Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett styck mental breakdown i em efter att lunchen åkt upp.
Usch vad jag är less på att må dåligt och ha 0,1% ork. Är inte trött som i att jag vill sova, bara orkeslös i kroppen. Vet att jag hade det psykiskt tufft förra graviditeten också i vecka 12-13 någon gång när man förväntar sig att må bättre, men ändå inte gör det. Borde inte varit någon överraskning denna gången, men uppenbarligen lika deppig denna gången :(
Har full förståelse för det! Jag känner mig helt uppgiven nu när det eskalerat till snäppet sämre, och då är jag väl ändå inte på din nivå i illamående eller tid ännu… Så lider med dig och tycker inte det är ett dugg konstigt att man blir deppig även om man upplevt det förut, det är ju ingen garanti att det blir samma sak igen. Hoppas verkligen du får må bättre snart!
 
December

Januari

1 - superstar, tredje barnet, 34 år, Uppland
8 - Cilla89a, andra barnet, 32 år, Skåne
12 - human, första barnet, 32 år, Sörmland

Februari
5 - Voeux, första barnet, 33 år, Stockholm
9 - Skuggviol, andra barnet, 31 år, Västra Götaland
9 - CajsaStina, första barnet, 35 år, Östergötland
16 - Johanna1988 första barnet 39 år, Västra Götaland

Gammal användare men anonymt nick för tillfället. Rätt tidigt än, men jag smyger in här och lägger till mig på listan (hittade ingen mer uppdaterad än denna). Överraskade men glada! :)

Inge supersymtom än mer än att jag är HUNGRIG! INGA gravings men ge mig mat så jag blir mätt! Lätt två portioner till lunch och middag :o

Ska läsa ikapp tråden nu! :)
 
December

Januari

1 - superstar, tredje barnet, 34 år, Uppland
8 - Cilla89a, andra barnet, 32 år, Skåne
12 - human, första barnet, 32 år, Sörmland

Februari
5 - Voeux, första barnet, 33 år, Stockholm
9 - Skuggviol, andra barnet, 31 år, Västra Götaland
9 - CajsaStina, första barnet, 35 år, Östergötland
16 - Johanna1988 första barnet 39 år, Västra Götaland

Gammal användare men anonymt nick för tillfället. Rätt tidigt än, men jag smyger in här och lägger till mig på listan (hittade ingen mer uppdaterad än denna). Överraskade men glada! :)

Inge supersymtom än mer än att jag är HUNGRIG! INGA gravings men ge mig mat så jag blir mätt! Lätt två portioner till lunch och middag :o

Ska läsa ikapp tråden nu! :)
Grattis och välkommen!!
 
Ett styck mental breakdown i em efter att lunchen åkt upp.
Usch vad jag är less på att må dåligt och ha 0,1% ork. Är inte trött som i att jag vill sova, bara orkeslös i kroppen. Vet att jag hade det psykiskt tufft förra graviditeten också i vecka 12-13 någon gång när man förväntar sig att må bättre, men ändå inte gör det. Borde inte varit någon överraskning denna gången, men uppenbarligen lika deppig denna gången :(
Åh vad jag förstår dig 💖💖💖 Och lider med dig! Det är så jävla tufft. Jag mådde skit psykiskt förra veckan och var livrädd för att det inte skulle gå vägen, och då var sorgen över det förlorade barnet inte det primära utan tanken på att gå igenom detta elände i onödan 😭 För det är så trist, jobbigt, påfrestande och man känner sig rätt ensam i det tycker jag 😞 Därför dessa trådar är så bra 💖

Jag mår helt ok nu, hanterbart. Tills i morse när 5-åringen ropar att någon av hundarna bajsat inne. Ja det kan man säga 🤢 4 superlösa högar som jag torkade med en hand och höll kräkspåsen i den andra, fy fan va jag spydde!! Så vidrigt. Lukten av rengöringsmedel är fortfarande tokstark och jag vill kräkas av den med för den påminner mig om eländet jag fick ta hand om 😖
 
Så himla dumt :down:
Jag gick in på 1177, för ikväll släpper dem vaccinationstider för min ålder här.
Men så såg jag att jag hade två provresultat, jo, men så går jag in och kollar på dem och förstår nada, googlar och fattar att det är till KUB, jo men vad spännande tänker jag, googlar resultaten och vad dem kan tänkas betyda. Det skulle jag ju i n te ha gjort :(
Det där beta HCg verkar ju vara skyhögt. Vid fulländad graviditetsvecka 11 ska det vara max 120 IE/L, jag tog blodprovet i 10+2 och mitt är 165!!!
Vad jag förstått så kommer det att ge ett högt MoM värde, vilket man absolut inte vill ha.

Är helt övertygad om att vi kommer få skit resultat på KUB om en vecka :(

Fan, skulle inte gått in och kollat!
 
Så himla dumt :down:
Jag gick in på 1177, för ikväll släpper dem vaccinationstider för min ålder här.
Men så såg jag att jag hade två provresultat, jo, men så går jag in och kollar på dem och förstår nada, googlar och fattar att det är till KUB, jo men vad spännande tänker jag, googlar resultaten och vad dem kan tänkas betyda. Det skulle jag ju i n te ha gjort :(
Det där beta HCg verkar ju vara skyhögt. Vid fulländad graviditetsvecka 11 ska det vara max 120 IE/L, jag tog blodprovet i 10+2 och mitt är 165!!!
Vad jag förstått så kommer det att ge ett högt MoM värde, vilket man absolut inte vill ha.

Är helt övertygad om att vi kommer få skit resultat på KUB om en vecka :(

Fan, skulle inte gått in och kollat!

Kan ingenting om värdena, men om ni får "dåliga" resultat på kub är ju första steget vidare undersökningar. Det behöver ju inte alls betyda att barnet har någon trisomi.

Men jag måste ju säga att jag tycker det är helt vansinnigt att man själv kan se provsvaren såhär utan närmare förklaring. Speciellt på tester som kubtest där det är en sammanvägd bedömning av ett antal olika parametrar. Som jag har förstått det så är ju dessutom olika parametrar olika viktiga. @fijja kanske vet mer, du fick väl sämre resultat på blodprovet men barnet visade sig sen vara friskt?
 
Så himla dumt :down:
Jag gick in på 1177, för ikväll släpper dem vaccinationstider för min ålder här.
Men så såg jag att jag hade två provresultat, jo, men så går jag in och kollar på dem och förstår nada, googlar och fattar att det är till KUB, jo men vad spännande tänker jag, googlar resultaten och vad dem kan tänkas betyda. Det skulle jag ju i n te ha gjort :(
Det där beta HCg verkar ju vara skyhögt. Vid fulländad graviditetsvecka 11 ska det vara max 120 IE/L, jag tog blodprovet i 10+2 och mitt är 165!!!
Vad jag förstått så kommer det att ge ett högt MoM värde, vilket man absolut inte vill ha.

Är helt övertygad om att vi kommer få skit resultat på KUB om en vecka :(

Fan, skulle inte gått in och kollat!
Du är säker på att du är i vecka 11 och inte tidigare, det kan ju ge ett högre HCG?
Sen verkar det som att vid Down's så brukar man se dubbelt så högt HCG som annars, och trisomi 13 och 18 ger lägre HCG, så det värdet behöver inte alls betyda att något är fel.
 
Du är säker på att du är i vecka 11 och inte tidigare, det kan ju ge ett högre HCG?
Sen verkar det som att vid Down's så brukar man se dubbelt så högt HCG som annars, och trisomi 13 och 18 ger lägre HCG, så det värdet behöver inte alls betyda att något är fel.

Är rätt säker på att jag var i 10+2 när blodprovet togs. Gjorde tidigt ultraljud i vad jag trodde var 9+2 och då mättes den till att vara i 9+2 även, så det stämde bra.

Givetvis är det en mängd olika parametrar som spelar in, men när det står att beta hcg ska vara max 120 och jag ligger på 165 så börjar ju varningsklockorna ringa :(
Det andra värdet "a-papp" något ligger på 1,41, och inom intervallet för den graviditetsveckan.
 
Är rätt säker på att jag var i 10+2 när blodprovet togs. Gjorde tidigt ultraljud i vad jag trodde var 9+2 och då mättes den till att vara i 9+2 även, så det stämde bra.

Givetvis är det en mängd olika parametrar som spelar in, men när det står att beta hcg ska vara max 120 och jag ligger på 165 så börjar ju varningsklockorna ringa :(
Det andra värdet "a-papp" något ligger på 1,41, och inom intervallet för den graviditetsveckan.
Fast du skrev ju max 120 i fulländad vecka 11, där var du ju inte när blodprovet togs? Då behöver det ju inte alls vara dåligt tänker jag.
 
Är rätt säker på att jag var i 10+2 när blodprovet togs. Gjorde tidigt ultraljud i vad jag trodde var 9+2 och då mättes den till att vara i 9+2 även, så det stämde bra.

Givetvis är det en mängd olika parametrar som spelar in, men när det står att beta hcg ska vara max 120 och jag ligger på 165 så börjar ju varningsklockorna ringa :(
Det andra värdet "a-papp" något ligger på 1,41, och inom intervallet för den graviditetsveckan.

Men som @Hedinn är inne på, Hcg sjunker ju under dessa veckor. Så 165 i 10+2 betyder ju ett värde närmare 120 i 10+6, kanske under? (jag vet inte hur fort det går)
 
Fast du skrev ju max 120 i fulländad vecka 11, där var du ju inte när blodprovet togs? Då behöver det ju inte alls vara dåligt tänker jag.
Men som @Hedinn är inne på, Hcg sjunker ju under dessa veckor. Så 165 i 10+2 betyder ju ett värde närmare 120 i 10+6, kanske under? (jag vet inte hur fort det går)

Lite sjunker det för varje vecka om man kollar tabellen på veckorna efter, tyvärr är där ingen före 11 fullgångna veckor.
Vid 11 fullgångna veckor är intervallet 16,7-120,5.
Så tycker ju 165 vid 10+2 är högt! Det hade ju säkert varit lite lägre om man tagit blodprovet 11+0 istället, men tycker ändå det är lite oroande högt :cautious:
Sen så visst, det är ju ett brett spann liksom, finns ju säkert stora individuella skillnader, men man vill ju gärna vara "normal" och hamna inom spannet sas.
 
Lite sjunker det för varje vecka om man kollar tabellen på veckorna efter, tyvärr är där ingen före 11 fullgångna veckor.
Vid 11 fullgångna veckor är intervallet 16,7-120,5.
Så tycker ju 165 vid 10+2 är högt! Det hade ju säkert varit lite lägre om man tagit blodprovet 11+0 istället, men tycker ändå det är lite oroande högt :cautious:
Sen så visst, det är ju ett brett spann liksom, finns ju säkert stora individuella skillnader, men man vill ju gärna vara "normal" och hamna inom spannet sas.
Iom att det togs i början av veckan (hittade värdet 44-170 vid 10 fullgångna veckor), det ändå är en diskret förhöjning (Om det nu är dubbelt så högt vid Downs hade det ju varit 240) och det andra provet var normalt så tror jag verkligen inte att du behöver ta ut något i förväg :heart
 
Så himla dumt :down:
Jag gick in på 1177, för ikväll släpper dem vaccinationstider för min ålder här.
Men så såg jag att jag hade två provresultat, jo, men så går jag in och kollar på dem och förstår nada, googlar och fattar att det är till KUB, jo men vad spännande tänker jag, googlar resultaten och vad dem kan tänkas betyda. Det skulle jag ju i n te ha gjort :(
Det där beta HCg verkar ju vara skyhögt. Vid fulländad graviditetsvecka 11 ska det vara max 120 IE/L, jag tog blodprovet i 10+2 och mitt är 165!!!
Vad jag förstått så kommer det att ge ett högt MoM värde, vilket man absolut inte vill ha.

Är helt övertygad om att vi kommer få skit resultat på KUB om en vecka :(

Fan, skulle inte gått in och kollat!

Åh, jag vet tyvärr inget om siffrorna men håller med @Imogen om det det är vansinnig att kunna se resultat utan förklaring. Hoppas att du är en bra förklaring inom kort och att det blir glada besked :heart
 
Iom att det togs i början av veckan (hittade värdet 44-170 vid 10 fullgångna veckor), det ändå är en diskret förhöjning (Om det nu är dubbelt så högt vid Downs hade det ju varit 240) och det andra provet var normalt så tror jag verkligen inte att du behöver ta ut något i förväg :heart

Vart hittade du det? :) Jag har försökt hitta referensvärden tidigare än 11 fullgångna veckor, men kan inte hitta något.
 
Vart hittade du det? :) Jag har försökt hitta referensvärden tidigare än 11 fullgångna veckor, men kan inte hitta något.
Jag fick 1/32 på kub vilket är rätt dåligt resultat, det pga ngt i mina blodprover. Gjorde moderkaksprov och visade på en frisk bebis :heart Förstår dock att väntan är skitjobbig, hade jag gjort om detta hade jag bekostat en nipt själv som man ju kan ta mkt tidigare för att slippa väntan.
 
Ok mitt verkar inte finnas med :meh: Ska kolla igen.
Edit: Nä hittar bara andra provsvar, ska dit på RUL men är inte förrän 8/7 men kan höra då.
Det är lugnt :)
Jag har ju förstått att det är en mängd olika faktorer som spelar in och att man inte kan konstatera något med bara en utav de olika indikatorerna.
Jag får helt enkelt försöka tänka positivt till motsatsen skulle vara bevisad.
Men BM sa på provtagningen till KUB att skulle man hamna inom spannet för hög risk så tar dem blodprov direkt för NIPT test i samband med KUB ultraljudet här i min region.
 
Det är lugnt :)
Jag har ju förstått att det är en mängd olika faktorer som spelar in och att man inte kan konstatera något med bara en utav de olika indikatorerna.
Jag får helt enkelt försöka tänka positivt till motsatsen skulle vara bevisad.
Men BM sa på provtagningen till KUB att skulle man hamna inom spannet för hög risk så tar dem blodprov direkt för NIPT test i samband med KUB ultraljudet här i min region.
Ja jag fick välja mellan att ta nipt och moderkaksprov, var så jobbig väntan bara när jag redan väntat på kub så länge. Hade man bekostat nipt själv så hade man ju kunnat tagit det i vecka 10 redan.
Men under tiden läste jag mkt och det är ju väldigt många som får dåliga siffror på kub och sen visar sig inte vara någonting.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 562
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 605
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 855
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 463
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp