 
Igår var vår vanliga bebis tillbaka igen! Bvc med doktorskoll igår där jag fick höra att han var väldigt vaken och med + ovanligt stark i kroppen. Att han är stark förvånar mig inte. Han ägnar ju sina vakenperioder åt att stå och "gå" med mig hållandes under armarna :grin: han kan spänna benen och hålla sig uppe i 1min nu och blir frustrerad när han hållt på länge och benen är trötta.

Och jag har börjat rida igen. Kunde inte hålla mig i helgen :D hästen har ju vilat 2 månader så det blir ju ändå lugn ridning nu i början.
 
Länge sen jag skrev här nu, men mamma-livet rullar ju bara på. Kalle (som han nu äntligen fått som namn) blev 6 veckor idag. Igår var vi på bvc och han är nu 59,5 cm lång och väger 5100 g ca. Han är än så länge en ganska lättsam bebis, förutom det här med att sova.
Han sover i vagnen och i bilen. Men bara ute och om bilen är igång. Annars sover han bara på mig och ammas till sömn. Vi fick en förkylning, och då blev han om möjligt ännu mer bröst-fixerad. Man kan tro att han stensover, men i samma sekund som han lämnar bröstet vaknar han. Jag börjar bli riktigt trött, både fysiskt och mentalt, på att sitta upp och sova i soffan halva natten. Fördelen med det är dock att då sover vi från 00-04.30 ca. Efter det har han en vakenperiod och vi flyttar över till sängen och får några strötimmars sömn till mellan 07-09 ungefär. Så jag får mina timmar med sömn, men jag är inte så glad över hur jag måste göra för att få dem.
Jag längtar efter den dagen då man i alla fall kan låta honom sova i nestet en liten stund. Eller bara kunna lämna över honom till sambons famn istället för min.

Men annars är jag helt galet kär i vår lille Kalle 😍
 
Nu har jag ätit mjölkfritt i nästan en vecka och det i kombo med att vi också köpt en sidokudde (så lillan kan ligga på sidan i sängen och stanna så) har gjort att vi senast 3-4 nätterna haft det sååå bra! Lillan har sovit gott och refluxat bara enstaka gånger under natten. Dagarna är så mycket bättre också! Klart det refluxas ibland med inte var tredje-var femte minut som det varit vissa dagar.

Vet inte om förbättringen är en slump (t.ex. om det var efterdyningar av rota-vaccinet som började släppa) eller om mjölkfritt har hjälpt så pass mycket redan. Nu hoppas jag bara att det håller i sig! Jag fortsätter med mjölkfritt någon vecka till, sen tänkte jag återinföra och se vad som händer. Då får man ju svart på vitt direkt!
 
Nu har jag ätit mjölkfritt i nästan en vecka och det i kombo med att vi också köpt en sidokudde (så lillan kan ligga på sidan i sängen och stanna så) har gjort att vi senast 3-4 nätterna haft det sååå bra! Lillan har sovit gott och refluxat bara enstaka gånger under natten. Dagarna är så mycket bättre också! Klart det refluxas ibland med inte var tredje-var femte minut som det varit vissa dagar.

Vet inte om förbättringen är en slump (t.ex. om det var efterdyningar av rota-vaccinet som började släppa) eller om mjölkfritt har hjälpt så pass mycket redan. Nu hoppas jag bara att det håller i sig! Jag fortsätter med mjölkfritt någon vecka till, sen tänkte jag återinföra och se vad som händer. Då får man ju svart på vitt direkt!
Härligt att höra!

Länge sen jag skrev här nu, men mamma-livet rullar ju bara på. Kalle (som han nu äntligen fått som namn) blev 6 veckor idag. Igår var vi på bvc och han är nu 59,5 cm lång och väger 5100 g ca. Han är än så länge en ganska lättsam bebis, förutom det här med att sova.
Han sover i vagnen och i bilen. Men bara ute och om bilen är igång. Annars sover han bara på mig och ammas till sömn. Vi fick en förkylning, och då blev han om möjligt ännu mer bröst-fixerad. Man kan tro att han stensover, men i samma sekund som han lämnar bröstet vaknar han. Jag börjar bli riktigt trött, både fysiskt och mentalt, på att sitta upp och sova i soffan halva natten. Fördelen med det är dock att då sover vi från 00-04.30 ca. Efter det har han en vakenperiod och vi flyttar över till sängen och får några strötimmars sömn till mellan 07-09 ungefär. Så jag får mina timmar med sömn, men jag är inte så glad över hur jag måste göra för att få dem.
Jag längtar efter den dagen då man i alla fall kan låta honom sova i nestet en liten stund. Eller bara kunna lämna över honom till sambons famn istället för min.

Men annars är jag helt galet kär i vår lille Kalle 😍
Usch det låter jobbigt! Hoppas verkligen det släpper snart med sömnen. Sova sittandes är ju inte jätteskönt :(
 
Länge sen jag skrev här nu, men mamma-livet rullar ju bara på. Kalle (som han nu äntligen fått som namn) blev 6 veckor idag. Igår var vi på bvc och han är nu 59,5 cm lång och väger 5100 g ca. Han är än så länge en ganska lättsam bebis, förutom det här med att sova.
Han sover i vagnen och i bilen. Men bara ute och om bilen är igång. Annars sover han bara på mig och ammas till sömn. Vi fick en förkylning, och då blev han om möjligt ännu mer bröst-fixerad. Man kan tro att han stensover, men i samma sekund som han lämnar bröstet vaknar han. Jag börjar bli riktigt trött, både fysiskt och mentalt, på att sitta upp och sova i soffan halva natten. Fördelen med det är dock att då sover vi från 00-04.30 ca. Efter det har han en vakenperiod och vi flyttar över till sängen och får några strötimmars sömn till mellan 07-09 ungefär. Så jag får mina timmar med sömn, men jag är inte så glad över hur jag måste göra för att få dem.
Jag längtar efter den dagen då man i alla fall kan låta honom sova i nestet en liten stund. Eller bara kunna lämna över honom till sambons famn istället för min.

Men annars är jag helt galet kär i vår lille Kalle 😍
Åh, den där "soffperioden" saknar jag inte!
 
Idag var vi ute ganska länge och M var glad och satt upp i vagnen (med stöd) och spanade hela tiden. Fick ta upp och amma en gång, en i övrigt var det helt lugnt. Skönt! Hon rullar från mage till rygg och tillbaka emellanåt, men det verkar mest vara slump när hon lyckas :-)
 
Hur oroliga är ni såhär i corona-tider förresten? Påverkar det er och ert beteende?
Jag är själv inte orolig för min egem del och hade jag inte haft Ture hade jag nog levt ganska vanligt (förutom att träffa äldre släktingar då). Men nu vet jag inte hur försiktig jag ska vara med T 🤔 haft planer sen ett par veckor att åka och titta på en hoppträning i veckan men jag vågade tillslut inte. Tror det här kommer pågå ett bra tag så jag ser framför mig att vi får hålla oss hemma och på promenader de närmaste månaderna... Vi tillåter besök i alla fall om personerna känner sig friska.
 
Hur oroliga är ni såhär i corona-tider förresten? Påverkar det er och ert beteende?
Storasyster har hosta och har varit hemma från förskolan hela veckan, det börjar bli en utmaning att underhålla henne 🙈 Tur att vi bor på landet så vi kan vara ute och åka till stallet på dagtid när det är tomt.
Är inte så orolig för vår fysiska hälsa men det kommer nog vara lite utmanande att hålla den psykiska hälsan på topp. Vi är inte så sociala av oss i vanliga fall heller så vi har inte ändrat så mycket. När väl storasyster är frisk igen så kan vi träffa mor- och farföräldrar i 60-års åldern igen.
Lillebror är ju så liten så han är ju nöjd med vårt sällskap 😊
 
Har ni inte sett "Det första året" på Netflix än, så gör det! Ser just nu på avsnittet om mat och bröstmjölk, så jäkla häftigt! Hur mjölken är olika sammansatt beroende på barnets kön, mängden mjölk är olika beroende på kön, vilket barn i ordningen mamman har påverkar, likaså om barnet ändrar hur den äter så ändrar sig mjölken, om mammans kropp uppfattar att barnet har en infektion så ökar mängden antikroppar i mjölken. Så coolt!
 
Har ni inte sett "Det första året" på Netflix än, så gör det! Ser just nu på avsnittet om mat och bröstmjölk, så jäkla häftigt! Hur mjölken är olika sammansatt beroende på barnets kön, mängden mjölk är olika beroende på kön, vilket barn i ordningen mamman har påverkar, likaså om barnet ändrar hur den äter så ändrar sig mjölken, om mammans kropp uppfattar att barnet har en infektion så ökar mängden antikroppar i mjölken. Så coolt!

Min man har sett det avsnittet två gånger 😂
Han är en faktanörd och älskar all ”ovanlig” kunskap. Igår med gäster på besök pratade han bröstmjölk en bra stund innan jag avbröt 😂
 
Blir era bebisar med svettiga på natten när de sover? T rör ju på sig en hel del och när han vaknar för att amma är han helt svettfuktig på ryggen och då har han bara pyjamas på sig. Jag frågade bvc om det när han var ett par veckor men hon svarade att jag skulle lägga täcke på ändå, men stackarn blir ju kokt! Får han täcke på sig vaknar han vilt fäktande en stund senare och skriker.
 
Blir era bebisar med svettiga på natten när de sover? T rör ju på sig en hel del och när han vaknar för att amma är han helt svettfuktig på ryggen och då har han bara pyjamas på sig. Jag frågade bvc om det när han var ett par veckor men hon svarade att jag skulle lägga täcke på ändå, men stackarn blir ju kokt! Får han täcke på sig vaknar han vilt fäktande en stund senare och skriker.
Ganska varm men sover i t-shirt och vikblöja bara.
 
Blir era bebisar med svettiga på natten när de sover? T rör ju på sig en hel del och när han vaknar för att amma är han helt svettfuktig på ryggen och då har han bara pyjamas på sig. Jag frågade bvc om det när han var ett par veckor men hon svarade att jag skulle lägga täcke på ändå, men stackarn blir ju kokt! Får han täcke på sig vaknar han vilt fäktande en stund senare och skriker.

Vi har en ganska kall kille, han har pyjamas och minst en filt i nestet, gärna två 🙈
 
Blir era bebisar med svettiga på natten när de sover? T rör ju på sig en hel del och när han vaknar för att amma är han helt svettfuktig på ryggen och då har han bara pyjamas på sig. Jag frågade bvc om det när han var ett par veckor men hon svarade att jag skulle lägga täcke på ändå, men stackarn blir ju kokt! Får han täcke på sig vaknar han vilt fäktande en stund senare och skriker.

Men va? Varför täcke om han är svettig? Låter ju helt knäppt.

Vår skrutta är varmblodig likt sina föräldrar. Sover med bara pyjamas och det verkar lagom. Överlag använder vi bara filt till henne när hon är nakenfis 😊
 
Men va? Varför täcke om han är svettig? Låter ju helt knäppt.

Vår skrutta är varmblodig likt sina föräldrar. Sover med bara pyjamas och det verkar lagom. Överlag använder vi bara filt till henne när hon är nakenfis 😊
Det var något om att de själva inte kan reglera värmen. Eller nåt ditåt 🤔 just nu blir både bebis och sambo överhettade när bebis hålls av sambon. Inser ju var varmheten kommer ifrån :laugh:
 
@Förgätmigej Jamen, det är väl just det, om de inte kan reglera värmen behöver man ju hjälpa genom att klä av resp på? 🤷🏻‍♀️ Märkligt råd att klä på en svettig bebis, men vad vet jag...

Gulligt att du frågar om lillan! Förbättringen i sig. Det är som dag och natt! Klart hon har lite refluxbesvär ibland men inte alls så det påverkar nu. Ingen ångest inför nätterna längre utan hon sover tyst och lugnt varje natt nu 😊
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
37 38 39
Svar
778
· Visningar
46 631
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 948
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
34
· Visningar
2 426
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp