Vinterföräldrar 2019/2020

Här är det Nä som dominerar. Vill hon något är det uteblivet svar eller att hon går åt det hållet hon vill som är bekräftelsen.

Nattamningen är just nu hemsk. Kanske tänder eller att jag jobbar, men hon vaknar hundra gånger per natt känns det som.

Usch för nätterna, så var det för oss också förut. Tills jag tröttnade på att aldrig få sova 😅
 
Vi är på natt 3 utan amning. Första var jobbig men igår var det 3 korta uppvak där jag kunde natta om själv nån gång. Det jobbiga är när han blir ledsen och gråter "mamamama" när sambon tar honom. Sista uppvaket blev sånt och han gjorde allt för att komma till mig:( sambon släppte honom och han kravlade bort till mig och slocknade.

Era pratar alltså? :o när kommer det? Känns långt ifrån att han skulle svara om vi frågar om han vill göra något. Här är det diverse ljud bara. T tittar och pekar på lampan när man frågar var den är.Mamamam säger han när han vill till mig men frågar man var mamma är har han ingen aning :p

Inte lätt när man står bredvid och de ropar efter en 🧡 Hoppas det snart ger med sig med nätterna för er. Ni borde ju redan ha klarat av de värsta nätterna sådär i början av avslutet!

Alltså nej nej, vår lilla pratar inte förutom just mamma och "Ah!" som väl typ betyder ja Jag tror hon kommer vara sen med talet. Men hon förstår massor. Jag tycker det språkliga främst kommit senaste månaden, men det är nog jätteolika för barn när det sker. Jag tror att din grabb, liksom vår bebba, satsar lite mer på det motoriska till en början 😅 Man kan inte vara tidig med allt liksom!
 
Först kom två nätter han sov igenom hela (woow, en hel natts sömn!) Följt av två dagar nu där han vaknar 5.15 O_o:yuck: Han har aldrig vaknat före klockan 6 förr. Kan söva om honom själv men han trivs fortfarande bäst med att läggatätt intill. Men nu är jag så inkörd på det så jag skulle sakna honom jättemycket om han inte gjorde det.

Vi var på 10 månaders besök vid Lucia. Fick frågan om han klappade händer eller höll en sak i varje hand och bankade dem mot varandra. Nej det kände vi inte igen sa jag och sambon tveksamt. Många säger så, så bvctanten. Vänta bara tills ni kommer hem, då ser ni nog det hela tiden. En månad har gått och vi har ännu inte sett honom göra det :p men han gör massa andra saker. Klättra upp i soffan är väldigt kul just nu.
 
Först kom två nätter han sov igenom hela (woow, en hel natts sömn!) Följt av två dagar nu där han vaknar 5.15 O_o:yuck: Han har aldrig vaknat före klockan 6 förr. Kan söva om honom själv men han trivs fortfarande bäst med att läggatätt intill. Men nu är jag så inkörd på det så jag skulle sakna honom jättemycket om han inte gjorde det.

Vi var på 10 månaders besök vid Lucia. Fick frågan om han klappade händer eller höll en sak i varje hand och bankade dem mot varandra. Nej det kände vi inte igen sa jag och sambon tveksamt. Många säger så, så bvctanten. Vänta bara tills ni kommer hem, då ser ni nog det hela tiden. En månad har gått och vi har ännu inte sett honom göra det :p men han gör massa andra saker. Klättra upp i soffan är väldigt kul just nu.

Fy, lillan kan också vakna sådär okristligt tidigt ibland och det är inte kul! Hoppas det går tillbaka till hur det var förr för er.

Apropå att klappa händer eller banka två saker emot varann så gjorde inte vår lilla det vid 10 månaders-kontrollen heller. Hon började göra det vid typ 11,5 månad - så ganska nyligen. Nu klappar hon händerna mest hela tiden. Snart kommer det nog för er grabb också 😊
 
IMG_20210112_190158_736.jpg
Jag bär mycket och har precis lyckats kunna använda korta sjalar igen. Utan blöja dessutom :-) Natt och när jag när är hon säkert torr.
 
Visa bifogad fil 63225Jag bär mycket och har precis lyckats kunna använda korta sjalar igen. Utan blöja dessutom :-) Natt och när jag när är hon säkert torr.
Nästan blöjfri? Wow. Här har vi bakslag deluxe sen jul. Bajsar bara i blöjan. Strunta samma att han nyss satt på toan... har försökt grodhålla över toan men han blir vansinnig. Han har inga problem att grodhållas och bajsa i vasken men där vill jag inte ha han bajsade längre...
 
Nästan blöjfri? Wow. Här har vi bakslag deluxe sen jul. Bajsar bara i blöjan. Strunta samma att han nyss satt på toan... har försökt grodhålla över toan men han blir vansinnig. Han har inga problem att grodhållas och bajsa i vasken men där vill jag inte ha han bajsade längre...
Haha, bara för att jag skrev så roade hon sig med att klä av sig, klättra upp i soffan och sen titta ner på kisset som blöter ner soffan... Skitunge!
 
Idag åkte vi pulka hela gänget. Oj vad kul tyckte M trots att mamma fegade och bromsade pulkan med foten så hon kraschade en gång. Innan ramlade hon mjukt ur emellanåt men jag lyckades ju göra en tvärnit. Även tefat var kul. Fast sen råkade hon krascha så hon bet sig i läppen så vi fick ta oss hem. Mycket blod...
 
Igår blev vår lille kille ett helt år... var tar tiden vägen?!

Han går inte utan stöd än, så fort vi släpper handen vrålar han till ilsket och sätter sig långsamt ner med full kontroll samtidigt som han stirrar förolämpat på oss..
Klappar bara händerna när han får riktigt god mat, älskar att pussas men bara om jag och pappan pussar varandra först, och har sen lucia fått fem (!) nya tänder..
Gjorde pulkapremiär idag, tjöt av glädje när vi sprang fort.

Firade 1-årsdagen med ett litet kalas utomhus med två grannar, grillade korv och åt semlor. Jubilaren lekte mest med semlan dock 🤷🏼‍♀️

479D4CA5-0E67-4FFA-9919-65D43F61CA96.jpeg
 
Efter amningen slut vid nyår somnar barnet gott på kvällen och sover natten igenom utan uppvak. Men. Uppvak sker mellan 5.15-06 🙈 oftast 5.30, öusch... Men jag antar jag får vara nöjd med att få sova natten igenom.

Vägra bajsa i sin toastol på toan fortsätter och jag börjar misstänka att han även vägrar att kissa🤦‍♀️varför?! Hur kan han vara uppväxt med sånt, det funkar jättebra och sen bara vägra? Han sitter där lika glad som vanligt liksom. Men blir det förbannad och är som en hal ål bär man ska byta bajsblöja.
Började skriva på det här imorse och det var tydligen det som behövdes :laugh: först lyckades han kissa och pricka mellan stolen och sitsen så att det rann ner på golvet och nästa besök bajsade han.

Annars är han så rolig. Går nästan bara och har upptäckt det där med att lägga ner saker i en annan sak och gå iväg med det. En favorit dock är när han får hänga på vår rygg och vi springer runt och låtsas vara häst.
 
Efter amningen slut vid nyår somnar barnet gott på kvällen och sover natten igenom utan uppvak. Men. Uppvak sker mellan 5.15-06 🙈 oftast 5.30, öusch... Men jag antar jag får vara nöjd med att få sova natten igenom.

Vägra bajsa i sin toastol på toan fortsätter och jag börjar misstänka att han även vägrar att kissa🤦‍♀️varför?! Hur kan han vara uppväxt med sånt, det funkar jättebra och sen bara vägra? Han sitter där lika glad som vanligt liksom. Men blir det förbannad och är som en hal ål bär man ska byta bajsblöja.
Började skriva på det här imorse och det var tydligen det som behövdes :laugh: först lyckades han kissa och pricka mellan stolen och sitsen så att det rann ner på golvet och nästa besök bajsade han.

Annars är han så rolig. Går nästan bara och har upptäckt det där med att lägga ner saker i en annan sak och gå iväg med det. En favorit dock är när han får hänga på vår rygg och vi springer runt och låtsas vara häst.
En sån period på toa har vi också haft. Precis nu funkar att jag håller koll, sätter på pottan när hon visar tecken på toanödighet och så kör vi ImseVimse, då kommer kiss direkt. Men det är pappa som är hemma och det blir mycket miss i byxan.
 
En sån period på toa har vi också haft. Precis nu funkar att jag håller koll, sätter på pottan när hon visar tecken på toanödighet och så kör vi ImseVimse, då kommer kiss direkt. Men det är pappa som är hemma och det blir mycket miss i byxan.
Här kan han ha suttit på pottan i flera minuter men bajsa 5min senare :cautious:
 
Vilken rolig buspotta vi har här hemma. Hon är så olik sina syskon så det är helt galet. Hon vill inte vara kladdig om händerna, och absolut inte ha rinnande snor. Dörrar ska vara stängda, hon hjälper mig glatt att stänga alla dörrar oavsett om de behöver stängas eller inte. Stenkoll på var lekplatsen är och ser till att gå dit så fort hon har möjlighet, gunga är grejen. Matglad som en tok och sätter sig genast på sin plats när vi dukar fram, även om maten inte är klar än. Hon sover mycket, ofta 3 timmar på dan och 10,5h på natten, även om hon gärna nog skulle sova lite till när vi ska gå upp. Fast jag har det inte så lätt att natta, hon härjar runt som en tok, ammar lite emellanåt och klättrar omkring, men kommer pappa så somnar hon snabbt.

Nu har väl alla fyllt ett år? Hur är det med dagis för er? Vi har plats från 17 augusti.
 
T är nog sist, han fyller ett imorgon :) förskoledags i augusti.

Härom veckan lärde sambon honom att vi säger tack om han lägger något i våra händer.Förra veckan började han säga "tatt" när han ser våra katter så i helgen när han kom gående och sa "tatt, tatt, tatt" reagerade jag inte. Barnet blev dock frustrerad på sin mamma, tog tag i min hand och lyfte upp den samtidigt som han la saken han höll i på min hand. Så ungen kan tydligen säga tack också :laugh:

För lite mer än en vecka sen började han stöka rejält på nätterna, gnällde upp till en halvtimme varannan eller var tredje timme. Tänkte att det väl var mer tänder på g men efter en särskilt svår natt i fredags där han gnällde från 03-5.30 provade vi att ta bort vällingen han druckit i 2v. 2 vanliga nätter har vi nu haft och vi vet inte om det faktiskt var vällingen som gav magont eller att det faktiskt var tänderna och ren slump att det slutade 🤷‍♂️ förstår inte riktigt varför vällingen skulle ge magont heller men vi vågar inte prova igen just nu.
 
Hur går det för alla? :)
För oss går det fint, märker att sonen börjar haja mer och mer. T ex tar han av sig skorna när man ber honom när vi kommer in, går till toaletten och kliver upp på pallen när vi säger att vi ska tvätta händerna osv.
Varje litet framsteg är verkligen så häftigt!

Han har börjat strula lite med sömnen dock, inatt var han vaken mellan midnatt och 03.30 :crazy:
Har försökt inbilla oss att det är kindtänder som spökar men han är bara glad och sprallig när han vaknar och tror det är morgon...

Jag är gravid igen och vi väntar en lillasyster i början av september, denna graviditeten har varit allt annan än så enkel som med A. Är glad att jag börjat jobba och mannen är hemma med vår lille vilding, dagarna på kontoret känns som ren semester i jämförelse med att försöka underhålla en 15-månaders hela dagarna hemma :angel:
 
Hur går det för alla? :)

Det rullar (rusar) på! Hon är fantastiskt rolig och helt galen vår lilla tjej. Vi är dock fortfarande obotligt trötta föräldrar med en högljudd, fartfylld klätterapa med superlåg frustrationstolerans som kräver konstant passning och stimulans från oss föräldrar! Periodvis går jag runt här hemma med både öronproppar och brusreducerande hörlurar, för att jag ska kunna umgås och bemöta henne på ett fint sätt 🙈 Och hon har bulor, sår och andra skador konstant 🙃 Bara imorse har hon slagit i huvudet i tvättmaskinsluckan, sprungit in med ansiktet först i kanten av en vägg (hon började blöda både näsblod och från munnen) samt gjort en kullerbytta ner från soffan - trots att vi alltid är henne hack i häl och inte lämnar henne ur synfältet en sekund. Pust!! Pratet har ännu inte kommit igång, som förväntat. Hon förstår så gott som allt man säger till henne och pratar om, men de enda orden hon själv använder är mamma/ja/nej. Hon använder dock tecken och gester (och andra mycket högljudda läten 😫) för att kommunicera sin bestämda vilja. Pottandet går framåt, ibland säger hon till när hon behöver gå. Planen är att hon ska börja förskolan till hösten, OJ vad kul hon kommer tycka att det är tror jag! Hon kommer röja järnet där varje dag 😁 Vi valde en förskola där de spenderar mycket tid utomhus, för idag är vi ute med henne mellan 4-5/timmar per dag så hon verkligen får utlopp för all sin energi. Får hon inte sin dagliga utevistelse där hon kan springa på stora ytor och röja runt så är humöret bedrövligt och sömnen likaså 😁

Hur går det för dig/er?
 
För oss går det fint, märker att sonen börjar haja mer och mer. T ex tar han av sig skorna när man ber honom när vi kommer in, går till toaletten och kliver upp på pallen när vi säger att vi ska tvätta händerna osv.
Varje litet framsteg är verkligen så häftigt!

Han har börjat strula lite med sömnen dock, inatt var han vaken mellan midnatt och 03.30 :crazy:
Har försökt inbilla oss att det är kindtänder som spökar men han är bara glad och sprallig när han vaknar och tror det är morgon...

Jag är gravid igen och vi väntar en lillasyster i början av september, denna graviditeten har varit allt annan än så enkel som med A. Är glad att jag börjat jobba och mannen är hemma med vår lille vilding, dagarna på kontoret känns som ren semester i jämförelse med att försöka underhålla en 15-månaders hela dagarna hemma :angel:
Samma här, jag blir lika förundrad varje gång man säger något och han visar att han förstår och gör det man bett om😁

Det rullar (rusar) på! Hon är fantastiskt rolig och helt galen vår lilla tjej. Vi är dock fortfarande obotligt trötta föräldrar med en högljudd, fartfylld klätterapa med superlåg frustrationstolerans som kräver konstant passning och stimulans från oss föräldrar! Periodvis går jag runt här hemma med både öronproppar och brusreducerande hörlurar, för att jag ska kunna umgås och bemöta henne på ett fint sätt 🙈 Och hon har bulor, sår och andra skador konstant 🙃 Bara imorse har hon slagit i huvudet i tvättmaskinsluckan, sprungit in med ansiktet först i kanten av en vägg (hon började blöda både näsblod och från munnen) samt gjort en kullerbytta ner från soffan - trots att vi alltid är henne hack i häl och inte lämnar henne ur synfältet en sekund. Pust!! Pratet har ännu inte kommit igång, som förväntat. Hon förstår så gott som allt man säger till henne och pratar om, men de enda orden hon själv använder är mamma/ja/nej. Hon använder dock tecken och gester (och andra mycket högljudda läten 😫) för att kommunicera sin bestämda vilja. Pottandet går framåt, ibland säger hon till när hon behöver gå. Planen är att hon ska börja förskolan till hösten, OJ vad kul hon kommer tycka att det är tror jag! Hon kommer röja järnet där varje dag 😁 Vi valde en förskola där de spenderar mycket tid utomhus, för idag är vi ute med henne mellan 4-5/timmar per dag så hon verkligen får utlopp för all sin energi. Får hon inte sin dagliga utevistelse där hon kan springa på stora ytor och röja runt så är humöret bedrövligt och sömnen likaså 😁

Hur går det för dig/er?
Oj, jag blir smått trött bara jag läser det 😅 här är det full fart konstant men han är försiktig och medveten om när han kan skada sig. Roar sig själv större delen av dagen så sambon har det väldigt lugnt och skönt. Hur går nätterna?

Här kommer mer och mer ord vilket är roligt att höra. Häromdagen lärde han sig gnäggar som en häst vilket han gör ofta. Jag var måttligt road när jag skulle natta en kväll och han envisades med att sätta sig upp och gnägga i stället :p 12 tänder uppe och 4 till håller på att tränga igenom. Han tar alltid 4 åt gången av nån märklig anledning men i den här takten är alla uppe lagom till förskolestart i augusti.
 
Oj, jag blir smått trött bara jag läser det 😅 här är det full fart konstant men han är försiktig och medveten om när han kan skada sig. Roar sig själv större delen av dagen så sambon har det väldigt lugnt och skönt. Hur går nätterna?

Här kommer mer och mer ord vilket är roligt att höra. Häromdagen lärde han sig gnäggar som en häst vilket han gör ofta. Jag var måttligt road när jag skulle natta en kväll och han envisades med att sätta sig upp och gnägga i stället :p 12 tänder uppe och 4 till håller på att tränga igenom. Han tar alltid 4 åt gången av nån märklig anledning men i den här takten är alla uppe lagom till förskolestart i augusti.

Ja, vi är trötta 😅 Det där snacket om att det blir enklare efter 1 år vet jag inte om jag kan hålla med om. Pust! Längtar INTE efter trotsåldrarna. Nätterna går ändå förhållandevis bra för det mesta, förutom under tandsprickning eller språng då det är förjävligt! Inne i en sån period just nu 😫

Fantastiskt att lillen sätter sig upp och gnäggar mitt under läggning 🤣 Så typiskt barn, när de lärt sig nåt nytt är det all in på den grejen ett tag! Hur går det för er med nätterna nu för tiden? Det var ju bara du som dög där ett tag!
 
Ja, vi är trötta 😅 Det där snacket om att det blir enklare efter 1 år vet jag inte om jag kan hålla med om. Pust! Längtar INTE efter trotsåldrarna. Nätterna går ändå förhållandevis bra för det mesta, förutom under tandsprickning eller språng då det är förjävligt! Inne i en sån period just nu 😫

Fantastiskt att lillen sätter sig upp och gnäggar mitt under läggning 🤣 Så typiskt barn, när de lärt sig nåt nytt är det all in på den grejen ett tag! Hur går det för er med nätterna nu för tiden? Det var ju bara du som dög där ett tag!
Det är fortfarande bara jag som duger :grin:La av med amningen under mellandagarna och se
n dess sover han oftast hela nätter. Förutom när tänderna krabba, då gnäller han i sömnen och klättrar upp och runt mig. Pappan duger inte att sova med, det är jag som får ha han nära :p Men jag har inget emot det oftast. Förutom om sömnen är kass och jag ska upp tidigt till jobbet. Då önskar jag att jag kunde gå och lägga mig någon annanstans.Sen några veckor kan han äntligen sova vidare när jag går upp på morgonen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
740
· Visningar
44 425
Senast: Queen
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 714
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
Svar
17
· Visningar
428
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp