Vinterföräldrar 2019/2020

Hoppar in lite i tråden. Är ingen expert men ibland kan det hjälpa att liggamma för att flödet blir lite lugnare eller att "lätta lite på trycket" genom att t ex handmjölka ur det allra första. Annars är ett tips att gå med i Amningshjälpens grupp på Facebook, finns massa hjälpsamma människor med mycket mer kunskap än mig där!

Tack! Har testat att liggamma men det får vi inte till (hon får inte tag i bröstet och blir jättearg). Ska kolla upp gruppen!
 
Något jag tycker är lite jobbigt dock är att hon verkligen suger mjölk så hon sätter i halsen/kiknar! Verkar jobbigt tycker jag. Finns det något sätt att undvika det på? Sättet hon greppar bröstet eller annat? Blir skräckslagen varje gång hon inte kan andas på några sekunder men börjar vänja mig nu när jag märkt att det alltid släpper...
Så gör M också. Tror det är när hon tappar vaccuum men det kanske bara kommer mjölk för fort. Jag brukar hålla upp henne i sittande när det händer så blir det lättare.
 
Så gör M också. Tror det är när hon tappar vaccuum men det kanske bara kommer mjölk för fort. Jag brukar hålla upp henne i sittande när det händer så blir det lättare.

Tack. Det är så jag gör nu också, men får lite stresspåslag varje gång. Kanske vänjer mig för det händer minst ett par gånger vid varje amning 😢 Har provat att amma halvliggande nu (kan inte helt liggamma ännu pga snittet) och kanske att det hjälper lite, men som sagt - jättesvårt att hitta greppet tycker lillan då. Förutom att hon sätter i halsen hela tiden så har hon jättebesvär med hicka efter amning och verkar också bli väldigt besvärad över att hon svalt massa luft. Känns jätteläskigt att lägga henne på rygg efter amning tex. I natt efter kvällsamningen verkade hon jättebesvärad, gnydde och när vi försökte lätta på trycket i rumpan så bara exploderade det med sprutbajs hur mycket som helst (fast hon bajsar exakt HELA tiden - före, under och efter amning). Lilla snuttan! BB verkar nöjda eftersom hon går upp i vikt och tar bröstet fint och regelbundet. Säger att det andra är inget att oroa sig för.

Jag var så glad över att mjölken rann till så snabbt och att lillan fattade galoppen, men inser nu att det finns fler problem med amning än bara underproduktion eller fel grepp.

Läste om överproduktion och lite orolig att jag har det. Upplever att lillan aldrig äter klart från ett bröst, alltså hon blir överfull i magen långt innan bröstet är tömt så att säga. Men det är ju så tidigt än, så hoppas bröstmjölken justerar sig neråt...
 
Tack. Det är så jag gör nu också, men får lite stresspåslag varje gång. Kanske vänjer mig för det händer minst ett par gånger vid varje amning 😢 Har provat att amma halvliggande nu (kan inte helt liggamma ännu pga snittet) och kanske att det hjälper lite, men som sagt - jättesvårt att hitta greppet tycker lillan då. Förutom att hon sätter i halsen hela tiden så har hon jättebesvär med hicka efter amning och verkar också bli väldigt besvärad över att hon svalt massa luft. Känns jätteläskigt att lägga henne på rygg efter amning tex. I natt efter kvällsamningen verkade hon jättebesvärad, gnydde och när vi försökte lätta på trycket i rumpan så bara exploderade det med sprutbajs hur mycket som helst (fast hon bajsar exakt HELA tiden - före, under och efter amning). Lilla snuttan! BB verkar nöjda eftersom hon går upp i vikt och tar bröstet fint och regelbundet. Säger att det andra är inget att oroa sig för.

Jag var så glad över att mjölken rann till så snabbt och att lillan fattade galoppen, men inser nu att det finns fler problem med amning än bara underproduktion eller fel grepp.

Läste om överproduktion och lite orolig att jag har det. Upplever att lillan aldrig äter klart från ett bröst, alltså hon blir överfull i magen långt innan bröstet är tömt så att säga. Men det är ju så tidigt än, så hoppas bröstmjölken justerar sig neråt...

Var på amningsföreläsning igår och de sa att det är väldigt vanligt med överproduktion i början, framförallt efter snitt av någon anledning.

Jag hoppas på att kunna amma alls, har opererat brösten två gånger och det underlättar ju inte direkt... 😕
 
Var på amningsföreläsning igår och de sa att det är väldigt vanligt med överproduktion i början, framförallt efter snitt av någon anledning.

Jag hoppas på att kunna amma alls, har opererat brösten två gånger och det underlättar ju inte direkt... 😕

Aha! Tack för infon! Det har jag aldrig hört eller läst 😊 Skönt om det är just i början, och sen lugnar ner sig.

Håller tummarna att amningen fungerar når det är vad du vill. Kanske lite skönt ändå att redan innan vara lite inställd på att det kan vara svårt? Så det inte kommer som en chock. Även om man såklart blir ledsen ändå.
 
Aha! Tack för infon! Det har jag aldrig hört eller läst 😊 Skönt om det är just i början, och sen lugnar ner sig.

Håller tummarna att amningen fungerar når det är vad du vill. Kanske lite skönt ändå att redan innan vara lite inställd på att det kan vara svårt? Så det inte kommer som en chock. Även om man såklart blir ledsen ändå.

Tack. Jo, det är skönt att veta att det kan vara lite struligare för mig är normalt.. har skrivit i förlossningsbrevet att jag önskar amningshjälp och att jag är opererad och därmed kommer ha svårare. Försöker tänka positivt och att ersättning är fullgott för bebis när man bor i Sverige men hade ju varit skönt om amningen funkade..
 
Tack. Jo, det är skönt att veta att det kan vara lite struligare för mig är normalt.. har skrivit i förlossningsbrevet att jag önskar amningshjälp och att jag är opererad och därmed kommer ha svårare. Försöker tänka positivt och att ersättning är fullgott för bebis när man bor i Sverige men hade ju varit skönt om amningen funkade..

Bra att du gjort dem observanta på det! Tyckte ändå man överlag fick ganska bra hjälp på BB med amningen. Jag frågade varje ny personal och det tyckte jag var bra för alla gav lite olika råd (eller varianter på samma råd) och hade lite olika tekniker för att hjälpa/visa. Så tog jag med mig det bästa/det som funkade för oss! Det var ju skönt att få lämna BB ganska snabbt, men nackdelen i efterhand var helt klart att mjölken ju inte hunnit rinna till och det hade varit skönt att få lite hjälp med de här nya problemen som uppstod då 😊

Det finns ju flera fördelar med ersättning tycker jag (t.ex. att man kan dela på ansvaret för matningen 🙏🏼), men det kan ju ändå kännas som en klen tröst om man önskar något annat.
 
Idag ska vi ut på vår första (korta) barnvagnspromenad. Sambon har redan varit ute med henne en kortis, men jag har inte känt mig helt redo (pga snittet) förrän idag 😊

Sen är planen att ge lillan hennes första bad. Orkar vi (efter den dåliga natten som var) ska vi även prova sjalen. Tror hon kommer älska den!
 
Var på amningsföreläsning igår och de sa att det är väldigt vanligt med överproduktion i början, framförallt efter snitt av någon anledning.

Jag hoppas på att kunna amma alls, har opererat brösten två gånger och det underlättar ju inte direkt... 😕

Jag hade opererat mina bröst före graviditeten (förstorat med implantat) och det gick hur bra som helst att amma :) även om man lyft ska det ju funka, bara hört att om man förminskat kan det krångla. Så det beror ju lite på vilken sorts operation du gjort men är det ”bara” förstoring så brukar det gå super för de allra flesta 😌
 
Jag har bestämt mig för att sluta amma. Det har varit lite småstruligt med amningen hela tiden. Svårt att få honom att ta bra grepp och han har velat ha en flaska ersättning efter nästan varje amning. I natt ville han inte ta bröstet alls men blev nöjd när han fick flaskan. Så nu trappar vi ner amningen för att snart sluta helt. Det känns bara bra att sluta amma.
 
December
3 - Mirach, 33 år, 2:a barnet, Östergötland
8 - Madick, 45 år, 4:e barnet, Västmanland
21 - Tonks, 27 år, 1:a barnet, Småland

Januari
11 - cherie, 30 år, 1:a barnet, Östergötland
29 - Eloise, 32 år. 1:a barnet, Skåne

Februari
3 - LionQueen, 28 år, 1:a barnet, Skåne
4 - Hotrodkitten, 32 år, 1:a barnet, Skaraborg
14 - Förgätmigej, 28 år, 1:a barnet, Blekinge

Födda
November
25 - Madick, flicka 2435g, 45 cm.

December
8 - Mirach, pojke, 3990 gram, 53 cm

Januari
10 - Cherie, flicka, 3055 gram, 47 cm
 
Fick kolla järnvärdet på dagens besök. Började på 126 vid första besöket. Var nere på 118 i november. Idag var det 133 O_o och då har jag slarvat med järntabletterna och bara tagit en halv dos varannan dag. Jag som trodde att det var typ halvt omöjligt att höja det så länge man är gravid :o
 
Jag hade opererat mina bröst före graviditeten (förstorat med implantat) och det gick hur bra som helst att amma :) även om man lyft ska det ju funka, bara hört att om man förminskat kan det krångla. Så det beror ju lite på vilken sorts operation du gjort men är det ”bara” förstoring så brukar det gå super för de allra flesta 😌

Samma här, fast två gånger och flyttat bröstvårtorna. Vi får se hur det går helt enkelt. Implantaten är placerade delvis bakom muskeln så rent teoretiskt borde det inte vara problem, även om det såklart kan bli det ändå.
Känns hoppfullt att det funkade för dig!
 
Samma här, fast två gånger och flyttat bröstvårtorna. Vi får se hur det går helt enkelt. Implantaten är placerade delvis bakom muskeln så rent teoretiskt borde det inte vara problem, även om det såklart kan bli det ändå.
Känns hoppfullt att det funkade för dig!

Ah förstår, men tänker att när man lyfter så flyttar man ju också bröstvårtorna och (enligt kirurgerna) ska det ju gå att amma efter lyft med. Men klart man funderar innan på om det kommer gå eller ej :) jag ville inte ens amma sa jag innan (lol) men det gick verkligen superbra redan första gången direkt. Hade det inte funkat direkt hade jag inte kämpat 😅 Jag hade mina implantat framför muskeln då, numera har jag de bakom. Fick göra om de efter graviditet/amning vilket var lite segt.
 
Ah förstår, men tänker att när man lyfter så flyttar man ju också bröstvårtorna och (enligt kirurgerna) ska det ju gå att amma efter lyft med. Men klart man funderar innan på om det kommer gå eller ej :) jag ville inte ens amma sa jag innan (lol) men det gick verkligen superbra redan första gången direkt. Hade det inte funkat direkt hade jag inte kämpat 😅 Jag hade mina implantat framför muskeln då, numera har jag de bakom. Fick göra om de efter graviditet/amning vilket var lite segt.

Jag räknar med att få göra om mina också om amningen funkar, time will tell 😬
Har sagt till min man också att jag tänker ta emot all hjälp som finns på bb men att det inte får handla bara om amningen när vi kommer hem, vi ska ju lära känna varandra som en familj då...
 
Vill bara flika in att en överproduktion lätt kan slå över till underproduktion istället, särskilt om barnet är väldigt nyfött. Det är vanligt med överproduktion precis i början men det rättar till sig självt sen

Jag hade hellre handmjölkat ut lite i handfatet innan amning för att släppa på trycket och spara den feta mjölken till bebis och behålla mjölkmängden.

Alldeles alldeles snart (när bebis är ca 3 v) kommer en ökningsfas och då behövs den där mjölken!
 
Jag räknar med att få göra om mina också om amningen funkar, time will tell 😬
Har sagt till min man också att jag tänker ta emot all hjälp som finns på bb men att det inte får handla bara om amningen när vi kommer hem, vi ska ju lära känna varandra som en familj då...

Jag minns det som att de på bb var super med att hjälpa till. Nu ville jag inte ha så mkt hjälp (”kan själv” 🙈 + någon slags oväntad urmoderinstikt haha) men de visade och hjälpte även om vi inte ens frågade. Det var heller aldrig någon press att amma utan min sambo hade sagt till personalen att jag inte ville amma och att det ej var öppet för diskussion. Men en barnmorska frågade (inget tjat) och jag sa att jag kunde testa. Tycker det låter vettigt tänkt och det kommer säkert gå hur bra som helst för er :)

Tips för ökad mjölkmängd är att dricka alkoholfri öl, det var riktigt äckligt men jäklar vad mjölk det blev 😅
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
744
· Visningar
44 609
Senast: eyz
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 792
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
Svar
17
· Visningar
439
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp