Vinterföräldrar 2019/2020

Tack 🧡 (för att få höra att det blir bättre). Urk för kombon snabb som vessla och utan konsekvenstänk! Och höggravid mamma dessutom mitt i det. Förstår att det var en tuff period. Det är verkligen mycket enklare att vara iväg och hitta på aktiviteter med bebis, vi var mycket på öppna förskolan i somras men som du skriver har i princip allt stängt nu. Vi hade nog kunnat få väldigt mycket avlastning om vi bara hade kunnat hitta på fler saker som också stimulerade lillans nyfikna sida, men det är svårt nu. Så fort hon blir äldre och kan ränna runt i lekparkerna på egen hand ska jag definitivt komma ihåg tipset om inhägnade förskolegårdar! Vi är väldigt glada att vi bor i stan just nu, så vi kan iaf besöka hundrastgårdar, mata änder och besöka olika stadsparker.
Jag cyklade mycket i somras också (innan sammandragningarna satte stopp) Ungen älskade att sitta både i cykelvagnen och i cykelstol. Vi kom ut och jag visste var han var 🙄 Var hemma med honom en dag i veckan hela våren och mot slutet våndades jag för det eftersom han bara rymde. Ett annat tips är att hitta nån annan som gillar att leka med barnet. Vår 10-åriga granne älskar Frank och kan gå med honom i timmar utan att tröttna (under vår uppsyn såklart) Vi brukade försöka gå ut när hon ändå var hemma. 🙈Men nu på hösten är hon ju inte ute lika mycket längre. Synd. Ska nog gå över med en julklapp som tack för hjälpen.
 
Åh, pust, just nu är vi två trötta föräldrar. Det är så galet intensivt med barn! Och vi har förstått vid det här laget att lillan är av den intensivare sorten, minst sagt, nu när vi träffat många andra barn på öppna förskolan och i parker. Jag tänker att alla har sina utmaningar, så jag menar inte att vi har det värre än någon annan; jag fattar också att det är såhär att ha barn och en del har det dessutom betydligt värre. Men när man läser i föräldragrupper på Facebook eller träffar vänner med barn i samma ålder och hör hur de tex kan ha en nöjd bebis som sitter med en leksak, går att lämna ensam någon minut etc så känner jag bara 😱 Vi känner oss SÅ avvikande och undrar ibland om vi gör nåt fel? Jag skulle säga att vi är inom 2 meter från lillan konstant, dygnet runt. Konstant passande. Sen är ju lillan också i närhetsperiod deluxe så hon skulle ju aldrig tillåtit att vi var längre ifrån henne även om vi kunde lämna henne, då går hon och hänger och drar oss gråtande i byxbenen, men ändå.

Jag/vi är helt slut efter en dag med lillan och dagarna går i ett. Eftersom det alltid varit totalt omöjligt för någon av oss att göra något hemma när vi är lediga med lillan så samlas allt på hög till kvällarna - all disk (berg efter dagen och rent i maskinen), allt plock hemma, all matlagning, all planering, all tvätt, strykning av det nödvändigaste, handling etc. Men så ska man ju när man kommer hem rodda middag och sen sanera hela kalaset och sen är det kvällsrutin, läggning och.... Man är ju så trött att jag/vi orkar max vara uppe 1-2 timmar efter lillan lagt sig vid 19:00 och då orkar man ju inte med allt det där som släpat efter. Hoppas hinner vi med nöd och näppe med det dagliga, typ plocka ut diskmaskinen. Sen brukar vi för första gången på hela dagen sitta ner i soffan kanske 30 minuter. Så det blir hela tiden bara mer - grejer som går sönder som måste lagas, växter som dör för att de inte fått vatten, nya saker som måste beställas till lillan (och till oss), andra småärenden som måste fixas... Alltså det måste ju bli bättre? Kommer man kunna få mer gjort med bebis så småningom? Alltså typ bara plocka i och ur diskmaskin under dagen? Jag fattar att det såklart kommer bli bättre. Just precis idag, just precis nu, är jag ändå lite avundsjuk på de som har bebisar av den lite lugnare sorten. Samtidigt som jag älskar hennes tokiga, galna och fantastiskt roliga sidor också.

Jag är så trött ikväll. Det har varit intensiva veckor med sjukdom x2 hos lillan, slag i huvudet och besök på akuten, tandsprickning deluxe och sen allt det vanliga som bara snurrar på (i typ 180 km/h).

PS. Lillan äter dammtussar. Så illa är det 🤯😂
PS nr 2. Har alltid seriöst undrat NÄR hinner föräldrar typ göra egna smoothies/klämmisar till barnen? Grötpinnar? Plättar? Fan, jag kämpar varenda eviga dag att ens ha tid att koka enkel gröt till henne i micron eller hinna bre en macka samtidigt som hon 1) håller på och slå dig gul och blå när hon klättrar på köksstolen en bit bort 2) hänger skrikandes i mitt byxben. Alltså vilka jävla superföräldrar som typ laga eget mat specifikt till bebis, SU egna kläder etc. Galet!!!!
Demammor jag umgåtts med har fått såna där lugna barn som snällt velat ligga ner eller roa sig själva stillsamt medan de gör något. De började även gymma tillsammans medan barnen låg på filtar i en hörna (hade aldrig gått här 😅). Här släppte det inte förrän han lärde sig krypa och ställa sig upp/sätta sig ner på ett säkert sätt för en månad sen. Nu kan man faktiskt uträtta något medan man håller ett öga på honom, vilket känns otroligt lyxigt! Dessvärre blir han mammig så fort jag kommer hem så då hänger han och drar och gnäller/gråter tills jag plockar upp honom :meh: sambon har inga sådana problem...

Och du, han får visserligen hemmagjord grötklämmis varje dag då han ratar vanlig gröt men jag gör en stor sats som räcker en vecka och fryser in och tar upp efter hand ;) (När sambon är hemma och kan passa). Göra plättar eller annat gör jag då inte ensam :laugh:
 
I snart en vecka har jag kunnat sitta i soffan om kvällarna när T somnat :love: det känns ofattbart lyxigt! Även när han vaknar till räcker det att plocka upp och vagga han i famnen några minuter så somnar han om igen. Häromkvällen vaknade han inte ens innan jag gick och la mig :banana:

Tänderna är jobbiga så väntar till jul med att plocka bort nattamningen. Borde inte vara svårt när han är inkörd med att somna utan amning känner jag.
 
Jag har ju gjort en tabbe med den här lilla damen och låtit henne gå utan blöja mycket, bara torkat om jag inte är med och det kommit kiss på golvet, vilket gjort att hon glatt hämtar en handduk och torkar efter hon kissat. Suck på mig. Men som i ett trollslag accepterade hon pottan på ettårsdagen och nu går hon på den! Torr på nätterna och säger till på dagarna om hon inte kan gå själv. Kanske det inte var så illa att låta henne vara utan ändå :-) Hon kan hålla sig ganska länge också om vi sitter i bilen och det inte går att stanna direkt.
 
Jag har ju gjort en tabbe med den här lilla damen och låtit henne gå utan blöja mycket, bara torkat om jag inte är med och det kommit kiss på golvet, vilket gjort att hon glatt hämtar en handduk och torkar efter hon kissat. Suck på mig. Men som i ett trollslag accepterade hon pottan på ettårsdagen och nu går hon på den! Torr på nätterna och säger till på dagarna om hon inte kan gå själv. Kanske det inte var så illa att låta henne vara utan ändå :-) Hon kan hålla sig ganska länge också om vi sitter i bilen och det inte går att stanna direkt.
Duktigt!!!
 
Jag cyklade mycket i somras också (innan sammandragningarna satte stopp) Ungen älskade att sitta både i cykelvagnen och i cykelstol. Vi kom ut och jag visste var han var 🙄 Var hemma med honom en dag i veckan hela våren och mot slutet våndades jag för det eftersom han bara rymde. Ett annat tips är att hitta nån annan som gillar att leka med barnet. Vår 10-åriga granne älskar Frank och kan gå med honom i timmar utan att tröttna (under vår uppsyn såklart) Vi brukade försöka gå ut när hon ändå var hemma. 🙈Men nu på hösten är hon ju inte ute lika mycket längre. Synd. Ska nog gå över med en julklapp som tack för hjälpen.

Cykelstol eller cykelvagn måste vi införskaffa! Tack! Låter jättemysigt och fint med er lilla kompis Frank! Hoppas du gick över en en julklapp 😊 Att hitta andra som leker med lillan nu är ju extra svårt i och med Corona, men annars var det ett fint tips!
 
Demammor jag umgåtts med har fått såna där lugna barn som snällt velat ligga ner eller roa sig själva stillsamt medan de gör något. De började även gymma tillsammans medan barnen låg på filtar i en hörna (hade aldrig gått här 😅). Här släppte det inte förrän han lärde sig krypa och ställa sig upp/sätta sig ner på ett säkert sätt för en månad sen. Nu kan man faktiskt uträtta något medan man håller ett öga på honom, vilket känns otroligt lyxigt! Dessvärre blir han mammig så fort jag kommer hem så då hänger han och drar och gnäller/gråter tills jag plockar upp honom :meh: sambon har inga sådana problem...

Och du, han får visserligen hemmagjord grötklämmis varje dag då han ratar vanlig gröt men jag gör en stor sats som räcker en vecka och fryser in och tar upp efter hand ;) (När sambon är hemma och kan passa). Göra plättar eller annat gör jag då inte ensam :laugh:

Ja, jag har läst in att du nog också har en unge av det lite livligare slaget 😊 Jag håller med att ju rörligare barnet har blivit, desto mindre jobbigt har det varit! Framförallt desto nöjdare unge! Men jag tycker också lillan har varit lite för tidigt med rörligheten, för hon är också väldigt klumpig, vilket gör att hon både saknat vett i skallen OCH förmågan att koordinera rörelserna ordentligt. Så det har krävt så enorm mycket passande för att vi inte ska behöva uppsöka sjukvård stup i kvarten 😂

Men, med det sagt! NU! Alltså NU! Poff, så var separationsfasen över (tack och lov!!). Poff, så var hon äntligen stabilare på alla sätt och vis så hon inte slår sig gul och blå hela tiden. Går obehindrat på egna äventyr i lägenhet! OH MY GOD vad skönt livet varit senaste veckan! Att kunna ha henne på golvet medan jag värmer vår mat, bara en sån sak! Att kunna gå omkring med henne och att kunna leka med henne på golvet och hon inte bara ska upp i famnen! Och hon är så nöjd och glad att kunna spatsera (springa) omkring på egen hand och öppna alla skåp i lägenheten (och riva ut allt och klättra in i dem😅)! Skrattandes! Hon är såååå nöjd med att kunna röra sig fullt ut nu. Just nu leker livet för oss allihopa. Som att vi plötsligt fått lite andrum igen 🥰 Både jag och min partner har nu kunnat vara hemma med henne en hel dag utan totalt kaos och uppgivenhet, för det går liksom att sysselsätta sig hemmavid på ett helt annat sätt nu! Fantastiskt!!
 
Senast ändrad:
Ja, jag har läst in att du nog också har en unge av det lite livligare slaget 😊 Jag håller med att ju rörligare barnet har blivit, desto mindre jobbigt har det varit! Framförallt desto nöjdare unge! Men jag tycker också lillan har varit lite för tidigt med rörligheten, för hon är också väldigt klumpig, vilket gör att hon både saknat vett i skallen OCH förmågan att koordinera rörelserna ordentligt. Så det har krävt så enorm mycket passande för att vi inte ska behöva uppsöka sjukvård stup i kvarten 😂

Men, med det sagt! NU! Alltså NU! Poff, så var separationsfasen över (tack och lov!!). Poff, så var hon äntligen stabilare på alla sätt och vis så hon inte slår sig gul och blå hela tiden. Går obehindrat på egna äventyr i lägenhet! OH MY GOD vad skönt livet varit senaste veckan! Att kunna ha henne på golvet medan jag värmer vår mat, bara en sån sak! Att kunna gå omkring med henne och att kunna leka med henne på golvet och hon inte bara ska upp i famnen! Och hon är så nöjd och glad att kunna spatsera (springa) omkring på egen hand och öppna alla skåp i lägenheten (och riva ut allt och klättra in i dem😅)! Skrattandes! Hon är såååå nöjd med att kunna röra sig fullt ut nu. Just nu leker livet för oss allihopa. Som att vi plötsligt fått lite andrum igen 🥰 Både jag och min partner har nu kunnat vara hemma med henne en hel dag utan totalt kaos och uppgivenhet, för det går liksom att sysselsätta sig hemmavid på ett helt annat sätt nu! Fantastiskt!!
Härligt!
 
Här fortsätter kvällarna i soffan för min del. Det är dock lättast om sambon nattar, då tar det 10-20min. Gör jag det börjar han försöka suga på mig så jag är oftast inte nere förrän efter 30-40min :meh: men de här jäkla tänderna alltså. Vissa dagar verkar de irritera nåt enormt. Och dregglet! Han har haft exem och varit röd runt munnen i en månad nu trots att vi smörjer och smörjer...
 
Här fortsätter kvällarna i soffan för min del. Det är dock lättast om sambon nattar, då tar det 10-20min. Gör jag det börjar han försöka suga på mig så jag är oftast inte nere förrän efter 30-40min :meh: men de här jäkla tänderna alltså. Vissa dagar verkar de irritera nåt enormt. Och dregglet! Han har haft exem och varit röd runt munnen i en månad nu trots att vi smörjer och smörjer...

I know! Tandsprickning är de värsta perioderna tycker jag. Förskräckligt! Nu har vi förvisso sluppit dreglet, men även utan det... Hoppas det går över fort!
 
Nu har jag bara 1,5 månad kvar på min 50%-procentiga föräldraledighet. Sen tar sambon över på heltid tills hon börjar i förskolan i aug/sept. Fy, vad vemodigt det känns! Både jag, sambon och lillan har njutit av detta upplägg. Det känns som att alla mår bra av att få lite av alla världar och får dra gemensamt lass för både bebis och jobb. Dessutom har det varit ganska ensamt och tufft att vara föräldraledig i Coronatider där varje dag har sett likadan ut med ganska begränsade möjligheter för umgänge och aktiviteter (och nu under vintermånaderna kommer det ju bli ännu värre), samtidigt som det är njutbart att få tid med lillan. Jag och sambon pratade löst om att förlänga 50%-perioden över februari också, just för att minimera belastningen för honom och lilla i värsta vintermånaden, men det är redan planerat på mitt jobb för återgång så det känns inte så schysst. Dessutom är jag/vi så principfasta att det känns inte bra att det då blir ”ojämnt” fördelat med föräldraledig mellan oss även om skillnaden är minimal 😬

Men oavsett, nu börjar snart en ny vardag. Så konstigt!

Några fler som gör förändringar i föräldraledighet snart?
 
Nu har jag bara 1,5 månad kvar på min 50%-procentiga föräldraledighet. Sen tar sambon över på heltid tills hon börjar i förskolan i aug/sept. Fy, vad vemodigt det känns! Både jag, sambon och lillan har njutit av detta upplägg. Det känns som att alla mår bra av att få lite av alla världar och får dra gemensamt lass för både bebis och jobb. Dessutom har det varit ganska ensamt och tufft att vara föräldraledig i Coronatider där varje dag har sett likadan ut med ganska begränsade möjligheter för umgänge och aktiviteter (och nu under vintermånaderna kommer det ju bli ännu värre), samtidigt som det är njutbart att få tid med lillan. Jag och sambon pratade löst om att förlänga 50%-perioden över februari också, just för att minimera belastningen för honom och lilla i värsta vintermånaden, men det är redan planerat på mitt jobb för återgång så det känns inte så schysst. Dessutom är jag/vi så principfasta att det känns inte bra att det då blir ”ojämnt” fördelat med föräldraledig mellan oss även om skillnaden är minimal 😬

Men oavsett, nu börjar snart en ny vardag. Så konstigt!

Några fler som gör förändringar i föräldraledighet snart?
Jag har jobbat en vecka nu. Dessutom 2x40 min pendling, bläh!
 
Jag har jobbat en vecka nu. Dessutom 2x40 min pendling, bläh!

Fy, stackare! Jag är så glad att mitt jobb är fem min bort på cykel. Lillan och min partner har ibland vägarna förbi på mina jobbdagar och då kommer jag ut så tar vi amningspaus utomhus 😊 Så mysiga stunder för både henne och mig att få tanka lite närhet!
 
God jul på er alla! Hur går det för er? :)

Här började grabben gå för några veckor sedan och förutom att dregglar fortsätter komma i floder så här tänderna äntligen lugnat sig så både mat och sömn funkar normalt igen. Tanken är att jag ska sluta med nattamningen nästa vecka vilket känns både skönt och vemodigt. Men jag hoppas att det gör nattningen enklare för min del, för just nu tar det i snitt 45min innan jag får han att sova. Somnar han snabbt tar det 30min. Sambon snittar på 13min.en lång läggning tar 30min :cautious: jag tycker det är djupt orättvist. Så sambon får ta de första nätterna när jag slutar amma och så får jag sova i soffan, det kommer bli värsta utbrottet om jag ska natta och vägrar honom bröstet.
 
Här är det full rulle och jäklars vilken busunge. Den här fyran är nog den "värsta" hittills. Men samtidigt lyssnar hon och är uppmärksam på ett annat sätt än de andra. Julgranen var inga problem.
 
Hur har det gått med nattamningen @Förgätmigej ?

Vi har det fortsatt fint. Lillan på bra humör för det mesta och igår kunde hon för första gången leka lite själv utan att vi satt bredvid och var med. Fantastiskt! Hon satt säkert 5-10 minuter så jag hann plocka i och ur en diskmaskin under tiden. Jättestor utveckling tycker jag och tror att nu blir säkert allt enklare framöver 😊. Också väldigt gulligt att se henne leka med bilbanorna, plocklådorna, bultbrädorna, väskorna, gosedjur en etc på liknande sätt som vi lekt ihop. Vi har i princip slutat nattamma också (hon ammas dock en gång tidig morgon fortfarande) och det har varit revolutionerande för allas sömn. Det var otroligt mycket enklare att sluta än vad jag trodde också 😊 I övrigt finns inte så mycket att rapportera om. Hon är fortfarande vild och himla rolig på samma gång. Jag blir fascinerad varje dag över hur mycket hon förstår rent språkligt, även om hon inte är den babblande typen direkt. Hon kan bara säga mamma (och säger det sällan) och har börjat röra sig mot pappa. Hon svarar "Ah!" som svar på om hon vill göra nåt/ha nåt Ibland kan hon gå omkring och jollra järnet eller ropa/skrika, men oftast är hon ganska tyst.
 
Hur har det gått med nattamningen @Förgätmigej ?

Vi har det fortsatt fint. Lillan på bra humör för det mesta och igår kunde hon för första gången leka lite själv utan att vi satt bredvid och var med. Fantastiskt! Hon satt säkert 5-10 minuter så jag hann plocka i och ur en diskmaskin under tiden. Jättestor utveckling tycker jag och tror att nu blir säkert allt enklare framöver 😊. Också väldigt gulligt att se henne leka med bilbanorna, plocklådorna, bultbrädorna, väskorna, gosedjur en etc på liknande sätt som vi lekt ihop. Vi har i princip slutat nattamma också (hon ammas dock en gång tidig morgon fortfarande) och det har varit revolutionerande för allas sömn. Det var otroligt mycket enklare att sluta än vad jag trodde också 😊 I övrigt finns inte så mycket att rapportera om. Hon är fortfarande vild och himla rolig på samma gång. Jag blir fascinerad varje dag över hur mycket hon förstår rent språkligt, även om hon inte är den babblande typen direkt. Hon kan bara säga mamma (och säger det sällan) och har börjat röra sig mot pappa. Hon svarar "Ah!" som svar på om hon vill göra nåt/ha nåt Ibland kan hon gå omkring och jollra järnet eller ropa/skrika, men oftast är hon ganska tyst.
Här är det Nä som dominerar. Vill hon något är det uteblivet svar eller att hon går åt det hållet hon vill som är bekräftelsen.

Nattamningen är just nu hemsk. Kanske tänder eller att jag jobbar, men hon vaknar hundra gånger per natt känns det som.
 
Vi är på natt 3 utan amning. Första var jobbig men igår var det 3 korta uppvak där jag kunde natta om själv nån gång. Det jobbiga är när han blir ledsen och gråter "mamamama" när sambon tar honom. Sista uppvaket blev sånt och han gjorde allt för att komma till mig:( sambon släppte honom och han kravlade bort till mig och slocknade.

Era pratar alltså? :o när kommer det? Känns långt ifrån att han skulle svara om vi frågar om han vill göra något. Här är det diverse ljud bara. T tittar och pekar på lampan när man frågar var den är.Mamamam säger han när han vill till mig men frågar man var mamma är har han ingen aning :p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
37 38 39
Svar
778
· Visningar
47 007
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 985
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 964
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp