Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sedan några dagar känns bebisen rörelser på utsidan ❤ Så häftigt. Maken har dock missat dem hittills, men det kommer. Tror detta är tidigare än de andra graviditeterna, trots moderkakan i framvägg även denna gång. Men mer aktiv bebis denna gång, så himla tryggt och mysigt, hoppas det håller i sig.
Åh vad mysigt! :love: Jag kämpar fortfarande med att försöka urskilja rörelser på insidan. Gör det ju inte direkt lättare när magen är i konstant rörelse dock, så räknar med att få vänta ett tag till.
 
I början av sommaren så sa min man spontant från ingenstans att han tror att det är en tjej. Jag sa att han chansar ju bara, och han skrattade och sa att ja det gör han ju men han fick bara en känsla. För ett par veckor sedan tillsammans med några vänner så efterlyste jag mitt gravidglow och en bekant sa att man ska tydligen bara få ett glow om man bär på en pojke, så då kanske det är en tjej då. Jag efterfrågade vetenskapen bakom detta 😅 :D Så nu i veckan pratade jag med mamma och hon sa att hon har en så konstig känsla av att det är en tjej, att hon fick det från början och skrev ner det på en lapp. Hon ursäktade sig nästan lite och förtydligade att hon faktiskt inte ägnat detta särskilt mycket tanke och det verkligen inte är något underliggande önskemål som pyr. Kanske har det bara att göra med att jag är hennes dotter och därför känns det så, men så hade mormor ringt henne i veckan och sagt att ”Vet du, inatt drömde jag att @Voeux fick en liten tjej”.

Själv känner jag mig helt blank, jag har absolut noll känsla eller förnimmelse. Men det är lite roligt att faktiskt inte en enda har gissat på pojke hittills. Det är sannolikt en ren slump, och gällande mamma och mormor så tror jag absolut att det kan bero på att vi är kvinnor och har dotter-relationer. Men, det ska bli kul på RUL om 1,5 v och se om de haft rätt! Min gissning är att de har 50% chans :D
Jag har gissat på pojke för min del hela tiden, men det hade nog noll att göra med tecken/känslor för den här graviditeten och mer med att jag de få gånger jag i mitt liv funderat på eventuella framtida barn har jag föreställt en pojke.

Men på tal om drömmar så drömde en vän om mig precis efter att hen fick veta att jag var gravid. I drömmen fick vännen ett telefonsamtal mitt i natten att hen behövde komma och ta hand om min hund då jag skulle in på förlossning. Vännen körde genom en riktig snöstorm ut till en gård där jag bodde (bor egentligen villa i stan), och senare ringde jag och sa att det var en pojke. Några veckor senare skrev jag och min partner på ett köpekontrakt för en gård, och strax därefter fick vi bekräftat att det var en pojke. Nu är jag lite nojig för förlossningen, snöstorm låter inte jättekul :eek:
 
Jag har gissat på pojke för min del hela tiden, men det hade nog noll att göra med tecken/känslor för den här graviditeten och mer med att jag de få gånger jag i mitt liv funderat på eventuella framtida barn har jag föreställt en pojke.

Men på tal om drömmar så drömde en vän om mig precis efter att hen fick veta att jag var gravid. I drömmen fick vännen ett telefonsamtal mitt i natten att hen behövde komma och ta hand om min hund då jag skulle in på förlossning. Vännen körde genom en riktig snöstorm ut till en gård där jag bodde (bor egentligen villa i stan), och senare ringde jag och sa att det var en pojke. Några veckor senare skrev jag och min partner på ett köpekontrakt för en gård, och strax därefter fick vi bekräftat att det var en pojke. Nu är jag lite nojig för förlossningen, snöstorm låter inte jättekul :eek:
Häftigt ändå! Snöstorm klarar ni säkert om det stämmer 😁 Men jag håller tummarna att ni slipper! Hinner ni flytta till gården? Har ni långt till förlossningen?
 
Jag har gissat på pojke för min del hela tiden, men det hade nog noll att göra med tecken/känslor för den här graviditeten och mer med att jag de få gånger jag i mitt liv funderat på eventuella framtida barn har jag föreställt en pojke.

Men på tal om drömmar så drömde en vän om mig precis efter att hen fick veta att jag var gravid. I drömmen fick vännen ett telefonsamtal mitt i natten att hen behövde komma och ta hand om min hund då jag skulle in på förlossning. Vännen körde genom en riktig snöstorm ut till en gård där jag bodde (bor egentligen villa i stan), och senare ringde jag och sa att det var en pojke. Några veckor senare skrev jag och min partner på ett köpekontrakt för en gård, och strax därefter fick vi bekräftat att det var en pojke. Nu är jag lite nojig för förlossningen, snöstorm låter inte jättekul :eek:
Oj spännande (och lite kusligt) med drömmen! Hoppas ni slipper snöstorm 😅
 
Jag har, likt @Human fast tvärtom få, alltid när jag tänkt mig ett framtida barn tänkt att det ska vara en tjej. Sambon har dock lite samma fast kille haha! Jag ville ju verkligen veta kön på NIPT och han ville helst inte det men att jag får bestämma. Nu hade det missats av labbet, kanske ett tecken? :down: Men vill veta på RUL om möjligt ändå.. Hon skulle ev. Komplettera med kön i veckan från Nipt, så Vi får väl se..:nailbiting:
 
Jag har, likt @Human fast tvärtom få, alltid när jag tänkt mig ett framtida barn tänkt att det ska vara en tjej. Sambon har dock lite samma fast kille haha! Jag ville ju verkligen veta kön på NIPT och han ville helst inte det men att jag får bestämma. Nu hade det missats av labbet, kanske ett tecken? :down: Men vill veta på RUL om möjligt ändå.. Hon skulle ev. Komplettera med kön i veckan från Nipt, så Vi får väl se..:nailbiting:
Oj, spännande att vänta på att kanske få besked då 😁 Jag var så nära att kolla på RUL, men lyckades hålla mig för i grunden vill jag inte veta. Men just tanken på att det fanns så nära att få veta gjorde det plötsligt lite svårt att stå emot. Men nu ser jag fram emot att få veta vid födseln ❤
 
Oj, spännande att vänta på att kanske få besked då 😁 Jag var så nära att kolla på RUL, men lyckades hålla mig för i grunden vill jag inte veta. Men just tanken på att det fanns så nära att få veta gjorde det plötsligt lite svårt att stå emot. Men nu ser jag fram emot att få veta vid födseln ❤
Verkligen! Och om jag får besked, undra om jag klarar att vänta med att öppna mejlet så jag och sambon kan kolla samtidigt.. knappast troligt 🙈 😅 grejen är att det kan ha varit jag som klantat mig och inte fyllt i kön på remissen, så har labbet inte kollat det får vi nog vänta till RUL. Åh förstår att det måste känts lockande! Men om man bestämt sig för att inte kolla känns det nog bäst om man kan låta bli..? ☺️
 
Häftigt ändå! Snöstorm klarar ni säkert om det stämmer 😁 Men jag håller tummarna att ni slipper! Hinner ni flytta till gården? Har ni långt till förlossningen?
Vi flyttar in på gården i höst, så det känns jättebra, då ska både vi och djur kunna vara lite installerade tills januari. Därifrån har vi en halvtimmes körning till förlossningen, men får vi inte plats där är det en dryg timme till andrahandsalternativet. Snöstorm skulle kunna förlänga resan dock... Men ja, blir det snöstorm så får jag väl lita på drömmen, i den kom vi ju ändå fram till BB :D
 
Grattis till tjejen! ❤️
Vid vilken vecka gjorde du NIPT? Läst att man kan göra NIPT redan från vecka 10, kan man alltså se könet redan då?

Man ska ha gått 10 fullgångna veckor för att ha tror det är minst 4% fetal fraktion (bebisens DNA) för att kunna utföra NIPT.
Första gången jag gjorde NIPT så hade jag precis gått 10 fullgångna veckor och hade 4,6% fetal fraktion, så vi fick reda på kön redan då i vecka 11 (tar någon vecka att få provsvar även)
 
Grattis till tjejen! ❤️
Vid vilken vecka gjorde du NIPT? Läst att man kan göra NIPT redan från vecka 10, kan man alltså se könet redan då?
Tack! :love:

Precis, v 10+0 och 4% som Cilla skrev! Där jag gjorde får man göra om provet om man har lägre än 4%. Jag var i v 13+4 när jag tog blodprovet och hade då 11,2% i fetal fraktion.
 
Nu har jag känt sparkar! Igår kväll första gången faktiskt, dock vågade jag inte tro på det riktigt då, men fick en omgång till här nu ikväll, vid ungefär samma tid, som höll på längre och det var definitivt inte tarmrörelser! Shit vad häftigt. Och lite läskigt, för det var inte jättesvaga kickar direkt, vissa kändes ju till och med på utsidan. :o Bävar för vad mina revben och urinblåsan kommer få utstå framöver…
 
Träffade min brorson igår. Jag har aldrig varit särskilt barnkär när det kommer till andras barn. Kompisars barn kan vara lite söta och ibland roliga men jag har liksom aldrig känt något för andras barn, eller fått plötslig barnlängtan av att se folks bebisar. Jag har nog mest tyckt att det varit lite jobbigt att inte kunna ha en konversation utan att bli avbruten av skrik och kräks. Men alltså, lilla V som nu är 14 månader får mitt hjärta att svämma över! 😭 Jag smälter bara jag ser honom. Jag förstår att det såklart har att göra med att vi är familj. Undrar hur det kommer att kännas med ens eget barn :heart

Vi fick även spana in deras Britax Smile 2 som jag tror är ett bra alternativ för oss. Får plats i vår lilla hiss samt plats för hund på fårskinn under.
 
Vi har bestämt oss för att vi trots allt gärna vill fira vårt giftermål och tänker att vår bröllopsdag skulle vara en trevlig dag att göra detta på, såklart förutsatt att läget med smittspridningen är bra. Vi har hittat en lokal där vi inte behöver förbereda något själva utan de ordnar allt, vi dyker bara upp med gästerna och blir servade. Att planera och styra saker kommer vi inte varken vilja eller orka med bebis. Men, hur är det med sociala tillställningar och barnets immunförsvar? Vår bebis kommer att vara 3,5 månader och jag tänker såklart inte att alla gäster ska kladda på bebis, utan hen får vara med oss föräldrar eller i sin vagn. Men det blir ju ändå en del folk i rörelse.

Vi kan avboka festen 8 veckor innan så skulle vi få några komplikationer med mig eller barn, eller att vi bara känner att det inte fungerar, så kan vi alltid avboka. Jag förstår också att sömn, amning, nya rutiner mm. kommer vara en sak att ta hänsyn till men det känner jag mig lugn med. Det är mest barnets immunförsvar och när man kan börja vara ”out and about” som jag är lite osäker på.
 
Vi har bestämt oss för att vi trots allt gärna vill fira vårt giftermål och tänker att vår bröllopsdag skulle vara en trevlig dag att göra detta på, såklart förutsatt att läget med smittspridningen är bra. Vi har hittat en lokal där vi inte behöver förbereda något själva utan de ordnar allt, vi dyker bara upp med gästerna och blir servade. Att planera och styra saker kommer vi inte varken vilja eller orka med bebis. Men, hur är det med sociala tillställningar och barnets immunförsvar? Vår bebis kommer att vara 3,5 månader och jag tänker såklart inte att alla gäster ska kladda på bebis, utan hen får vara med oss föräldrar eller i sin vagn. Men det blir ju ändå en del folk i rörelse.

Vi kan avboka festen 8 veckor innan så skulle vi få några komplikationer med mig eller barn, eller att vi bara känner att det inte fungerar, så kan vi alltid avboka. Jag förstår också att sömn, amning, nya rutiner mm. kommer vara en sak att ta hänsyn till men det känner jag mig lugn med. Det är mest barnets immunförsvar och när man kan börja vara ”out and about” som jag är lite osäker på.

Festen bör väl bli runt mitten på Maj då? För min del hade jag ur smittsynpunkt för mitt barn tyckt det varit lugnt, då har ju de värsta vanliga förkylningstiderna med RS virus och skit lagt sig :)

Jag och min sambo var på bröllop för två år sedan där paret hade en 2,5 mån bebis, det gick hur bra som helst, och det var liksom naturligt på något sett att fokus var på paret inte på bebisen, bebisen fick hänga en del med far och morföräldrar och bruden gick undan mellan varven och ammade.
 
Festen bör väl bli runt mitten på Maj då? För min del hade jag ur smittsynpunkt för mitt barn tyckt det varit lugnt, då har ju de värsta vanliga förkylningstiderna med RS virus och skit lagt sig :)

Jag och min sambo var på bröllop för två år sedan där paret hade en 2,5 mån bebis, det gick hur bra som helst, och det var liksom naturligt på något sett att fokus var på paret inte på bebisen, bebisen fick hänga en del med far och morföräldrar och bruden gick undan mellan varven och ammade.

Stämmer, helgen 14-15 maj är vår bröllopsdag. Jag tänker också att det borde gå bra. Jag var på ett bröllop i somras där brudtärnan hade med sin 2 månaders, men det var också utomhus och färre deltagare med hänsyn till pandemin. Det här är större och middag inomhus. Men när jag försöker googla fram något så hittar jag bara information om immunförsvaret ”de första veckorna”, att folk brukar börja ta ut sina bebisar i affär och café efter kanske 3-4 veckor. Men hittar inget annat.

Jag tänker som du, förkylningstiderna kommer vara över och det är ju inte så att alla på festen kommer bära runt på bebis. Jag tänker att hen får vara ifred i vagnen även om folk såklart kommer att vilja spana.
 
Stämmer, helgen 14-15 maj är vår bröllopsdag. Jag tänker också att det borde gå bra. Jag var på ett bröllop i somras där brudtärnan hade med sin 2 månaders, men det var också utomhus och färre deltagare med hänsyn till pandemin. Det här är större och middag inomhus. Men när jag försöker googla fram något så hittar jag bara information om immunförsvaret ”de första veckorna”, att folk brukar börja ta ut sina bebisar i affär och café efter kanske 3-4 veckor. Men hittar inget annat.

Jag tänker som du, förkylningstiderna kommer vara över och det är ju inte så att alla på festen kommer bära runt på bebis. Jag tänker att hen får vara ifred i vagnen även om folk såklart kommer att vilja spana.


Jag kan precis ingenting om barn och barnvirus men jag läste en artikel nyligen som jag kom att tänka på där de nämnde 6 månader som en gräns. Fast det var ju i termer av Rs-virus och som någon säger ovan så kanske det inte är säsong för det i maj? Jag lägger in artikeln här i alla fall. :)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/okat-tryck-pa-barnakuten-i-norrkoping
 
Jag kan precis ingenting om barn och barnvirus men jag läste en artikel nyligen som jag kom att tänka på där de nämnde 6 månader som en gräns. Fast det var ju i termer av Rs-virus och som någon säger ovan så kanske det inte är säsong för det i maj? Jag lägger in artikeln här i alla fall. :)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/okat-tryck-pa-barnakuten-i-norrkoping

Det är helt omöjligt för mig med en 3 åring som går på fsk att helt undvika baciller under lillasysters första 6 mån.
Jag kommer hålla storasyster hemma 23 Dec-23 Feb, är beräknad 6/1. Är storasyster hemma längre än 2 mån så förlorar hon sin fsk plats och det vore katastrof.
Detta innebär att lillasyster såvida hon kommer på utsatt tid vara 7 veckor när storasyster måste tillbaka till fsk.
Känns sådär, framförallt när dottern är förkyld j ä m t sedan hon började fsk. Vi vabbar hur mycket som helst, minst 1 vecka vartenda månad.

Min syster samt en kompis är också gravida nu med varsitt barn sedan tidigare och är beräknade nu i mitten av Nov. Dem kommer göra samma, ha storasyskonen hemma 2 mån, med start 2-3 veckor innan BF, men sedan får dem gå tillbaka till fsk när 2 mån löpt ut.
Man får försöka vara noga med hygienen på storasyskonet, tvätta händer, byta kläder när dem kommer hem från fsk för att i så stor mån som möjligt undvika baciller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 485
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 543
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 834
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 410
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp