Vinterföräldrar 2019/2020

Hon vet vad hon vill den här damen. Jag läser på kvällen för 5 åringen och då är M ibland med oss men är hon härjig foår hon gå ner med pappa. Ett par gånger (de senaste) så har hon gallskrikit så han ger upp och kommer tillbaka med henne. Så snart de börjar gå uppför trappen tystnar hon och är lugn igen. Busunge!
 
Idag är det exakt ett år sen som vi var på repromedicinskt centrum i Malmö och fick ett av våra tre befruktade embryo återfört. Tänk att det här blev vår lille kille? ❤️


97D7E8A8-0789-4A8B-9E87-9CD4A1A921AC.jpeg
 
Senaste dagarna har vi börjat natta lillan i sin säng istället för att hon somnar i någon av våra famnar i soffan. Det är så konstigt (och lite läskigt) att nu ha flera timmar ensamma båda två i annat rum än var lillan är. Men det är väl såhär de flesta gör, åtminstone så småningom, och vi vänjer oss nog snart. Det går i alla fall toppen att natta lillan så, hon somnar ganska snabbt med napp och snutte och vi ligger bara bredvid med en hand på henne. Så stor vår lilla skrutta! ❤️

Däremot tycker jag nog att hon vaknat lite tidigare/oftare på nätterna när vi börjat göra såhär också, fast man oftast brukar höra att de lättare somnar om av sig själva om de sövs där de sen vaknar upp. Men det kanske bara varit ett sammanträffande också. Hon sover mellan ca kl 19-20 till ca kl 7-8 på morgonen. Tidigare vaknade hon för att amma runt kl 2-3 och kl 4-5. Nu sen vi lagt henne brukar hon också vakna runt 23-00 och vilja amma, men ska nog inte klaga ändå. Varje amning blir dock lite styrig eftersom jag måste hålla henne upprätt ett tag efteråt Pga refluxen och sen spyr hon oftast ner hela pyjamasen ändå. Ibland bajsar hon också. Och då är hon efter alla byten klarvaken och tar en liten stund innan hon somnar om igen.

Hur sover era andra på natten?
 
Senast ändrad:
Senaste dagarna har vi börjat natta lillan i sin säng istället för att hon somnar i någon av våra famnar i soffan. Det är så konstigt (och lite läskigt) att nu ha flera timmar ensamma båda två i annat rum än var lillan är. Men det är väl såhär de flesta gör, åtminstone så småningom, och vi vänjer oss nog snart. Det går i alla fall toppen att natta lillan så, hon somnar ganska snabbt med napp och snutte och vi ligger bara bredvid med en hand på henne. Så stor vår lilla skrutta! ❤

Däremot tycker jag nog att hon vaknat lite tidigare/oftare på nätterna när vi börjat göra såhär också, fast man oftast brukar höra att de lättare somnar om av sig själva om de sövs där de sen vaknar upp. Men det kanske bara varit ett sammanträffande också. Hon sover mellan ca kl 19-20 till ca kl 7-8 på morgonen. Tidigare vaknade hon för att amma runt kl 2-3 och kl 4-5. Nu sen vi lagt henne brukar hon också vakna runt 23-00 och vilja amma, men ska nog inte klaga ändå. Varje amning blir dock lite styrig eftersom jag måste hålla henne upprätt ett tag efteråt Pga refluxen och sen spyr hon oftast ner hela pyjamasen ändå. Ibland bajsar hon också. Och då är hon efter alla byten klarvaken och tar en liten stund innan hon somnar om igen.

Hur sover era andra på natten?
Jag vågar knappt svara 🙈 Vi är bortskämda.
A har inte ätit på natten på flera månader. Han somnar runt 19 och sover till 6-7, kan vakna till någon gång på natten ibland men då brukar det räcka att stoppa i nappen. Han sover i spjälsäng i vårt sovrum.
 
Jag vågar knappt svara 🙈 Vi är bortskämda.
A har inte ätit på natten på flera månader. Han somnar runt 19 och sover till 6-7, kan vakna till någon gång på natten ibland men då brukar det räcka att stoppa i nappen. Han sover i spjälsäng i vårt sovrum.

Det här minns jag att du skrev tidigt. Skönt att det håller i sig! Fantastiskt ju! Bara njuta 😁
 
Senaste tiden har A somnat vid 21-22 för att vakna vid 03-04 för att amma och sen somna om. Första passet sover han numera i spjälsäng i eget rum, efter matningen på natten sover han någon timme till i nestet bredvid pappa i gästrummet. Jag får sova till 07.15 när min man kör till jobbet.

Tycker han sover lite om natten men han sover å andra sidan nästan minst 1,5h x3 på dagen samt något kortare pass så han får minst 17 men oftast fler timmar sömn per dygn..
 
Vi lägger T (och därmed oss själva med) vid 21. Han kan definitivt inte sova själv 😥 visst kan vi få han att somna men smyger jag bort från hudkontakten vaknar han superledsen inom några minuter och bara gråter hysteriskt. Det räcker inte att ligga bredvid med en hand på han heller utan han vill sova så som han somnar vid liggamning :cautious: alternativt ligga tvärs över mig som om han somnar vid amning. Det sistnämnda är det som ger mest ro. Då sover han ca 5h innan han vaknar för mat. Annars vill han äta vid 01 och sen mellan 04-06. Sen kommer ju det där fäktandet i sömnen nån gång efter 03 som 75% av gångerna jag kan bryta genom att jag pallar upp kuddar och lägger honom i amningsställning. Resterande gånger ligger han och fäktar och sparkar vilt i sömnen varannan minut... får visst ändå ihop lagom med sömn för jag känner mig aldrig trött om dagarna. Men jag längtar efter att han kan sova själv.
 
Vi ligger lite ur fas hos BVC, senaste vägningen var för 12 dagar sen och jag ville gärna ha en färsk vikt och längd på hans månadsdag.
6670g och 66 cm. Vilket betyder en ökning med blygsamma 50g. Det oroar mig lite så jag tänkte ringa BVC på måndag och be om en extra vägning. Även om vi kontrollvägde ett oöppnat paket mjöl innan och vågen stämde vågar jag inte lita på den till 100%. Någon utav er som också upplevt att ert barn planat ut sin viktuppgång?
Han har vuxit 1 centimeter på dessa 12 dagarna, så ingen superökning där heller.
Han har blivit mer rörlig och sprallar mer än tidigare vilket ju också borde innebära att han gör av med mer energi?
Sedan någon vecka sover han med bara ett uppvak för mat på natten och min produktion av mjölk har helt klart gått ner lite också.. några kloka tankar?

Hur man väger barn på landet 🤷🏼‍♀️😂

9773C98E-D3A8-42BC-8E78-2D8A057ED28F.jpeg
 
Vi ligger lite ur fas hos BVC, senaste vägningen var för 12 dagar sen och jag ville gärna ha en färsk vikt och längd på hans månadsdag.
6670g och 66 cm. Vilket betyder en ökning med blygsamma 50g. Det oroar mig lite så jag tänkte ringa BVC på måndag och be om en extra vägning. Även om vi kontrollvägde ett oöppnat paket mjöl innan och vågen stämde vågar jag inte lita på den till 100%. Någon utav er som också upplevt att ert barn planat ut sin viktuppgång?
Han har vuxit 1 centimeter på dessa 12 dagarna, så ingen superökning där heller.
Han har blivit mer rörlig och sprallar mer än tidigare vilket ju också borde innebära att han gör av med mer energi?
Sedan någon vecka sover han med bara ett uppvak för mat på natten och min produktion av mjölk har helt klart gått ner lite också.. några kloka tankar?

Hur man väger barn på landet 🤷🏼‍♀️😂

Visa bifogad fil 50890
T har gått upp i snitt 300g i veckan fram till förra vägningen. På två veckor hade han gått upp 100g, men det var i veckan han började röra på sig så mycket så jag var inte förvånad. De sa inget heller på bvc och då var det ändå en månad till nästa vägning ☺ på de två veckorna hade han dessutom vuxit 2cm.
 
Vi lägger T (och därmed oss själva med) vid 21. Han kan definitivt inte sova själv 😥 visst kan vi få han att somna men smyger jag bort från hudkontakten vaknar han superledsen inom några minuter och bara gråter hysteriskt. Det räcker inte att ligga bredvid med en hand på han heller utan han vill sova så som han somnar vid liggamning :cautious: alternativt ligga tvärs över mig som om han somnar vid amning. Det sistnämnda är det som ger mest ro. Då sover han ca 5h innan han vaknar för mat. Annars vill han äta vid 01 och sen mellan 04-06. Sen kommer ju det där fäktandet i sömnen nån gång efter 03 som 75% av gångerna jag kan bryta genom att jag pallar upp kuddar och lägger honom i amningsställning. Resterande gånger ligger han och fäktar och sparkar vilt i sömnen varannan minut... får visst ändå ihop lagom med sömn för jag känner mig aldrig trött om dagarna. Men jag längtar efter att han kan sova själv.

Förstår att du längtar tills dess! Den tiden kommer ju så småningom. Men skönt att ni hittat nåt som funkar för stunden i alla fall!
 
Vi ligger lite ur fas hos BVC, senaste vägningen var för 12 dagar sen och jag ville gärna ha en färsk vikt och längd på hans månadsdag.
6670g och 66 cm. Vilket betyder en ökning med blygsamma 50g. Det oroar mig lite så jag tänkte ringa BVC på måndag och be om en extra vägning. Även om vi kontrollvägde ett oöppnat paket mjöl innan och vågen stämde vågar jag inte lita på den till 100%. Någon utav er som också upplevt att ert barn planat ut sin viktuppgång?
Han har vuxit 1 centimeter på dessa 12 dagarna, så ingen superökning där heller.
Han har blivit mer rörlig och sprallar mer än tidigare vilket ju också borde innebära att han gör av med mer energi?
Sedan någon vecka sover han med bara ett uppvak för mat på natten och min produktion av mjölk har helt klart gått ner lite också.. några kloka tankar?

Hur man väger barn på landet 🤷🏼‍♀️😂

Visa bifogad fil 50890

Fantastisk bild 😂 Var han nöjd däri? Haha!

Lillan har inte planat i vikt utan följer sin viktkurva exakt (som ligger lite över medel). Hon väger nu 7,3 kg (upp nästan ett kilo mellan 3 månaders och 4 månaders-besöket på BVC alltså) och är 61 cm lång. Däremot sa faktiskt vår BVC-sköterska att de ibland kan se en dipp i kurvan här då de börjar röra på sig så mycket mer under denna period, nästan att det lät på henne som det inte var helt vanligt att det låg så precis på kurvan som lillans vikt. Så det kanske inte behöver vara någon fara ändå? Jobbigt med oro ändå dock, kan ju vara skönt att kolla upp så man får veta.

Angående mjölken har jag läst nåt om att produktionen brukar ta nästan 3-4 månader att helt stabilisera sig och rätta sig efter barnet. Menar att det kanske är därför det inte känns som någon överproduktion av mjölk längre? Jag läcker väldigt sällan numera och får mycket mer sällan sprutmjölk vid utdrivningen (vilket gör att lillan mycket mer sällan sätter i halsen).
 
Senast ändrad:
Hur sover era andra på natten?
Hon sover ca 19-07 men vaknar och äter några gånger. Har inte koll på när eller hur ofta eftersom hon ändå ligger intill så jag somnar om direkt. Nu i språnget kissar hon några gånger på natten (jag pottar eller byter blöjan direkt) annars när allt är lugnt kissar hon inget och äter också mer sällan. Just nu lite drygt att behöva lägga sig tidigt men det är övergående. hon sover oroligt och tätt intill mig fram till 23 ungefär, sover sämre dagtid i vagnen också.
 
T har gått upp i snitt 300g i veckan fram till förra vägningen. På två veckor hade han gått upp 100g, men det var i veckan han började röra på sig så mycket så jag var inte förvånad. De sa inget heller på bvc och då var det ändå en månad till nästa vägning ☺ på de två veckorna hade han dessutom vuxit 2cm.
Låter ganska likt den ökning som A haft tidigare också, skönt att BVC inte reagerade på er. Då är det ju förmodligen lugnt för vår del också!

Fantastisk bild 😂 Var han nöjd däri? Haha!

Lillan har inte planat i vikt utan följer sin viktkurva exakt (som ligger lite över medel). Hon väger nu 7,3 kg (upp nästan ett kilo mellan 3 månaders och 4 månaders-besöket på BVC alltså) och är 61 cm lång. Däremot sa faktiskt vår BVC-sköterska att de ibland kan se en dipp i kurvan här då de börjar röra på sig så mycket mer under denna period, nästan att det lät på henne som det inte var helt vanligt att det låg så precis på kurvan som lillans vikt. Så det kanske inte behöver vara någon fara ändå? Jobbigt med oro ändå dock, kan ju vara skönt att kolla upp så man får veta.

Angående mjölken har jag läst nåt om att produktionen brukar ta nästan 3-4 månader att helt stabilisera sig och rätta sig efter barnet. Menar att det kanske är därför det inte känns som någon överproduktion av mjölk längre? Jag läcker väldigt sällan numera och får mycket mer sällan sprutmjölk vid utdrivningen (vilket gör att lillan mycket mer sällan sätter i halsen).

Han tyckte det var helfestligt i påsen 😂
Har också läst om en stabiliseringsfas vid den här åldern, har inte heller läckage eller strålar som sticker iväg 🙈
Han är ju ändå nöjd och glad så tänker att han får vad han behöver, men oroar mig lite ändå såklart...
 
Vi ligger lite ur fas hos BVC, senaste vägningen var för 12 dagar sen och jag ville gärna ha en färsk vikt och längd på hans månadsdag.
6670g och 66 cm. Vilket betyder en ökning med blygsamma 50g. Det oroar mig lite så jag tänkte ringa BVC på måndag och be om en extra vägning. Även om vi kontrollvägde ett oöppnat paket mjöl innan och vågen stämde vågar jag inte lita på den till 100%. Någon utav er som också upplevt att ert barn planat ut sin viktuppgång?
Han har vuxit 1 centimeter på dessa 12 dagarna, så ingen superökning där heller.
Han har blivit mer rörlig och sprallar mer än tidigare vilket ju också borde innebära att han gör av med mer energi?
Sedan någon vecka sover han med bara ett uppvak för mat på natten och min produktion av mjölk har helt klart gått ner lite också.. några kloka tankar?

Hur man väger barn på landet 🤷🏼‍♀️😂

Hoppar in från hösttråden: de planar ibland i vikt lite vid ca 4-5 mån, dels för att de börjar röra sig mer men även mer tydligt ifall man helammar. Helammande barn ökar i vikt snabbare i början än BVCs kurvor visar, men sedan bromsar viktökningen in tydligare.
Se rubriken amningspuckel här https://www.rikshandboken-bhv.se/halsa-och-utveckling/tillvaxt/bedomning-av-barns-tillvaxt/

Om du laddar ned appen growth och fyller i vikterna så ser du hur WHO kurvan ser ut - de kurvorna är anpassade efter helammande barn. Där kommer avplaningen i vikt att se mindre dramatisk ut. Sen ska de inte fortsätta med såpass blygsam viktökning alltför länge utan hittar sin kurva som de sedan följer.

Med det sagt så skulle jag inte heller lita på vågen. Vi har en ny digital och det slår sisådär 200 gram +/-... :meh:
 
Hoppar in från hösttråden: de planar ibland i vikt lite vid ca 4-5 mån, dels för att de börjar röra sig mer men även mer tydligt ifall man helammar. Helammande barn ökar i vikt snabbare i början än BVCs kurvor visar, men sedan bromsar viktökningen in tydligare.
Se rubriken amningspuckel här https://www.rikshandboken-bhv.se/halsa-och-utveckling/tillvaxt/bedomning-av-barns-tillvaxt/

Om du laddar ned appen growth och fyller i vikterna så ser du hur WHO kurvan ser ut - de kurvorna är anpassade efter helammande barn. Där kommer avplaningen i vikt att se mindre dramatisk ut. Sen ska de inte fortsätta med såpass blygsam viktökning alltför länge utan hittar sin kurva som de sedan följer.

Med det sagt så skulle jag inte heller lita på vågen. Vi har en ny digital och det slår sisådär 200 gram +/-... :meh:

Tack snälla för svaret! Ska ladda ner appen och kika :)
 
Laddade ner appen growth och på längden ligger han på 91%, på vikten bara 33%.

Vår BVC-sköterska klämde in oss på ett besök i förmiddag, han har bara ökat 30g på två veckor men växt 2cm.

Hon var inte jättebekymrad men tyckte vi skulle ge lite ersättning efter amningen, han ska få totalt 200ml ersättning om dagen.
Eftersom vi ändå ska börja med lite smak nu tyckte hon inte jag skulle oroa mig för amningen.
Kändes skönt att få hjälp av henne. Ska dit på en extra koll nästa vecka.
Ännu en gång är jag så glad att jag bytte BVC när magkänslan med den första inte stämde ❤️
 
Vilken skitnatt. Ungen började fäkta och sparka i sömnen innan 23 igår och det pågick hela natten:arghh::cry: jag var beredd på sömnlösa nätter med vaken bebis men inte att den håller på i sömnen :cautious: det är så frustrerande att inte veta varför det blir så och vad man ska göra åt det.

Funderat på om det är som mitt sömngående. Ibland kastar jag mig runt i sängen, sätter mig upp och pratar i sömnen för att jag ser folk i rummet. Sover uselt och det ända som kan bryta det är att jag vaknar till ordentligt. Kanske ska prova att väcka T nästa gång och sen söva om 🤔
 
Vilken skitnatt. Ungen började fäkta och sparka i sömnen innan 23 igår och det pågick hela natten:arghh::cry: jag var beredd på sömnlösa nätter med vaken bebis men inte att den håller på i sömnen :cautious: det är så frustrerande att inte veta varför det blir så och vad man ska göra åt det.

Funderat på om det är som mitt sömngående. Ibland kastar jag mig runt i sängen, sätter mig upp och pratar i sömnen för att jag ser folk i rummet. Sover uselt och det ända som kan bryta det är att jag vaknar till ordentligt. Kanske ska prova att väcka T nästa gång och sen söva om 🤔
Usch, såna nätter har vi också ibland.
 
@Förgätmigej Fy, håller med om att det nästan är värre än när de är vakna! Hoppas du hittar något som funkar. Visst var det så att du inte heller hade någon annanstans att sova? Annars hade jag lätt lagt mig i soffan/gästsäng/bytt plats med sambon o haft i öronproppar.

Vår tjej är generellt hyfsat rörlig (men inte som din bebbe) och ljudlig nattetid och det funkar hyfsat för mig med öronproppar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
37 38 39
Svar
778
· Visningar
46 602
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 946
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 941
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
34
· Visningar
2 423
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp