Vinterföräldrar 21/22 del 2

Glömde svara om vagnen, eftersom vi inte använder så mycket vagn 😂 Men i helgen låg hon i åkpåsen fast dem var helt öppen. Sen kommer vi lägga henne på fårskinn eller filt och så en filt i lämplig tjocklek över vid behov.
 
Igår informerade jag glatt min sambo om att sonen börjat äta något mindre frekvent, vilket bland annat hade gett mig sex timmars sammanhängande sömn den natten. Inatt vaknade jag vid tretiden, med kraftig smärta i ena bröstet, så ömt att jag knappt kunde röra mig. En timme senare kom feberfrossan. Mjölkstockning. Jag är inte längre lika glad över den minskade ätfrekvensen. 🙃

Men fy! Ja, det är väl en övergångstid det där 😑
 
Lillan vill ju inte ligga i sin vagn och nu känner jag att jag verkligen få mitt liv tillbaks och inte bara röra mig på våra 38 kvm plus korta promenader med selen. Så jag testade sittdelen och den tyckte hon såklart var rolig, men hon får ju inte sitta upp på promenader ännu så jag testade fälla ner till liggläge. Helt otippat gillade hon det också så nu ligger hon i vagnen och sover i hallen. Känner mig som ett frågetecken.

Är det OK att ta promenader med liggande sitt-del med en 3 månaders? Borde ju inte vara någon skillnad mot liggdelen? Tänker att om hon accepterar det skulle mitt liv bli betydligt enklare, och blir hon jätteledsen kanske hon kan få sitta upp en kort stund och man tar en paus från att promenera så det inte blir stötar på ryggen.
 
Lillan vill ju inte ligga i sin vagn och nu känner jag att jag verkligen få mitt liv tillbaks och inte bara röra mig på våra 38 kvm plus korta promenader med selen. Så jag testade sittdelen och den tyckte hon såklart var rolig, men hon får ju inte sitta upp på promenader ännu så jag testade fälla ner till liggläge. Helt otippat gillade hon det också så nu ligger hon i vagnen och sover i hallen. Känner mig som ett frågetecken.

Är det OK att ta promenader med liggande sitt-del med en 3 månaders? Borde ju inte vara någon skillnad mot liggdelen? Tänker att om hon accepterar det skulle mitt liv bli betydligt enklare, och blir hon jätteledsen kanske hon kan få sitta upp en kort stund och man tar en paus från att promenera så det inte blir stötar på ryggen.

Ja :)

Förutsatt att hon ”sitter” bra dvs inte ramlar eller säckar ihop så kan du tänka som med babyskyddet. Att det inte ska användas regelbundet långa stunder som säng eller så, men annars så :)

(Och är det en ”vanlig” sittdel med helt plant liggläge dvs inte en ”ergonomisk” som tex bugaboo har så är ju plant liggande sittdel och liggdel samma sak :) )
 
Ja :)

Förutsatt att hon ”sitter” bra dvs inte ramlar eller säckar ihop så kan du tänka som med babyskyddet. Att det inte ska användas regelbundet långa stunder som säng eller så, men annars så :)

(Och är det en ”vanlig” sittdel med helt plant liggläge dvs inte en ”ergonomisk” som tex bugaboo har så är ju plant liggande sittdel och liggdel samma sak :) )

Yes, det är en vanlig plan sittdel. Nu bullade jag upp med en filt så det blev lite gosigt och det gick tydligen hem 🤷‍♀️:up:
 
Så skönt för dig @Voeux att hitta nåt som funkar för er 🙏❤️ Vår flicka vill inte heller ligga platt, men minsta lilla upphöjning (typ en vikt filt under överkroppen) gör henne oftast nöjd.
 
Hur tänker ni andra kring ytterkläder nu när våren och värmen börjar komma? H har vuxit ur de overaller vi fått och jag funderar nu på om man måste köpa något inför sommarens storlek eller om man klarar sig med att ha någon extra tröja. Vad kommer era ungar ha på sig utomhus i vår/ sommar?

Och följdfråga, vad har ni i vagnen nu? Vi har ern åkpåse i fårskinn som har varit toppen hela vintern men nu börjar det se lite svettigt ut :p
Vi har ett fårskinn i vagnen som han ligger på och sen bara en filt över nu, plus mössa. De senaste dagarna har det dock varit gränsfall till för varmt även med bara tunn filt. Fårskinnet värmer ju rätt bra och det blir ju väldigt skyddat i vagnens liggdel.

Tänker att man i sommar kommer ganska långt med en tröja, och filt vid behov. Sen vet man ju aldrig vad temperaturerna blir i Sverige, så det hänger väl lite på situation, om man ”måste” vara ute kanske det är bra med nån tunnare overall också.
 
Här pallade vi upp liggdelen med en kudde för första gången i helgen så han fick halvsitta ute en liten stund. Mycket uppskattat! Men var lika uppskattat när vi sen tog bort den så han fick ligga ned och sova. :D
 
@Human Vi har lammskinn i barnvagnen som dottern ligger på och så har vi haft tunn fleeceoverall när det varit kallt + filtar eller vanliga kläder + filt nu när det är varmare. Vår dotter vägrar mössa så vi kör overall alt tröja med luva som hon har på sig. Funkar fint! Vi kommer köra overall i vår när det är kyligt, vädret kan ju vara kasst rätt länge. Lika i sommar. Minns midsommaraftnar då det varit 12 grader så vi räknar med att tunn fleeceoverall kan behövas rätt länge 😬.
 
Perfekt detta! Vi lyckades ta oss igenom en lunch med pappa/morfar ute på uteservering. Fällde ner den när hon somnade men då blev hon såklart lite sur igen. Ett stort steg fram dock, att ens komma ut med vagn ☺️

BDDC2EB7-D395-42B2-9124-9AD241281055.jpeg
 
Lillan vill ju inte ligga i sin vagn och nu känner jag att jag verkligen få mitt liv tillbaks och inte bara röra mig på våra 38 kvm plus korta promenader med selen. Så jag testade sittdelen och den tyckte hon såklart var rolig, men hon får ju inte sitta upp på promenader ännu så jag testade fälla ner till liggläge. Helt otippat gillade hon det också så nu ligger hon i vagnen och sover i hallen. Känner mig som ett frågetecken.

Är det OK att ta promenader med liggande sitt-del med en 3 månaders? Borde ju inte vara någon skillnad mot liggdelen? Tänker att om hon accepterar det skulle mitt liv bli betydligt enklare, och blir hon jätteledsen kanske hon kan få sitta upp en kort stund och man tar en paus från att promenera så det inte blir stötar på ryggen.

Hoppar in här och säger att vårt andra barn var likadan, hon tyckte inte om liggdelen. Vi bytte till sittdelen tidigt och då blev det en helt annan sak, så jag säger kör på det som funkar för er ❤️
 
Alltså, jag hade tänkt köpa tripp trapp-stolen, med någon form av insats för att herr bebis ska kunna vara med uppe i vår nivå. Men babysittern är upp till nio kg och då hans viktkurva fortsätter spikrakt uppåt och han vägdes in på dryga 8 kg igår, tre månader gammal, så känns det som ett onödigt inköp om han växt ur den inom en månad… Men nästa steg, babyset, är från 6 månader/då de kan sitta själva. Är ju ett tag kvar… Finns det något bra alternativ till detta? Känns ju trist om han inte ska kunna vara med vid bordet förrän om tre månader, liksom, utan att sitta i knät på nån.
 
Alltså, jag hade tänkt köpa tripp trapp-stolen, med någon form av insats för att herr bebis ska kunna vara med uppe i vår nivå. Men babysittern är upp till nio kg och då hans viktkurva fortsätter spikrakt uppåt och han vägdes in på dryga 8 kg igår, tre månader gammal, så känns det som ett onödigt inköp om han växt ur den inom en månad… Men nästa steg, babyset, är från 6 månader/då de kan sitta själva. Är ju ett tag kvar… Finns det något bra alternativ till detta? Känns ju trist om han inte ska kunna vara med vid bordet förrän om tre månader, liksom, utan att sitta i knät på nån.
Mina ungar har suttit korta stunder i Ikeas antilop från 4 månader, stöttade av kuddinsats. Inga problem alls, borde gå att stötta dom även i stokkes :)
 
Alltså, jag hade tänkt köpa tripp trapp-stolen, med någon form av insats för att herr bebis ska kunna vara med uppe i vår nivå. Men babysittern är upp till nio kg och då hans viktkurva fortsätter spikrakt uppåt och han vägdes in på dryga 8 kg igår, tre månader gammal, så känns det som ett onödigt inköp om han växt ur den inom en månad… Men nästa steg, babyset, är från 6 månader/då de kan sitta själva. Är ju ett tag kvar… Finns det något bra alternativ till detta? Känns ju trist om han inte ska kunna vara med vid bordet förrän om tre månader, liksom, utan att sitta i knät på nån.

Jag hade inte varit orolig för att överbelasta babysittern lite. Det handlar ju om vad den är testad för men den kommer ju knappast braka ihop för att det sitter 10 kg barn där.

På samma sätt så kommer han nog kunna sitta i babyset korta stunder innan 6 månader. Man får palla upp runtomkring så de har så bra stöd som möjligt. Och lite rundare barn får ju lite vaddering runt om av sig själva :D

Men vill man ha ett alternativ till att sitta innan de kan sitta själva är ju Bumbostolen. Men då sitter de ju också på golvet.
 
Jag hade inte varit orolig för att överbelasta babysittern lite. Det handlar ju om vad den är testad för men den kommer ju knappast braka ihop för att det sitter 10 kg barn där.

På samma sätt så kommer han nog kunna sitta i babyset korta stunder innan 6 månader. Man får palla upp runtomkring så de har så bra stöd som möjligt. Och lite rundare barn får ju lite vaddering runt om av sig själva :D

Men vill man ha ett alternativ till att sitta innan de kan sitta själva är ju Bumbostolen. Men då sitter de ju också på golvet.
Ja, egen vaddering har han, kan man väl säga… :angel: Vi har golvstol redan, så det är just att komma upp som behövs. Men värt att testa med extra vaddering till babyset då, några långa stunder är det ju inte tänkt oavsett ännu. :)

Jag är inte direkt orolig för att den skulle braka ihop av större vikt, utan tänker mer på risken att det blir trångt pga hans storlek.
 
Ja, egen vaddering har han, kan man väl säga… :angel: Vi har golvstol redan, så det är just att komma upp som behövs. Men värt att testa med extra vaddering till babyset då, några långa stunder är det ju inte tänkt oavsett ännu. :)

Jag är inte direkt orolig för att den skulle braka ihop av större vikt, utan tänker mer på risken att det blir trångt pga hans storlek.


Den är rätt stor och låg fram, ramen för babyset, vilket gjorde att jag tyckte det var svårt att bulla upp en liten.
Vi körde Antiloop första månaderna, den är högre runt dem och lätt att få fast dem i.
 
Den är rätt stor och låg fram, ramen för babyset, vilket gjorde att jag tyckte det var svårt att bulla upp en liten.
Vi körde Antiloop första månaderna, den är högre runt dem och lätt att få fast dem i.
Även med iläggsdynan till babysetet? Vår BVC-sköterska konstaterade senast att hon inte längre kan kalla honom liten, så jag har lite svårt att uppskatta lämpliga storlekar på saker baserat på ålder. :D
 
Här är det för övrigt fortfarande mycket skratt, babbel, fascination av att titta på saker och ta tag i dem vilket går bättre och bättre (nu har han även börjat prata med djuren i babygymmet :D).

Det är det där med att slappna av och somna som ibland blir svårt eftersom det är SÅ mycket roligare att vara vaken och blir därmed rätt ofta övertrött pga alla intryck. Litet problem dock, för somnar gör han ju alltid så småningom även om det blir lite skrik innan. Dvs inget som är jobbigt för oss föräldrar, men man vill ju för hans skull att han kunde slippa bli ledsen.

För övrigt är han sjukt morgontrött. Sällan han vaknar före 12 numer. Tur att det är ett tag kvar innan han ska iväg nånstans på morgnarna. 😅
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 595
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 850
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 452
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 472
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp