Vinterföräldrar 2020/2021

Har ni andra bestämt alla namn ännu? Det drar ihop sig till maxgränsen 3 mån för oss snart, papperna måste in till Skatteverket. Förnamnet spikade vi tillslut när han var sex veckor, efternamnet är klart men det här med andranamn..! 😩
Vi hade namnförslag med alla namn klart för båda könen inför RUL :o
 
Har ni andra bestämt alla namn ännu? Det drar ihop sig till maxgränsen 3 mån för oss snart, papperna måste in till Skatteverket. Förnamnet spikade vi tillslut när han var sex veckor, efternamnet är klart men det här med andranamn..! 😩

Vi hade namnet klart några dagar efter vi kom hem efter mycket velande på BB 😁
 
Har ni andra bestämt alla namn ännu? Det drar ihop sig till maxgränsen 3 mån för oss snart, papperna måste in till Skatteverket. Förnamnet spikade vi tillslut när han var sex veckor, efternamnet är klart men det här med andranamn..! 😩
Nepp har inte spikat tilltalsnamn riktigt. Mellan namn är väl klart antar jag bara för att jag inte orkar bråka om det. Svärmor tycker att han ska ha hennes pappas namn. Jag sa nej till det namnet på barn nummer 1 och nu är hon typ.i upplösning tillstånd över huruvida den här killen ska få namnet. Till saken hör är att min sambos far gick bort i december och sambon vill nog gärna att sonen av den anledningen ska ha sin farfars namn också. Men med både farfars namn och farmors fars namn så skulle barnet dels få en jävla massa namn (för jag har också ett som jag vill ha in där någonstans) och dels skulle sonens samtliga namn och min sambos alla namn vara exakt samma...
Där någonstans sa jag tack men stopp. Kanske är hemsk men har faktiskt sagt att sambon får välja mellan att döpa sonen efter sin far eller efter sin mors far- inte båda 2.
 
Smidigt :D

Vi hade lite namnförslag till båda kön men sedan när han var född var inget av de klockrent.
Vi valde att inte berätta namnen gör någon förrens bebis kommit, i fall det skulle vara så att de inte passade till barnet när det kom ut :D
Nepp har inte spikat tilltalsnamn riktigt. Mellan namn är väl klart antar jag bara för att jag inte orkar bråka om det. Svärmor tycker att han ska ha hennes pappas namn. Jag sa nej till det namnet på barn nummer 1 och nu är hon typ.i upplösning tillstånd över huruvida den här killen ska få namnet. Till saken hör är att min sambos far gick bort i december och sambon vill nog gärna att sonen av den anledningen ska ha sin farfars namn också. Men med både farfars namn och farmors fars namn så skulle barnet dels få en jävla massa namn (för jag har också ett som jag vill ha in där någonstans) och dels skulle sonens samtliga namn och min sambos alla namn vara exakt samma...
Där någonstans sa jag tack men stopp. Kanske är hemsk men har faktiskt sagt att sambon får välja mellan att döpa sonen efter sin far eller efter sin mors far- inte båda 2.
Vi har släktnamn i Mellannamn, ett från min sida och ett från makens, men ett "eget" namn som tilltalsnamn, som vi valde bara för vi tyckte om det. Det kändes viktigt för oss att tilltalsnamnet var just eget och inte bara för att någon annan hette så :)
 
Nepp har inte spikat tilltalsnamn riktigt. Mellan namn är väl klart antar jag bara för att jag inte orkar bråka om det. Svärmor tycker att han ska ha hennes pappas namn. Jag sa nej till det namnet på barn nummer 1 och nu är hon typ.i upplösning tillstånd över huruvida den här killen ska få namnet. Till saken hör är att min sambos far gick bort i december och sambon vill nog gärna att sonen av den anledningen ska ha sin farfars namn också. Men med både farfars namn och farmors fars namn så skulle barnet dels få en jävla massa namn (för jag har också ett som jag vill ha in där någonstans) och dels skulle sonens samtliga namn och min sambos alla namn vara exakt samma...
Där någonstans sa jag tack men stopp. Kanske är hemsk men har faktiskt sagt att sambon får välja mellan att döpa sonen efter sin far eller efter sin mors far- inte båda 2.
Är det tilltalsnamnet det handlar om alltså? Att andra ska ha så mycket åsikter..
 
Vi har haft namn klart sen vi visste kön. Varken jag eller sambon har tyckt att någon av barnen har "sett ut att heta något" direkt vid födseln så vi har kört med det namnet som vi bestämt innan. Första barnet bestämde jag och andra fick sambon bestämma. Mellannamn har första barnet fått min brors namn och andra barnet sambons brors namn :)
 
Vi har haft namn klart sen vi visste kön. Varken jag eller sambon har tyckt att någon av barnen har "sett ut att heta något" direkt vid födseln så vi har kört med det namnet som vi bestämt innan. Första barnet bestämde jag och andra fick sambon bestämma. Mellannamn har första barnet fått min brors namn och andra barnet sambons brors namn :)
Åh vad fint med mellannamn från bröderna :)
Det kanske är så man ska göra, håller med om att de inte ser ut att heta något först, och ganska många veckor faktiskt.
 
Svarar lite sammanställt till allihopa, sjuka barn tar mycket tid :heart

Ja det var fruktansvärt när han låg i respirator, och vi hade blivit felinformerade innan operationen, då sa dom att han kommer väckas efter operationen och sedan komma tillbaka till vårat rum. När vi inte har hört något på större delen av dagen så frågar vi, och då får vi gå till intensiven där det förklaras att om han skulle väckas nu så skulle kroppen med största sannolikhet sluta fungera pga smärtchocken. Därför skulle han hållas sövd med respirator ett dygn, och då mådde jag skitdåligt. Det var första gången jag kände att nä det här kommer inte gå, vi förlorar honom nu...

Men det är en tjurig och stark kille, som har varit klippstabil hela vägen än så länge :bow: Jag personligen mår okej, det blir bättre och bättre men det är långa och jobbiga veckor kvar innan han har läkt ihop, och ja det är inte så lätt med såromläggningen på en 3 veckors bebis som är sydd ner till rumpan, varenda bajsblöja betyder förbandsbyte som tar nästan en timme, och man blir lite knäckt på att sköta hela den biten 24/7. Men det kommer att finnas ett slut, så vi håller fast vid den tanken;)

Tycker tyvärr att vi som föräldrar har blivit bortglömda, första och enda kuratorskontakten vi har fått var nu denna vecka för vi bad om hjälp med att fixa läkarintyg osv. Annars har vi inte fått någon hjälp.
 
Lillan har bestämt sig för att kvällar är sämst. Dagtid sover hon gott i sjal eller vagn, på nätter sover hon snällt i vår eller sin säng. Men mellan 18-22 (eller längre om vi inte lyckas få henne att sova hyfsat under dem timmarna) så är det pest att sova, med följd att hon gallskriker om hon börjar somna (dvs sitter i sjalen, ligger ner i mer än 3 minuter, bärs....). Det enda som vi fått att funka är att ta sjalen, gå tills hon kommit förbi skrikandet och sedan gå tills det är dags för amning, för slutar man gå så vaknar hon direkt....
Men det är ju i alla fall kvällar och inte nätter :crazy:

Hon har också bestämt sig att det enda acceptabla sättet att bli buren mer än en minut är sittandes i famnen, som hon sitter i sjalen. Håller man henne liggande tittar hon skeptiskt på en tills hon upptäcker att man inte bara bar henne från en plats till en annan och sen skriker hon surt tills hon får sitta i famnen :rofl:
 
Bebis vaknade en timme efter amning, så jag försökte bära till sömn. Det funkade, sen en timme senare börjar bebis visa hungerstecken i sömnen, och iom att jag låg bredvid så tänkte jag glatt att jag kan ju test amma henne utan att hon vaknar helt. Jovisst gick det, men nu sover ju ungen igen så alla planer för dagen skjuts upp :rofl:
 
Vi provar ha grabben I sin egen säng. Han är trygg där och har inga problem att somna om efter nattamningarna MEN natten som va så sov äldre sonen hos mormor och morfar - själv va ja så jäkla trött efter en natt nästan utan sömn då sönerna varit vaken i omgångar hela natten (får som mest sova 60 min åt gången).

Så i natt när brorsan sov borta fick lillkillen ligga större delen av natten i vår säng och bara liggamma.. Alltså ETT blöjbyte vid 5. I övrigt har jag sovit mest hela natten och bara lagt till grabben lite när han vaknat och vill amma. Plötsligt orkade jag diska innan jag klädde på lillgrabben för att fara upp på skoterbanan där äldre sonen skulle köra skoter med några kompisar. 3 timmar va vi ute och lillen sov hela tiden. Kom hem och snabb åt sedan sov han igen och sover fortfarande. Vilket lugnt dygn mot de senaste dagarnas "sover inte längre än 90 min och vill sedan bara äta äta äta".

PS han håller på äta upp mig totalt, han ökade 400 g förra veckan (har gått upp 1kg sedan födseln)- dom sa på kontrollen att han antagligen skulle vilja äta ännu mer denna vecka pga första tillväxt perioden.. och det gör han...
Vill tro att det finns en anledning till att jag går upp så mycket under mina graviditeter- jag skulle ganska snabbt bli skin och ben om jag varit normalviktig när jag börja amma. Första 2 veckorna gick jag ner 15kg från vikten jag hade vid inskrivning på BB. ..
 
Lillan har bestämt sig för att kvällar är sämst. Dagtid sover hon gott i sjal eller vagn, på nätter sover hon snällt i vår eller sin säng. Men mellan 18-22 (eller längre om vi inte lyckas få henne att sova hyfsat under dem timmarna) så är det pest att sova, med följd att hon gallskriker om hon börjar somna (dvs sitter i sjalen, ligger ner i mer än 3 minuter, bärs....). Det enda som vi fått att funka är att ta sjalen, gå tills hon kommit förbi skrikandet och sedan gå tills det är dags för amning, för slutar man gå så vaknar hon direkt....
Men det är ju i alla fall kvällar och inte nätter :crazy:

Hon har också bestämt sig att det enda acceptabla sättet att bli buren mer än en minut är sittandes i famnen, som hon sitter i sjalen. Håller man henne liggande tittar hon skeptiskt på en tills hon upptäcker att man inte bara bar henne från en plats till en annan och sen skriker hon surt tills hon får sitta i famnen :rofl:
Låter som kvällsoro! Det har vår också, men mer gnäll/gnissel än skrik. Vill bli runtburen som i tronsits mellan amningarna, helst av pappa :D står pappa still ”smackar” sonen på honom, som en häst :rofl:

Kl
Annars funkar det finfint här, endast ett uppvak för amning och blöjbyte per natt, vid 02/03 ungefär. Han somnar runt 22-23 och vaknar för morgon mellan 06-08!
 
Rotavaccin idag, E drack tydligen snällt varenda droppe (jag jobbar, så maken var själv på bvc). Och 5030 gram och 56 cm, bara växer :heart
 
3-månaderskontroll har vi varit på idag. Mer vaccinering och klockade in på 6 kg och drygt 60 cm. Sömnen går fortfarande jättebra, vi bävar nästan för den dagen det kommer vända men njuter nu så mycket det går..

Idag lade vi namnen på brevlådan till Skatteverket med, 3 dagar till godo!
Senaste veckorna har lillen vänt från mage till rygg flera gånger. Jag tror det inte är med vilje, men min sambo är övertygad om att det är med flit 😁 Det händer massor nu oavsett i utvecklingen, både i ljud/tjatter och motorik. Och det är himla härligt att vara hemma båda två på heltid, tack föräldraförsäkringen! :bow: Vi hjälps åt och turas om att umgås med lillen, träna, ha egentid, laga mat, handla osv.
 
3-månaderskontroll har vi varit på idag. Mer vaccinering och klockade in på 6 kg och drygt 60 cm. Sömnen går fortfarande jättebra, vi bävar nästan för den dagen det kommer vända men njuter nu så mycket det går..

Idag lade vi namnen på brevlådan till Skatteverket med, 3 dagar till godo!
Senaste veckorna har lillen vänt från mage till rygg flera gånger. Jag tror det inte är med vilje, men min sambo är övertygad om att det är med flit 😁 Det händer massor nu oavsett i utvecklingen, både i ljud/tjatter och motorik. Och det är himla härligt att vara hemma båda två på heltid, tack föräldraförsäkringen! :bow: Vi hjälps åt och turas om att umgås med lillen, träna, ha egentid, laga mat, handla osv.
Kul att så mycket händer!

Lyxigt att vara hemma båda!
 
Nu får jag väl ångra att jag skrev något om sömnen.. han fick feber och blev jätteledsen på eftermiddagen nu efter vaccinationerna. Vi har gett Alvedon och några timmar blev han glad igen men nu är han lite ynklig igen stackaren🥺
Jag ammar massor så han får i sig vätska och så bär vi runt på honom.
 
Kan uppdatera med att natten gick bra! Han fick en till alvedon vid 23 på kvällen, då var tempen 38. Sedan sov han hela natten, jag tog upp honom (han sover i ett babynest i en bedside crib) för amning vid 03 eftersom han inte vaknat självmant och jag ville få i honom mer vätska, och då åt han i sömnen. Han var sval i pannan och åt bra så vi tog inte tempen då. Lade ner honom sovandes igen och så vaknade han vid 7, pigg och glad som vanligt! Så skönt att han mår bra igen, jag tyckte så synd om honom igår ❤️
 
Kan uppdatera med att natten gick bra! Han fick en till alvedon vid 23 på kvällen, då var tempen 38. Sedan sov han hela natten, jag tog upp honom (han sover i ett babynest i en bedside crib) för amning vid 03 eftersom han inte vaknat självmant och jag ville få i honom mer vätska, och då åt han i sömnen. Han var sval i pannan och åt bra så vi tog inte tempen då. Lade ner honom sovandes igen och så vaknade han vid 7, pigg och glad som vanligt! Så skönt att han mår bra igen, jag tyckte så synd om honom igår ❤️
Skönt att det blev bättre snabbt!

Här hade vi I helgen lite ont i magen efter rotavaccinet, men det är bättre igen nu :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 548
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 222
Senast: Fille
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 177
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Efter en liten överansträngning i helgen känns det som att livmodern sitter löst och liksom förflyttar sig när tyngdpunkten ändras...
Svar
16
· Visningar
1 879
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp