Vinterföräldrar 2020/2021

I natt föddes äntligen lillebror! Kl 02.42, 4150 gram och 51 cm, bf+7.

var hos min bm på sista besöket på morgonen och hon trodde att det skulle dra igång till helgen. Värkarna började vid 13 och vi kom in till förlossningen strax efter 20. Fick åka till ett helt annat sjukhus är vad vi hade planerat då ”vår” förlossning var full. Här var vi helt ensamma tydligen när vi kom in så fick massa stöttning och hjälp hela tiden.

5 cm öppen när vi kom in, klarade mig på lustgasen till 7 cm sen ville jag ha spinalbedövning. Men den öppnade jag mig till 9 cm ganska snabbt. Sista cm var lite tuff, barnmorskan fick hjälpa till med att trycka undan kanterna. Fram tills nu var jag verkligen jättenöjd med förlossningen och tänkte att det här kommer ju gå bra.
Men när krystvärkarna drog igång så var det som all energi bara försvann. Det kändes inte som det händer något och varje gång bm skulle känna hur långt ner han sjunkit så kändes det som hon fick känna jättehögt upp. Dessutom fick jag jättemycket sura uppstötningar och kräktes en massa när jag försökte ta in. Blev så arg, frustrerad, rädd och ledsen för att det inte gick. Slutade i sugklocka även denna gången. Dock behövde den inte användas så mycket och jag kunde tillslut krysta ut huvudet själv och sen kom resten av bara farten.
Det var en tagen lite bebis som kom ut, till synes livlös och tog ett tag att få igång andningen. Dom bar honom direkt till ett annat rum (sambon fick följa med) och där piggnade han till.
Jag som ändå alltid känt mig ganska cool inför förlossningen och inte blir skrämd av skräckhistorier kommer nog behöva bearbeta det här lite.
Fick inga bristningar och behövde inte sy ett enda stygn så det var ju skönt iallafall. Nu vilar vi upp oss på bb jag och lillen, men sambon fick ju åka hem.
Men oj vad dramatiskt! Hoppas du nu får bra stöttning med bearbetningen och vilken tur att bebis mår bra ändå ❤
 
I natt föddes äntligen lillebror! Kl 02.42, 4150 gram och 51 cm, bf+7.

var hos min bm på sista besöket på morgonen och hon trodde att det skulle dra igång till helgen. Värkarna började vid 13 och vi kom in till förlossningen strax efter 20. Fick åka till ett helt annat sjukhus är vad vi hade planerat då ”vår” förlossning var full. Här var vi helt ensamma tydligen när vi kom in så fick massa stöttning och hjälp hela tiden.

5 cm öppen när vi kom in, klarade mig på lustgasen till 7 cm sen ville jag ha spinalbedövning. Men den öppnade jag mig till 9 cm ganska snabbt. Sista cm var lite tuff, barnmorskan fick hjälpa till med att trycka undan kanterna. Fram tills nu var jag verkligen jättenöjd med förlossningen och tänkte att det här kommer ju gå bra.
Men när krystvärkarna drog igång så var det som all energi bara försvann. Det kändes inte som det händer något och varje gång bm skulle känna hur långt ner han sjunkit så kändes det som hon fick känna jättehögt upp. Dessutom fick jag jättemycket sura uppstötningar och kräktes en massa när jag försökte ta in. Blev så arg, frustrerad, rädd och ledsen för att det inte gick. Slutade i sugklocka även denna gången. Dock behövde den inte användas så mycket och jag kunde tillslut krysta ut huvudet själv och sen kom resten av bara farten.
Det var en tagen lite bebis som kom ut, till synes livlös och tog ett tag att få igång andningen. Dom bar honom direkt till ett annat rum (sambon fick följa med) och där piggnade han till.
Jag som ändå alltid känt mig ganska cool inför förlossningen och inte blir skrämd av skräckhistorier kommer nog behöva bearbeta det här lite.
Fick inga bristningar och behövde inte sy ett enda stygn så det var ju skönt iallafall. Nu vilar vi upp oss på bb jag och lillen, men sambon fick ju åka hem.
Grattis till sonen! Väl kämpat av dig :heart
 
Tack @Is och @VLMF känns bättre nu så här ett dygn senare och lite senare får vi åka hem om läkaren godkänner :)
Fyller i senaste listan också. Verkar som jag fått den största bebisen hittills och ändå tycker jag han är så liten :p

December
17 - Dessy, 1:a barnet - föddes 16/11, pojke, 2445 gr & 46 cm.
25 - VLMF, 1:a barnet - föddes 24/12, pojke, 2965 g och 49 cm.

Januari
25 - Madalitso, 1:a barnet - föddes 5/2, flicka, 3338 gr & 50 cm.
25 - Rouise, 2:a barnet

Februari
5 - Olympus, 2:a barnet - föddes 12/2, pojke 4150 g, 51 cm.
13 - Ainon, 2:a barnet - föddes 5/2, pojke 2,7kg 48cm
16- Is, 2:a barnet
20 - Sedär, 2:a barnet. - Föddes 2/2, pojke, ca 2100g & 46 cm.
27 - Karamba, 1:a barnet
 
Tack @Is och @VLMF känns bättre nu så här ett dygn senare och lite senare får vi åka hem om läkaren godkänner :)
Fyller i senaste listan också. Verkar som jag fått den största bebisen hittills och ändå tycker jag han är så liten :p

December
17 - Dessy, 1:a barnet - föddes 16/11, pojke, 2445 gr & 46 cm.
25 - VLMF, 1:a barnet - föddes 24/12, pojke, 2965 g och 49 cm.

Januari
25 - Madalitso, 1:a barnet - föddes 5/2, flicka, 3338 gr & 50 cm.
25 - Rouise, 2:a barnet

Februari
5 - Olympus, 2:a barnet - föddes 12/2, pojke 4150 g, 51 cm.
13 - Ainon, 2:a barnet - föddes 5/2, pojke 2,7kg 48cm
16- Is, 2:a barnet
20 - Sedär, 2:a barnet. - Föddes 2/2, pojke, ca 2100g & 46 cm.
27 - Karamba, 1:a barnet

stort grattis!🥰 och vad skönt o höra att det känns lite bättre nu ett dygn senare! Men glöm inte att lyfta det med din barnmorska eller BVC om du tycker det är jobbigt! Vi, eller framförallt min man, kommer be om att då prata med någon för att få hjälp med o hantera och bearbeta vår förlossning. Jag känner inte lika stort behov av det men tror det beror på att jag inte riktigt hängde med medens han verkligen tog in allt som hände.

hoppas ni mår bra allihopa och att ni fick åka hem! Så får ni njuta av bubblan hela familjen❤️
 
stort grattis!🥰 och vad skönt o höra att det känns lite bättre nu ett dygn senare! Men glöm inte att lyfta det med din barnmorska eller BVC om du tycker det är jobbigt! Vi, eller framförallt min man, kommer be om att då prata med någon för att få hjälp med o hantera och bearbeta vår förlossning. Jag känner inte lika stort behov av det men tror det beror på att jag inte riktigt hängde med medens han verkligen tog in allt som hände.

hoppas ni mår bra allihopa och att ni fick åka hem! Så får ni njuta av bubblan hela familjen❤️

Tack! Har varit hemma ett dygn nu och det har varit så skönt att vara hela familjen igen :) Blev lovad att barnmorskan som förlöste mig i veckan så får vi se hur det känns efter det. Har inte tänkt så mycket på förlossningen, på gott och ont kanske.
Tror även min sambo skulle behöva prata med någon. Han har varit orolig över förlossningen hela tiden och det blev ju inte bättre efter det här, tyckte så synd om honom!

Hoppas ni alla har haft en mysig alla hjärtans dag. Här ska njutas av ost- och charkbricka 😋
 
Hur tänkte jag när jag längtade efter mensen!? 🤯 Den kom igen igår, just när jag hade tänkt att det är ju ganska skönt att slippa mens så tog det knappt en timme och så dök den upp... 🤦‍♀️

Nåja, annars rullar det på här. Bebis växer så det knakar. Han vägde 5310 gram i onsdags och imorgon blir han 3 månader 😍

Han har också hunnit med 2 omgångar av 3-månaders vaccinet och TBC-vaccinet fick han i onsdags. Vi tjuvstartade vaccineringen då hans farmor varit ganska sjuk, så vi ska kunna åka och träffa henne om hon blir sämre, men peppar peppar så verkar det som om vi kanske inte behöver åka inom den närmsta tiden. Det blir ju bättre och roligare att åka senare när coronan lugnat ner sig 🍀

Och förra veckan började han sova i nestet bredvid mig istället för på mig större delen av nätterna. De senaste 3 nätterna har han legat i nestet hela nätterna, min rygg är mycket gladare nu 🥳
 
Inatt satt vi oss i bilen och åkte in. Hade regelbundna värkar och det va -25 så vi bestämde att det va dumt att chansa även om jag egentligen ville ha kraftigare värkar. 04.00 kommer vi in till stan. Värkarna uppmättes var 5e minut och 1 cm kvar av livmodertappen så dom trodde att det skulle dra I gång riktigt inom några timmar men pga covid skrevs vi in på patienthotellet i väntan. Men då avtog värkarna i stället... har fortfarande sammandragningar men inga riktiga värkar. Vi ska bo kvar ett dygn för att se vad som händer men känns som att det helt stannade av.
 
Inatt satt vi oss i bilen och åkte in. Hade regelbundna värkar och det va -25 så vi bestämde att det va dumt att chansa även om jag egentligen ville ha kraftigare värkar. 04.00 kommer vi in till stan. Värkarna uppmättes var 5e minut och 1 cm kvar av livmodertappen så dom trodde att det skulle dra I gång riktigt inom några timmar men pga covid skrevs vi in på patienthotellet i väntan. Men då avtog värkarna i stället... har fortfarande sammandragningar men inga riktiga värkar. Vi ska bo kvar ett dygn för att se vad som händer men känns som att det helt stannade av.
Hur har det gått nu? Hoppas det kommit igång!
Låter lite som mina onda förvärkar som försvann helt efter sovdosen.
 
Hur har det gått nu? Hoppas det kommit igång!
Låter lite som mina onda förvärkar som försvann helt efter sovdosen.
Sammandragningar med olika intensitet och intervall men de vill inte komma igång på riktigt. Om det inte drar igång i natt tänker jag ändå be om en undersökning innan vi far hem. Man drar sig ju för att fara fram och tillbaka också och har känslan att far vi hem så kommer vi bara hinna innan för dörren innan jag behöver fara in igen.. baksidan av att bo i skogen...

Hur länge tog det för dig innan det drog igång igen?
 
Sammandragningar med olika intensitet och intervall men de vill inte komma igång på riktigt. Om det inte drar igång i natt tänker jag ändå be om en undersökning innan vi far hem. Man drar sig ju för att fara fram och tillbaka också och har känslan att far vi hem så kommer vi bara hinna innan för dörren innan jag behöver fara in igen.. baksidan av att bo i skogen...

Hur länge tog det för dig innan det drog igång igen?
Låter klokt! Håller tummarna för att det hänt något :)

Natten till den 21 dec hade jag regelbundna förvärkar, 3 på 10 min men under 1 minut långa, hela natten. 1 cm öppen. Sedan inget fram till kvällen den 23 dec då det drog igång på precis samma sätt igen, sedan föddes han på fm 24 dec.
 
Det vill inte komma igång av sig självt.
Har ganska kraftiga och täta värkar till och från men av någon anledning så dör dom ut efter någon timme.
Så nu blir det igångsättning då jag är öppen 3 cm och har så långt till BB så vi inte riskera att behöva föda efter vägen.
 
Det vill inte komma igång av sig självt.
Har ganska kraftiga och täta värkar till och från men av någon anledning så dör dom ut efter någon timme.
Så nu blir det igångsättning då jag är öppen 3 cm och har så långt till BB så vi inte riskera att behöva föda efter vägen.
Hoppas det kommer igång bra med lite hjälp och att allt går bra!
 
  • Gilla
Reactions: Is
Det vill inte komma igång av sig självt.
Har ganska kraftiga och täta värkar till och från men av någon anledning så dör dom ut efter någon timme.
Så nu blir det igångsättning då jag är öppen 3 cm och har så långt till BB så vi inte riskera att behöva föda efter vägen.
Heja heja! Skickar lite pepp! Snart är bebisen här :)
 
  • Gilla
Reactions: Is
12 dagar och ligger nu på 2840g, BVC önskar att han gick upp mer men känner mig inte så orolig då han äter bra (aj!) och är aktiv. Ligger ändå stadigt på -2 linjen på vikten så han är iaf på någon linje till skillnad mot storasyster.
 
Det vill inte komma igång av sig självt.
Har ganska kraftiga och täta värkar till och från men av någon anledning så dör dom ut efter någon timme.
Så nu blir det igångsättning då jag är öppen 3 cm och har så långt till BB så vi inte riskera att behöva föda efter vägen.

hejja! Hoppas igångsättningen går bra och smidigt så bebis snart är här 🤗
 
När bebis haft två långa sovperioder, så det var 8 timmar sen hon ammade på ena bröstet och man tar bort amningsinlägget och det sprutar en stråle bröstmjölk som från en fontän :rofl:
 
Snart är bebis en vecka gammal, tiden går fort men å andra sidan så längtar jag ändå liiite till han är några månader och inte känns så ömtålig :p
I måndags var vi på utskrivningskontroll på BB. Han hade bara gått ner 92 gram från sin födelsevikt så min känsla att han får i sig tillräckligt via amningen var korrekt. Däremot tyckte dom han var lite gul och bilirubinvärdet hade ökat lite väl mycket. Vi fick komma tillbaka på onsdagen för koll igen och då hade det gått ner såpass att vi nu bara ska hålla lite extra koll så han inte bli gulare eller slö.
Idag hade vi BVC på hembesök och han har nu gått förbi sin födelsevikt så det kändes lugnande :) Han väger dock lika mycket nu som storebror gjorde vid 5 veckors ålder 🙈
 
Det vill inte komma igång av sig självt.
Har ganska kraftiga och täta värkar till och från men av någon anledning så dör dom ut efter någon timme.
Så nu blir det igångsättning då jag är öppen 3 cm och har så långt till BB så vi inte riskera att behöva föda efter vägen.
Hoppas allt går bra och att ni snart har bebis hos er 🥰
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 501
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 213
Senast: Fille
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 136
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Efter en liten överansträngning i helgen känns det som att livmodern sitter löst och liksom förflyttar sig när tyngdpunkten ändras...
Svar
16
· Visningar
1 876
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp