Vinterföräldrar 21/22 del 2

Såhär står det i Praktika för nyblivna föräldrar:

F464295A-714A-4B85-9FED-7F150E44C779.jpeg
 
Svårt det där med nr 2, vi diskuterar samma sak här hemma! I Agnes Wolds bok står det att det är så små skillnader mellan 1 och 2 att man kan fortsätta med ettan längre än 6 månader men också att man kan börja med tvåan tidigare. Så tror inte att det spelar så stor roll :).
+ @FeatherCloud

Har den boken med men mindes inte just det där! Det jag hänger upp mig på är nån i en grupp på fb som hade skrivit och frågat Hipp (som dottern äter) och de svarade att nr 2 inte täckte hela näringsbehovet utan var ett komplement till varierad kost typ. Inlägget var från kanske 2016 men borde väl stämma än? Oklart det där..kör nog på med 1:an ett tag till, enligt praktikan verkar det ju OK åt det hållet också.
 
+ @Sleepan Jag tänkte som ni och ville vänta med nr2 eftersom hon inte fick i sig så mycket riktig mat då runt 6 månader, men BVC sa till sambon som gick på kontrollen att det var bättre att byta. Jag minns att jag jämförde näringsinnehåll mm och tillslut gav med mig :p men har glömt detaljerna...

Haha, det där är så olika. Vår BVC sa att vi inte skulle... 😅🙈
 
+ @FeatherCloud

Har den boken med men mindes inte just det där! Det jag hänger upp mig på är nån i en grupp på fb som hade skrivit och frågat Hipp (som dottern äter) och de svarade att nr 2 inte täckte hela näringsbehovet utan var ett komplement till varierad kost typ. Inlägget var från kanske 2016 men borde väl stämma än? Oklart det där..kör nog på med 1:an ett tag till, enligt praktikan verkar det ju OK åt det hållet också.
Jag tror det har att göra med att man av någon anledning inte får kalla tvåan för fullvärdig näring så som ettan. Men om det har med åldersrek. eller näringsinnehåll att göra vet jag inte.

@Sleepan :laugh: Alltså jag har så lågt förtroende för råd från BVC generellt sett 🙈 pga att det nästan aldrig är samstämmigt. (Och då är ändå den vi har nu mil bättre än den vi hade när storebror föddes... )
 
Tack för bra info!

Inser ju att vi är lite sega som inte börjat förrän nu..:o men vår BVC tjej sa att innan 6 månader behöver bara de som behöver gå upp I vikt äta men inser att hon nog inte menade smakportioner då.. men är väl ingen brådska iofs.

Nej ni är inte sega det är ingen brådska. Innan 6 mån är det ju smaksensationer, typ de där slick på fingret just som du har beskrivit :)
 
@Sleepan :laugh: Alltså jag har så lågt förtroende för råd från BVC generellt sett 🙈 pga att det nästan aldrig är samstämmigt. (Och då är ändå den vi har nu mil bättre än den vi hade när storebror föddes... )

Haha samma här! Just vår bvc-sköterska gillar jag visserligen jättemycket. Men bvc som institution har jag inte så högt förtroende för.

Fast har högre förtroende för bvc än för Agnes Wold iaf. Alltid något 😅
 
+ @FeatherCloud

Har den boken med men mindes inte just det där! Det jag hänger upp mig på är nån i en grupp på fb som hade skrivit och frågat Hipp (som dottern äter) och de svarade att nr 2 inte täckte hela näringsbehovet utan var ett komplement till varierad kost typ. Inlägget var från kanske 2016 men borde väl stämma än? Oklart det där..kör nog på med 1:an ett tag till, enligt praktikan verkar det ju OK åt det hållet också.
Jag hade helt klart gått på vad Hipp rekommenderar! Såhär säger exempelvis Nan (som vår dotter äter):

C43474F4-4F11-484C-B1C1-D0D931C18320.jpeg


Så vi kommer köra på vad de säger. Jag tror dock att Wold och Chrapkkowska har rätt i det de skriver i praktikan, att skillnaden är väldigt liten, eftersom Nan själva skriver att det ”kan vara en poäng” att ge tvåan. Dvs det verkar inte vara så himla viktigt när exakt man byter.
 
Jag hade helt klart gått på vad Hipp rekommenderar! Såhär säger exempelvis Nan (som vår dotter äter):

Visa bifogad fil 96319

Så vi kommer köra på vad de säger. Jag tror dock att Wold och Chrapkkowska har rätt i det de skriver i praktikan, att skillnaden är väldigt liten, eftersom Nan själva skriver att det ”kan vara en poäng” att ge tvåan. Dvs det verkar inte vara så himla viktigt när exakt man byter.
Tack för info! Ska nog skriva till Hipp och fråga själv så man vet.
 
+ @Sleepan Jag tänkte som ni och ville vänta med nr2 eftersom hon inte fick i sig så mycket riktig mat då runt 6 månader, men BVC sa till sambon som gick på kontrollen att det var bättre att byta. Jag minns att jag jämförde näringsinnehåll mm och tillslut gav med mig :p men har glömt detaljerna...

Haha, det där är så olika. Vår BVC sa att vi inte skulle... 😅🙈
Fast råden lär ju vara individanpassade också? Hoppas jag i alla fall. :p
 
Ja alltså, det berodde på hur mycket mat de åt såklart.
Menade mest att vi inte skulle byta bara för att S blev sex månader. Utan vår BVC sa att vi skulle byta först när hon åt mer mat 😊
Jo, men jag tänker också att det kan skilja mellan barn hur viktigt det är att de får i sig exakt ”allt” varje dag, beroende på viktuppgång, t.ex?
 
Jo, men jag tänker också att det kan skilja mellan barn hur viktigt det är att de får i sig exakt ”allt” varje dag, beroende på viktuppgång, t.ex?

Ja, alltså. Jag är otydlig antar jag 😂
Jag menar att min BVC sa att man inte ska byta bara för att barnet är sex månader.
 
Härom dagen blev pluttan 6 månader. Jag gav upp morotspuré efter några försök till med kväljningar, blev samma med potatis..Har nu testat fruktgröt och det går bra! Det mesta åker ju ut och hon är väl inte överförtjust men får inga kväljningar iaf! Banan går också helt OK. Så kör nog på med det tills hon verkar förstå vad detta går ut på. 😅

Fråga; jag har ju läst att från 6 månader behöver de inte längre äta på natten. Förstår ju att det är individuellt osv. Men man längtar ju efter att kunna dra ner lite på det iaf.. hur gör ni? Hon sover typ 3-5 timmar efter läggning, sen är det ett par täta uppvak efter det. Ibland bara 1,5 timme emellan typ. Och då kan hon omöjligt vara hungrig? Försöker först ligga nära/gosa/hålla handen/nappen, men hon blir mer och mer frustrerad och vaknar ju upp mer och mer. Så ger mig till slut då man ju bara vill somna om.. ska man fortsätta tills hon nöjer sig med andra saker för att somna om? Eller bita ihop och låta henne bli ledsen några gånger och se om det ger sig? BVC tycker man ska ge vatten istället, att de då brukar sluta vakna efter ett tag. Inte testat det.. vad tycker ni? Och hur gör ni?
 
Härom dagen blev pluttan 6 månader. Jag gav upp morotspuré efter några försök till med kväljningar, blev samma med potatis..Har nu testat fruktgröt och det går bra! Det mesta åker ju ut och hon är väl inte överförtjust men får inga kväljningar iaf! Banan går också helt OK. Så kör nog på med det tills hon verkar förstå vad detta går ut på. 😅

Fråga; jag har ju läst att från 6 månader behöver de inte längre äta på natten. Förstår ju att det är individuellt osv. Men man längtar ju efter att kunna dra ner lite på det iaf.. hur gör ni? Hon sover typ 3-5 timmar efter läggning, sen är det ett par täta uppvak efter det. Ibland bara 1,5 timme emellan typ. Och då kan hon omöjligt vara hungrig? Försöker först ligga nära/gosa/hålla handen/nappen, men hon blir mer och mer frustrerad och vaknar ju upp mer och mer. Så ger mig till slut då man ju bara vill somna om.. ska man fortsätta tills hon nöjer sig med andra saker för att somna om? Eller bita ihop och låta henne bli ledsen några gånger och se om det ger sig? BVC tycker man ska ge vatten istället, att de då brukar sluta vakna efter ett tag. Inte testat det.. vad tycker ni? Och hur gör ni?

Välling? Alternativt låt partnern ta över nätterna och lägg dig i ett annat rum.
 
Hm kan ju testa välling men känns inte som att hon är hungrig egentligen..? 🤔

Jo vi har tagit varannan natt nu så gästrummet har varit min fristad några nätter iallafall 🙏 Men vore skönt att ha en plan på sikt.

Vi gjorde så att vi gav välling på kvällen när dottern skulle lägga sig och sen åt hon välling 1-2 gånger på natten. Upplevde att det kanske mättade lite bättre än när jag ammade men jag vet inte 🤷‍♀️

Vad skönt!
 
Försökte få på dottern kläder i morse men inget passade längre 🤯 Hon gick upp från 7,1 till 8,5 mellan 5- och 6 månaders kontrollerna. Helt plötsligt sitter hon, rullar, kommer upp på knä och står och gungar. Jag fattar ingenting! Hon äter i varje fall precis allting så vi är bortskämda. Favorit just nu är fruktgröt toppat med katrinplommonpuré.

Träffade en väns barn igår som är 1,5 vecka, prematur. Jag tänkte hela första timmen att HERREGUD vad liten han är, den lilla lilla lilla prematurbebisen. Tills hon sa att han vägde 3,2 alltså samma som Ebba när hon föddes. Jag kan allt för världen inte förstå att hon varit så liten. Man glömmer så snabbt. Vännen, som har två nu, påminde mig också om hur fruktansvärt jobbigt det är att ha nyfödd. ”Det glömmer man också” sa hon men nej.. just det har jag inte glömt :angel: Det kommer jag nog aldrig glömma 😅 Jag och maken har börjat prata smått om när vi vill försöka för syskon och jag känner bara BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖL. Kan inte han föda nästa?
 
Härom dagen blev pluttan 6 månader. Jag gav upp morotspuré efter några försök till med kväljningar, blev samma med potatis..Har nu testat fruktgröt och det går bra! Det mesta åker ju ut och hon är väl inte överförtjust men får inga kväljningar iaf! Banan går också helt OK. Så kör nog på med det tills hon verkar förstå vad detta går ut på. 😅

Fråga; jag har ju läst att från 6 månader behöver de inte längre äta på natten. Förstår ju att det är individuellt osv. Men man längtar ju efter att kunna dra ner lite på det iaf.. hur gör ni? Hon sover typ 3-5 timmar efter läggning, sen är det ett par täta uppvak efter det. Ibland bara 1,5 timme emellan typ. Och då kan hon omöjligt vara hungrig? Försöker först ligga nära/gosa/hålla handen/nappen, men hon blir mer och mer frustrerad och vaknar ju upp mer och mer. Så ger mig till slut då man ju bara vill somna om.. ska man fortsätta tills hon nöjer sig med andra saker för att somna om? Eller bita ihop och låta henne bli ledsen några gånger och se om det ger sig? BVC tycker man ska ge vatten istället, att de då brukar sluta vakna efter ett tag. Inte testat det.. vad tycker ni? Och hur gör ni?
Min grabb (sju månader) känns inte redo att ge upp nattmaten än, han sover nog ungefär som din låter det som. Det sliter på mig, men jag har inte tänkt försöka göra något åt det utan hoppas på att han ska sova bättre i takt med att han övergår till mer riktig mat.

Matträningen går just nu bakåt hos oss, ärtor som förr var gott är ju inte det och potatis som var tveksamt ok tidigare orsakar nu gråt. Banan är det enda som är godkänt... Jag hoppas att det beror på att en framtand är på gång.
 
@PathOfClovers dottern äter också på natten fortfarande. För inte så länge sen åt hon två gånger, nu äter hon en. Jag ger henne mat första gången hon vaknar, då har hon oftast sovit ca 7 h i streck. Sen efter det kan hon sova lite oroligt från kl. 4-5 och framåt, men då försöker jag få henne att somna om utan mat. Nån gång har jag gett upp och gett henne en flaska men det hjälpte inte så uppenbarligen är det något annat som håller henne vaken från och till från tidig morgon.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 738
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 882
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 577
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 592
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp