Vinterföräldrar 2019/2020

IMG_20200112_094338.jpg
Måste bara visa. Hon var lugn i famnen när vi skulle äta frukost så jag provade att lägga henne i babynestet på bordet. Jollrade och spanade och så plötsligt blev det tyst. Hon sover gott.
 
Alltså så många frågor!

1. Hur löser ni det med vatten om ni inte har skötbordet i badrummet? Vi har en skål stående där nu men vattnet blir ju så kallt så hon blir ledsen när vi använder det såklart. Men kanske får vara så? Eller måste man hämta med sig nytt ljummet vatten varje gång? Blir så mkt att styra med vid varje blöjbyte då.
2. Få bebis att rapa eller kräkas efter amning. Hur? Vår tös somnar som en stock av amningen och vi lyckas liksom inte få till någon rap eller kräk (tips på ställningar vore toppen) men kräks ofta efter en stund om vi lägger henne ner ändå. Känns ju sådär att de kräks när de ligger på rygg? Plus inte så praktiskt att hon kräks ner alla plagg, filtar, babynest etc helt okontrollerat 😁

Det enda som känns ganska problemfritt just nu är själva amningsmomentet i sig, men resten styrigt 😂
 
Alltså så många frågor!

1. Hur löser ni det med vatten om ni inte har skötbordet i badrummet? Vi har en skål stående där nu men vattnet blir ju så kallt så hon blir ledsen när vi använder det såklart. Men kanske får vara så? Eller måste man hämta med sig nytt ljummet vatten varje gång? Blir så mkt att styra med vid varje blöjbyte då.
2. Få bebis att rapa eller kräkas efter amning. Hur? Vår tös somnar som en stock av amningen och vi lyckas liksom inte få till någon rap eller kräk (tips på ställningar vore toppen) men kräks ofta efter en stund om vi lägger henne ner ändå. Känns ju sådär att de kräks när de ligger på rygg? Plus inte så praktiskt att hon kräks ner alla plagg, filtar, babynest etc helt okontrollerat 😁

Det enda som känns ganska problemfritt just nu är själva amningsmomentet i sig, men resten styrigt 😂
Nattliga blöjbyten som sker i sängen har vi använt våtservetter till.
Går det inte att prova rapa fastän hon sover?

Grattis till bebis!
 
Alltså så många frågor!

1. Hur löser ni det med vatten om ni inte har skötbordet i badrummet? Vi har en skål stående där nu men vattnet blir ju så kallt så hon blir ledsen när vi använder det såklart. Men kanske får vara så? Eller måste man hämta med sig nytt ljummet vatten varje gång? Blir så mkt att styra med vid varje blöjbyte då.
2. Få bebis att rapa eller kräkas efter amning. Hur? Vår tös somnar som en stock av amningen och vi lyckas liksom inte få till någon rap eller kräk (tips på ställningar vore toppen) men kräks ofta efter en stund om vi lägger henne ner ändå. Känns ju sådär att de kräks när de ligger på rygg? Plus inte så praktiskt att hon kräks ner alla plagg, filtar, babynest etc helt okontrollerat 😁

Det enda som känns ganska problemfritt just nu är själva amningsmomentet i sig, men resten styrigt 😂
Grattis till bebis! I vårt förra boende hade vi inget rinnande vatten på övervåningen, och ingen plats för skötbord på nedervåningen... Vi löste det med en vattenkokare på övervåningen vid skötbordet, att värma lite i. Fick även ha kallvatten bredvid att blanda med eftetsom vi alltid lyckades värma för varmt, men det kändes ändå bra att kunna tvätta henne med varmt vatten eftersom huset var rätt kallt 😬 Så här i efterhand undrar jag varför vi inte hade termos med vatten i, så det är väl ett annat tips...

Alla bebisar behöver inte rapa, somnar de vid amning brukar jag låta det vara, har inte upplevt att rapar gör varken till eller frpn för kräkandet faktiskt, men det är säkert individuellt.

Njut av att amningen funkar!
 
Vi roade oss med ett besök på BB inatt...

Bebis betedde sig inte som han brukar så efter telefonkontakt fick vi rådet att komma in.
Har märkt att magen sjunkit sen i fredags, har inga röda ”kläm-märken” mellan bröst och mage längre 😂
Vilket kunde förklara ändrat mönster, att han flyttat sig och helt enkelt kändes på andra ställen.
Efter kontroll med ctg konstaterades normala hjärtljud men mindre rörelser.
Fick vänta en stund på läkare och ultraljud där de dock kunde se rörelser och att han är helt fixerad.
Vid ultraljud såg vi också att han vänt sig och tyvärr ligger i vidöppen bjudning, dvs ansikte uppåt mot min mage istället för bakåt mot ryggen. Inte ovanligt med moderkakan i framvägg tydligen och förklaringen till varför jag känner mindre. Vidöppen bjudning är tydligen inte en helt angenäm ställning inför en vaginal förlossning. Jag är därmed ännu mer nöjd över att jag har mitt snitt planerat.
Senare i veckan ska vi få göra en flödesmätning för att se så att han har det bra därinne och att rörelserna är tillbaka på det normala.
Tänk ändå vilken fantastisk vård vi har här i Sverige.
 
Vi roade oss med ett besök på BB inatt...

Bebis betedde sig inte som han brukar så efter telefonkontakt fick vi rådet att komma in.
Har märkt att magen sjunkit sen i fredags, har inga röda ”kläm-märken” mellan bröst och mage längre 😂
Vilket kunde förklara ändrat mönster, att han flyttat sig och helt enkelt kändes på andra ställen.
Efter kontroll med ctg konstaterades normala hjärtljud men mindre rörelser.
Fick vänta en stund på läkare och ultraljud där de dock kunde se rörelser och att han är helt fixerad.
Vid ultraljud såg vi också att han vänt sig och tyvärr ligger i vidöppen bjudning, dvs ansikte uppåt mot min mage istället för bakåt mot ryggen. Inte ovanligt med moderkakan i framvägg tydligen och förklaringen till varför jag känner mindre. Vidöppen bjudning är tydligen inte en helt angenäm ställning inför en vaginal förlossning. Jag är därmed ännu mer nöjd över att jag har mitt snitt planerat.
Senare i veckan ska vi få göra en flödesmätning för att se så att han har det bra därinne och att rörelserna är tillbaka på det normala.
Tänk ändå vilken fantastisk vård vi har här i Sverige.

Ja, helt fantastiskt att man kan kolla upp allt det här! Det är så tryggt att veta att de har koll på en. Bra att ni åkte in. Hoppas flödesmätningen ser okej ut sen. Inte lång tid kvar nu tills ni har honom här på utsidan! 🥰
 
Grattis till bebis! I vårt förra boende hade vi inget rinnande vatten på övervåningen, och ingen plats för skötbord på nedervåningen... Vi löste det med en vattenkokare på övervåningen vid skötbordet, att värma lite i. Fick även ha kallvatten bredvid att blanda med eftetsom vi alltid lyckades värma för varmt, men det kändes ändå bra att kunna tvätta henne med varmt vatten eftersom huset var rätt kallt 😬 Så här i efterhand undrar jag varför vi inte hade termos med vatten i, så det är väl ett annat tips...

Alla bebisar behöver inte rapa, somnar de vid amning brukar jag låta det vara, har inte upplevt att rapar gör varken till eller frpn för kräkandet faktiskt, men det är säkert individuellt.

Njut av att amningen funkar!

Tack! Smart med termos! Det ska vi prova 😊 Jag har aldrig lyckats få lilltjejen att rapa. Vi får väl fortsätta försöka, annars kanske hon inte rapar så mkt? Jag tycker det verkar besvärligt för henne med allt kräkande (kanske än mer besvärligt för oss iof), blir orolig att hon tex ska sätta i halsen om vi lägger henne ner?
 
Ja, helt fantastiskt att man kan kolla upp allt det här! Det är så tryggt att veta att de har koll på en. Bra att ni åkte in. Hoppas flödesmätningen ser okej ut sen. Inte lång tid kvar nu tills ni har honom här på utsidan! 🥰

Lund ringde innan för att boka in mätningen men vi kom faktiskt överens om avvakta lite med att boka. Dels har vi ju ett TUL på onsdag och dels så finns det ju förklaring till varför jag känt honom mindre. Känns onödigt att ta resurser från förlossningsvården som redan är så pressad.
Om barnmorskan på onsdag vid ultraljudet tycker mätningen behövs så ska jag ringa då och får en tid denna vecka. Nu är det verkligen nära ❤️

Har ni fått komma hem med lilltjejen?
 
@Eloise Skönt att det känns bra! Ja, vi åkte hem igår vid lunchtid. Känns som vi varit hemma längre! Gårdagen rullade på jättefint, men lite jobbigt såhär på nätterna fortfarande då det är svårt för lillan att hitta bröstet när jag ligger men jag kan inte heller komma upp i sittande ställning i sängen som nysnittad 🤔 Men bortsett från det här är livet hemma med henne fortfarande en enda bebisbubbla där vi inte kan se oss mätta på vår fantastiska lilla tjej 🥰
 
Vi roade oss med ett besök på BB inatt...

Bebis betedde sig inte som han brukar så efter telefonkontakt fick vi rådet att komma in.
Har märkt att magen sjunkit sen i fredags, har inga röda ”kläm-märken” mellan bröst och mage längre 😂
Vilket kunde förklara ändrat mönster, att han flyttat sig och helt enkelt kändes på andra ställen.
Efter kontroll med ctg konstaterades normala hjärtljud men mindre rörelser.
Fick vänta en stund på läkare och ultraljud där de dock kunde se rörelser och att han är helt fixerad.
Vid ultraljud såg vi också att han vänt sig och tyvärr ligger i vidöppen bjudning, dvs ansikte uppåt mot min mage istället för bakåt mot ryggen. Inte ovanligt med moderkakan i framvägg tydligen och förklaringen till varför jag känner mindre. Vidöppen bjudning är tydligen inte en helt angenäm ställning inför en vaginal förlossning. Jag är därmed ännu mer nöjd över att jag har mitt snitt planerat.
Senare i veckan ska vi få göra en flödesmätning för att se så att han har det bra därinne och att rörelserna är tillbaka på det normala.
Tänk ändå vilken fantastisk vård vi har här i Sverige.
åh vad jag hade önskat att dom hade kollat Lillebror här hemma innan eller iaf i början av förlossningen då han föddes med vidöppen hjässbjudning.
Förstår att du är lite extra nöjd med det planerade snittet pga det :o
 
åh vad jag hade önskat att dom hade kollat Lillebror här hemma innan eller iaf i början av förlossningen då han föddes med vidöppen hjässbjudning.
Förstår att du är lite extra nöjd med det planerade snittet pga det :o

Blir lite ledsen när jag läser att de inte kontrollerar sådant vid en förlossning, det är en del av min rädsla. Att sådant som kan orsaka komplikationer och försvåra missas. Gick det att genomföra som en vaginal förlossning och mår ni båda bra nu efteråt? ❤️
 
Blir lite ledsen när jag läser att de inte kontrollerar sådant vid en förlossning, det är en del av min rädsla. Att sådant som kan orsaka komplikationer och försvåra missas. Gick det att genomföra som en vaginal förlossning och mår ni båda bra nu efteråt? ❤
Han kom ut till slut efter en rätt långdragen och seg förlossning som garanterat gått mycket snabbare om han legat åt rätt håll. Konstigt nog så vart det inga direkta skador på mig (förlorade mycket blod men det var pga att moderkakan inte lossnade av sig själv) och han har mått som en stjärna från start.

Jag har haft lite ont i bäckenet och svanskotan efteråt och jag anar att det har med hans position att göra men med tanke på hur det hade kunnat gå känns det väldigt lindrigt. Förlossningen i sig var dock såpass tuff att jag inte kommer att föda vaginalt igen om det någon gång ska bli ett syskon till utan då ska bebis ut med snitt.

En av mina bästa kompisar fick barn -16 (samma år som jag fick storasyster) och hon fick lov att snittas pga vidöppen hjässbjudning på sin son, han kom aldrig ner i "kanalen" liksom. Så det är verkligen olika. Tycker dock att dom borde införa att kolla av hur bebisen ligger i samband med förlossningen, mer än att den bara är fixerad - tror man skulle kunna förhindra mycket skador pga det.
 
Han kom ut till slut efter en rätt långdragen och seg förlossning som garanterat gått mycket snabbare om han legat åt rätt håll. Konstigt nog så vart det inga direkta skador på mig (förlorade mycket blod men det var pga att moderkakan inte lossnade av sig själv) och han har mått som en stjärna från start.

Jag har haft lite ont i bäckenet och svanskotan efteråt och jag anar att det har med hans position att göra men med tanke på hur det hade kunnat gå känns det väldigt lindrigt. Förlossningen i sig var dock såpass tuff att jag inte kommer att föda vaginalt igen om det någon gång ska bli ett syskon till utan då ska bebis ut med snitt.

En av mina bästa kompisar fick barn -16 (samma år som jag fick storasyster) och hon fick lov att snittas pga vidöppen hjässbjudning på sin son, han kom aldrig ner i "kanalen" liksom. Så det är verkligen olika. Tycker dock att dom borde införa att kolla av hur bebisen ligger i samband med förlossningen, mer än att den bara är fixerad - tror man skulle kunna förhindra mycket skador pga det.

Skönt att höra att det gick så pass väl, om än långdraget och smärtsamt efteråt.
En vän till mig fick ha ganska mycket mekanisk hjälp att få ut sin första i den positionen, hon har inte vågat försöka sig på syskon än, detta var -13.

Helt enig.
Förstår inte svårigheten i att göra ett ultraljud och kolla av förutsättningarna, det tar inte många minuter att se hur bebis ligger och därefter kunna ta väl avvägda beslut för både mamma och barns hälsa.
 
@lilleknodd2 @Eloise När jag försökte läsa på lite om detta med bebisens bjudning så förstod jag det dock som att det är vanligt (oklart om vanligt är rätt begrepp dock) att bebis ändå roterar och hamnar rätt när värkarbetet väl kommer igång? Att man därför eg inte kan säga så mycket om hur bebis faktiskt kommer ut även om man kollar hur de ligger innan? Men inte helt säker på detta som sagt. Om man kan förutspå med hyfsad säkerhet innan födsel välkomnar jag verkligen att man börjar undersöka alla riskfaktorer (och planerar utifrån dem)!
 
@lilleknodd2 @Eloise När jag försökte läsa på lite om detta med bebisens bjudning så förstod jag det dock som att det är vanligt (oklart om vanligt är rätt begrepp dock) att bebis ändå roterar och hamnar rätt när värkarbetet väl kommer igång? Att man därför eg inte kan säga så mycket om hur bebis faktiskt kommer ut även om man kollar hur de ligger innan? Men inte helt säker på detta som sagt. Om man kan förutspå med hyfsad säkerhet innan födsel välkomnar jag verkligen att man börjar undersöka alla riskfaktorer (och planerar utifrån dem)!

Precis, det är vanligt att de snurrar runt lite. Idag ligger bebis med ryggen ut igen, åtminstone känns det så just nu.

Tänker mer att ett ultraljud när man kommer in med värkar inte är för mycket begärt egentligen, då har man ju dessutom lite mer tid att förbereda för ett snitt och måste inte göra det urakut. Måste vara en fördel att hinna bromsa lite och ta ett avvägt beslut tänker jag.
 
Precis, det är vanligt att de snurrar runt lite. Idag ligger bebis med ryggen ut igen, åtminstone känns det så just nu.

Tänker mer att ett ultraljud när man kommer in med värkar inte är för mycket begärt egentligen, då har man ju dessutom lite mer tid att förbereda för ett snitt och måste inte göra det urakut. Måste vara en fördel att hinna bromsa lite och ta ett avvägt beslut tänker jag.

I min ovetenskapliga hjärna låter det jättevettigt och att det kan bespara både oro och en besvärlig förlossning, samt antingen förbereda snitt eller ge möjlighet att kunna fatta ett beslut om att inte snitta
 
Precis, det är vanligt att de snurrar runt lite. Idag ligger bebis med ryggen ut igen, åtminstone känns det så just nu.

Tänker mer att ett ultraljud när man kommer in med värkar inte är för mycket begärt egentligen, då har man ju dessutom lite mer tid att förbereda för ett snitt och måste inte göra det urakut. Måste vara en fördel att hinna bromsa lite och ta ett avvägt beslut tänker jag.

Ah, då förstår jag! I så fall håller jag med, om man vet när värkarna väl satt igång att barnet kommer fortsätta ligga så. Jag tycker överlag man bör forska/undersöka och börja agera mer utifrån riskfaktorer för svåra och riskfyllda förlossningar (både för barnet och mamman). Tycker ändå det känns hoppfullt senaste åren när förlossningsvården (och eftervården för kvinnorna) varit mer uppe för debatt, så jag tror ändå att det långsamt börjar bli en skillnad. Tycker redan det verkar ha blivit det senaste åren. På tiden! 🧡
 
Idag är lillan 5 dagar och vi har varit iväg på vår första utflykt - återbesök på BB. Lillan har ätit upp sig och är snart tillbaka på ursprungsvikt igen (hon tappade 7%). Inte förvånad så glupsk som hon är. Vår lilla skrutta. Jag är sådär lite typiskt extra blödig just nu, jag glädjegråter någon gång per dag i alla fall (oftast när jag har henne i famnen) för att jag är så glad över henne och för att hon är så ofantligt fin ❤❤
 
Något jag tycker är lite jobbigt dock är att hon verkligen suger mjölk så hon sätter i halsen/kiknar! Verkar jobbigt tycker jag. Finns det något sätt att undvika det på? Sättet hon greppar bröstet eller annat? Blir skräckslagen varje gång hon inte kan andas på några sekunder men börjar vänja mig nu när jag märkt att det alltid släpper...
 
Något jag tycker är lite jobbigt dock är att hon verkligen suger mjölk så hon sätter i halsen/kiknar! Verkar jobbigt tycker jag. Finns det något sätt att undvika det på? Sättet hon greppar bröstet eller annat? Blir skräckslagen varje gång hon inte kan andas på några sekunder men börjar vänja mig nu när jag märkt att det alltid släpper...
Hoppar in lite i tråden. Är ingen expert men ibland kan det hjälpa att liggamma för att flödet blir lite lugnare eller att "lätta lite på trycket" genom att t ex handmjölka ur det allra första. Annars är ett tips att gå med i Amningshjälpens grupp på Facebook, finns massa hjälpsamma människor med mycket mer kunskap än mig där!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
740
· Visningar
44 392
Senast: Queen
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 714
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
Svar
17
· Visningar
426
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp