Vinterföräldrar 21/22 del 2

Min grabb (sju månader) känns inte redo att ge upp nattmaten än, han sover nog ungefär som din låter det som. Det sliter på mig, men jag har inte tänkt försöka göra något åt det utan hoppas på att han ska sova bättre i takt med att han övergår till mer riktig mat.

Matträningen går just nu bakåt hos oss, ärtor som förr var gott är ju inte det och potatis som var tveksamt ok tidigare orsakar nu gråt. Banan är det enda som är godkänt... Jag hoppas att det beror på att en framtand är på gång.
Nä lite så..känns som att man vill vänta in att de känner sig redo själv men visste inte om man måste liksom utmana nåt.
 
@PathOfClovers dottern äter också på natten fortfarande. För inte så länge sen åt hon två gånger, nu äter hon en. Jag ger henne mat första gången hon vaknar, då har hon oftast sovit ca 7 h i streck. Sen efter det kan hon sova lite oroligt från kl. 4-5 och framåt, men då försöker jag få henne att somna om utan mat. Nån gång har jag gett upp och gett henne en flaska men det hjälpte inte så uppenbarligen är det något annat som håller henne vaken från och till från tidig morgon.
Läste ditt inlägg igår och tänkte att fasen så gött med 7 h och en matning, det känna långt borta. Sen inatt sov hon från att vi la oss kl 23 (vi är i skärgården med vänner) till 06 non stop! 😱 och sen en matning och sen sov hon till 08. Fattar noll! Säkert en engångsföreteelse, men nu vet man ju att hon KAN! Även om det säkert dröjer innan det blir en vana..
 
Nä lite så..känns som att man vill vänta in att de känner sig redo själv men visste inte om man måste liksom utmana nåt.

Att barnen inte behöver äta på natten längre betyder bara att de inte näringsmässigt behöver det. Sen har ju bebisar också andra behov :) Som du skriver tror jag inte hon är hungrig som är grejen.

Det finns inget i sig negativt med att äta på natten. Men däremot kan det ju ge problem som gör att man vill forcera ett avslut. Tex att ens egen eller barnets sömn störs för mycket.

Min yngsta är snart 9 månader och ammas om nätterna. Planerar att fortsätta efter hans rutin/behov så länge det funkar för oss båda. Med äldsta barnet slutade vi när nattamningen gick från att vara något som fick honom att snabbt somna om till att bli en ”aktivitet” som istället gjorde att han vaknade till och började stöka runt. Med mellanbarnet slutade vi när hon kom på att bröstvårtan kunde användas i brist på andra leksaker nattetid att leka med och bita i 😝
 
Att barnen inte behöver äta på natten längre betyder bara att de inte näringsmässigt behöver det. Sen har ju bebisar också andra behov :) Som du skriver tror jag inte hon är hungrig som är grejen.

Det finns inget i sig negativt med att äta på natten. Men däremot kan det ju ge problem som gör att man vill forcera ett avslut. Tex att ens egen eller barnets sömn störs för mycket.

Min yngsta är snart 9 månader och ammas om nätterna. Planerar att fortsätta efter hans rutin/behov så länge det funkar för oss båda. Med äldsta barnet slutade vi när nattamningen gick från att vara något som fick honom att snabbt somna om till att bli en ”aktivitet” som istället gjorde att han vaknade till och började stöka runt. Med mellanbarnet slutade vi när hon kom på att bröstvårtan kunde användas i brist på andra leksaker nattetid att leka med och bita i 😝
Jo det förstår jag, men tänkte då att man kanske kan testa något för att iaf minimera de där täta matningarna som inte verkar vara något hon egentligen behöver. Vi matar alltid vid läggning och kunde man sen få ner det till en matning mitt i natten istället för 2-3 täta vore ju det sjukt nice för alla inblandade 😅

Haha inte kul att agera bitleksak 😂
 
Ser idag att lillans framtänder i överkäken är på väg :heart Bara en tunn hinna av tandkött över tänderna. Hon har gjort pruttljud med munnen hela dagen och fick tillslut frysta grönsaker att tugga på. Nu somnade hon :heart
 
Ser idag att lillans framtänder i överkäken är på väg :heart Bara en tunn hinna av tandkött över tänderna. Hon har gjort pruttljud med munnen hela dagen och fick tillslut frysta grönsaker att tugga på. Nu somnade hon :heart
Skruttan då! :heart pruttljud känns igen!

Här har två uppe tittat fram, dock inte de i mitten utan de två utanför dem..Så vi har en liten Dracula-bebis här! 😂 dock är de i mitten väldigt nära så hoppas de kommer ikapp snart... 🤔
 
Ser idag att lillans framtänder i överkäken är på väg :heart Bara en tunn hinna av tandkött över tänderna. Hon har gjort pruttljud med munnen hela dagen och fick tillslut frysta grönsaker att tugga på. Nu somnade hon :heart

H har också så, man det verkligen att det är nära! En av framtänderna har redan tittat fram dock, men den andra ligger nära.
 
Okej, min bebis är världens bästa och jag trivs oväntat bra med att amma... Jag börjar dock önska att ungen inte var så himla förtjust i det :meh: H hade en vecka av lite bättre nattsömn för ett tag sen, men sen bestämde han sig för att återgå till att inte vara utan mat mer än max två timmar i taget. Det är lite slitigt... Och mat- och vällingträningen går bakåt, nu är inget gott längre. Jag gjorde mig till och köpte fruktpurė men det var vidrigt tydligen. Vi har en daglig vällingstund när min man gör en halv portion, dvs en halv dl, och som H i bästa fall äter dryga hälften av. Jaja, vi kämpar vidare och hoppas att något ätbart snart börjar uppskattas av unge herrn.

Annars är han så himla glad och lättsam, och sjukt söt :love: Skrattar mycket, och finner sig i allt vi hittar på, även om han trivs bäst hemma på gården.

Sitter stundvis riktigt bra, fattar fortfarande inte alls hur man kryper men har nu framgångsrikt börjat förflytta sig genom att skjuta sig bakåt med armarna och verkar nöjd med det :D
 
Skruttan då! :heart pruttljud känns igen!

Här har två uppe tittat fram, dock inte de i mitten utan de två utanför dem..Så vi har en liten Dracula-bebis här! 😂 dock är de i mitten väldigt nära så hoppas de kommer ikapp snart... 🤔
Haha åh, då kanske det är så det blir här också! Trodde alltid de i mitten var först, men har tyckt det ser ut som att de bredvid är på gång.
 
H har nu råkat på livets första sjukdom. Pappan har känt sig lite risig i några dagar efter att vi träffade mycket folk förra helgen. Idag blev H plötsligt jätteledsen och behövde få sova i min famn ett tag för att vara lugn. När han vaknade kändes han varm, och mycket riktigt hade han feber. Det är ingen fara med honom och jag är inte orolig (fick lugna den lite mer upprörda pappan som tyckte är 38,7 i feber var JÄTTEHÖGT :p ). Men oj vad det knep till i hjärtat när jag såg lille H ligga ingosad och trött bredvid sin pappa och så uppenbart sjuklig :heart
 
H har nu råkat på livets första sjukdom. Pappan har känt sig lite risig i några dagar efter att vi träffade mycket folk förra helgen. Idag blev H plötsligt jätteledsen och behövde få sova i min famn ett tag för att vara lugn. När han vaknade kändes han varm, och mycket riktigt hade han feber. Det är ingen fara med honom och jag är inte orolig (fick lugna den lite mer upprörda pappan som tyckte är 38,7 i feber var JÄTTEHÖGT :p ). Men oj vad det knep till i hjärtat när jag såg lille H ligga ingosad och trött bredvid sin pappa och så uppenbart sjuklig :heart
Åh men stackars liten. Hoppas han kryar på sig snabbt. :heart
 
H har nu råkat på livets första sjukdom. Pappan har känt sig lite risig i några dagar efter att vi träffade mycket folk förra helgen. Idag blev H plötsligt jätteledsen och behövde få sova i min famn ett tag för att vara lugn. När han vaknade kändes han varm, och mycket riktigt hade han feber. Det är ingen fara med honom och jag är inte orolig (fick lugna den lite mer upprörda pappan som tyckte är 38,7 i feber var JÄTTEHÖGT :p ). Men oj vad det knep till i hjärtat när jag såg lille H ligga ingosad och trött bredvid sin pappa och så uppenbart sjuklig :heart
Åh stackarn! Men skönt att det verkar förhållandevis bra ändå. Bävar för när det är dags för första gången här.. :heart
 
H har nu råkat på livets första sjukdom. Pappan har känt sig lite risig i några dagar efter att vi träffade mycket folk förra helgen. Idag blev H plötsligt jätteledsen och behövde få sova i min famn ett tag för att vara lugn. När han vaknade kändes han varm, och mycket riktigt hade han feber. Det är ingen fara med honom och jag är inte orolig (fick lugna den lite mer upprörda pappan som tyckte är 38,7 i feber var JÄTTEHÖGT :p ). Men oj vad det knep till i hjärtat när jag såg lille H ligga ingosad och trött bredvid sin pappa och så uppenbart sjuklig :heart

Liten då! Ebba hade covid i somras, blev som tur var enbart feber 24 h sen frisk.

Idag gjorde hon sig dock illa för första gången, bortsett från att ha tippat från sittande ett par gånger och blivit lite ledsen. Hon låg framför mig i soffan och jag lekte lite med en skallra och pratade med en vän samtidigt, så på bara någon sekund lyckades hon slänga sig runt så hon rullade över soffkanten och trillade ner mellan soffan och soffbordet där hon slog huvudet i hyllplanet som går under bordet. Det var faktiskt lite läskigt, hon blev rejält ledsen och fick en blå bula. Återhämtade sig dock ganska snabbt efter att ha fått skrikit ut det värsta. Så var hon glad och lite kramig innan läggning. Lillan :heart Tänkte att nu börjar det, alla gånger hon ska göra sig illa i livet :heart
 
Ett drygt dygn in i sjukan (troligen covid) och ja, det är inget jag rekommenderar... Idag har både jag och bebis legat på drygt 39,5 i temp och mest bara försökt ta oss igenom det hela. Natten var... inte bra. Sjöng mig hes.

Men, nu ikväll vaknade H upp efter en sovstund och man såg direkt på honom att han faktiskt mådde bättre. Några små väldigt efterlängtade skratt kom, och även om det blev lite sämre igen fram mot kvällen var det skönt att se en glimt av vår glada bebis :love:
 
Ok, bebis är frisk och igång sedan ett par dagar tillbaka, hurra! Dock fick han under sina sjukdomsnätter för första gången sova i vår säng (eller ja, han sov där som yngre men då i sitt babynest) med oss. Bebisen tyckte att det var kalasmysigt att samsova och har väldigt tydligt förkunnat att han har noll planer på att sova i sin spjälsäng igen. Tyvärr är jag inte lika förtjust i det nya sovarrangemanget. Nu har vi alltså lika många uppvak som tidigare, men nu får jag dessutom ligga i obekväma ställningar samt helt stilla däremellan för att inte riskera väcka bebis och därmed får jag nu ännu mindre sömn. Och att envisas med spjälsängen känns alltid som en bra och genomförbar idé dagtid, men kvällstid och trött så är jag lättövertalad. Så ja, sammanfattningsvis så samsover vi tydligen nu hashtag babyboss :meh:
 
Ok, bebis är frisk och igång sedan ett par dagar tillbaka, hurra! Dock fick han under sina sjukdomsnätter för första gången sova i vår säng (eller ja, han sov där som yngre men då i sitt babynest) med oss. Bebisen tyckte att det var kalasmysigt att samsova och har väldigt tydligt förkunnat att han har noll planer på att sova i sin spjälsäng igen. Tyvärr är jag inte lika förtjust i det nya sovarrangemanget. Nu har vi alltså lika många uppvak som tidigare, men nu får jag dessutom ligga i obekväma ställningar samt helt stilla däremellan för att inte riskera väcka bebis och därmed får jag nu ännu mindre sömn. Och att envisas med spjälsängen känns alltid som en bra och genomförbar idé dagtid, men kvällstid och trött så är jag lättövertalad. Så ja, sammanfattningsvis så samsover vi tydligen nu hashtag babyboss :meh:
Haha alltså ÅH vad jag känner igen mig i det där med bra idéer man har dagtid, men som sen grusas för att man är trött och bara ”nä, inte den här gången”. Mvh en som precis börjat få till det där med att sova lite i spjälsängen när det började dyka upp tänder i överkäken. 🙃
 
För övrigt har den här sjumånadersungen idag klättrat upp så han stått med fötterna i soffans ryggstöd och inspekterat tapeten på väggen bakom. Har även vid ett par tillfällen stått nån sekund utan att hålla i sig. Börjar känna att jag skulle kunna behöva lite semester. Eller väldigt mycket bubbelplast. 😅
 
Ok, bebis är frisk och igång sedan ett par dagar tillbaka, hurra! Dock fick han under sina sjukdomsnätter för första gången sova i vår säng (eller ja, han sov där som yngre men då i sitt babynest) med oss. Bebisen tyckte att det var kalasmysigt att samsova och har väldigt tydligt förkunnat att han har noll planer på att sova i sin spjälsäng igen. Tyvärr är jag inte lika förtjust i det nya sovarrangemanget. Nu har vi alltså lika många uppvak som tidigare, men nu får jag dessutom ligga i obekväma ställningar samt helt stilla däremellan för att inte riskera väcka bebis och därmed får jag nu ännu mindre sömn. Och att envisas med spjälsängen känns alltid som en bra och genomförbar idé dagtid, men kvällstid och trött så är jag lättövertalad. Så ja, sammanfattningsvis så samsover vi tydligen nu hashtag babyboss :meh:

Vi har städat undan hennes bedside crib nu när vi haft visningar, och dessutom varit i stugan en vecka där ingen spjälsäng finns så hon sover i sängen. HERREGUD vad hon sparkas, och tar plats. Nu vet jag inte hur vi ska göra för jag är inte säker på att hon får plats i sin bedside crib längre och vi har inte plats för något större. 3 månader kvar i denna lägenhet nu och vet inte riktigt hur vi ska lösa det 🤔
 
Ok, bebis är frisk och igång sedan ett par dagar tillbaka, hurra! Dock fick han under sina sjukdomsnätter för första gången sova i vår säng (eller ja, han sov där som yngre men då i sitt babynest) med oss. Bebisen tyckte att det var kalasmysigt att samsova och har väldigt tydligt förkunnat att han har noll planer på att sova i sin spjälsäng igen. Tyvärr är jag inte lika förtjust i det nya sovarrangemanget. Nu har vi alltså lika många uppvak som tidigare, men nu får jag dessutom ligga i obekväma ställningar samt helt stilla däremellan för att inte riskera väcka bebis och därmed får jag nu ännu mindre sömn. Och att envisas med spjälsängen känns alltid som en bra och genomförbar idé dagtid, men kvällstid och trött så är jag lättövertalad. Så ja, sammanfattningsvis så samsover vi tydligen nu hashtag babyboss :meh:
Känner också igen detta!! Pluttan växte ur sin bedside crib för ett tag sen och sover nu i spjälsängen som vi sänkt ena sidan på, så den står intill vår säng. Har gått toppen! Nu har hon dock börjat krångla på nätterna på olika sätt, vänder sig, ålar omkring och babblar och håller på. Inatt började hon också typ gråta halvt sovandes var 5:e minut i nästan 1 timme. 🤔 Så av olika anledningar slutar det alltid med att jag får flytta henne in mellan oss, då sover hon som en prinsessa minsann. Härom natten på mage med sitt huvud på MIN kudde, mysigt men trångt! :meh:😅

Hoppas hon börjar sova lite djupare igen snart..:sleep:
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 526
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 825
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 401
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 421
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp