Vinterföräldrar 2019/2020

Storasyster somnade i soffan i den åldern så det ändå blev tid uppe, men det vägrar den här lilla...
Ja det är ju segt att inte få någon tid för sig själv (eller tillsammans med partnern) på kvällen men vad ska man göra... här går det bra att sova i famnen i soffan ett tag. Det svåra är sen att lägga över i sängen - vår säng såklart, spjälsängen suger :p
 
@Madick @Förgätmigej @zassoo Åh, fattar att det är trist att under så lång tid inte fått ha någon egentid på kvällarna! Klart det kommer ändras för er som måste ligga bredvid bebis, det jobbiga med allt är ju bara att man aldrig vet NÄR den där ändringen kommer 😩 Om man bara visste det ibland hade man ju iaf kunnat räkna ner.
 
Vi har sjukstuga här. Första gången lillan är sjuk! 40 graders feber i natt och supersnorig näsa. Hon har gått från att älska att ta nässpray (vi har gett med koksalt då och då vid behov förut, och då har hon suttit och njutit varje gång) till att få total panik. Nu kan vi typ inte ge längre 😩 så hoppas inte snoret blir värre.

Lilla skrutt-fia. Tog fram ulltrikån igår, det var länge sen, men åh så mysigt tyckte både hon och jag 🥰 Men min rygg tyckte sådär...
 
Vi har sjukstuga här. Första gången lillan är sjuk! 40 graders feber i natt och supersnorig näsa. Hon har gått från att älska att ta nässpray (vi har gett med koksalt då och då vid behov förut, och då har hon suttit och njutit varje gång) till att få total panik. Nu kan vi typ inte ge längre 😩 så hoppas inte snoret blir värre.

Lilla skrutt-fia. Tog fram ulltrikån igår, det var länge sen, men åh så mysigt tyckte både hon och jag 🥰 Men min rygg tyckte sådär...
Oj vad jobbigt med så hög feber! Vi ger faktiskt Nezeril 0,25 fast bara en droppe per näsborre om det behövs.
 
Jösses vilken galenpanna jag har. Vi var och badade i Borlänge idag där barnbassängne är så pass djup att det går till Ms mage. Hon skulle lära sig gå i vatten menade hon på och gick och gick, till slut fick jag inte hålla i. Hon dök ett antal gånger och när jag lyfte upp så flinade hon bara. Jaja, babysimmet har ju gett resultat på bara 9ggr.
 
@Förgätmigej För typ 2 veckor sen. Så vid ganska exakt 9 månader. Om hon vaknar väldigt tidigt/sover väldigt kort någon tupplur kan det fortfarande bli en tredje tupplur, men då väldigt kort powernap på em, typ i vagnen på väg hem från parken.
 
Ungen är då för söt. Fortfarande tokig i våra extremt snälla och tålmodiga katter trots att han ofta hårdhänt grabbar tag i pälsen. Vi brukar säga "klappa fint" och lossa greppet, ibland försökt stryka hans hand fint. Denna veckan, från ingenstans, när vi säger klappa fintså stannar ungen upp och lägger huvudet mot katten och ligger blickstilla i några sekunder :love::laugh:
 
Ungen är då för söt. Fortfarande tokig i våra extremt snälla och tålmodiga katter trots att han ofta hårdhänt grabbar tag i pälsen. Vi brukar säga "klappa fint" och lossa greppet, ibland försökt stryka hans hand fint. Denna veckan, från ingenstans, när vi säger klappa fintså stannar ungen upp och lägger huvudet mot katten och ligger blickstilla i några sekunder :love::laugh:

Näää, jag dör, så gulligt! Det är så roligt att se när de börjar fatta grejer också 😍
 
Sökte efter den här tråden för att läsa ikapp och slogs av tanken ”men jösses, jag är mamma?!”
Det är fortfarande overkligt för mig ibland. Att den där lilla parveln är vår?
Förstår också helt plötsligt innebörden av att se världen med ett barns ögon 😍

Vår grabb har fortsatt spurta på med längden och var på 9-månaders dagen 80 cm.
Bvc-sköterskan var förvånad, vår plånbok också... alla köpta vinterplagg har redan fått bytas ut 🙈
Hur långa var era i samma ålder?


Han reser sig själv, kryper med ena benet i marken och har lärt sig vinka och säga ”Hee!”
samtidigt. Babysimmet är det roligaste han vet men vi kommer tyvärr inte gå nu när restriktionerna för covid-19 skärpts. Omklädningsrummen är löjligt små och vi har anhöriga i riskgrupp.
Pappagruppen som min man såg fram emot är också den inställd.

Jag börjar jobba på måndag och mannen tar över hemma, känns märkligt. Men också lite skönt. Kommer bli mestadels jobb hemifrån så jag blir inte borta 8h om dagen.
Är lite orolig jag kommer sakna honom alldeles under dagarna jag arbetar från kontoret 🥴 Vänjer man sig?
 
Veckans fundering: hur gör man när man ska sluta amma till sömns? 🤔 (och sluta agera napp på nätterna). Hur nattar man en bebis då? Vet ju att många ger välling men tänk om han inte gillar det? Ger man annat då? Eller inget? Han vägrar ju napp och på dagarna måste han sövas i en rullande vagn.

När blir sen nästa fråga :laugh: men eftersom jag misstänker att det blir x antal jobbiga nätter tänkte jag ta tag i det när jag är ledig vilket blir i jul. Har höstlov denna veckan men kände inte att vare sig han eller jag är redo att ge upp amningen än.

För att hoppa till något helt annat så är 8 månader en fantastisk rolig och mysig period! Han kryper omkring och ställer sig upp mot saker, är inte helt livsfarlig längre så vi behöver inte vara bredvid honom hela tiden och han sitter och grejar med saker. Häromkvällen satt han med ett paraply och lekte i 20min. Kelig har han också blivit, kryper upp i famnen och lägger huvudet på min axel :love:
 
Sökte efter den här tråden för att läsa ikapp och slogs av tanken ”men jösses, jag är mamma?!”
Det är fortfarande overkligt för mig ibland. Att den där lilla parveln är vår?
Förstår också helt plötsligt innebörden av att se världen med ett barns ögon 😍

Vår grabb har fortsatt spurta på med längden och var på 9-månaders dagen 80 cm.
Bvc-sköterskan var förvånad, vår plånbok också... alla köpta vinterplagg har redan fått bytas ut 🙈
Hur långa var era i samma ålder?


Han reser sig själv, kryper med ena benet i marken och har lärt sig vinka och säga ”Hee!”
samtidigt. Babysimmet är det roligaste han vet men vi kommer tyvärr inte gå nu när restriktionerna för covid-19 skärpts. Omklädningsrummen är löjligt små och vi har anhöriga i riskgrupp.
Pappagruppen som min man såg fram emot är också den inställd.

Jag börjar jobba på måndag och mannen tar över hemma, känns märkligt. Men också lite skönt. Kommer bli mestadels jobb hemifrån så jag blir inte borta 8h om dagen.
Är lite orolig jag kommer sakna honom alldeles under dagarna jag arbetar från kontoret 🥴 Vänjer man sig?
Haha,igenkänning här. Jag känner mig inte som en mamma :laugh:

Nu är ju vår bara 8,5 månad men han var 70cm för två veckor sen och 7,6kg. Har fortfarande stl 62 :o här har vi motsatt problem. Vinterkläderna är för stora haha.

Lämna och åka på morgonen var jobbigt! Första dagen var jag gråtfärdig när jag sa hejdå men sen har det aldrig varit jobbigt. Jag vet att han har det bra men det är alltid lika roligt att komma hem och mötas av en glad unge som vill upp i famnen.
 
Haha,igenkänning här. Jag känner mig inte som en mamma :laugh:

Nu är ju vår bara 8,5 månad men han var 70cm för två veckor sen och 7,6kg. Har fortfarande stl 62 :o här har vi motsatt problem. Vinterkläderna är för stora haha.

Lämna och åka på morgonen var jobbigt! Första dagen var jag gråtfärdig när jag sa hejdå men sen har det aldrig varit jobbigt. Jag vet att han har det bra men det är alltid lika roligt att komma hem och mötas av en glad unge som vill upp i famnen.

Jag köpte på mig en del när PoP hade 40% i våras, lyckats sälja allt för litet utan att gå back men ungen behövde ju nytt 💸
I ytterkläder har han nu 86 😱
Både jag och mannen är över 180 dock så han har att brås på.

Skönt det går över, jag har haft ågren flera veckor.. denna veckan har både jag och mannen varit lediga tillsammans, skönt att göra en ordentlig ”överlämning”.
 
Framtänderna har poppat upp nu men hållt på och irriterat i ett par tre veckor nu. Samtidigt som dessa började irritera har vi haft 4 nätter där jag vaknat av att T klättrar omkring i sömnen på mig och det luktar bajs. Aldrig bytt en bajsblöja på nätterna innan :confused: måste ju ha med tänderna att göra på något vis? Han är ju lite lös i magen också.

@cherie Hur går det med sovande? Blivit nåt bättre?
 
Mysigt det är att läsa om alla bebisar! Och kul att få en uppdatering från dig igen också, @Eloise! Vår lilla är 70 cm nu vid 10 månader så er är verkligen mycket längre! Låter som min kompis barn, han är lika lång som er vid samma ålder! Han är verkligen LÅNG! Nu är vi vår tjej en kortis så skillnaden blir väl extra tydlig då. Angående att lämna bebis så har det aldrig känts jättejobbigt för mig, jag tycker det är mysigt att få längta lite på jobbet och sen komma hem till mammasjuk bebis 🥰 Hoppas övergången går smidigt för er allihop! Är pappan nervös? Min partner var jättenervös innan!

Jag håller med er alla om att det är himla, himla mysig ålder nu. Vi hade tuffa och väldigt intensiva och otroligt gnälliga månader typ månad 4-7 innan lillan lärde sig krypa, men sen dess har det varit jättehärligt igen. Nu blir hon om några dagar 10 månader och är så medveten. Busar aktivt med oss, matar oss med mat, härmas massor, dansar som en tok till musik, förstår massa ord, kan säga mamma. Fyra tänder uppe och två nertill. Står upp utan stöd utan problem och kan ta ett steg innan hon ramlar. Det är så häftigt med all utveckling!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
741
· Visningar
44 511
Senast: eyz
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 720
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
Svar
17
· Visningar
435
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp