Vinterföräldrar 2019/2020

@Förgätmigej Fy, håller med om att det nästan är värre än när de är vakna! Hoppas du hittar något som funkar. Visst var det så att du inte heller hade någon annanstans att sova? Annars hade jag lätt lagt mig i soffan/gästsäng/bytt plats med sambon o haft i öronproppar.

Vår tjej är generellt hyfsat rörlig (men inte som din bebbe) och ljudlig nattetid och det funkar hyfsat för mig med öronproppar.
Problemet är ju inte att han låter, det hade jag klarat av. Men han ligger ju och fäktar så att han väcker sig själv :( ignorerar jag det vaknar han jätteledsen inom 2min. Så han ligger och fäktar, jag klappar, puffar eller gungar han (om han ligger tvärs över mig) varje gång det sätter igång och sen slumrar jag några minuter innan allt sätter igång igen. Hade inte sambon jobbat idag hade jag räckt över honom och lagt mig i soffan och sovit.
 
Första flaskan med ersättning slurpade han nöjt i sig igår eftermiddag. Den på kvällen, den imorse och den vid lunch sa han bestämt ”nej tack” till 😑
Hur tusan ska jag få i ungen mer mat?!

Nu har vi bara provat baby semp så får väl prova annat märke också på ersättningen.. Blir ändå frustrerad, vilket han såklart känner av 🤷🏼‍♀️
 
Första flaskan med ersättning slurpade han nöjt i sig igår eftermiddag. Den på kvällen, den imorse och den vid lunch sa han bestämt ”nej tack” till 😑
Hur tusan ska jag få i ungen mer mat?!

Nu har vi bara provat baby semp så får väl prova annat märke också på ersättningen.. Blir ändå frustrerad, vilket han såklart känner av 🤷🏼‍♀️
Du skulle amma först va? Han kanske blev mätt eller såpass mätt att ersättningen inte lockade?
 
Du skulle amma först va? Han kanske blev mätt eller såpass mätt att ersättningen inte lockade?

Precis, toppa upp med 50ml ersättning efter amningen. Tänker också att han blev mätt men det hjälps inte riktigt, han har ätit sig nöjd hela tiden men ändå inte gått upp så måste öka på hans intag 🥴
Vetetusan hur jag ska göra det bara. Nu försöker jag amma varannan timme dagtid..
 
Problemet är ju inte att han låter, det hade jag klarat av. Men han ligger ju och fäktar så att han väcker sig själv :( ignorerar jag det vaknar han jätteledsen inom 2min. Så han ligger och fäktar, jag klappar, puffar eller gungar han (om han ligger tvärs över mig) varje gång det sätter igång och sen slumrar jag några minuter innan allt sätter igång igen. Hade inte sambon jobbat idag hade jag räckt över honom och lagt mig i soffan och sovit.

Åh Justja, hade glömt att han väcker sig själv och att det var det som var problemet. Fy vad frustrerande 😫
 
Precis, toppa upp med 50ml ersättning efter amningen. Tänker också att han blev mätt men det hjälps inte riktigt, han har ätit sig nöjd hela tiden men ändå inte gått upp så måste öka på hans intag 🥴
Vetetusan hur jag ska göra det bara. Nu försöker jag amma varannan timme dagtid..

Är du med i amningsgruppen på Facebook? Där vet jag att de skriver mycket om aktiv amning, bl.a. bröstkompressioner. Vet inte om det kan vara till någon hjälp...
 
Är du med i amningsgruppen på Facebook? Där vet jag att de skriver mycket om aktiv amning, bl.a. bröstkompressioner. Vet inte om det kan vara till någon hjälp...
Nej, jag är ju inte det.. har fått intrycket att det är någon slags amnings-maffia 🙈
Får kanske gå med och kika lite där..
 
Precis, toppa upp med 50ml ersättning efter amningen. Tänker också att han blev mätt men det hjälps inte riktigt, han har ätit sig nöjd hela tiden men ändå inte gått upp så måste öka på hans intag 🥴
Vetetusan hur jag ska göra det bara. Nu försöker jag amma varannan timme dagtid..
Jag förstår dig helt och hållet, men om inte BVC-sköterskan var orolig så var inte det du heller. Erbjud mat men jag tror det sällan är bra för någon att truga, då blir det bara stressat. När ska ni till BVC nästa gång?
 
Jag förstår dig helt och hållet, men om inte BVC-sköterskan var orolig så var inte det du heller. Erbjud mat men jag tror det sällan är bra för någon att truga, då blir det bara stressat. När ska ni till BVC nästa gång?

Truga gör vi inte, vill han inte ha bröstet så vrålar han, och flaskan slår han undan så det går inte att misstolka 😂
Tänker inte göra maten till en jobbig stund för när han är hungrig och ammar äter han bra med rätt grepp, vill inte äventyra det.

Hade tänkt vänta med smakprov till han var något äldre men köpte en 4-månaders gröt igår och han älskade det. BVC sa att jag kunde ge en liten tesked varje dag i någon dag nu och sen öka upp till två teskedar osv
Går kanske att få upp vikten med gröt istället om han nu vägrar ersättningen.
Fortsätter amma på varannan timme för att stimulera produktionen.

Har nästa besök om en vecka för att kolla vikten.
 
Nej, jag är ju inte det.. har fått intrycket att det är någon slags amnings-maffia 🙈
Får kanske gå med och kika lite där..

Haha, vissa kan nog beskrivas nästan lite så, men långt ifrån alla. Och man kan ju mest läsa lite bra tips vid behov, och ta till sig av det man vill 😉

Håller annars med @vemsomhelst123, känns om BVC ganska ”snabbt” blir oroliga om det är nåt - särskilt vid vikt etc. Så jag skulle också vara trygg med att de inte var oroliga!
 
Tar tillbaka att lillan sover ca 11-12 timmar per natt och vaknar vid 8-snåret. Senaste dagarna har hon sovit i ett sträck utan amning (förvisso skönt) men vaknar kl 04-05 och är strålande pigg 😂 På sånt där riktigt skratthumör så att hon asgarvar åt allt man gör. Jag vet att man inte ska ”kommunicera” så mycket med bebis nattetid men det går ju inte att motstå ett kluckande skratt alltså...

För övrigt får hon smaka nån ny smak varje dag nu! Det är så kul! Hittills har hon provat morot, potatis, ägg, banan, kokosmjölk, tonfisksås, boeuf bourguignon och smörgåsrån. Det sistnämnda kanske inte så roligt med det var BVCs tips för att man skulle introducera gluten lite försiktigt. Lillan gör alltid någon liten grimasch vid varje ny smak (typ spärrar upp ögonen och öppnar upp munnen med maten på tungen som att hon är lite chockad 😁) men gapar alltid stort för att få mer. Favoritsmaken hittills var nog banan och kokosmjölken för det fortsatte hon liksom att göra smackljud efter och riktigt tuttade i sig allt som fanns i munnen. Föga förvånande med tanke på att det båda är söta smaker... Närmsta dagarna ska hon få prova hummus och jordnötssmör!
 
Tar tillbaka att lillan sover ca 11-12 timmar per natt och vaknar vid 8-snåret. Senaste dagarna har hon sovit i ett sträck utan amning (förvisso skönt) men vaknar kl 04-05 och är strålande pigg 😂 På sånt där riktigt skratthumör så att hon asgarvar åt allt man gör. Jag vet att man inte ska ”kommunicera” så mycket med bebis nattetid men det går ju inte att motstå ett kluckande skratt alltså...

För övrigt får hon smaka nån ny smak varje dag nu! Det är så kul! Hittills har hon provat morot, potatis, ägg, banan, kokosmjölk, tonfisksås, boeuf bourguignon och smörgåsrån. Det sistnämnda kanske inte så roligt med det var BVCs tips för att man skulle introducera gluten lite försiktigt. Lillan gör alltid någon liten grimasch vid varje ny smak (typ spärrar upp ögonen och öppnar upp munnen med maten på tungen som att hon är lite chockad 😁) men gapar alltid stort för att få mer. Favoritsmaken hittills var nog banan och kokosmjölken för det fortsatte hon liksom att göra smackljud efter och riktigt tuttade i sig allt som fanns i munnen. Föga förvånande med tanke på att det båda är söta smaker... Närmsta dagarna ska hon få prova hummus och jordnötssmör!
Längtar tills vi med få ge smakprov när jag läser det du skrivit :D
 
Nej, jag är ju inte det.. har fått intrycket att det är någon slags amnings-maffia 🙈
Får kanske gå med och kika lite där..

Måste bara hoppa in och kommentera!

Gruppen i sig är absolut ingen amningsmaffia. Det finns enormt mycket kunskap och framför allt "hjälp-mammorna" ger jättebra och nyanserade råd.

Sen finns det medlemmar i gruppen som är lite väl fanatiska som och tror att amning hjälper mot allt inklusive brutna ben och överkokt potatis. Det är inte därifrån man ska hämta råden. Men så länge man filtrerar bort en del kommentarer så är det en fantastiskt bra grupp :)
 
Gah! Livet är tydligen för kul för att man ska sova dagtid, oavsett hur trött man är. 2v kvar av det här språnget... Hon är bra på att få in mat i munnen och svälja. Hon har bara fått små smakbitar av kokt potatis, korv och banan har hon fått gnaga av bitar själv, funkar super.
 
Måste bara hoppa in och kommentera!

Gruppen i sig är absolut ingen amningsmaffia. Det finns enormt mycket kunskap och framför allt "hjälp-mammorna" ger jättebra och nyanserade råd.

Sen finns det medlemmar i gruppen som är lite väl fanatiska som och tror att amning hjälper mot allt inklusive brutna ben och överkokt potatis. Det är inte därifrån man ska hämta råden. Men så länge man filtrerar bort en del kommentarer så är det en fantastiskt bra grupp :)

Ja, betydligt mer kunskap än vad som verkar finnas på många BVC-mottagningar tex!
 
Måste bara hoppa in och kommentera!

Gruppen i sig är absolut ingen amningsmaffia. Det finns enormt mycket kunskap och framför allt "hjälp-mammorna" ger jättebra och nyanserade råd.

Sen finns det medlemmar i gruppen som är lite väl fanatiska som och tror att amning hjälper mot allt inklusive brutna ben och överkokt potatis. Det är inte därifrån man ska hämta råden. Men så länge man filtrerar bort en del kommentarer så är det en fantastiskt bra grupp :)

Tack för inhopp! Jag har gått med :)
 
Två skitnätter följdes av en normal, jag som förvarnade sambon om att jag tänkte gå ner till soffan om det blev en natt till. Fick ta en tupplur med bebis igår eftermiddag och det är inget jag gör vanligtvis.

Slog mig häromdagen Hur mycket lättare det är att göra saker på sistone. Lägger jag T i babygymmet roar han sig själv en lång stund medan jag kan fixa saker :D han har pausat lite med allt gående. Han vill fortfarande stå och gå men inte alls så mycket som för ett par veckor sen. Han har fått hyfsad koll på sina händer så han sitter gärna och fingrar på några leksaker istället. Jätteskönt att kunna sätta honom i stolen, lägga fram leksaker och sedan äta utan någon i famnen :D

När började era ha stl 62 förresten? T har fortfarande 56 och är inte i närheten att växa ut dem än :o tur jag inte köpte på mig kläder i förskott innan han föddes, stod ju att de har stl 56 till 2 månader :laugh: jag har fått några jättefina set i 62 som dessvärre är lite varmfodrade och de lär jag inte hinna använda innan sommaren kommer :down:
 
Kläder ja... Runt 62-68 beroende på plagg har M nu, men eftersom vi inte varit på BVC på evigheter har jag ingen aktuell vikt och längd.

Idag fick hon lite nyutmjölkad bröstmjölk i ett snapsglas och jäklar i gatan vad hon gillade att äta så. Blev tvärförbannad när det tog slut. Hon vill alltid ha våra koppar och glas så jag tänkte hon skulle gå eget.

Äntligen kunde hon sova utan mig precis intill så jag kunde läsa för stora. Det kom dock ett mess efter 25 min, sambon har nu ett sugmärke på armen för M hade sugit tag i första bästa hon kom åt...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
780
· Visningar
47 133
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 987
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp