Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, det är så svårt det där. Söker jag på mitt eget namn så heter 31 000 i Sverige det. Jag har alltid haft namne, i samma klass och parallellklasser. Även på jobb har jag alltid en namne. Det är 47 000 som har mitt favorit-flicknamn. Sen är det ju olika i olika årskullar, ett namn man trodde var lite ovanligare kan plötsligt bli etta på listan just det året och då blir det ju ändå sannolikt namne i just skola och förskoleklass. Men med tanke på att jag själv alltid har en namne så känns ju 17 000 till… väldigt mycket. Usch så svårt!
Off topic men sökte på mitt namn, knappt 25 000 heter som jag. Medelåldern är 33 år. Jag är 34 😁

Har haft några som heter samma i skolan, en på jobbet tidigare men inte träffat så många trots allt!
 
Nästan 90 000 har mitt namn som tilltalsnamn, och nästan 500 000 har det som förnamn. Mitt efternamn är topp tio i Sverige. Jag har ju inga svårigheter att hålla mig anonym iaf :p
 
Underbart @Voeux ❤❤

Jag kände min bebis ikväll 😍😭❤ Har känt misstänkta men oerhört diffusa fosterröresler några dagar men inte riktigt vågat tro på det, men ikväll vid middagen var det ingen tvekan 😍 Nu i efterhand känns det lite overkligt men det var tydligt då. Det är helt beroendeframkallande, vill bara känna mer och mer men det är så frustrerande att inte alls kunna styra det själv, det kanske dröjer flera dagar innan jag känner igen 😆😍
 
Första dagen på hela sommaren som det är riktigt svalt och skönt med ordentliga regnskurar :love: Jag är så färdig med sommarvärmen, och det var jag redan innan den ens hade börjat i år:angel:
Annars älskar jag sol och värme, men inte i år som ny gravid med dåligt mående en stor del av tiden så har det bara varit ren tortyr!

Vecka 18 imorgon och känner allt tydligare hur hon ger sig tillkänna i magen :)
Ca 3 veckor kvar till RUL, seg väntan.
 
Kläder!
Vad har ni på er när magen börjar ta plats? Jeansen fick jag skrota för längesen, nu börjar även mina vidare byxor med resår bli för tajta. Klänning funkar ju, men inte alltid varmt nog. Känns ju alldeles för tidigt att börja med gravidbyxor? Jag har ju liksom ingen stor mage än, den är bara för stor för mina kläder. :p
 
Kläder!
Vad har ni på er när magen börjar ta plats? Jeansen fick jag skrota för längesen, nu börjar även mina vidare byxor med resår bli för tajta. Klänning funkar ju, men inte alltid varmt nog. Känns ju alldeles för tidigt att börja med gravidbyxor? Jag har ju liksom ingen stor mage än, den är bara för stor för mina kläder. :p

Jag började med gravid jeans redan i vecka 8 typ :angel: Tyckte det snabbt blev obekvämt med vanliga jeans som satt åt över magen, var samma förra graviditeten, i övrigt har jag inte köpt några gravid kläder förens häromdagen när jag fick beställa hem en pyjamas med hög mudd för magen. Köper från H&M, tycker det är överkomliga priser med tanke på den lilla tid man använder gravid kläder.
 
Jag började med gravid jeans redan i vecka 8 typ :angel: Tyckte det snabbt blev obekvämt med vanliga jeans som satt åt över magen, var samma förra graviditeten, i övrigt har jag inte köpt några gravid kläder förens häromdagen när jag fick beställa hem en pyjamas med hög mudd för magen. Köper från H&M, tycker det är överkomliga priser med tanke på den lilla tid man använder gravid kläder.
Är de inte för stora över magen så tidigt? Eller töjer de sig så mycket? Eller finns det ”light”-varianter? :p Har verkligen noll koll på gravidkläder…
 
@Hedinn Jag har kört gravidbyxor från vecka 14-16 typ (tidigare andra gången), visst är det lite stort över magen men man kan vika ner mudden :) Så skönt att inte ha något som sitter åt! Om temperaturen tillåter rekommenderar jag gravidstrumpbyxor + klänning, så skönt :up:
 
Jag har gravidkläder sedan flera veckor, har börjat tidigt alla graviditeter då jag inte alls tycker om att det sitter åt runt magen när jag är gravid, väldigt känslig för det. Hade en del sedan innan, men mycket börjar bli slitet nu tredje graviditeten. Lyckan när en vän då kom häromdagen med en full ikeakasse med gravidkläder, inkl en jacka! Så nu har jag massor att ta på mig, mycket var i väldigt fint skick och lite mer uppklätt, som klänningar och finare toppar.

Nu när det varit så varmt har jag kört på mycket klänningar med cykelbyxor under, fantastiskt skönt.
 
@Hedinn jag tycker att "magmudden" oftast är väldigt flexibel och funkar tidigt, men då är jag rätt rund sedan innan, vet inte om det påverkar.
 
v. 14 och jag känner mig redan som en dålig mamma. Har ju hört om detta fenomen, men visste inte att det skulle slå till redan innan jag ens har ett barn. Vi fick reda på att vi var gravida den sista maj, och sen kom sommaren. Mellan semester, illamående och oändligt många restaurangbesök så tycker jag att det har varit svårt att äta rätt saker. Man måste liksom välja nåt på menyn, ofta kanske man vill dricka nåt som inte är vatten för att inte känna sig som världens tråkmåns och jag har velat hänga med mina vänner på saker. Det har blivit sushi, kött som inte varit genomstekt, sjukt många sockerfyllda drycker, kaffe osv. Jag känner, har jag stressat? Har jag fått i mig tillräckligt med bra saker? Har jag druckit för mycket koffein? Varför känns det som att dagarna, och veckorna, bara sprungit mig förbi utan att jag har hunnit stanna upp och göra bra beslut för.. det viktigaste i mitt liv just nu? Hur mår hen där inne egentligen? Usch, jag vet att allt säkert är hur bra som helst. Eller, det vet jag ju, jag gjorde ju KUB för bara några dagar sedan. Men jag tror det är mitt samvete som drar i mig. Jag har inte prioriterat det bästa för mitt blivande barn varje dag och ibland när jag stannar upp och tänker på det så känner jag mig helt värdelös. Är det nu det börjar, det konstant dåliga samvetet att inte räcka till? 🙈😭
 
v. 14 och jag känner mig redan som en dålig mamma. Har ju hört om detta fenomen, men visste inte att det skulle slå till redan innan jag ens har ett barn. Vi fick reda på att vi var gravida den sista maj, och sen kom sommaren. Mellan semester, illamående och oändligt många restaurangbesök så tycker jag att det har varit svårt att äta rätt saker. Man måste liksom välja nåt på menyn, ofta kanske man vill dricka nåt som inte är vatten för att inte känna sig som världens tråkmåns och jag har velat hänga med mina vänner på saker. Det har blivit sushi, kött som inte varit genomstekt, sjukt många sockerfyllda drycker, kaffe osv. Jag känner, har jag stressat? Har jag fått i mig tillräckligt med bra saker? Har jag druckit för mycket koffein? Varför känns det som att dagarna, och veckorna, bara sprungit mig förbi utan att jag har hunnit stanna upp och göra bra beslut för.. det viktigaste i mitt liv just nu? Hur mår hen där inne egentligen? Usch, jag vet att allt säkert är hur bra som helst. Eller, det vet jag ju, jag gjorde ju KUB för bara några dagar sedan. Men jag tror det är mitt samvete som drar i mig. Jag har inte prioriterat det bästa för mitt blivande barn varje dag och ibland när jag stannar upp och tänker på det så känner jag mig helt värdelös. Är det nu det börjar, det konstant dåliga samvetet att inte räcka till? 🙈😭
Jag lever långt ifrån mitt bästa jag när jag är gravid. Måendet gör att jag rör mig mindre, äter sämre och iaf under första graviditeten var jag otroligt psykiskt stressad/påverkad. Det går bra ändå! Man kan ju aldrig veta vilka handlingar som leder till vad, och bara göra sitt bästa. Att vara en bra förälder sitter i helt andra saker och bara att du ens tänker dessa tankar visar ju på att du bryr dig och resonerar klokt oavsett. Du gör garanterat redan flera bra val, även om det är så lätt att fokusera på de sämre och missa de bättre ❤❤
 
Jag lever långt ifrån mitt bästa jag när jag är gravid. Måendet gör att jag rör mig mindre, äter sämre och iaf under första graviditeten var jag otroligt psykiskt stressad/påverkad. Det går bra ändå! Man kan ju aldrig veta vilka handlingar som leder till vad, och bara göra sitt bästa. Att vara en bra förälder sitter i helt andra saker och bara att du ens tänker dessa tankar visar ju på att du bryr dig och resonerar klokt oavsett. Du gör garanterat redan flera bra val, även om det är så lätt att fokusera på de sämre och missa de bättre ❤❤

Så är det absolut, det är väl mest det där med att göra sitt bästa som jag inte vet om jag har. Jag har nog tänkt mycket att, det är väl inte så farligt? Om man får ut en stek som var lite rödare än väntat, om det blev en kaffe för mycket den dagen osv. Men sen när dagarna går under en semester och jag inser att det varit något sådant nästan var och varannan dag. Då undrar jag om jag verkligen ansträngt mig nog, och om det gett några negativa konsekvenser att jag inte sett mönstret fören nu..

Nåväl. Har precis börjat andra trimestern så jag har två av tre att ta bättre beslut. Men usch, det känns jobbigt just nu. Kanske extra mycket efter denna långhelg när det varit lite väl dåligt leverne.
 
Kan man ha fått typ toxoplasma eller listeria utan att märka det? Eller kan jag anta, om jag mått bra, att jag klarat mig?
 
@Voeux
Jag äter också lite smått rosa/rött kött och socker ska vi inte ens prata om :laugh:. Min förra graviditet var jag väldigt noga med kosten, men denna gången har det havererat redan från början. Det är väl bra om man följer livsmedelsverkets råd i det stora hela, men man kan inte undvika allt hela tiden.

Min mormor när hon var gravid med min ena moster kunde knappt äta någonting så hon levde på kaffe och cigg :o. Det kanske man inte ska ta efter, men hon blev (vad jag känner till) rätt normal ändå.
 
@Voeux
Jag äter också lite smått rosa/rött kött och socker ska vi inte ens prata om :laugh:. Min förra graviditet var jag väldigt noga med kosten, men denna gången har det havererat redan från början. Det är väl bra om man följer livsmedelsverkets råd i det stora hela, men man kan inte undvika allt hela tiden.

Min mormor när hon var gravid med min ena moster kunde knappt äta någonting så hon levde på kaffe och cigg :o. Det kanske man inte ska ta efter, men hon blev (vad jag känner till) rätt normal ändå.

Herregud! Ja, det var tider det, när ”inget var farligt” 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 554
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 596
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 850
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 457
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp