Vinterföräldrar 2019/2020

Ja det kanske är annorlunda då, att man verkligen inte vill det ska starta själv 🤔

Föreliggande moderkaka eller lågt sittande moderkaka verkar också generellt medföra risk för större blödningar under tredje trimestern, så tror det också är därför man snittar tidigt. Men de gör säkert en bedömning från fall till fall 😊
 
Föreliggande moderkaka eller lågt sittande moderkaka verkar också generellt medföra risk för större blödningar under tredje trimestern, så tror det också är därför man snittar tidigt. Men de gör säkert en bedömning från fall till fall 😊

Blir det snitt så är du inte ensam iallafall, jag kommer snittas.
Fler i tråden som ska föda på det viset?
 
@cherie jag hade en kollega som i våras snittades på grund av samma men jag tror hon gjorde det ett par veckor innan bf.

@Nattljus jag hoppas jag slipper, värsta fasan är att behöva vara vaken när man gör snittet:yuck::nailbiting:
Vad är det som skrämmer dig med att vara vaken? Det är skynke för så du ser inget och det känns bara att de gör nåt, ingen smärta eller obehag alls. Det går dessutom rätt snabbt.
 
Vad är det som skrämmer dig med att vara vaken? Det är skynke för så du ser inget och det känns bara att de gör nåt, ingen smärta eller obehag alls. Det går dessutom rätt snabbt.
Att jag känner(och hör) det :yuck: jag är inte rädd för att det ska göra ont men jag tycker det är mycket obehagligt med nålar och skador. Det kan räcka med att någon berättar att pojkvännen spräckte läppen och fick sy den för att jag ska bli svimfärdig och behöva sätta mig ner :o fick för några år sedan operera ett finger efter att det gått ur led. Först fattade jag det som att jag skulle ligga vaken under en timmes operation och jag störtgrät i ett par timmar över det. Tack och lov visade det sig göras under narkos.
 
Att jag känner(och hör) det :yuck: jag är inte rädd för att det ska göra ont men jag tycker det är mycket obehagligt med nålar och skador. Det kan räcka med att någon berättar att pojkvännen spräckte läppen och fick sy den för att jag ska bli svimfärdig och behöva sätta mig ner :o fick för några år sedan operera ett finger efter att det gått ur led. Först fattade jag det som att jag skulle ligga vaken under en timmes operation och jag störtgrät i ett par timmar över det. Tack och lov visade det sig göras under narkos.
Aj då. En liten tröst är iaf att det går snabbt.
 
Har fått och inhandlat lite barnkläder second hand, och blev så nöjd när jag kom på att använda konmari-metoden för att vika dem. Så bra med överblick. Tycker sånt här är fånigt roligt och tillfredsställande 🙈

35533
 
Wow!!! Känner första tydliga sparkarna! Även utanpå magen! Vilka buffar! Jag har ju bara känt hur bebisen tumlar runt (typ vänder och vrider sig därinne, lite läskig känsla tycker jag) men nu på morgonen verkar hon ligga så hon får in riktiga karatesparkar strax nedanför naveln på vänster sida. Så häftig känsla 😍😍
 
Senast ändrad:
Fortsätter min ensamma monolog här ;) Hur ska ni göra med föräldraledigheten?

Jag och partnern vill vara lediga ett tag ihop i början, 1-2 månader, och sedan är jag väl hemma på heltid några månader men sen framåt hösten tänker vi nog börja jobba lite deltid båda två och varva föräldraledigheten. Sambon (som jobbar i mansdominerat yrke) berättade på jobbet idag och reaktionen från hans chef var ”Jaha, men då tar du 10 föräldradagar där i samband med förlossningen, och sen är din fru hemma ett år typ?” 😡 Chefen blev lite ställd när min partner berättade hur vi tänkt oss på ett ungefär. Och chefen började då dessutom dra till med massa amnings-argument och la även till typ att ”Jamen du kanske kan komma in och jobba lite i januari/februari ändå när vi har det här och det här projektet” 😡

Men rent praktiskt, hur löser man det med dubbeldagar där i början? Eftersom man antagligen inte vet när bebis kommer, så är det ju svårt att ansöka om föräldrapenning för sambon 3 månader i förväg liksom? Och nu antar jag att vi behöver sköta allt by the book med tanke på hur chefen reagerade när sambon berättade.
 
Fortsätter min ensamma monolog här ;) Hur ska ni göra med föräldraledigheten?

Jag och partnern vill vara lediga ett tag ihop i början, 1-2 månader, och sedan är jag väl hemma på heltid några månader men sen framåt hösten tänker vi nog börja jobba lite deltid båda två och varva föräldraledigheten. Sambon (som jobbar i mansdominerat yrke) berättade på jobbet idag och reaktionen från hans chef var ”Jaha, men då tar du 10 föräldradagar där i samband med förlossningen, och sen är din fru hemma ett år typ?” 😡 Chefen blev lite ställd när min partner berättade hur vi tänkt oss på ett ungefär. Och chefen började då dessutom dra till med massa amnings-argument och la även till typ att ”Jamen du kanske kan komma in och jobba lite i januari/februari ändå när vi har det här och det här projektet” 😡

Men rent praktiskt, hur löser man det med dubbeldagar där i början? Eftersom man antagligen inte vet när bebis kommer, så är det ju svårt att ansöka om föräldrapenning för sambon 3 månader i förväg liksom? Och nu antar jag att vi behöver sköta allt by the book med tanke på hur chefen reagerade när sambon berättade.
Haha, fortsätt du med din monolog, jag läser men har inget själv att skriva ;):D låter så mysigt med sparkarna men själv lär det dröja ett bra tag för mig. Låter som en trist chef!

Vi ska dela på föräldraledigheten :) På grund av att det är svårare för mig att komma tillbaka alltför sent i en termin kommer vi bytas av vid 7 månader. Sambon blir hemma 8,5månad (till nästa sommar) och så går jag på föräldraledighet över sommaren + tar inskolning. Blir ganska exakt lika i slutändan. Många verkar dock tycka att jag är galen som inte vill vara allt hemma själv (eller åtminstone 10-12 månader). Jag kanske ändrar mig, vad vet jag, men jag har aldrig känt någon lockelse att vara hemma allt själv. Sambons personlighet passar bättre till en föräldraledighet än vad min gör :o så han kommer nog trivas alldeles utmärkt.
 
@Förgätmigej Tror samma om min sambo, alltså att han kommer uppskatta månaderna hemma själv mer än vad jag kommer göra. Jag blir lätt väldigt rastlös och socialt utsvulten, medan han nog kommer trivas som fisken i vattnet när han går på föräldraledighet på heltid 😁
 
Fortsätter min ensamma monolog här ;) Hur ska ni göra med föräldraledigheten?

Jag och partnern vill vara lediga ett tag ihop i början, 1-2 månader, och sedan är jag väl hemma på heltid några månader men sen framåt hösten tänker vi nog börja jobba lite deltid båda två och varva föräldraledigheten. Sambon (som jobbar i mansdominerat yrke) berättade på jobbet idag och reaktionen från hans chef var ”Jaha, men då tar du 10 föräldradagar där i samband med förlossningen, och sen är din fru hemma ett år typ?” 😡 Chefen blev lite ställd när min partner berättade hur vi tänkt oss på ett ungefär. Och chefen började då dessutom dra till med massa amnings-argument och la även till typ att ”Jamen du kanske kan komma in och jobba lite i januari/februari ändå när vi har det här och det här projektet” 😡

Men rent praktiskt, hur löser man det med dubbeldagar där i början? Eftersom man antagligen inte vet när bebis kommer, så är det ju svårt att ansöka om föräldrapenning för sambon 3 månader i förväg liksom? Och nu antar jag att vi behöver sköta allt by the book med tanke på hur chefen reagerade när sambon berättade.
Den här gången ska jag vara hemma länge och inte gå in och småjobba. Förra barnet bytte vi efter 6 mån två ggr. Nu är jag hemma ett år, sen sambon 7 mån och sen är jag hemma igen på hösten. Han tog ut mest dagar förra gången, nu tar vi ut lika många FP-dagar betalt men jag använder sparpengar för att vara hemma mer. Sista barnet så nu ska jag knåda ut allt jag kan.
 
Vi har tänkt ta nio månader var. Jag börjar och så tar mannen vid i oktober nästa år.
Under sommaren pysslar vi så vi får minst åtta veckor sammanhängade semester/fl ihop, likadant nästa sommar och så inskolning typ augusti 2021 när barnet är drygt 1,5 år.
Min man har varit oerhört tydlig hela tiden med att han vill att vi delar lika på ledigheten, vilket jag tyckt varit skönt som gärna jobbar :angel:
 
Jag kommer vara hemma åtminstone de första ca 8 månaderna, plus minus nån månad beroende på hur amningen går. Då är vi framme i oktober/november någon stans. Där har jag tänkt jobba antingen hel eller deltid och sambon är då hemma den andel jag jobbar fram till ca juni. Då går jag hem över sommaren igen och så blir det inskolning till hösten.
Vi kommer vara hemma båda första månaden eller så pga att jag ska snittas och inte får bära.
 
Hoppar in från höst-tråden, är sist där så gränsar ju till den här tråden :D
Håller på att planerar föräldraledigheten nu och tycker det är jättesvårt. Jag kommer ta absolut mest ledighet, det vet vi. Men sen får vi se hur vi delar upp det. Tror att jag tar ett år först och sen tar min man lite. Men hur mycket ska man spara till framtiden? Jag jobbar i vården så kommer ju vilja ha dagar kvar i framtiden till högtider och så. Sen hade det ju varit skönt att ta lite dubbeldagar med i anslutning till semestern och så 🤔
 
Vad skönt att jag inte är den enda här som planerar dela ganska tidigt :D har fått några oförstående miner när jag berättat hur vi tänkt och fått höra "jag ääääälskade att vara hemma hela tiden själv". Nästan så jag fått dåligt samvete för att jag vill dela :o
 
Vi har inte planerat helt färdigt angående föräldraledigheten än. Men till att börja med är jag hemma på heltid tom oktober nästa år (11 månader) sedan kommer vi dela på föräldraledigheten under vintern så jag jobbar några dagar i veckan till april.
Sen har vi inte bestämt än om vi ska skola in före eller efter sommaren. Skolar vi in efter sommaren så går jag nog hem igen på heltid under sommaren 2021.
Min sambo är egen företagare och har svårt att lägga ner företaget helt under föräldraledigheten så därför kommer jag vara ledig mest.
 
Härligt att höra att många planerar att dela mer eller mindre lika på föräldraledigheten tycker jag :)

Vi har tänkt ta nio månader var. Jag börjar och så tar mannen vid i oktober nästa år.
Under sommaren pysslar vi så vi får minst åtta veckor sammanhängade semester/fl ihop, likadant nästa sommar och så inskolning typ augusti 2021 när barnet är drygt 1,5 år.
Min man har varit oerhört tydlig hela tiden med att han vill att vi delar lika på ledigheten, vilket jag tyckt varit skönt som gärna jobbar :angel:

Hur pusslar ni för att få ihop åtta veckor tillsammans på somrarna? Jag hade inte förstått förrän nyligen att man inte får semesterdagar när man är fld-ledig (inte så konstigt iof), så jag vet inte hur man får ihop det då?
 
Hoppar in från höst-tråden, är sist där så gränsar ju till den här tråden :D
Håller på att planerar föräldraledigheten nu och tycker det är jättesvårt. Jag kommer ta absolut mest ledighet, det vet vi. Men sen får vi se hur vi delar upp det. Tror att jag tar ett år först och sen tar min man lite. Men hur mycket ska man spara till framtiden? Jag jobbar i vården så kommer ju vilja ha dagar kvar i framtiden till högtider och så. Sen hade det ju varit skönt att ta lite dubbeldagar med i anslutning till semestern och så 🤔

Bara kul att du hoppar in! Jag har ju inga barn sen innan så har ingen aning egentligen, men de flesta vi pratat med råder oss typ att försöka spara så många dagar som vi har ekonomisk möjlighet till 😊
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
37 38 39
Svar
778
· Visningar
46 669
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 949
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
38
· Visningar
2 521
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp