Vinterföräldrar 2019/2020

Lillan har 62 här. Är 61 cm lång. Vi kunde ha både 50 och 56 jättelänge! Vi bytte till 62 för bara ett par veckor sen så hon var ju nästan 4 månader när vi gick upp till den storleken.
 
Alltså min utdrivning på kvällarna är så ofantligt SEG! Lillan, som redan är lite gnällig på kvällen, blir så ledsen och arg när hon måste kämpa så länge för att mjölken ska komma. Kvällsamningarna är inte någon särskilt mysig stund för någon av oss. Pust! Någon annan med seg utdrivning? Hört att man kan få typ oxytocin-nässpray utskrivet, men vet inte hur stora problemen ska vara 🤔
 
Igår fick vi låna en hoppgunga av en kompis till T (fast han är för lätt för att det ska bli något hopp haha) Först såg han helt chockad ut när han rörde sig eller snurrade men när vi provade andra gången idag blev det väldig fart på benen :D var lite orolig om han var tillräckligt stabil för den än men det var han helt klart. Blir ju ingen lång stund i den ändå.
 
Jag började ju för några veckor sen att långsamt föra in mjölkprotein igen (typ Bregott på mackan, stekte maten i lite smör, små mängder grädde eller creme fraiche i maten osv). Vi märkte ingen större skillnad på lillan så jag tänkte att det kanske är lugnt - beställde en ostig pizza och lillan blev lite risigare i magen men inget mer än så.

Så häromdagen när jag fyllde år åt jag gräddtårta, choklad och sen pizza till kvällsmat. Pucko-jag känner jag nu. Senaste två dygnen har varit katastrof med refluxer hela tiden, kaskadspyor (HELT sjukt alltså, hon har varit dränkt från typ topp till tå minst en gång i halvtimman!) och ljusgrön, slemmig diarré som gjort hennes rumpa och snippa helt skinnflådda. Kan meddela att det varit sådär kul att ha bebis med diarré blöjlös för att lufta rumpan. Hon var ledsen och ont i magen och matvägrade. Fick lura i henne mat i sömnen så hon fick i sig vätska ändå.

Pust alltså! Magen är ännu inte återställd även om den värsta diarrén är borta. Refluxer och kräkningar fortgår. Nu återgår jag till strikt mjölkfri kost igen, och börjar sen återinföra lite Bregott etc igen när det känns ok. Fattar ju att reaktionen blir så häftig för att hon troligtvis behöver vänjas lite snabbare, oavsett allergi eller inte så blir väl barn som stått på mjölkfri kost känsligare för mjölk liksom.

Urk. Stackars lillan. Och stackars hennes mamma som måste äta mjölkfritt 😅
 
Jag började ju för några veckor sen att långsamt föra in mjölkprotein igen (typ Bregott på mackan, stekte maten i lite smör, små mängder grädde eller creme fraiche i maten osv). Vi märkte ingen större skillnad på lillan så jag tänkte att det kanske är lugnt - beställde en ostig pizza och lillan blev lite risigare i magen men inget mer än så.

Så häromdagen när jag fyllde år åt jag gräddtårta, choklad och sen pizza till kvällsmat. Pucko-jag känner jag nu. Senaste två dygnen har varit katastrof med refluxer hela tiden, kaskadspyor (HELT sjukt alltså, hon har varit dränkt från typ topp till tå minst en gång i halvtimman!) och ljusgrön, slemmig diarré som gjort hennes rumpa och snippa helt skinnflådda. Kan meddela att det varit sådär kul att ha bebis med diarré blöjlös för att lufta rumpan. Hon var ledsen och ont i magen och matvägrade. Fick lura i henne mat i sömnen så hon fick i sig vätska ändå.

Pust alltså! Magen är ännu inte återställd även om den värsta diarrén är borta. Refluxer och kräkningar fortgår. Nu återgår jag till strikt mjölkfri kost igen, och börjar sen återinföra lite Bregott etc igen när det känns ok. Fattar ju att reaktionen blir så häftig för att hon troligtvis behöver vänjas lite snabbare, oavsett allergi eller inte så blir väl barn som stått på mjölkfri kost känsligare för mjölk liksom.

Urk. Stackars lillan. Och stackars hennes mamma som måste äta mjölkfritt 😅
Åh nä, stackars er :( hoppas det bättrar sig snabbt!
 
Det är knappt jag vågar skriva det men vi har ett sånt jäkla flyt med pottandet :D på snart 2v har jag bytt en bajsblöja. Pottar efter en sov eller matstund och däremellan kissar han bara. Kissar knappt något under natten heller så på morgonen kissar han en stråle som går tvärs över vasken och träffar platsen där diskmedel står :laugh: tror vi behöver skaffa en potta snart.
 
Andra dagen mer en väldigt ledsen kille som bryter ihop och storgråter för minsta lilla. Ingen aning om vad som är fel, han hade inte feber men jag gav han tillslut Alvedon (som jag tryckte in åt rätt håll denna gång :laugh: :angel:) på seneftermiddagen och då var han nästan sitt vanliga glada jag igen. Han sitter och tuggar på tummen och trycker in hela handen i munnen så jag stirrar på den vita fläcken i nederkäken och undrar om det är en tand på gång som besvärar han.
 
Andra dagen mer en väldigt ledsen kille som bryter ihop och storgråter för minsta lilla. Ingen aning om vad som är fel, han hade inte feber men jag gav han tillslut Alvedon (som jag tryckte in åt rätt håll denna gång :laugh: :angel:) på seneftermiddagen och då var han nästan sitt vanliga glada jag igen. Han sitter och tuggar på tummen och trycker in hela handen i munnen så jag stirrar på den vita fläcken i nederkäken och undrar om det är en tand på gång som besvärar han.
Tänder eller öron gissar jag på.
 
Vi har börjat med mer mat nu, hon får av vår mat när vi äter. Paprika kokt i tomatsås är supermumsigt tydligen. Kyckling, ris och morot är också gott. Yoghurt är supergott men mjölkprodukter ska man inte ge då mycket av tydligen.
 
Sitter och tittar på T som sover gott i babyskyddet efter bilfärd. En kvart har han sovit själv och han kommer vakna lugnt om en stund utan att börja gråta som när man lagt ifrån sig han sovande. Vad är det som gör att han kan sova så där? Hjälper inte att lägga honom trångt annars heller.

Tänk om jag inte behövt sitta med han sovandes varje dag i famnen. Vad mycket jag skulle få gjort!
 
Sitter och tittar på T som sover gott i babyskyddet efter bilfärd. En kvart har han sovit själv och han kommer vakna lugnt om en stund utan att börja gråta som när man lagt ifrån sig han sovande. Vad är det som gör att han kan sova så där? Hjälper inte att lägga honom trångt annars heller.

Tänk om jag inte behövt sitta med han sovandes varje dag i famnen. Vad mycket jag skulle få gjort!
Förra barnet älskade att åka bil, vi bilade runt hela Sverige i mitt jobb, nemas oroblemss. Den här rackaren gillar inte bilen och vaknade två gånger under en 1,5h färd trots nsttsovdags. Bläh.
 
Idag träffar vi äntligen mormor och morfar efter lång självisolering. M tyckte den där nya människan var rätt ok så länge manna var i närheten men försvann jag utom synhåll blev det ledset. Hoppas vi hinner träffas mycket i sommar så de kan få lika bra relation som de äldre syskonen har.
 
Ni med äldre bebisar, när/har ni bytt till sittdel på vagnen?

Har inte gått med T i vagnen på snart en månad. Blev skrikfest om han var vaken eller vaknade. Igår pallade jag upp honom med en kudde så han halvsatt - strålande glad bebis som satt vaken under promenaden. Men. Grabben tyckte själv att han låg ner för mycket och tar i och försöker sätta sig upp ibland :nailbiting:Upp kommer han och tippar sedan långsamt fram eller lite åt sidan och börjar undersöka tårna. Skulle behövt en sele av säkerhetsskäl, men det känns ju inte optimalt att sätta en 3,5 månaders i sittdelen...
 
Ni med äldre bebisar, när/har ni bytt till sittdel på vagnen?

Har inte gått med T i vagnen på snart en månad. Blev skrikfest om han var vaken eller vaknade. Igår pallade jag upp honom med en kudde så han halvsatt - strålande glad bebis som satt vaken under promenaden. Men. Grabben tyckte själv att han låg ner för mycket och tar i och försöker sätta sig upp ibland :nailbiting:Upp kommer han och tippar sedan långsamt fram eller lite åt sidan och börjar undersöka tårna. Skulle behövt en sele av säkerhetsskäl, men det känns ju inte optimalt att sätta en 3,5 månaders i sittdelen...

Vet många som bytt redan till sina vid 3-månader... de har satt i en Inovidyna strl L så får bebis ändå stöttning och sliter inte så på ryggen.
BVC sa till oss att det enda vi skulle tänka på vår att såhär små bebisar kippar efter andan om det blåser på dem så vara försiktiga med sittdelen ur det perspektivet.
 
Ni med äldre bebisar, när/har ni bytt till sittdel på vagnen?

Har inte gått med T i vagnen på snart en månad. Blev skrikfest om han var vaken eller vaknade. Igår pallade jag upp honom med en kudde så han halvsatt - strålande glad bebis som satt vaken under promenaden. Men. Grabben tyckte själv att han låg ner för mycket och tar i och försöker sätta sig upp ibland :nailbiting:Upp kommer han och tippar sedan långsamt fram eller lite åt sidan och börjar undersöka tårna. Skulle behövt en sele av säkerhetsskäl, men det känns ju inte optimalt att sätta en 3,5 månaders i sittdelen...
Har fortfarande liggdelen och hon får sitta uppallad med en filt som stöd runt om. Nu kan hon iofs sitta själv, men när det guppar på ojämna stigar behöver hon fortfarande lite stöd. Hon sover mycket i vagnen så vi väntar med att byta till sittdelen.
 
Ni med äldre bebisar, när/har ni bytt till sittdel på vagnen?

Har inte gått med T i vagnen på snart en månad. Blev skrikfest om han var vaken eller vaknade. Igår pallade jag upp honom med en kudde så han halvsatt - strålande glad bebis som satt vaken under promenaden. Men. Grabben tyckte själv att han låg ner för mycket och tar i och försöker sätta sig upp ibland :nailbiting:Upp kommer han och tippar sedan långsamt fram eller lite åt sidan och börjar undersöka tårna. Skulle behövt en sele av säkerhetsskäl, men det känns ju inte optimalt att sätta en 3,5 månaders i sittdelen...
Vi har två vagnar så just nu har vi liggdel på den ena och sittdel på den andra. A sitter inte själv än så han behöver lite stöd i sittdelen, har satt i en extra dyna och använder selen i vagnen. Än så länge har vi bara använt den hemma i trädgården. Ska han sova tar vi liggvagnen. A blir 6 månader nästa vecka
 
@Förgätmigej Vi har köpt en dyna (Inovi large som de andra skrivit om) så vi kan byta till sittdelen lite tidigare om vi skulle vilja. Har ännu inte bytt dock, eftersom lillan fortfarande sover väldigt ofta och väldigt gott i vagnen så länge det är dags för sömn. Däremot har vi alltid med oss bärsele eller sjal på promenaderna nu för hon kan aldrig ligga i vagnen som vaken längre (och hon sover bara ca 30-45 min i sträck och vi går ofta längre än så). Jag väntar gärna ett tag till med sittdelen just pga jag tänker att sovkomforten är bättre i liggdelen (och det alla skriver om ryggen 🤷🏻‍♀️) samtidigt som jag längtar tills vi ska byta! Lillan är 5 månader om någon vecka.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
780
· Visningar
47 171
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 987
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 970
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp