Vinterföräldrar 2019/2020

Börja potta! Nu innan hon kan krypa. Spana om hon bajsar nån viss tid och om hon gör något innan. Man lär sig rätt snabbt och missar man så är det ju ingen panik.

Tanken har slagit mig. Men hur gör man om bebis oftast bajsar samtidigt som den ammar? Det är vanligast här nämligen. Och när hon sitter i stolen i bilen! Hur gör man med pottandet när man är iväg på utflykt etc?
 
Tanken har slagit mig. Men hur gör man om bebis oftast bajsar samtidigt som den ammar? Det är vanligast här nämligen. Och när hon sitter i stolen i bilen! Hur gör man med pottandet när man är iväg på utflykt etc?
Trean bajsa också gärna vid amning så vi tog antingen paus eller hade pottan i knät. Stolen i bilen verkar vara en favorit. Ofta är jag beredd att stanna x antal minuter efter start och pottar. På utflykt så får hon hänga på huk i vår famn vid en vögkant eller så, eller så struntar vi i det just då om det är omöjligt just där vi är. Ni kör på den nivå det passar er.
 
För en vecka sen sa appen att nuvarande språng skulle ta slut på Söndag. Sa till sambon att jag inte märkt av nåt språng och vad skönt att slippa det. Det fick jag äta upp. Pendlar mellan solstråle och att bryta ihop för minsta lilla. Kan tex ligga på mage och leka glatt medan jag diskar och rätt som det är börjar han gråtandes åla fram till mig. Eller så sitter han i matstolen och tuggar på något och börjar gråta :confused: i natt fick jag agera napp, så fort vi kom ifrån varandra började han gråta. Så märkligt humör.

Men i lördags nattade jag honom och gick sen ner och käka chips och titta på film med sambon :banana:Längtat sååå efter detta men jag kände mig mest stressad och tyckte det kändes så ovant :p:laugh:
 
@Förgätmigej Så fantastiskt att kunna få lite egentid sådär på kvällen igen, ju! Jag och sambon blev typ knäppa av att behöva ligga inne hos lillan hela kvällarna fast vi bara hade en kort sån period för några veckor sen 😬 Men allt handlar ju faktiskt i grund och botten om vad man är van vid.

Vi har nästa språng om ish 2 veckor. Längtar INTE för vår lilla har varit en sån fantastisk liten solstråle nu senaste veckan sen tanden tittade fram!
 
Lillan har nu alltså varit på FANTASTISKT humör senaste veckan. En sån solstråle! Hon är så jäkla rolig vår tjej. Jag och sambon asgarvar åt/med henne flera gånger varje dag. Tokiga unge.
Igår var vi på öppna förskolan för första gången. De har precis öppnat efter corona-stängning. Herregud så taggad lillan var, särskilt på sångstunden! Alla pedagoger skrattade åt hur hon intensivt kollade, hoppade, skrattade och tjoade konstant. Lite ledsamt såhär i coronatider för jag tror hon hade älskar öppna förskolan redan tidigare och även babysim m.m. som blivit inställt.

Igår tog hon sina första riktiga krypsteg (på öppna förskolan 😬). Får se om hon snart inte gör nåt annat. Senaste dagarna har hon också börjat vilja ta tag i möbler och häva sig upp. Hon kommer förstås bara halvt upp, till knäna eller på sin höjd typ en tå/fot. Pust.

Det jobbiga med att hon är så rörlig (och så otroligt i gasen hela tiden) är att huvudet redan fått x antal smällar. Hur uppmärksam och snabb man än försöker vara! Nu senast för en kvart sen schvungade hon huvudet in i ett kantigt element så nu har hon ytterligare ett stort rött märke i pannan 😅
 
Lillan har nu alltså varit på FANTASTISKT humör senaste veckan. En sån solstråle! Hon är så jäkla rolig vår tjej. Jag och sambon asgarvar åt/med henne flera gånger varje dag. Tokiga unge.
Igår var vi på öppna förskolan för första gången. De har precis öppnat efter corona-stängning. Herregud så taggad lillan var, särskilt på sångstunden! Alla pedagoger skrattade åt hur hon intensivt kollade, hoppade, skrattade och tjoade konstant. Lite ledsamt såhär i coronatider för jag tror hon hade älskar öppna förskolan redan tidigare och även babysim m.m. som blivit inställt.

Igår tog hon sina första riktiga krypsteg (på öppna förskolan 😬). Får se om hon snart inte gör nåt annat. Senaste dagarna har hon också börjat vilja ta tag i möbler och häva sig upp. Hon kommer förstås bara halvt upp, till knäna eller på sin höjd typ en tå/fot. Pust.

Det jobbiga med att hon är så rörlig (och så otroligt i gasen hela tiden) är att huvudet redan fått x antal smällar. Hur uppmärksam och snabb man än försöker vara! Nu senast för en kvart sen schvungade hon huvudet in i ett kantigt element så nu har hon ytterligare ett stort rött märke i pannan 😅
Härligt att höra efter allt gnäll :D

Apropå det att vara rörlig:
T bajsar typ var tredje dag. I torsdags var det dags och det kom en rejäl laddning i toan. Torkar och lägger han i babygymmet för att lufta rumpan. 5min senare känner jag att det stinker bajs och inser att han bajsat ner sig i gymmet. Upp med ungen, in på toa och tar väck det värsta. Ut i köket till skötdynan för att torka rent men han ålar som en tok och mitt i allt ser jag att en fästing sitter på höften. T ålar fortfarande som en galning och när jag äntligen fått bort fästingen och allt bajs lägger jag ner dynan på golvet och ungen på för att torka medan jag stoppar in gymmet i tvättmaskinen. På den korta stunden jag hann gå och hämta gymmet och komma tillbaka har grabben ålat fram och vält katternas mat och vattenskålar och ligger nu och badar i en pöl av vatten och kattmat :banghead::arghh: stod och tittade på eländet och kände bara nä-ä
 
@Förgätmigej här är det full rulle till hundens mat och vatten så snart hon får span på dem.

Den här damen tycker det är onödigt att sova. Särskilt i sängen på kvällen. Idag tog sambon över när han hörde att jag började ruttna. Efter fem minuters illtjut blev det tyst och jag läste nöjt vidare med stora. Han hade gått ut med vagnen och där hår det tydligen bra att somna...
 
Men alltså. 9 månader... tiden går galet fort! Igår lekte hon simhopp från toalettstolen (bumbo-sits) och landade med huvudet i klinikersen. Det blev ingen bula och bara därför blev jag nervös. En tur till akuten och fick träffa läkare direkt som tyckte att jag nog var en hönsmamma ändå, barnet var ju hur piggt och glatt som helst. Men de andra kidsen har ju fått jättebulor när de slagit i panna/huvud för blodet inte har nånstans att ta vägen, så i min hjärna hade skallen spruckit och blodet hamnat nånannanstans. Men nej då, pigg och glad och nu är det hålla i när hon sitter på toa som gäller. Jösses, storasyster gjorde aldrig några tendenser ens att försöka ta sig ur bumbon.
 
Men alltså. 9 månader... tiden går galet fort! Igår lekte hon simhopp från toalettstolen (bumbo-sits) och landade med huvudet i klinikersen. Det blev ingen bula och bara därför blev jag nervös. En tur till akuten och fick träffa läkare direkt som tyckte att jag nog var en hönsmamma ändå, barnet var ju hur piggt och glatt som helst. Men de andra kidsen har ju fått jättebulor när de slagit i panna/huvud för blodet inte har nånstans att ta vägen, så i min hjärna hade skallen spruckit och blodet hamnat nånannanstans. Men nej då, pigg och glad och nu är det hålla i när hon sitter på toa som gäller. Jösses, storasyster gjorde aldrig några tendenser ens att försöka ta sig ur bumbon.

Men fy så läskigt, på så hårt golv också! Skönt att det gick bra allting i alla fall. Jag tycker alla smällar just nu är superjobbigt! Lillan står och går mot möbler dagarna i ända. Försöker klättra upp överallt. Tror hon är stabilare än vad hon är och släpper gärna händerna också. Många smällar blir det, hur snabb man än är! 😩
 
Köpte en toasits som kom hem dagen innan Madicks inlägg och jag har hållt i honom på grund av det :p

Om 3v börjar jag jobba. Blandade känslor. Längtar efter att jobba men kommer sakna ihjäl mig efter T. Håller på att trappa ner amningen (ska bara behålla morgon och kväll) men T har haft svårt att fatta att mat gör honom mätt så han har grejat mest känns det som. Så jag hade lite ångest förra veckan över hur maten skulle gå, blev ledsen vid tanken på att T skulle vara ledsen när jag inte är hemma och kan amma :( men i helgen var jag iväg på månadens helgträning och de andra gångerna har jag lämnat mjölk. Denna gången fanns gröt och klämmis och enligt sambon gapade han som en fågelunge vid matdags (varför måste jag truga?!) Och på kvällen lade jag fram plockmat av fisken vi åt och han stoppade glatt i sig så jag känner mig rätt lugn nu :)
 
@Förgätmigej Skönt att det verkar släppa lite med maten! Jag har haft lite samma stress, jag börjar jobba om en månad och lillan har inte riktigt kommit igång med maten ordentligt heller. Men nu verkar även hon ha fattat tycke för mat och ätit riktigt bra senaste dagarna. Skönt! Kommer du pumpa och lämna mjölk ändå? Jag har aldrig pumpat och sambon aldrig flaskat, men vi tänkte nog ha lite i frysen utifall att ändå... Vår tjeja är inte rolig när hon är hungrig! Sambon planerar att kanske komma förbi jobbet också de dagarna det behövs, vi bor bara 10 min promenad från mitt jobb, men kan ju ibland vara svårt att tajma.
 
Nu är lillan snart 8 månader, om en vecka. Hon är fortfarande kort och knubbig (67 cm och 9,4 kg 😁) och så fantastisk söt! Senaste tiden har hon varit en liten solstråle, jag skulle säga att allt släppte när hon lärde sig krypa för några veckor sen. Nu kryper hon med en jäkla fart och är så nöjd! Dagen efter hon började krypa så tränade hon intensivt på att ställa sig upp mot allt och ingenting. Så nu står hon upp längst med både möbler och väggar, går ibland försiktigt några steg längst med dom med väldigt stappliga ben. Och hon är såååå nöjd när hon erövrar nåt nytt! Tittar på oss, skrattar och ”flämtar” exalterat ❤ (för att sekunden senare drutta i backen och börja gråta 😅). Men det är inte en lugn stund här hemma, och då vi nyss flyttat och inte hunnit barnsäkra fullt ut så behöver hon 100% passning...

Hon har två tänder som är helt uppe. Jättegulligt när hon skrattar. Maten har precis släppt och hennes favoriter är typ all frukt (men särskilt päron, banan och vindruvor) och ägg, blodpudding, spagetti och köttfärssås samt annan ”tomatig” mat).

Hon skrattar. Massor. Högt och bubblande. Älskar bus! Men gråter även lätt så fort nåt inte går som hon vill, när man säger nej eller liknande. Tror det blir en liten filur med humör det här! Måste säga att jag tycker det hänt så otroligt mycket senaste månaden och nu är det riktigt kul att liksom på riktigt lära känna denna lilla människa! Hon är så himla rolig och knäpp, vi skrattar åt hennes tokigheter varje dag här hemma.

Hur går det för er andra och hur är status?
 
@Förgätmigej Skönt att det verkar släppa lite med maten! Jag har haft lite samma stress, jag börjar jobba om en månad och lillan har inte riktigt kommit igång med maten ordentligt heller. Men nu verkar även hon ha fattat tycke för mat och ätit riktigt bra senaste dagarna. Skönt! Kommer du pumpa och lämna mjölk ändå? Jag har aldrig pumpat och sambon aldrig flaskat, men vi tänkte nog ha lite i frysen utifall att ändå... Vår tjeja är inte rolig när hon är hungrig! Sambon planerar att kanske komma förbi jobbet också de dagarna det behövs, vi bor bara 10 min promenad från mitt jobb, men kan ju ibland vara svårt att tajma.
Jag har ju läckt så mycket vid amning och fryst in att det räcker ett bra tag. Blir bökigt att hinna pumpa på jobbet så undviker det helst. Då får de hellre komma så ammar jag i bilen på en rast...
 
Nu har jag börjat rida ett par kvällar i veckan och idag gick det lysande när jag var borta, det känns skönt. Hon går 2-3 steg utan att hålla i sig men än är det lite kvar, med gåvagnen knallar hon på.
 
Nu är lillan snart 8 månader, om en vecka. Hon är fortfarande kort och knubbig (67 cm och 9,4 kg 😁) och så fantastisk söt! Senaste tiden har hon varit en liten solstråle, jag skulle säga att allt släppte när hon lärde sig krypa för några veckor sen. Nu kryper hon med en jäkla fart och är så nöjd! Dagen efter hon började krypa så tränade hon intensivt på att ställa sig upp mot allt och ingenting. Så nu står hon upp längst med både möbler och väggar, går ibland försiktigt några steg längst med dom med väldigt stappliga ben. Och hon är såååå nöjd när hon erövrar nåt nytt! Tittar på oss, skrattar och ”flämtar” exalterat ❤ (för att sekunden senare drutta i backen och börja gråta 😅). Men det är inte en lugn stund här hemma, och då vi nyss flyttat och inte hunnit barnsäkra fullt ut så behöver hon 100% passning...

Hon har två tänder som är helt uppe. Jättegulligt när hon skrattar. Maten har precis släppt och hennes favoriter är typ all frukt (men särskilt päron, banan och vindruvor) och ägg, blodpudding, spagetti och köttfärssås samt annan ”tomatig” mat).

Hon skrattar. Massor. Högt och bubblande. Älskar bus! Men gråter även lätt så fort nåt inte går som hon vill, när man säger nej eller liknande. Tror det blir en liten filur med humör det här! Måste säga att jag tycker det hänt så otroligt mycket senaste månaden och nu är det riktigt kul att liksom på riktigt lära känna denna lilla människa! Hon är så himla rolig och knäpp, vi skrattar åt hennes tokigheter varje dag här hemma.

Hur går det för er andra och hur är status?
Här har vi en smalis på 67cm och 7,2kg. 62 sitter löst och jag använder fortfarande lite kläder i stil 56 trots att han är 6,5 månad. Annars så är krypande fortfarande långt borta men han ålar runt som en liten blixt. Favoriten just nu är att ta sig upp på undre hyllan på soffbordet och putta ner sakerna som finns där :laugh: eller åla efter när man dammsuger och fånga sladden.
 
Förkylning och feber slog plötsligt till hos lilleman i fredags kväll. Stackarn fick lite panik av täpptheten när han somnat och började hosta så att han kräktes två gånger. Satt nere i soffan med han sovandes på axeln hela natten och på morgonen hade han 38,7 i feber :( men det försvann ett dygn senare och när matlusten kom tillbaka hade ätandet av mat plötsligt lossnat. Igår hade vi fiskgratäng och potatismos till middag och jösses vad han smaskade i sig. :) imorse åt han till och med av katternas torrfoder innan jag han hejda honom :laugh:
 
Förkylning och feber slog plötsligt till hos lilleman i fredags kväll. Stackarn fick lite panik av täpptheten när han somnat och började hosta så att han kräktes två gånger. Satt nere i soffan med han sovandes på axeln hela natten och på morgonen hade han 38,7 i feber :( men det försvann ett dygn senare och när matlusten kom tillbaka hade ätandet av mat plötsligt lossnat. Igår hade vi fiskgratäng och potatismos till middag och jösses vad han smaskade i sig. :) imorse åt han till och med av katternas torrfoder innan jag han hejda honom :laugh:
Men stackars liten. Här var första förkylningen lugnare, bara lite feber en kort stund och lite rinnig näsa. Vi kör Nezeril, droppar ut två droppar i ett snapsglas och sen 4-6 droppar koksalt. Drar upp hälften i lilla pipetten och tar ena näsborren och sen resten i andra.
 
Nån blev lite arg här. Det satt plötsligt något i vägen för den roliga trappan hon lärt sig klättra upp för. Fy så elakt!
Hon går själv ca 10 steg nu, precis i samma tid som alla syskonen.
 
Sista föräldralediga veckan. Jag känner mig färdig med att vara hemma och eftersom T äter bra känns det inte alls jobbigt att lämna honom :) var iväg från 7-12 i lördags och det hade gått fint hemma. Lilleman är fortfarande snorig så han får nog hålla sig hemma resten av veckan med. Surt, hade velat gå en sista gång på babysimmet och öppna förskolan. Förra veckan kändes dubbelt så lång när vi inte kunde åka någonstans :meh:
 
Sista föräldralediga veckan. Jag känner mig färdig med att vara hemma och eftersom T äter bra känns det inte alls jobbigt att lämna honom :) var iväg från 7-12 i lördags och det hade gått fint hemma. Lilleman är fortfarande snorig så han får nog hålla sig hemma resten av veckan med. Surt, hade velat gå en sista gång på babysimmet och öppna förskolan. Förra veckan kändes dubbelt så lång när vi inte kunde åka någonstans :meh:

Skönt att det känns så bra! Jag är tudelad; både trött på att vara hemma vareviga dag och samtidigt älskar jag det 😁 Två veckor kvar för men del, men sen börjar jag bara jobba 50% till en början så det blir nog lagom.
Förstår verkligen att dagarna kändes långa utan aktiviteter! Oh my alltså, jag skulle aldrig kunna vara hemma en hel dag längre, det är sånt jäkla fullt ös och passande och går inte slappna av en sekund! Är heaven att få komma iväg och göra nåt ju 😁
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
780
· Visningar
47 131
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 987
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp