Vinterföräldrar 21/22 del 2

Jag hade tänkt kolla hur det går för er andra med maten, och ni verkar ha bra flyt :D Väldigt gulligt att slut på mat genererar så starka känslor :love:

Vi kämpar lite mer med maten, H har stenkoll på oss när vi äter eller dricker något men han tycker inte det är så intressant att äta själv. Vad vi än ger honom så inleder han med en grimas :p Men sen kan han tänka dig att äta lite.

Men hur mycket äter era barn? Jag får, med en del tålamod, i min unge kanske 3/4 den mängd puré som ryms i en iskub, så kanske en matsked? Plus en skiva banan på 1-2 cm.
Kan tyvärr inte bidra med ett svar då vi ännu bara kört på smakbitar här, men tänker att det inte är så noga hur mycket de äter så länge de också ammar/får ersättning (men det kanske inte din får fortfarande?), och att det är rätt normalt att det mesta hamnar utanför till en början? :p
 
Kan tyvärr inte bidra med ett svar då vi ännu bara kört på smakbitar här, men tänker att det inte är så noga hur mycket de äter så länge de också ammar/får ersättning (men det kanske inte din får fortfarande?), och att det är rätt normalt att det mesta hamnar utanför till en början? :p
Jodå, det ammas för fullt fortfarande, den typen av mat är lille herrn väldigt förtjust i. Det känns som att ham0ns plan är att leva på amning fram till typ högstadiet i alla fall :p
 
@Human Ebba får ca 1l ersättning om dagen sen har hon också börjat få smaka på allt möjligt. Det mesta vi äter kan hon få smaka lite på fingertoppen sen får hon lite mer av puré på burk men det blir väl bara några skedar. Hon verkar älska precis allt man ger henne, vågar man hoppas på att det kan få hålla i sig? :angel: :D
 
Här har vi haft första normala (lugna) natten efter tre nätter med spontan sömngråt lite här och var. Funderade på om han hade ont i magen ett tag och till och med om det var nåt vi skulle behöva kolla upp, men han har två tänder nu så misstänker att det var orsaken. :up:

Har även börjat sitta utan stöd och är SÅ lycklig över att kunna det. :D Och mamma är rätt lycklig hon med, över att han kan vara nöjd över att sitta still, om än korta stunder. :angel:
 
Nu har ungen suttit utan stöd i två dagar, så idag var det såklart dags att börja försöka ställa sig upp. 🙄

Nån som vill låna ett tag? 😅
Jag sa det häromveckan, att det verkar slitigt att vara bebis just för att de aldrig verkar fira sina segrar mer än momentant, sen är det genast nya mål. Tänk om man själv var lika ambitiös :D
 
Jag sa det häromveckan, att det verkar slitigt att vara bebis just för att de aldrig verkar fira sina segrar mer än momentant, sen är det genast nya mål. Tänk om man själv var lika ambitiös :D
Haha det hade jag inte orkat. Men det är ju inte förvånande att de sover större delen av dygnet. :D
 
Här har vi en matglad, go och glad tjej som nu är drygt 6,5 månad. Hon är dock hysteriskt blyg! Precis nu har hon börjat bli mammig också, lustigt eftersom vi har semester och är hemma tillsammans och hon fram tills nu varit nöjd hos både mig och min man men framförallt så kan hon inte vara hos andra alls. Det är ju bara att gilla läget, jag vet att det går över och uppenbarligen är det detta hon behöver just nu men vissa dagar hade det ju varit skönt att kunna sätta henne hos moster/mormor/farmor eller någon annan i typ 1 minut, men nope, bara att glömma, det blir panikskrik direkt 😅
 
Igår provade vi lite smakportion för första gången, hon har bara typ slickat sås på fingret innan och det har hon varit jätteförtjust i. Igår gjorde jag lite morotspuré..det gick sådär. 🙈 Hon liksom "klöktes" flera gånger och såg helt förstörd ut när hon fick en klutt i munnen. Så idag blandade jag ut med ersättning så det blev som soppa typ. Då fick hon inga kväljningar men ser liksom äcklad ut av att ha något på tungan och vet inte vad hon ska göra av det utan håller munnen öppen och vill bara få ut det igen. :wtf:

Vi testar väl på såhär lite så får vi se..gör barn såhär? Kommer det bli lättare? Skojade om att hon kommer komma till gymnasiet med sin babybrezza i ryggsäcken för att hon inte lärt sig äta mat. :rofl:
 
Igår provade vi lite smakportion för första gången, hon har bara typ slickat sås på fingret innan och det har hon varit jätteförtjust i. Igår gjorde jag lite morotspuré..det gick sådär. 🙈 Hon liksom "klöktes" flera gånger och såg helt förstörd ut när hon fick en klutt i munnen. Så idag blandade jag ut med ersättning så det blev som soppa typ. Då fick hon inga kväljningar men ser liksom äcklad ut av att ha något på tungan och vet inte vad hon ska göra av det utan håller munnen öppen och vill bara få ut det igen. :wtf:

Vi testar väl på såhär lite så får vi se..gör barn såhär? Kommer det bli lättare? Skojade om att hon kommer komma till gymnasiet med sin babybrezza i ryggsäcken för att hon inte lärt sig äta mat. :rofl:
Så gör i alla fall H fortfarande när han får mat i munnen, om det inte är banan (som är det vi tränat med längst). Testar vi ny mat är reaktionerna större, och sen med tiden (veckor för vår del) så verkat reaktionen flyr just den maten mattas av.

Jag fick förklarat för mig att det krävs helt andra muskler och motorik i mun och svalg att hantera mat jämfört med mjölk/ersättning. Bebisen måste träna upp färdigheten att äta, så att mycket mat åker ut behöver inte betyda att det inte var gott utan det är troligen bara ett misslyckat försök att få i sig det. Bara att traggla på! :)
 
Så gör i alla fall H fortfarande när han får mat i munnen, om det inte är banan (som är det vi tränat med längst). Testar vi ny mat är reaktionerna större, och sen med tiden (veckor för vår del) så verkat reaktionen flyr just den maten mattas av.

Jag fick förklarat för mig att det krävs helt andra muskler och motorik i mun och svalg att hantera mat jämfört med mjölk/ersättning. Bebisen måste träna upp färdigheten att äta, så att mycket mat åker ut behöver inte betyda att det inte var gott utan det är troligen bara ett misslyckat försök att få i sig det. Bara att traggla på! :)
Skönt att det verkar normalt! 😅

Precis, läst det också. Att de ju bara kan suga i sig mat hittills, så att med tungan liksom mata födan bakåt i munnen är nåt de måste liksom komma på. Låter ju logiskt! Bara att i min hjärna tänkt mest att magen ska vänja sig och att hon liksom bara skulle svälja det hon fick i munnen även om jag fattade att en del skulle åka utanför. Nu kom ju allt utanför! 🙈

Tack för pepp! Vi kämpar vidare. 😁
 
Igår provade vi lite smakportion för första gången, hon har bara typ slickat sås på fingret innan och det har hon varit jätteförtjust i. Igår gjorde jag lite morotspuré..det gick sådär. 🙈 Hon liksom "klöktes" flera gånger och såg helt förstörd ut när hon fick en klutt i munnen. Så idag blandade jag ut med ersättning så det blev som soppa typ. Då fick hon inga kväljningar men ser liksom äcklad ut av att ha något på tungan och vet inte vad hon ska göra av det utan håller munnen öppen och vill bara få ut det igen. :wtf:

Vi testar väl på såhär lite så får vi se..gör barn såhär? Kommer det bli lättare? Skojade om att hon kommer komma till gymnasiet med sin babybrezza i ryggsäcken för att hon inte lärt sig äta mat. :rofl:

Det är jättevanligt :) både konstistensen och smaken blir ju något helt nytt.

M klöktes aldrig men tog lååång tid innan han fattade att mat var man skulle svälja också och inte bara ha i munnen en stund och sen spotta ut 😅
 
Igår provade vi lite smakportion för första gången, hon har bara typ slickat sås på fingret innan och det har hon varit jätteförtjust i. Igår gjorde jag lite morotspuré..det gick sådär. 🙈 Hon liksom "klöktes" flera gånger och såg helt förstörd ut när hon fick en klutt i munnen. Så idag blandade jag ut med ersättning så det blev som soppa typ. Då fick hon inga kväljningar men ser liksom äcklad ut av att ha något på tungan och vet inte vad hon ska göra av det utan håller munnen öppen och vill bara få ut det igen. :wtf:

Vi testar väl på såhär lite så får vi se..gör barn såhär? Kommer det bli lättare? Skojade om att hon kommer komma till gymnasiet med sin babybrezza i ryggsäcken för att hon inte lärt sig äta mat. :rofl:
Helt normalt! Vi pratade smaksensationer på min mammagrupp en gång och då sa BVC-tanterna att bebisar har kräkreflexerna långt fram vilket gör att de har lätt för att få kväljningar när de börjar med mat. Men de vänjer sig. De sa uttryckligen att man inte ska avskräckas av att barnet ser ut att tycka att det är äckligt och att det kan ta typ fem sex gånger för en bebis att vänja sig vid en smak och konsistens. Så man ska bara fortsätta helt enkelt och låta det ta tid :).

Vi har kört så som de rekommenderat och det har funkat jättebra. Vår tjej äter (förutom frukt och bär som hon får smaka ibland) broccoli, potatis, palsternacka, morot mm med god aptit. Och så gröt varje morgon :).
 
Helt normalt! Vi pratade smaksensationer på min mammagrupp en gång och då sa BVC-tanterna att bebisar har kräkreflexerna långt fram vilket gör att de har lätt för att få kväljningar när de börjar med mat. Men de vänjer sig. De sa uttryckligen att man inte ska avskräckas av att barnet ser ut att tycka att det är äckligt och att det kan ta typ fem sex gånger för en bebis att vänja sig vid en smak och konsistens. Så man ska bara fortsätta helt enkelt och låta det ta tid :).

Vi har kört så som de rekommenderat och det har funkat jättebra. Vår tjej äter (förutom frukt och bär som hon får smaka ibland) broccoli, potatis, palsternacka, morot mm med god aptit. Och så gröt varje morgon :).
Tack för bra info!

Inser ju att vi är lite sega som inte börjat förrän nu..:o men vår BVC tjej sa att innan 6 månader behöver bara de som behöver gå upp I vikt äta men inser att hon nog inte menade smakportioner då.. men är väl ingen brådska iofs.
 
Tack för bra info!

Inser ju att vi är lite sega som inte börjat förrän nu..:o men vår BVC tjej sa att innan 6 månader behöver bara de som behöver gå upp I vikt äta men inser att hon nog inte menade smakportioner då.. men är väl ingen brådska iofs.
Nej, det är nog ingen brådska :). Vår BVC-tant har understrukit att bröstmjölk/ersättning ska vara huvudfödan men sa att det är bra att börja introducera så många olika smaker man kan, i lugn takt så magen hänger med.

Alla barn är ju olika så alla kommer ju börja äta i olika takt och jag tänker att det är helt okej och ingen fara. Om ni börjar nu så är det väl super ☺️.
 
Nej, det är nog ingen brådska :). Vår BVC-tant har understrukit att bröstmjölk/ersättning ska vara huvudfödan men sa att det är bra att börja introducera så många olika smaker man kan, i lugn takt så magen hänger med.

Alla barn är ju olika så alla kommer ju börja äta i olika takt och jag tänker att det är helt okej och ingen fara. Om ni börjar nu så är det väl super ☺️.
Det sa våran med, speciellt gluten sa hon att forskning visar att risken minskar för intolerans om man smyger in det. Men gäller säkert allt! På tal om ersättningen undrar jag också när man ska börja med nr 2. Står från 6 månader men den heter tillskottsnäring och då verkar det som att de ska äta mer mat liksom. Så tänker att vi väntar med att byta tills man fått in 1-2 "riktiga" mål per dag?

Det är sant, tack för det! 🙏
 
Det sa våran med, speciellt gluten sa hon att forskning visar att risken minskar för intolerans om man smyger in det. Men gäller säkert allt! På tal om ersättningen undrar jag också när man ska börja med nr 2. Står från 6 månader men den heter tillskottsnäring och då verkar det som att de ska äta mer mat liksom. Så tänker att vi väntar med att byta tills man fått in 1-2 "riktiga" mål per dag?

Det är sant, tack för det! 🙏

Vi började med nr 2 härom veckan när hon var åtta månader, för nu äter ungen mat typ 3 mål om dagen, och ersättning 3.
 
Det sa våran med, speciellt gluten sa hon att forskning visar att risken minskar för intolerans om man smyger in det. Men gäller säkert allt! På tal om ersättningen undrar jag också när man ska börja med nr 2. Står från 6 månader men den heter tillskottsnäring och då verkar det som att de ska äta mer mat liksom. Så tänker att vi väntar med att byta tills man fått in 1-2 "riktiga" mål per dag?

Det är sant, tack för det! 🙏
Svårt det där med nr 2, vi diskuterar samma sak här hemma! I Agnes Wolds bok står det att det är så små skillnader mellan 1 och 2 att man kan fortsätta med ettan längre än 6 månader men också att man kan börja med tvåan tidigare. Så tror inte att det spelar så stor roll :).
 
Det sa våran med, speciellt gluten sa hon att forskning visar att risken minskar för intolerans om man smyger in det. Men gäller säkert allt! På tal om ersättningen undrar jag också när man ska börja med nr 2. Står från 6 månader men den heter tillskottsnäring och då verkar det som att de ska äta mer mat liksom. Så tänker att vi väntar med att byta tills man fått in 1-2 "riktiga" mål per dag?

Det är sant, tack för det! 🙏
+ @Sleepan Jag tänkte som ni och ville vänta med nr2 eftersom hon inte fick i sig så mycket riktig mat då runt 6 månader, men BVC sa till sambon som gick på kontrollen att det var bättre att byta. Jag minns att jag jämförde näringsinnehåll mm och tillslut gav med mig :p men har glömt detaljerna...
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 530
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 830
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 403
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 427
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp