Vinterföräldrar 2020/2021

Väldigt tyst i tråden förutom du och jag @Madalitso

Vi hade 8veckors kontroll idag. Grabben fortsätter att växa ordentligt men denna gång mer på längden än på "bredden" -idag mätta han in på 60 lång och nästan 6500g.
Att ligga på mage är ingen hitt. Han är stark och kan ligga med huvudet upprätt LÄNGE men han blir så frustrerad av att inte ta sig någon vart. Han är ju generellt inte så nöjd med att bara ligga någonstans. Vill mest bara stå upp eller sitta i någons knä.
 
Jag är inne och kollar varje dag men är lite dålig på att skriva själv 🙈
Här rullar allt på. Lillen är lite svårflörtad men vi får fler och fler leende för varje dag nu iallafall. Mycket av gnället vi hade i början har också minskat och han är mer nöjd med tillvaron nu.

Vi var på tvåmånaderskoll i måndags, han väger nu 5650 gram och 58,5 cm lång. Han väger nästan lika mycket som storebror gjorde vid 4 månader!
Vi har ju varit på lite olika bvc då vår ordinarie sköterska blev sjukskriven efter vårt första besök och jag har inte riktigt fått samma förtroende för någon av dom vi varit hos. Nu fick jag reda på att hon kommer tillbaka lagom till vår 5 månaderskoll vilket gjorde mig väldigt glad. Tycker hon är fantastisk, så lugn och avslappnad med allt men tar ändå ens oro på allvar om det skulle vara något!
 
Väldigt tyst i tråden förutom du och jag @Madalitso

Vi hade 8veckors kontroll idag. Grabben fortsätter att växa ordentligt men denna gång mer på längden än på "bredden" -idag mätta han in på 60 lång och nästan 6500g.
Att ligga på mage är ingen hitt. Han är stark och kan ligga med huvudet upprätt LÄNGE men han blir så frustrerad av att inte ta sig någon vart. Han är ju generellt inte så nöjd med att bara ligga någonstans. Vill mest bara stå upp eller sitta i någons knä.

Jag är inne och kollar varje dag men är lite dålig på att skriva själv 🙈
Här rullar allt på. Lillen är lite svårflörtad men vi får fler och fler leende för varje dag nu iallafall. Mycket av gnället vi hade i början har också minskat och han är mer nöjd med tillvaron nu.

Vi var på tvåmånaderskoll i måndags, han väger nu 5650 gram och 58,5 cm lång. Han väger nästan lika mycket som storebror gjorde vid 4 månader!
Vi har ju varit på lite olika bvc då vår ordinarie sköterska blev sjukskriven efter vårt första besök och jag har inte riktigt fått samma förtroende för någon av dom vi varit hos. Nu fick jag reda på att hon kommer tillbaka lagom till vår 5 månaderskoll vilket gjorde mig väldigt glad. Tycker hon är fantastisk, så lugn och avslappnad med allt men tar ändå ens oro på allvar om det skulle vara något!
Kom ihåg att lillan var en av de större bebisarna och tänkte oj vad era vuxit. Sen kollade jag listan och såg att ni var dom två med större bebis än mig. Har var det 5450 g och 57,5 cm på 2 månaders kollen (misstänker dock undermått på längden, för var 57 cm vid 6 veckor och när vi mätte igår (9 veckor) för att se om vi skulle ha kvar insatsen till babyskyddet fick vi 59-61 cm på några mätningar).

Lillan kan hålla huvudet uppe länge, det gör hon om vi bär henne i tigerställning. Men lägger man henne så struntar hon i att göra det.
Ligger hon på rygg så är hon nöjd så länge det är något att titta på, även om det bästa är att vi är där och snackar.

Skönt att du ska få tillbaks BVC sköterskan @Olympus
Vi har ju ingen sen gammalt men trivs med den vi har, hon är trevlig, och är inte så fast i hur det ska vara. Hade mammasamtal sist, och nästa gång blir det pappasamtal, vilket de brukar erbjuda senare, men som hon la tidigare i och med att vi är hemma med barnet lika mycket.
 
Vad är pappa och mamma samtal?

Vi fick en enkät att fylla i var men den brukar man fylla i mellan 6 och 8 veckor och den är utformad mest för mamman egentligen men vår BVC sköterska tycker det är viktigt att pappan också fyller i.

Haha ja vi har en STOR bebis. Han har liksom aldrig sett nyfödd ut. Gick ju egentligen inte ner nått efter födseln (100 g) och har sedan snittat typ 400 g upp i veckan.

Jag glömde att skriva att jag var på min efterkontroll i går också. Fick en stor ok stämpel. Så nu kan jag börja träna men hon rekommenderade att jag väntat ytterligare 4-8veckor innan jag börjar springa på riktigt.
Hur har det gått med eran hälsa?
Dras ni med några förlossningsskador?
 
Jag är också dålig på att skriva! Julegrynet är drygt 3,5 månader nu. Snurrar runt från både rygg och mage, men får inte alltid med sig armarna bra så han kommer upp på armarna efter en snurr till mage utan oftast hamnar han bara platt 😆
Han griper grejer hela tiden, men bara om de är på exakt hans armlängds avstånd. Tappar han en leksak så den hamnar närmre, typ på sin egen mage om han är på rygg, får han inte tag på den och gallskriker.

Han pratar och skrattar massor, ibland kan jag och sambon knappt föra en konversation för lillen håller monolog för babygymmet och leksakerna. Kiknar av skratt när vi busar med honom, pussar på magen och på händerna 🥰

Senaste dagarna har han haft massor av kli i nederkäken. Vi anar piggar där under men han är inte svullen eller röd så de är ju inte på gång än, men kliar gör de tydligen. Vi köpte en bitring som man kan ha i kylen först, och den låg han och tuggade på över en halvtimme stackaren. Sover fortfarande bra (ta i trä), det är ca 8-9 h sömn med 0-1 uppvak för amning. Han somnar sent, vid 21-22. Helammas fortfarande, har inte testat att pumpa ännu. Drar mig lite för det och kan inte sätta fingret på exakt varför. Troligen lathet :angel:
 
Jag glömde att skriva att jag var på min efterkontroll i går också. Fick en stor ok stämpel. Så nu kan jag börja träna men hon rekommenderade att jag väntat ytterligare 4-8veckor innan jag börjar springa på riktigt.
Hur har det gått med eran hälsa?
Dras ni med några förlossningsskador?

Jag var på efterkontroll 8 veckor efter förlossningen. Inga kvarstående förlossningsskador, fick en grad 2-bristning med stygn i både hud och muskler. Har börjat träna lugnt (Friskis Utefys-pass) och det är underbart! Noll foglossning kvar. Mycket styrka att ta igen dock. Undviker hopp och skutt och tyngre lyft tills jag är starkare i bäckenbotten.
 
Vad är pappa och mamma samtal?

Vi fick en enkät att fylla i var men den brukar man fylla i mellan 6 och 8 veckor och den är utformad mest för mamman egentligen men vår BVC sköterska tycker det är viktigt att pappan också fyller i.

Haha ja vi har en STOR bebis. Han har liksom aldrig sett nyfödd ut. Gick ju egentligen inte ner nått efter födseln (100 g) och har sedan snittat typ 400 g upp i veckan.

Jag glömde att skriva att jag var på min efterkontroll i går också. Fick en stor ok stämpel. Så nu kan jag börja träna men hon rekommenderade att jag väntat ytterligare 4-8veckor innan jag börjar springa på riktigt.
Hur har det gått med eran hälsa?
Dras ni med några förlossningsskador?
Mamma och pappasamtalen är för att screena för förlossningsdepression. Jag fick fylla i en enkät, och sen gick vi igenom svaren och pratade också en del kring hur jag trivs i föräldrarollen, hur det gått med anknytning osv. Till pappasamtalet sa hon att de inte hade en enkät, men pratar kring samma saker.

Jag hade efterkontroll i slutet av mars, allt såg bra ut. Dock inte riktigt kommit igång med någon träning utöver promenader än. Har fått tillbaks hästen, men ridning får vänta tills jag slutat vara öm för beröring där jag syddes efter förlossningen.

Sover fortfarande bra (ta i trä), det är ca 8-9 h sömn med 0-1 uppvak för amning. Han somnar sent, vid 21-22.
Här är läggdags kl. 20.00 och gud nåde oss om vi gör något som hon uppfattar som försök att få henne att somna som inte är vår vanliga nattningsrutin efter kl. 19 :rofl:
Så nu är vi lite vakna vid 17, sover en stund vid 18 medan jag och maken får i oss middag, sen vid 19 är det sagostund, och sedan pappamys/lufta rumpan medan jag gör mig iordning för natten och sen lägger jag mig med lillan och ammar henne till sömns :)
 
Jag var på efterkontroll precis innan påsk och allt såg bra ut. Jag fick ju inga fysiska skador under själva förlossningen men däremot fick mitt psykiska mående en liten törn. Vi pratade en del kring det men eftersom jag mår bra nu så behövde vi inte boka in några fler samtal.
Jag tog upp frågan kring kejsarsnitt om det eventuellt skulle bli ett tredje barn (eftersom båda mina tidigare förlossningar slutat med sugklocka om någon missat det) och hon trodde inte att det skulle bli svårt att få det beviljat om jag önskade det. Vi vill ju ha ett tredje barn om några år om det går. Dock ska min bm går i pension om ett år så jag kommer behöva gå till någon annan då. Hon skrev in i journalen att vi pratat om så om det blir aktuellt någon gång i framtiden finns det iallafall dokumenterat. Sen behöver man väl ändå gå igenom en lång process iallafall innan man kan få det beviljat.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Jag var på efterkontroll precis innan påsk och allt såg bra ut. Jag fick ju inga fysiska skador under själva förlossningen men däremot fick mitt psykiska mående en liten törn. Vi pratade en del kring det men eftersom jag mår bra nu så behövde vi inte boka in några fler samtal.
Jag tog upp frågan kring kejsarsnitt om det eventuellt skulle bli ett tredje barn (eftersom båda mina tidigare förlossningar slutat med sugklocka om någon missat det) och hon trodde inte att det skulle bli svårt att få det beviljat om jag önskade det. Vi vill ju ha ett tredje barn om några år om det går. Dock ska min bm går i pension om ett år så jag kommer behöva gå till någon annan då. Hon skrev in i journalen att vi pratat om så om det blir aktuellt någon gång i framtiden finns det iallafall dokumenterat. Sen behöver man väl ändå gå igenom en lång process iallafall innan man kan få det beviljat.
Jag hoppas du kan få kejsarsnitt om det blir ett tredje barn. Tråkigt dock att du kanske inte kna ha samma bm om du trivs med den du haft.
 
Nu har vi varit på nästan 3 månaders kontroll, han är knappt 12v. När vi nu inte fått vara på besök till BVC sedan han var 1 månad och höll på missa rotavaccinet (det ska tas innan 12v ålder) då de inte går att nå för att boka tid och inte ringer upp blev det ett snabbt byte i fredags och idag fick vi komma :)

11,5v , 57cm och 5600g. Så nu är han dubbelt så tung som när han föddes :D

Han är en sjukt glad prick nu, ler och snackar hela tiden 😍
 
Och vi har precis varit på 4-mån kontroll på BVC. 65 cm och 6,8 kg. Också en glad och väldigt snackig en! Hans leende är precis som den här smileyn, stort och glatt: :laugh: Sömnen funkar finfint fortfarande!
Nu ska vi börja med smaka mat på fingret. Hittills är han väldigt intresserad av vad vi håller på med, men kanske inte mest av maten utan av bestick, glas osv så vi får se hur det går. Intresset kanske ökar när han börjar få smaka.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Nu har vi varit på nästan 3 månaders kontroll, han är knappt 12v. När vi nu inte fått vara på besök till BVC sedan han var 1 månad och höll på missa rotavaccinet (det ska tas innan 12v ålder) då de inte går att nå för att boka tid och inte ringer upp blev det ett snabbt byte i fredags och idag fick vi komma :)

11,5v , 57cm och 5600g. Så nu är han dubbelt så tung som när han föddes :D

Han är en sjukt glad prick nu, ler och snackar hela tiden 😍
Men varför har ni inte varit där sedan 1 månad? Men tur ni fick tid iaf så ni kunde fixa rota 🙂
 
Idag kom jag på att en anledning att hon inte försöker vända från rygg till mage är för att hon alltid ligger i babygymmet (=leksakerna över huvudet). Så testade att bara lägga henne på en filt och oj vad hon jobbade för att vända sig. Sen blev hon arg för det inte gick, så jag hjälpte henne, och då försökte hon vända från mage till rygg tills hon blev arg igen :laugh:
Sen var hon helt slut och andfådd av ansträngningen, lilla gosan :heart

Och i förgår började det klicka med att greppa saker, så det jobbas det också intensivt med :)

Vi har lite problem med sömnen på eftermiddagarna, varit svår att söva och inte sovit långa stunder, så vi har tänkt att problemet är att hon sover för lite. Tji fick vi för idag när vi testade längre vakenstunder somnade hon så fint så :o

Och vi har precis varit på 4-mån kontroll på BVC. 65 cm och 6,8 kg. Också en glad och väldigt snackig en! Hans leende är precis som den här smileyn, stort och glatt: :laugh: Sömnen funkar finfint fortfarande!
Nu ska vi börja med smaka mat på fingret. Hittills är han väldigt intresserad av vad vi håller på med, men kanske inte mest av maten utan av bestick, glas osv så vi får se hur det går. Intresset kanske ökar när han börjar få smaka.
Ser framemot att lillan ska bli stabil nog att sitta med vid bordet i egen stol. Spännande att se vad han tycker om smakprov! :)
 
Idag kom jag på att en anledning att hon inte försöker vända från rygg till mage är för att hon alltid ligger i babygymmet (=leksakerna över huvudet). Så testade att bara lägga henne på en filt och oj vad hon jobbade för att vända sig. Sen blev hon arg för det inte gick, så jag hjälpte henne, och då försökte hon vända från mage till rygg tills hon blev arg igen :laugh:
Sen var hon helt slut och andfådd av ansträngningen, lilla gosan :heart

Och i förgår började det klicka med att greppa saker, så det jobbas det också intensivt med :)

Vi har lite problem med sömnen på eftermiddagarna, varit svår att söva och inte sovit långa stunder, så vi har tänkt att problemet är att hon sover för lite. Tji fick vi för idag när vi testade längre vakenstunder somnade hon så fint så :o


Ser framemot att lillan ska bli stabil nog att sitta med vid bordet i egen stol. Spännande att se vad han tycker om smakprov! :)
Vi har lösa leksaker på babygymsmattan också, så när han tröttnat på de hängande (alternativt blivit arg för att de inte går att dra ned så han kan stoppa dem i munnen) så vänder han sig efter de andra. Och råkar ofta knuffa ut dem utanför så han måste sträcka/rulla sig ännu längre :D

Han är mer utanför mattan än innanför numer, och igår rullade han ur Sleep carriern som han låg och sov i efter vagnspromenaden. Fattar inte hur han kom ur den, den var förvisso lite utspänd på kortsidan men han låg parallellt med långsidan utanför, på mage, när sambon tittade till honom!

Längtar också tills han kan sitta med oss vid bordet :love: Nu sitter han antingen i våra knän, ganska stadigt men med stöttning såklart, eller halvligger i baljan (Baby set) till Tripp trapp-stolen. Eller ligger på golvet om han är nöjd där.
 
Men kan dom inte sitta i barnstolen redan nu då om ni pallar upp filtar runt?
Vi satt grabben I barnstolen för några dagar sedan. Med kudde i ryggen och filtar framtill. Han sitter väldigt bra även om han ofta hänger mot kanterna. Tänker att så länge han är nöjd så sitter han nog bra (men han orkar naturligvis inte jätte länge så får äta snabbt 🙂)
 
20210428_204636.jpg

Så här ser det ut hos oss just nu 😅 Han är ju bara 2 månader så han är långt bort från att smaka något men väl inbeddad kan ha iaf sitta med vid bordet (han måste annars sitta i babysittern på golvet)
 
Vår stol har inget ryggstöd som går upp, så vi får vänta tills hon är lite stabilare. Hon är väldigt stark på att lyfta rygg och nacke uppåt/bakåt, men lite vingligare på att hålla rakt och följa med om man drar upp mot sittande :)
 
Men kan dom inte sitta i barnstolen redan nu då om ni pallar upp filtar runt?
Vi satt grabben I barnstolen för några dagar sedan. Med kudde i ryggen och filtar framtill. Han sitter väldigt bra även om han ofta hänger mot kanterna. Tänker att så länge han är nöjd så sitter han nog bra (men han orkar naturligvis inte jätte länge så får äta snabbt 🙂)
Jo det borde han absolut kunna! Tripp trappen har vi inte skaffat sådan bygel till ännu bara, och vi planerar att köpa en sådan Ikea plaststol att ha som extra också. Ska bara få ändan ur :D
 
Äh där ser man. Arvegodset är alltså bäst än då :love: - vår stol är ju sådan där från 60-70 talet som man kan vika dubbelt så blir det liksom bord och stolar på hjul. Den är jätte djup med mycket stöd så han kan inte fara åt något håll
 
Äh där ser man. Arvegodset är alltså bäst än då :love: - vår stol är ju sådan där från 60-70 talet som man kan vika dubbelt så blir det liksom bord och stolar på hjul. Den är jätte djup med mycket stöd så han kan inte fara åt något håll
Åh häftigt! Vi har en sån stol i sommarstugeförrådet nånstans.. man kan vika ihop den så den blir låg också, typ picknickfilt-rimlig höjd.
Tripp trappen är faktiskt min gamla som jag hade för 34 år sedan! Har köpt till en reservdel bara, en ryggplanka, som jag sågat till så alla ”nya” tillbehör passar.
 
  • Gilla
Reactions: Is

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 464
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 206
Senast: Fille
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 101
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Efter en liten överansträngning i helgen känns det som att livmodern sitter löst och liksom förflyttar sig när tyngdpunkten ändras...
Svar
16
· Visningar
1 873
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp