Vinterföräldrar 2020/2021

Hur funkar sömnen för era små bebisar?
Våran lille är 3 veckor idag och han vaknar ca varannan/varje timme under natten :crazy:
Har tidigare försökt lägga över honom i spjälsängen när han ätit. Men enda sättet att få någon som helst sömn är att han sover i sitt babynest i vår säng och att jag ammar honom där. Då "sover" vi med uppvak varannan/varje timme för mat. Gillar dock inte att ha honom i sängen kan inte slappna av och sova riktigt då.
På dagen däremot kan han sova 4-5 timmar i vagnen eller i babynest. :p
Är lagom trött då storasyster vaknar 6-7 och sen är det full rulle hela dagarna ( är själv hemma med båda).
 
Hur funkar sömnen för era små bebisar?
Våran lille är 3 veckor idag och han vaknar ca varannan/varje timme under natten :crazy:
Har tidigare försökt lägga över honom i spjälsängen när han ätit. Men enda sättet att få någon som helst sömn är att han sover i sitt babynest i vår säng och att jag ammar honom där. Då "sover" vi med uppvak varannan/varje timme för mat. Gillar dock inte att ha honom i sängen kan inte slappna av och sova riktigt då.
På dagen däremot kan han sova 4-5 timmar i vagnen eller i babynest. :p
Är lagom trött då storasyster vaknar 6-7 och sen är det full rulle hela dagarna ( är själv hemma med båda).
Det är inte att han förvirrat natt och dag, om han sover långa pass på dagen?
 
Hur funkar sömnen för era små bebisar?
Våran lille är 3 veckor idag och han vaknar ca varannan/varje timme under natten :crazy:
Har tidigare försökt lägga över honom i spjälsängen när han ätit. Men enda sättet att få någon som helst sömn är att han sover i sitt babynest i vår säng och att jag ammar honom där. Då "sover" vi med uppvak varannan/varje timme för mat. Gillar dock inte att ha honom i sängen kan inte slappna av och sova riktigt då.
På dagen däremot kan han sova 4-5 timmar i vagnen eller i babynest. :p
Är lagom trött då storasyster vaknar 6-7 och sen är det full rulle hela dagarna ( är själv hemma med båda).

Det hade kunnat vara jag som skrivit ditt inlägg förutom att lillebror är 6v och att han ändå går att söva i spjälsängen.
Man blir helt matt då man aldrig får sova någon längre period 😬

Vi har övergått till flaskmatning nyss (inte av ovanstående orsak) och jag har nu två gånger gått och sovit på eftermiddagen när karln slutat jobba så han fått ta båda ungarna på kvällen. Kan vara svårare kanske om man ammar 🤔

Vi försöker också på Bvcs uppmaning störa honom lite på dagtid så han förhoppningsvis ska vända på dygnet men vi kanske är för ’snälla’ för har inte funkat än 🤷‍♀️
 
Hur funkar sömnen för era små bebisar?
Våran lille är 3 veckor idag och han vaknar ca varannan/varje timme under natten :crazy:
Har tidigare försökt lägga över honom i spjälsängen när han ätit. Men enda sättet att få någon som helst sömn är att han sover i sitt babynest i vår säng och att jag ammar honom där. Då "sover" vi med uppvak varannan/varje timme för mat. Gillar dock inte att ha honom i sängen kan inte slappna av och sova riktigt då.
På dagen däremot kan han sova 4-5 timmar i vagnen eller i babynest. :p
Är lagom trött då storasyster vaknar 6-7 och sen är det full rulle hela dagarna ( är själv hemma med båda).
De första 3 veckorna sov pyret bara på mig, mage mot mage. Åt varannan, var tredje timme ungefär, men ibland somnade han inte förrän vid 02 på natten :crazy:. Sedan hade vi två veckor där han kunde sova i babynest i sängen första halvan av natten, och sedan bara på mig andra halvan av natten. Från fem veckor ungefär sov han i babynest i bedside crib, men fortfarande amning var tredje timme. Sedan bara vände det och han började sova 4-5 timmar i sträck, och nu enstaka nätter 7 timmar i sträck. Läste att de först vid 3 mån ålder har mer ”dygns-hormoner” och kan skilja på dag och natt. Det går inte att söva i vagnen på kvällen och att bebisen sover kvar i den några timmar? Men förstår att det är tufft med TVÅ små att ta hand om hela dagarna 😱
 
Här har det också varit matning varannan timme på nätterna och långsovning på dagarna. Nu har det ändrats lite så han långsover tidigt på kvällen, somnar för natten vid 8 och då kan han -med lite tur- sova till 01. Men sedan är det varannan timme som gäller. Men jag har ändå tänkt att han sover ganska bra bara för att han somnar om direkt efter amningen -det gör han inte dagtid.
Storebror måste dock vakna och leva rövare där imellan samt att Storebror kliver upp 05.00 VARJE dag så sömn blir det inte mycket av (japp lägger mig med bebis vid 20.00 nu för att få några timmars sömn 😴)


Men att få bebis att sova i sin säng: har ni provat att låta bebis somna i nestet hos er och sedan lyfta över nestet med bebis till spjälsängen?
Så gjorde jag med äldre sonen som annars vaknade så fort jag provade lägga honom någon annanstans än där han somnade.
Kan även tipsa om att då också bädda utanpå nestet- alltså bädda med en filt men i stället för att bara bädda om bebis så bäddar jag in sidorna på nestet så nestet blir lite tajtare kring bebis.
Det funkar iaf för vår lillkille.
 
Här gav maken mat i flaska första gången igår. Tanken var att jag skulle pumpa som han ger när jag jobbar, men nu lär jag jobbar hemifrån så har jag kunnat fortsätta amma på heltid. Men så började jag samla upp för jag sympatiläcker vid amning, så nu kunde maken ge det i flaska så vi såg om hon går med på att äta ur den (det gjorde hon, efter ett litet tag).
Så är tanken att jag i helgen ska testa pumpa och sen ska maken ge en flaska pumpaf mjölk om dagen, så vi håller igång att både pumping och flaskmatning funkar, så är det redo för när jag återgår till kontoret, eller om jag måste iväg så maken blir själv med lillan en längre stund :)
 
Tack många bra sovtips :)
Jo han har nog natt på dagen och tvärtom, vi har liksom bara följt när han sover men så småningom kanske man kan börja försöka hålla honom lite mer vaken på dagarna.
Är iaf i sovrummet med lampan släckt hela natten så han ska lära sig när det är natt :p

Testade igår att värma upp nästet med en vetekudde och sen flytta till spjälsängen, han sov då där ca 3 timmar! Sen var det varannan timme resten av natten men så skönt att sova nästan 3 timmar i sträck!

Ska även testa sova i vagnen på kvällen och bara lyfta in liggdelen i sovrummet kanske kan fungera.

Och ska testa ge flaska någon matning på natten när sambon är hemma så jag får sova nån stund. Och hoppas han tar flaska, storasyster totalvägrade det vad vi än testade så jag kände mig jättefastlåst med amningen. Så jag hoppas verkligen att lillebror kan ta flaska. Napp tar han ibland iallafall.
 
Här gav maken mat i flaska första gången igår. Tanken var att jag skulle pumpa som han ger när jag jobbar, men nu lär jag jobbar hemifrån så har jag kunnat fortsätta amma på heltid. Men så började jag samla upp för jag sympatiläcker vid amning, så nu kunde maken ge det i flaska så vi såg om hon går med på att äta ur den (det gjorde hon, efter ett litet tag).
Så är tanken att jag i helgen ska testa pumpa och sen ska maken ge en flaska pumpaf mjölk om dagen, så vi håller igång att både pumping och flaskmatning funkar, så är det redo för när jag återgår till kontoret, eller om jag måste iväg så maken blir själv med lillan en längre stund :)
Rapportera gärna hur det går! Jag hade också tänkt pumpa, men det har fungerat så smidigt med amning och tajmar vi med promenad/sovstund dagtid klarar sig lillen goda tre timmar mellan amningarna (och så mycket längre tid än så har jag ändå inte varit borta hittills) så jag har skippat pumpen än så länge. Men det vore ju smidigt att ha lite mjölk i frysen och veta att han tar flaska, men då måste vi ju pumpa och öva också..
 
Rapportera gärna hur det går! Jag hade också tänkt pumpa, men det har fungerat så smidigt med amning och tajmar vi med promenad/sovstund dagtid klarar sig lillen goda tre timmar mellan amningarna (och så mycket längre tid än så har jag ändå inte varit borta hittills) så jag har skippat pumpen än så länge. Men det vore ju smidigt att ha lite mjölk i frysen och veta att han tar flaska, men då måste vi ju pumpa och öva också..
Hon tog flaskan idag med, så blir det lite större mängd uppsamlat imorgon också och sen pumpning på lördag (för vi hittade tips om att man trappade upp mängden, men vi begränsas av att hon inte tömmer bröstet tillräckligt efter flaskan). Så är planen att strax innan vi tror hon vill äta så ska jag testa att pumpa. Funkar det ger maken det i flaska, och funkar det inte kan jag bara amma henne istället, mindre press då :)

Vi får se om jag får utpumpat så vi kan frysa också, iom att tanken sen bara är att jag ska pumpa när hon inte ammar så ville jag inte lägga till pumpningar utöver amningen och öka produktionen så jag måste pumpa i ett (jag tenderar mer åt det överaktiva hållet när det kommer till produktion, det är tydligen genetiskt för min mamma var likadan). Så är väldigt tacksam att jag kunnat spara en del innan.
 
Här går sömnen lite upp och ner men för det mesta funkar det ganska bra. Han sover en del långa pass på dagen men är också vaken ganska mycket. Vi har fått in en bra rutin på kvällen med att vi nattar båda barnen samtidigt , jag brukar ta stora och sambon bebisen. Vid 20 brukar båda sova. Lillen vaknar sen kanske var 3e-4e timme för mat men somnar oftast om lika fort igen. Han sover i nästet i vår säng, ibland i vagga bredvid sängen men jag tycker det är enklare att mata om han sover i vår säng. Märker också nu den senaste veckan att han varit mer nöjd när han är vaken, vara lite frustrerade där ett tag när han antingen sov eller skrek/gnällde.

Jag har slutat amma helt. Jag tror att jag var på väg in i en förlossningsdepression för jag hade sån ångest varje kväll och som blev värre ju närmare vi kom att sambon skulle börja jobba igen. Sen kom den där perioden då bebis bara höll på att picka på bröstet och vara allmänt missnöjd (ökningfas då bebis beställer mer mjölk enligt amningshjälpen). Jag vet ju att det går över men denna gången orkade jag helt enkelt inte och sa en kväll till sambon att jag inte ville amma längre. Slutade ganska tvärt men pumpade några dagar för att blanda med ersättningen och trappade sedan ner även det. Nu har vi gett bara ersättning i ca 4 veckor och det funkar bra :)

Just nu är väl vårt största problem att hålla koll så storebror inte är för hårdhänt. Han är ju bara 16 månader så han förstår ju inte riktigt det här med bebis. Han är för det mesta jättesnäll och försiktig och klappar fint på lillebrors huvud men rätt som det är släpper han en leksak eller bok på honom. När han blir frustrerade om det är något han inte får så kan han också springa fram och vifta med händerna framför lillebror så vi får ständigt hålla koll just nu! Längtar tills lillebror är lite större och inte så ömtålig. Jag får väl erkänna att det vara lite tuffare än jag tänkt mig med två så täta barn 🙈
 
Här går sömnen lite upp och ner men för det mesta funkar det ganska bra. Han sover en del långa pass på dagen men är också vaken ganska mycket. Vi har fått in en bra rutin på kvällen med att vi nattar båda barnen samtidigt , jag brukar ta stora och sambon bebisen. Vid 20 brukar båda sova. Lillen vaknar sen kanske var 3e-4e timme för mat men somnar oftast om lika fort igen. Han sover i nästet i vår säng, ibland i vagga bredvid sängen men jag tycker det är enklare att mata om han sover i vår säng. Märker också nu den senaste veckan att han varit mer nöjd när han är vaken, vara lite frustrerade där ett tag när han antingen sov eller skrek/gnällde.

Jag har slutat amma helt. Jag tror att jag var på väg in i en förlossningsdepression för jag hade sån ångest varje kväll och som blev värre ju närmare vi kom att sambon skulle börja jobba igen. Sen kom den där perioden då bebis bara höll på att picka på bröstet och vara allmänt missnöjd (ökningfas då bebis beställer mer mjölk enligt amningshjälpen). Jag vet ju att det går över men denna gången orkade jag helt enkelt inte och sa en kväll till sambon att jag inte ville amma längre. Slutade ganska tvärt men pumpade några dagar för att blanda med ersättningen och trappade sedan ner även det. Nu har vi gett bara ersättning i ca 4 veckor och det funkar bra :)

Just nu är väl vårt största problem att hålla koll så storebror inte är för hårdhänt. Han är ju bara 16 månader så han förstår ju inte riktigt det här med bebis. Han är för det mesta jättesnäll och försiktig och klappar fint på lillebrors huvud men rätt som det är släpper han en leksak eller bok på honom. När han blir frustrerade om det är något han inte får så kan han också springa fram och vifta med händerna framför lillebror så vi får ständigt hålla koll just nu! Längtar tills lillebror är lite större och inte så ömtålig. Jag får väl erkänna att det vara lite tuffare än jag tänkt mig med två så täta barn 🙈
Vad skönt att det har gått bra med ersättningen. Tycker det är bra att du slutade när det kändes tungt, viktigare för bebis att du mår okej än att han ammas!

Jag är så imponerad av all er som har syskon att ta hand om och ändå klarar ut dagarna!
 
Rapportera gärna hur det går! Jag hade också tänkt pumpa, men det har fungerat så smidigt med amning och tajmar vi med promenad/sovstund dagtid klarar sig lillen goda tre timmar mellan amningarna (och så mycket längre tid än så har jag ändå inte varit borta hittills) så jag har skippat pumpen än så länge. Men det vore ju smidigt att ha lite mjölk i frysen och veta att han tar flaska, men då måste vi ju pumpa och öva också..
Dag 4 så kan jag rapportera det här:
Dag 1: Pumpade ur med handpump, 120 ml på 30 min. Bebis gick med på att äta hälften ur flaskan, fick amma resten.
Dag 2: Handpump igen, ca 110 ml på 20 min. Bebis åt upp allt men hann bli ordentligt uppjagad under tiden det tog för mig att pumpa, så vi bestämde att töa till dag 3, och att jag sen pumpar för dagen efter.
Dag 3: Handpump, har lite problem, tar 50 min att få ut 120 ml. Bebis äter hälften av mjölken hon fick och ammade sen resten.
Dag 4: Bytte till elektrisk pump (har MAM 2-in-1), på 15 min fick jag ut 160 ml :eek: Bebis åt nästan hela sin portion. Tog snabbare än tidigare, vilket vi tror kan vara att vi värmde lite mer än tidigare dagar. Funderar också på om sista skvätten hon inte åt var för att den hann bli kall (maken var tvungen att pausa för blöjbyte).

Så elektrisk pump klart enklare än handpump. Och saker som gör att bebis måste vänta på maten (pumpning, uppvärmning) gör det mycket svårare att flaskmata, för hinner hon börja gnälla och jaga upp sig så blir hon bara arg när maken kommer med flaskan, för hon vill ha MAT! och hon har inte riktigt fattat att flaska=mat än. Så pumpa en dag i förväg är bra, och nu har vi beställt hem en flaskvärmare, så uppvärmningen ska ta mer 5 minuter än 20, då hon är lite oförutsägbar med när hon vill ha mat (varierar mellan 2,5-4h). Och för egen del har jag beställt hem en pumpBH, för även om det sliter mindre när jag inte handpumpar, så blir jag fortfarande trött i axlarna av att sitta och hålla pumpen.

(Jag ammar bara ett bröst per tillfälle, så gör likadant vid pumpning)
 
Dag 4 så kan jag rapportera det här:
Dag 1: Pumpade ur med handpump, 120 ml på 30 min. Bebis gick med på att äta hälften ur flaskan, fick amma resten.
Dag 2: Handpump igen, ca 110 ml på 20 min. Bebis åt upp allt men hann bli ordentligt uppjagad under tiden det tog för mig att pumpa, så vi bestämde att töa till dag 3, och att jag sen pumpar för dagen efter.
Dag 3: Handpump, har lite problem, tar 50 min att få ut 120 ml. Bebis äter hälften av mjölken hon fick och ammade sen resten.
Dag 4: Bytte till elektrisk pump (har MAM 2-in-1), på 15 min fick jag ut 160 ml :eek: Bebis åt nästan hela sin portion. Tog snabbare än tidigare, vilket vi tror kan vara att vi värmde lite mer än tidigare dagar. Funderar också på om sista skvätten hon inte åt var för att den hann bli kall (maken var tvungen att pausa för blöjbyte).

Så elektrisk pump klart enklare än handpump. Och saker som gör att bebis måste vänta på maten (pumpning, uppvärmning) gör det mycket svårare att flaskmata, för hinner hon börja gnälla och jaga upp sig så blir hon bara arg när maken kommer med flaskan, för hon vill ha MAT! och hon har inte riktigt fattat att flaska=mat än. Så pumpa en dag i förväg är bra, och nu har vi beställt hem en flaskvärmare, så uppvärmningen ska ta mer 5 minuter än 20, då hon är lite oförutsägbar med när hon vill ha mat (varierar mellan 2,5-4h). Och för egen del har jag beställt hem en pumpBH, för även om det sliter mindre när jag inte handpumpar, så blir jag fortfarande trött i axlarna av att sitta och hålla pumpen.

(Jag ammar bara ett bröst per tillfälle, så gör likadant vid pumpning)
Tack! Det låter klokt.
Jag har en elektrisk som jag fått låna av en kompis, Meleda swing. Får testa någon dag!
 
Lillan har varit extra snuttig några dagar nu, särskilt på morgonen (som startar vid 4-5 enligt henne), men det är inte hela världen. Problemet är att mina bröst slutar aldrig ge mjölk, så idag så blev så mätt att hon fick upp en del igen, men vill ju fortfarande snutta. Men när hon snuttade kom ju mer mjölk, vilket gjorde att hon kräktes igen. Gissa om man känner sig dålig om barnet skriker efter bröstet och sedan skriker igen efter 2 sugtag.... Slutade med att maken fick stiga upp med henne (som tur är så lugnar hon sig med snuttigheten hos pappa som ju inte kan erbjuda lyxsnuttande).
 
Lillan har varit extra snuttig några dagar nu, särskilt på morgonen (som startar vid 4-5 enligt henne), men det är inte hela världen. Problemet är att mina bröst slutar aldrig ge mjölk, så idag så blev så mätt att hon fick upp en del igen, men vill ju fortfarande snutta. Men när hon snuttade kom ju mer mjölk, vilket gjorde att hon kräktes igen. Gissa om man känner sig dålig om barnet skriker efter bröstet och sedan skriker igen efter 2 sugtag.... Slutade med att maken fick stiga upp med henne (som tur är så lugnar hon sig med snuttigheten hos pappa som ju inte kan erbjuda lyxsnuttande).
Hade skrivit svar på detta för flera dagar sedan men måste ha missat att skicka eller nått.
Jag skrev iaf att det är vanligt att bebis är mätt innan det är slut i bröstet liksom. Speciellt efter en växtperiod då dom har ätit mycket ett tag men för mig är det mer regel än undantag då jag verkar kunna producera hur mycket mjölk som helst.

Det som iaf har funkat för oss är att köra "dubbel tutte" (sambons benämning på det 😅), när bebis är mätt men inte färdigsnuttad så får han nappen men fortsätta ligga kvar vid bröstet som om han ammar så att han fortfarande får närheten.
Vet inte om det funkar för någon annan men sonen upplevs precis som du beskriver upprörd och inte alls nöjd över att det fortsätter rinna när han bara vill snutta och lyfter jag upp honom i det läget så blir han bara gnällig -ofta är han ju trött och vill somna vid bröstet.
 
Hade skrivit svar på detta för flera dagar sedan men måste ha missat att skicka eller nått.
Jag skrev iaf att det är vanligt att bebis är mätt innan det är slut i bröstet liksom. Speciellt efter en växtperiod då dom har ätit mycket ett tag men för mig är det mer regel än undantag då jag verkar kunna producera hur mycket mjölk som helst.

Det som iaf har funkat för oss är att köra "dubbel tutte" (sambons benämning på det 😅), när bebis är mätt men inte färdigsnuttad så får han nappen men fortsätta ligga kvar vid bröstet som om han ammar så att han fortfarande får närheten.
Vet inte om det funkar för någon annan men sonen upplevs precis som du beskriver upprörd och inte alls nöjd över att det fortsätter rinna när han bara vill snutta och lyfter jag upp honom i det läget så blir han bara gnällig -ofta är han ju trött och vill somna vid bröstet.
Känner igen det där med att mjölken aldrig tar slut.
Tyvärr avskyr hon napp och blir jättearg om jag försöker ge henne ett finger att suga på istället. Som tur är har det funkat att flytta till maken. Och nån kväll har hon fått amam, och sedan burits ett tag och sen är hon inte längre för mätt utan kan snutta igen ser lilla som krävs för att somna.

Sen så har vi fortsatt med flaskan, men senaste dagarna har hon totalvägrat och skrikit som en galning så fort hon ser den. Så nu pausar vi det en vecka eller så innan vi testar igen...
 
Känner igen det där med att mjölken aldrig tar slut.
Tyvärr avskyr hon napp och blir jättearg om jag försöker ge henne ett finger att suga på istället. Som tur är har det funkat att flytta till maken. Och nån kväll har hon fått amam, och sedan burits ett tag och sen är hon inte längre för mätt utan kan snutta igen ser lilla som krävs för att somna.

Sen så har vi fortsatt med flaskan, men senaste dagarna har hon totalvägrat och skrikit som en galning så fort hon ser den. Så nu pausar vi det en vecka eller så innan vi testar igen...
Älsta sonen va också så där med flaskan. Trodde att vi var på G i rätt riktning men så var det tvärnit. Inbillade mig att vi hade värmt förnycket eller nått men så här I efterhand insåg vi att I hans fall va det nog dåliga flaskor (de vi hade va alla av samma märke och passade till bröstpumpen). Vi gav upp där och då (sambon fick helt sonika ta med barnet och följa med när jag ville träna hund 😅)men när han sedan va ett år och jag kände att vi inte kunde fortsätta med nattamningen utan ville byta ut det mot välling upptäckte vi problemet. Köpte nya flaskor och va lite i härdig ett tag och plötsligt va det som att polletten trillade ner och han kunde tömma 4 fullstora flaskor(!) Med välling på en natt (ja så ni förstår hur intensivt han åt på nätterna....) .

Är nog klokt att ta en pause, själv har jag inte ens provat ge bebis flaskan än men hoppas att vi ska lyckas bättre den här gången och inte vänta 1 år.
 
Lillan här tycker magträning är strunt. Det är inte att hon inte kan lyfta huvudet, men för det mesta försöker hon inte ens :rofl:
Idag kämpade hon mer för att försöka rulla över till rygg än vad hon gjorde för att lyfta huvudet...

Annars viftar hon glatt med händer och fötter men än har hon inte visat intresse för att greppa saker.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Här fortsätter vi försöken att vända oss vid magträning. Däremot om man lägger ner henne på rygg är där inte tillstymmelse av försök att vända över till mag :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 466
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 206
Senast: Fille
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 101
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Efter en liten överansträngning i helgen känns det som att livmodern sitter löst och liksom förflyttar sig när tyngdpunkten ändras...
Svar
16
· Visningar
1 873
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp