Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in lite snabbt att det med ultraljud kanske kan bero på vilket MVC man går till? Där jag gick för tre år sedan gjordes ultraljud trots att jag tyckte mig säker på när jag blivit gravid.
Det var en privat klinik, om än ansluten till landstinget.. Tror jag ;) Det var dock väldigt snabbt avklarat och i stort sett bara koll om det fanns nåt med hjärta :) Var i vecka 7 då.

Ja det är säkert så att vissa kliniker/barnmorskor gör extra eller anser att det är behov. Är ju också väldigt stor skillnad på hur mycket ultraljudsutrustning som finns på olika mottagningar. Jag svarade bara utifrån vad som är "standardprogrammet" :)
 
Ja det är säkert så att vissa kliniker/barnmorskor gör extra eller anser att det är behov. Är ju också väldigt stor skillnad på hur mycket ultraljudsutrustning som finns på olika mottagningar. Jag svarade bara utifrån vad som är "standardprogrammet" :)

Ja, så är det ju :)
 
Om du gör kub så är det vid vecka 11-14 ca. Annars är det inte först förrän vid rutinultraljud v 18-20.

Sen kan ju behov uppstå under graviditetens gång av olika anledningar, detta är om allt är oproblematiskt. Sen kan man ju om man absolut vill boka privat ultraljud som man betalar för själv.

Tack, då är jag med! Jag tror vi ska göra KUB, dock infaller det mitt i semestertider så beroende på hur MVC vill planera så blir det kanske inte fören efter semestern. Då kanske jag tar ett privat ultraljud innan, beroende på hur det känns. Jag är som sagt inte jätteorolig men det är ju såklart lite nervigt dessa första veckor. Om något inte skulle stå rätt till så vill jag gärna veta det innan augusti.
 
Tack, då är jag med! Jag tror vi ska göra KUB, dock infaller det mitt i semestertider så beroende på hur MVC vill planera så blir det kanske inte fören efter semestern. Då kanske jag tar ett privat ultraljud innan, beroende på hur det känns. Jag är som sagt inte jätteorolig men det är ju såklart lite nervigt dessa första veckor. Om något inte skulle stå rätt till så vill jag gärna veta det innan augusti.

Jag var inte ett dugg orolig, men valde att göra ett privat ultraljud i v.9 pga ville se om där var något. Och hur många 😅
 
Tack, då är jag med! Jag tror vi ska göra KUB, dock infaller det mitt i semestertider så beroende på hur MVC vill planera så blir det kanske inte fören efter semestern. Då kanske jag tar ett privat ultraljud innan, beroende på hur det känns. Jag är som sagt inte jätteorolig men det är ju såklart lite nervigt dessa första veckor. Om något inte skulle stå rätt till så vill jag gärna veta det innan augusti.

Kub kan göras mellan 10+0-13+6 (var tvungen att kolla för blev osäker :p ). så Beroende på när semestern är så kanske det inte går att göra efter?
 
Kub kan göras mellan 10+0-13+6 (var tvungen att kolla för blev osäker :p ). så Beroende på när semestern är så kanske det inte går att göra efter?

Jag kan göra det v. 30 mån-tis och är då 12+5/6 eller veckan därpå 13+5/6, men det hänger ju på om MVC är öppet då. 10+0 också men ja, samma där med MVC.
 
Jag kan göra det v. 30 mån-tis och är då 12+5/6 eller veckan därpå 13+5/6, men det hänger ju på om MVC är öppet då. 10+0 också men ja, samma där med MVC.
Ah fattar!

Det är inte alls säkert att du gör kub på din egna MVC. Det brukar vara samlat på ett fåtal kliniker (men det kan säkert variera mellan regioner). Men jag menar bara för att ditt MVC har stängt behöver det inte innebära att kub inte ska göras.

Själv ska jag göra RUL den 30 juli, ohyggligt opraktiskt! Blir att åka 70 mil tur och retur från sommarstugan :p
 
Jag hoppar väl in i den här tråden också, då. 🙈 Är i v.7 så fortfarande väldigt tidigt och känns ännu rätt overkligt. Men var på ett första besök på MVC idag och sett till mitt mående finns det inga tveksamheter till att jag är gravid i alla fall. 🙃 Beräknad till 22:a januari, om allt går vägen.
 
Jag var inte ett dugg orolig, men valde att göra ett privat ultraljud i v.9 pga ville se om där var något. Och hur många 😅
Lite sådär känner jag också. Är inte alls orolig, men skulle på nåt sätt gärna få en tydlig bekräftelse på att det faktiskt FINNS nåt där, för att minska overklighetskänslan, om inte annat. 😅
 
Det var det jag misstänkte, så med andra ord lär det vara massa information om saker jag redan vet :D

När brukar man göra första ultraljudet? Jag är varken osäker på när jag blev med barn eller jätteorolig, men det klart att det vore härligt att få se ett ultraljud så snart man kan och får.
Hoppar också in bara för att säga att här i Göteborg erbjöds jag ett tidigt ultraljud i v 10, men det beror nog på hur fullt upp de har.
 
Lite sådär känner jag också. Är inte alls orolig, men skulle på nåt sätt gärna få en tydlig bekräftelse på att det faktiskt FINNS nåt där, för att minska overklighetskänslan, om inte annat. 😅

Men ja, samma här! Ena timmen fattar jag att jag är gravid och andra bara ”Neeeeh?!?! Helt orimligt ju. Tror det när jag ser det!!” Så ja, skulle vara jätteskönt att inte bara förlita sig på en liten kiss-sticka.
 
Men, ska du också ha barn? 😁
Ja, det verkar inte bättre! 😂 Mitt liv har förändrats en del de senaste åren och med nuvarande sambo kändes det bara så självklart, så det bara vände tvärt det där med att vilja ha barn när jag träffade honom. Så köpte vi ju gård i vintras så var väl ett naturligt nästa steg (även om jag hade tänkt att det skulle dröja snäppet längre, slutade med minipiller efter 16 år i början av april och räknade med att det skulle ta några månader för kroppen att komma igång… Men icke!). Att det finns sjukt mycket att göra på gården som var planerat till sommaren försöker jag ignorera just nu, eftersom jag mest bara vill sova. 😅
 
Tack, då är jag med! Jag tror vi ska göra KUB, dock infaller det mitt i semestertider så beroende på hur MVC vill planera så blir det kanske inte fören efter semestern. Då kanske jag tar ett privat ultraljud innan, beroende på hur det känns. Jag är som sagt inte jätteorolig men det är ju såklart lite nervigt dessa första veckor. Om något inte skulle stå rätt till så vill jag gärna veta det innan augusti.

Minns jag inte helt tokigt så bor du i Sthlm?
Enligt svägerskan som också är gravid i Sthlm nu så erbjuder landstinget inget kub nu längre pga personalbrist under pandemin och hon får första ultraljudet först när det är RUL. De har försökt få privata tider till ultraljud men hade jättesvårt att få en tid alls.. kolla med din mvc redan nu vad som gäller så ni kan boka något själv och hinner få tid, om svägerskan minns rätt. Hon är ganska förvirrad som gravid 🙈😅
 
Minns jag inte helt tokigt så bor du i Sthlm?
Enligt svägerskan som också är gravid i Sthlm nu så erbjuder landstinget inget kub nu längre pga personalbrist under pandemin och hon får första ultraljudet först när det är RUL. De har försökt få privata tider till ultraljud men hade jättesvårt att få en tid alls.. kolla med din mvc redan nu vad som gäller så ni kan boka något själv och hinner få tid, om svägerskan minns rätt. Hon är ganska förvirrad som gravid 🙈😅

Ah, bra tips! Finns det risk att vi inte kan få KUB alls då om MVC inte erbjuder och de privata är fullbokade?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 612
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 735
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 877
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 576
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp