Vinterföräldrar 21/22 del 2

H har nu kommit in i en fas där han kör stenhårt på konceptet powernap. Jättetrött unge som förstås inte ska sova, vaggar och vaggar och tillslut sommar han... i 10 min. Jag minns längtansfullt när han sov 2-3 timmar sammanhängande varje dag. Inte en chans att få till ridning nu tyvärr, så morsan är lite grinigare.

H kan dock tänka sig att sova längre om han får ligga i mitt knä med en tutte i munnen. Mysigt, visst, men det blir så mycket soffsittande för mig och det kryper i kroppen. Dessutom har han börjat lobba för att vi ska ha det upplägget på natten också och det är inte ett alternativ.

I övrigt är det en sjukt söt unge som har koll på allt och som har vänt sig från rygg till mage (även om det nog bara var en olyckshändelse) :love:
 
H har nu kommit in i en fas där han kör stenhårt på konceptet powernap. Jättetrött unge som förstås inte ska sova, vaggar och vaggar och tillslut sommar han... i 10 min. Jag minns längtansfullt när han sov 2-3 timmar sammanhängande varje dag. Inte en chans att få till ridning nu tyvärr, så morsan är lite grinigare.

H kan dock tänka sig att sova längre om han får ligga i mitt knä med en tutte i munnen. Mysigt, visst, men det blir så mycket soffsittande för mig och det kryper i kroppen. Dessutom har han börjat lobba för att vi ska ha det upplägget på natten också och det är inte ett alternativ.

I övrigt är det en sjukt söt unge som har koll på allt och som har vänt sig från rygg till mage (även om det nog bara var en olyckshändelse) :love:
Kan vara fjärde språnget som är boven, va? Ni borde väl vara där nu?

Här är en som enligt appen ska dit om några dagar, men han har varit lite före förut och verkar vara det nu också, för efter att ha haft en period då han nöjt somnade och sov i vaggan eller spjälsängen så fort han vart trött har han nu i ett par dagar tokvägrat sova någon annanstans än på/intill mig. Vaknar mycket missnöjd om jag kommer på den idiotiska idén att flytta på honom då han somnat också. Återgått till att snutta mycket på nätterna dessutom.
Ser väldigt mycket fram emot de kommande veckorna… :p

Tur att han är galet söt och glad i övrigt i alla fall, det gör det hela lite lättare.
 
Alltså, jag hade tänkt köpa tripp trapp-stolen, med någon form av insats för att herr bebis ska kunna vara med uppe i vår nivå. Men babysittern är upp till nio kg och då hans viktkurva fortsätter spikrakt uppåt och han vägdes in på dryga 8 kg igår, tre månader gammal, så känns det som ett onödigt inköp om han växt ur den inom en månad… Men nästa steg, babyset, är från 6 månader/då de kan sitta själva. Är ju ett tag kvar… Finns det något bra alternativ till detta? Känns ju trist om han inte ska kunna vara med vid bordet förrän om tre månader, liksom, utan att sitta i knät på nån.
Jag satte babysittern på bordet och hade supermysiga frukostar tillsammans 😍 Började när han var 5 veckor och pappan började arbeta.
 

Bifogade filer

  • 1449DE7F-DBC5-404F-91EB-98B6681049DA.jpeg
    1449DE7F-DBC5-404F-91EB-98B6681049DA.jpeg
    230,4 KB · Visningar: 46
H har nu kommit in i en fas där han kör stenhårt på konceptet powernap. Jättetrött unge som förstås inte ska sova, vaggar och vaggar och tillslut sommar han... i 10 min. Jag minns längtansfullt när han sov 2-3 timmar sammanhängande varje dag. Inte en chans att få till ridning nu tyvärr, så morsan är lite grinigare.

H kan dock tänka sig att sova längre om han får ligga i mitt knä med en tutte i munnen. Mysigt, visst, men det blir så mycket soffsittande för mig och det kryper i kroppen. Dessutom har han börjat lobba för att vi ska ha det upplägget på natten också och det är inte ett alternativ.

I övrigt är det en sjukt söt unge som har koll på allt och som har vänt sig från rygg till mage (även om det nog bara var en olyckshändelse) :love:

Samma här 🤷‍♀️ Om hon ska sova alls nu för tiden så är det dessutom i selen.

Känner mig annars allmänt instängd. Hon har blivit enklare på så vis att magen mår bra, och hon kan sitta i sin babysitter en stund. Så är vi hemma är det ganska lugnt och mysigt. Men fullkomligt gallskrik fortfarande i vagnen och babyskyddet. Så jag kan inte bara hoppa in i bilen och åka någonstans på dagarna, hon gallskriker så det låter som hon håller på att dö, så bil kan man bara åka om man är två. Och vagnen.. ja nej, fortfarande total vägran. Så jag rör mig hemma i lägenheten och i närområdet när jag orkar bära i selen, men eftersom hon enbart sover i den på dagarna så behöver jag ha den på även inomhus och jag orkar inte bära hur mycket som helst :down:

”En tjej med temperament” sa de på BVC sist vi var där. Jo vars.. det har hon varit sen hon kom ut gallskrikandes och slet loss mina slangar 😅😂 Ser fram emot 2-års trotsen sen. Gud vare med oss.
 
Kan vara fjärde språnget som är boven, va? Ni borde väl vara där nu?

Här är en som enligt appen ska dit om några dagar, men han har varit lite före förut och verkar vara det nu också, för efter att ha haft en period då han nöjt somnade och sov i vaggan eller spjälsängen så fort han vart trött har han nu i ett par dagar tokvägrat sova någon annanstans än på/intill mig. Vaknar mycket missnöjd om jag kommer på den idiotiska idén att flytta på honom då han somnat också. Återgått till att snutta mycket på nätterna dessutom.
Ser väldigt mycket fram emot de kommande veckorna… :p

Tur att han är galet söt och glad i övrigt i alla fall, det gör det hela lite lättare.
Japp, vi skyller på fjärde språnget och har samtidigt lite ångest över att det är ett så långt språng... Men ja, våra grabbar verkar helt klart läst samma instruktionsbok! Mammor är att likställa med madrasser :p Idag satt jag i soffan i runt 2,5-3 timmar medan lillbossen sov. Han hade kunnat köra på ännu längre men där någonstans fick det ändå räcka tyckte jag. Efter den sovstunden var han dock ett litet solsken och jag förlät honom för allt. :D

Vi får vara lite peppiga här kommande veckor, det är ändå lite skönt att höra att det inte bara är min unge som blivit ett litet plåster.
 
Samma här 🤷‍♀️ Om hon ska sova alls nu för tiden så är det dessutom i selen.

Känner mig annars allmänt instängd. Hon har blivit enklare på så vis att magen mår bra, och hon kan sitta i sin babysitter en stund. Så är vi hemma är det ganska lugnt och mysigt. Men fullkomligt gallskrik fortfarande i vagnen och babyskyddet. Så jag kan inte bara hoppa in i bilen och åka någonstans på dagarna, hon gallskriker så det låter som hon håller på att dö, så bil kan man bara åka om man är två. Och vagnen.. ja nej, fortfarande total vägran. Så jag rör mig hemma i lägenheten och i närområdet när jag orkar bära i selen, men eftersom hon enbart sover i den på dagarna så behöver jag ha den på även inomhus och jag orkar inte bära hur mycket som helst :down:

”En tjej med temperament” sa de på BVC sist vi var där. Jo vars.. det har hon varit sen hon kom ut gallskrikandes och slet loss mina slangar 😅😂 Ser fram emot 2-års trotsen sen. Gud vare med oss.
Jag känner igen känslan av att vara instängd, även om min unge ju faktiskt gillar vagnen (om han är trött och den rullar). Jag bor dock så till att det bara finns en väg som är barnvagnsvänlig, och det ärr inte jättespännande att gå den fram och tillbaka hela tiden. H hatar ju istället selen... Jag längtar efter lite skogspromenader och tömkörning med hästarna eller allmänt gå -runt- och -påta-på-gården men så länge selen bara innebär gråt och vilt sparkande så är jag begränsad till barnvagnen och vår enda grusväg.

Haha, din tjej låter... karaktärsdanande :D Men hon kommer säkert ha nytta av det, även om det är lite tufft för föräldrarna. Vad är det de säger, nice girls never get the corner office.
 
Jag har dålig koll på sprången denna gång men någonting är det nu iaf 😴 Märta som brukar vakna 2 gånger per natt och amma rejält har nu småsnuttat mer eller mindre hela natten... Och sover dessutom inte mer än en halvtimme i stöten dagtid. Förutom nu, då de andra barnen är vakna och hon sover gott 🙃

Märks att hon blivit äldre, igår var jag på ridskolan med stora tjejen. Det har aldrig varit något problem tidigare att M bara hänger med i selen men nu hade hon verkligen ingen lust att sitta där, det gjorde hon väldigt tydligt 😆 Tur att storasyster numer rider själv och att vi fick hjälp att ta hand om ponnyn i stallet efteråt. Till råga på allt hade jag med mig treåringen OCKSÅ, men det gör jag inte om i närtid kan jag meddela...

I övrigt ska jag inte klaga, M är en ganska lättsam bebis som kan vara nöjd i babysitter/babygymmet rätt långa stunder, det har inte deandra gjort på samma sätt. Kul att se hennes utveckling, hon uppskattar nu leksaker och greppar och stoppar i munnen 💓 Älskar sina storasystrar och lyser upp så fort hon får syn på dem. Lägger man henne på mage så tränar hon antingen på "sälen" med överkropp och ben i luften eller skjuter in fötter och knän under sig och skjuter upp rumpan i luften. Jag tror bannemig hon tar sig framåt snart! 4 månader nästa vecka! Det går så fort...
 
Jag känner igen känslan av att vara instängd, även om min unge ju faktiskt gillar vagnen (om han är trött och den rullar). Jag bor dock så till att det bara finns en väg som är barnvagnsvänlig, och det ärr inte jättespännande att gå den fram och tillbaka hela tiden. H hatar ju istället selen... Jag längtar efter lite skogspromenader och tömkörning med hästarna eller allmänt gå -runt- och -påta-på-gården men så länge selen bara innebär gråt och vilt sparkande så är jag begränsad till barnvagnen och vår enda grusväg.

Haha, din tjej låter... karaktärsdanande :D Men hon kommer säkert ha nytta av det, även om det är lite tufft för föräldrarna. Vad är det de säger, nice girls never get the corner office.

Fattar! Ja, det är för och nackdelar det där med vagn och sele. Föredrar ju selen ändå om jag måste välja, förstår jag nu när jag hör ditt perspektiv. Måste vara tufft att växla mellan armar och vagn!

Jo då, hon kommer göra ljud ifrån sig under sitt liv skulle jag tro :angel:
 
Fattar för övrigt inte vad som hänt med mina tuttar. Hon ammar ungefär med 2-3 timmars mellanrum och det har aldrig varit några problem. Inte ont, inget läckage. Ibland har hon sovit 6 h i streck utan problem. Nu har mina bröst plötsligt fått för sig att de ska explodera efter 3 h. Fick mjölkstockning natten till i söndags, och inatt vaknade jag av att det gjorde ont och fick pumpa. 300 ml trots att hon ammat bara 3 h innan. Vi hade precis börjat lyckas utan amningsnappen men nu är den tillbaks eftersom brösten är så spända så hon inte får grepp. Kan det vara att hon äter mer nu och de därför producerar mer?
 
Fattar för övrigt inte vad som hänt med mina tuttar. Hon ammar ungefär med 2-3 timmars mellanrum och det har aldrig varit några problem. Inte ont, inget läckage. Ibland har hon sovit 6 h i streck utan problem. Nu har mina bröst plötsligt fått för sig att de ska explodera efter 3 h. Fick mjölkstockning natten till i söndags, och inatt vaknade jag av att det gjorde ont och fick pumpa. 300 ml trots att hon ammat bara 3 h innan. Vi hade precis börjat lyckas utan amningsnappen men nu är den tillbaks eftersom brösten är så spända så hon inte får grepp. Kan det vara att hon äter mer nu och de därför producerar mer?
Tror du har svaret själv där, brösten är fenomenala på att anpassa sig efter den efterfrågan som finns, dvs ju mer hon äter desto mer produceras.
 
H testar på livets första förkylning, och var generös nog att dela med sig till morsan (som inte varit förkyld sen innan pandemin...). Lite oklart var han har hittat den, vi lever eremitliv i skogen O_o Lyckligtvis inte värsta sorten, så han andas rätt bra trots snoret, och ler glatt genom allt slem :D
 
Igår fick vi äntligen höra det, helt underbara porlande skrattet 🥰🥰🥰 Alltså, att ha en bebis som precis börjat skratta är helt magiskt. Man kan typ hugga av sig en fot för att få höra det 😍 Det gulligaste ljudet i världen! Än så länge är det bara systrarna hon skrattar åt, vad jag och hennes pappa än försöker bjuda på 😂 Men det var väntat, hon blir verkligen glad när hon ser dem 😍

4 månader idag 💗 Och oftast glad och lättsam!
 
Igår fick vi äntligen höra det, helt underbara porlande skrattet 🥰🥰🥰 Alltså, att ha en bebis som precis börjat skratta är helt magiskt. Man kan typ hugga av sig en fot för att få höra det 😍 Det gulligaste ljudet i världen! Än så länge är det bara systrarna hon skrattar åt, vad jag och hennes pappa än försöker bjuda på 😂 Men det var väntat, hon blir verkligen glad när hon ser dem 😍

4 månader idag 💗 Och oftast glad och lättsam!

Åh vad härligt det låter! Längtar tills lilla E börjar skratta. Just nu ler hon väldigt mycket, som på beställning när någon tittar på henne. Hon älskar ansikten :heart

Annars verkar hon helt ha slutat sova på dagarna. Jag försöker lägga henne när hon börjar bli för kinkig. Då ligger hon och sparkar i luften (och på mitt snitt..), gnäller lite och vrider sig samtidigt som jag märker att hon blir tyngre och tyngre och börjar gosa in huvudet mot mig. I typ 45 min, sen somnar hon och då dåsar jag också till. I typ 7 min sen vaknar hon med ett vrål. Ammar, leker och gosar lite. Testar igen ett par timmar senare. Samma sak igen.

200.gif
 
Åh vad härligt det låter! Längtar tills lilla E börjar skratta. Just nu ler hon väldigt mycket, som på beställning när någon tittar på henne. Hon älskar ansikten :heart

Annars verkar hon helt ha slutat sova på dagarna. Jag försöker lägga henne när hon börjar bli för kinkig. Då ligger hon och sparkar i luften (och på mitt snitt..), gnäller lite och vrider sig samtidigt som jag märker att hon blir tyngre och tyngre och börjar gosa in huvudet mot mig. I typ 45 min, sen somnar hon och då dåsar jag också till. I typ 7 min sen vaknar hon med ett vrål. Ammar, leker och gosar lite. Testar igen ett par timmar senare. Samma sak igen.

200.gif
Det är INTE ok när bebisar lägger ner dagssömnen bara sådär. Och, som jag försöker förklara för min son 58 gånger om dagen - är man trött så SOV!
 
Det är INTE ok när bebisar lägger ner dagssömnen bara sådär. Och, som jag försöker förklara för min son 58 gånger om dagen - är man trött så SOV!

Menar det! Vad är denna instinkt att kämpa emot med allt man har? Ebba kan sprattla, korva sig, gny, hänga i håret och dra än i halsen och kinderna. SOV ONGE!
 
Menar det! Vad är denna instinkt att kämpa emot med allt man har? Ebba kan sprattla, korva sig, gny, hänga i håret och dra än i halsen och kinderna. SOV ONGE!
Stor igenkänning på detta! 🙈 och de där små fingrarna/naglarna som frenetiskt gräver in i ens skinn? :down::cautious:😅 samt kränga runt med huvudet så nappen åker ut =arg 76567 gånger.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 740
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 883
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 578
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 592
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp