Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sedan kan jag tillägga att titta på bilderna på mig från min barndom är inte speciellt upplyftande... som barn av 70-talet var jag klädd i könsneutrala plagg med hemska, deprimerande murriga färger, kontrasterat med chockorange :D Det finns ju flera färger mellan babyrosa och bajsbrunt om en säger så ;) :rofl:

Haha! Jag som var bebis i slutet av 80-talet fick all in rosa, och det hängde med genom livet sen :love: Mamma har fortfarande kvar mina pyttesmå rosa gummistövlar, kanske kommer vår lilla tjej kunna ha dem!

Jag kan se tusen problematiska saker med hur jag växte upp som flicka, med normer och ideal, men just färgen rosa har inte varit problemet en enda dag. Det har varit de övriga förväntningarna som kommit med att vara tjej.
 
Ang rosa och volanger och könade kläder.
Jag tycker att barn ska få ha alla sorters kläder (undantaget opraktiska och obekväma). Att helt välja bort rosa för att det är en flicka som man inte vill köna - är inte det att göra precis det man vill undvika, fast på motsatt sätt liksom? Att begränsa? Alla barn borde få ha både prinsessklänningar och spindeltröjor, oavsett kön.

Vad gäller flickor tycker jag de är enklare än pojkar. Det är inte så kontroversiellt att sätta "pojkkläder" på en flicka. Tvärtom däremot, en pojke i rosa volanger... (jag hoppas jag inte får en pojke för då måste jag ta ställning till det här)
 
Ang rosa och volanger och könade kläder.
Jag tycker att barn ska få ha alla sorters kläder (undantaget opraktiska och obekväma). Att helt välja bort rosa för att det är en flicka som man inte vill köna - är inte det att göra precis det man vill undvika, fast på motsatt sätt liksom? Att begränsa? Alla barn borde få ha både prinsessklänningar och spindeltröjor, oavsett kön.

Vad gäller flickor tycker jag de är enklare än pojkar. Det är inte så kontroversiellt att sätta "pojkkläder" på en flicka. Tvärtom däremot, en pojke i rosa volanger... (jag hoppas jag inte får en pojke för då måste jag ta ställning till det här)

Såklart är det så! Men det där är lite som du är inne på ofta svårare i praktiken, pga samhällets normer. Jag tror att de är väldigt vanligt att man har förhållningssättet att såklart ska man inte förbjuda flickor från spetsar och volanger och begränsa dem, och självklart ska pojkar få ha det också om de önskar det. Det är ju liksom i sig inget fel med det men man bör ju vara medveten om skillnaden man gör iaf. Sannolikheten att random pojke önskar att ha på sig rosa volanger ökar nog med ganska många hundra procent om han erbjuds dem och bekräftas i dem på samma sätt som random flicka. Sen är det ju helt upp till var och en vad man gör för val kring det :)
 
Såklart är det så! Men det där är lite som du är inne på ofta svårare i praktiken, pga samhällets normer. Jag tror att de är väldigt vanligt att man har förhållningssättet att såklart ska man inte förbjuda flickor från spetsar och volanger och begränsa dem, och självklart ska pojkar få ha det också om de önskar det. Det är ju liksom i sig inget fel med det men man bör ju vara medveten om skillnaden man gör iaf. Sannolikheten att random pojke önskar att ha på sig rosa volanger ökar nog med ganska många hundra procent om han erbjuds dem och bekräftas i dem på samma sätt som random flicka. Sen är det ju helt upp till var och en vad man gör för val kring det :)

Jag som har en pojke (strax över två år) har tänkt mycket på det här, och precis som du säger @Imogen så resonerar ju många att dom inte skulle förbjuda sin son om han efterfrågar klänning/volanger etc. Men hur ska han ens veta att det är möjligt för honom att efterfråga detta, om det inte finns som en naturlig del i hans liv? Om man hela livet haft mörka färger, skjortor, tryck med bilar och dinosaurier osv. Hur ska man veta att annat är okej? Hela resten av samhället kommer ju redan trycka in honom i den rollen, han ska vara tuff och pojkig och det är det som förväntas.

Nu tycker jag personligen att volanger, fransar, spets och puffärmar är vansinnigt opraktiskt för alla barn och hade aldrig köpt till en dotter heller (men jag har köpt lite grann till min son, för var ska han annars se det?) Men han får alla färger, är superfin i rosa, lila, röd, gul osv. Älskar bla Villervallas kläder, som likaväl kan vara blåa klänningar med glassar på, som rosa tröjor med bilar. En härlig blandning som jag tycker alla barn borde få. Låt oss ge dom regnbågen så får dom välja själva när dom kan och vill :love:
 
Ang rosa och volanger och könade kläder.
Jag tycker att barn ska få ha alla sorters kläder (undantaget opraktiska och obekväma). Att helt välja bort rosa för att det är en flicka som man inte vill köna - är inte det att göra precis det man vill undvika, fast på motsatt sätt liksom? Att begränsa? Alla barn borde få ha både prinsessklänningar och spindeltröjor, oavsett kön.

Vad gäller flickor tycker jag de är enklare än pojkar. Det är inte så kontroversiellt att sätta "pojkkläder" på en flicka. Tvärtom däremot, en pojke i rosa volanger... (jag hoppas jag inte får en pojke för då måste jag ta ställning till det här)
Jag håller med, det är inte föräldrar väljer bort rosa till tjej. Tanken är att erbjuda allt, rosa prinsessklänningar OCH spidermandräkten till alla kön, däremot är det svårare för pojkar att få välja glitterklänningen, den plockas i majoriteten av fallen bort...
 
Jag har drabbats av min första fyskskt jobbiga bieffekt av graviditeten. Sen ett par dagar tillbaka mår jag nästan illa på eftermiddagen och kvällen. Eller kanske inte illamående, men känslan påminner mycket om den när man ätit alldeles för mycket och är helt uppblåst efteråt och ångrar att man gick det sista varvet på buffén. Den smyger igång under eftermiddagen och efter middagen peakar det, så har fått stryka mitt vanliga kvällste och efterrätt, snacks eller godis efter middagen är bara att glömma. På eftermiddagen när det kommer igång kan det dock avbrytas av akut hunger, men så fort jag ätit något, om så bara en frukt, så slår det tillbaka och blir övermättkänslan igen. Inte mycket att klaga på egentligen, men jag älskar att äta och det här förstör upplevelsen för mig :rage:
 
Jag har drabbats av min första fyskskt jobbiga bieffekt av graviditeten. Sen ett par dagar tillbaka mår jag nästan illa på eftermiddagen och kvällen. Eller kanske inte illamående, men känslan påminner mycket om den när man ätit alldeles för mycket och är helt uppblåst efteråt och ångrar att man gick det sista varvet på buffén. Den smyger igång under eftermiddagen och efter middagen peakar det, så har fått stryka mitt vanliga kvällste och efterrätt, snacks eller godis efter middagen är bara att glömma. På eftermiddagen när det kommer igång kan det dock avbrytas av akut hunger, men så fort jag ätit något, om så bara en frukt, så slår det tillbaka och blir övermättkänslan igen. Inte mycket att klaga på egentligen, men jag älskar att äta och det här förstör upplevelsen för mig :rage:
Usch, jobbigt! Det är inte halsbränna/sura uppstötningar då?
 
Hmm, där sa du något... Jag har aldrig haft halsbränna men påminns nu om att jag läst att det är vanligt som gravid. Får googla lite, tack för tanken!
Ja, jag har också läst det och misstänker att det är av samma anledning som jag nu får lite slängar av illamående efter jag ätit ibland. Har heller aldrig haft det förut, så vet inte hur det ”ska” kännas, men låter ju lite som att det skulle kunna vara nåt sånt när det är kopplat till mat.
 
Har senaste dagarna haft som små stickningar lååångt ner. Typ på sidorna av venusberget, är det pubisbenet? Har så dålig koll.. verkar detta normalt? Håller på till och från en stund, och sen slutar det och börjar om några timmar senare. Läst om folk vars livmodertapp gett upp halvvägs och bara öppnat sig -> nojar sönder som vanligt..:(
 
Har senaste dagarna haft som små stickningar lååångt ner. Typ på sidorna av venusberget, är det pubisbenet? Har så dålig koll.. verkar detta normalt? Håller på till och från en stund, och sen slutar det och börjar om några timmar senare. Läst om folk vars livmodertapp gett upp halvvägs och bara öppnat sig -> nojar sönder som vanligt..:(
Svårt att veta vilken typ av stickningar du känner, men ilningar, smärta och spänningar och liknande kände jag mycket i det området under tidigare delen av graviditeten. Tror det framförallt berodde på en växande livmoder och ligament som sträcktes ut. Kan det vara något sånt?
 
Min mage blir emellanåt jättespänd och stenhård (alltså utvändigt). Är det sammandragningar som börjar såhär tidigt? Gör inte ont i alla fall, tack och lov, känns som att det är tillräckligt att den får agera boxningssäck flera gånger om dagen. :laugh: Det där med att sambon kan missa sparkar upplever vi aldrig här, han får känna sparkar flera gånger om dagen för här hålls det igång ett tag när han väl börjat också… Hoppas innerligt att den här energin inte kommer vara kvar när han är på utsidan. 🙈
 
Min mage blir emellanåt jättespänd och stenhård (alltså utvändigt). Är det sammandragningar som börjar såhär tidigt? Gör inte ont i alla fall, tack och lov, känns som att det är tillräckligt att den får agera boxningssäck flera gånger om dagen. :laugh: Det där med att sambon kan missa sparkar upplever vi aldrig här, han får känna sparkar flera gånger om dagen för här hålls det igång ett tag när han väl börjat också… Hoppas innerligt att den här energin inte kommer vara kvar när han är på utsidan. 🙈

Japp, sammandragningar 😊
 
Svårt att veta vilken typ av stickningar du känner, men ilningar, smärta och spänningar och liknande kände jag mycket i det området under tidigare delen av graviditeten. Tror det framförallt berodde på en växande livmoder och ligament som sträcktes ut. Kan det vara något sånt?

absolut sammandragningar :)

Edit: tvåa på bollen :p
 
Svårt att veta vilken typ av stickningar du känner, men ilningar, smärta och spänningar och liknande kände jag mycket i det området under tidigare delen av graviditeten. Tror det framförallt berodde på en växande livmoder och ligament som sträcktes ut. Kan det vara något sånt?
Ja svårt att beskriva.. men ilningar kan nog stämma rätt bra. Tyckte det var så himla långt ner bara? Annars håller magen på lite då och då, blir spänd och hård ibland, typ ofrivillig muskelspänning känns det som? Och ibland jätteuppsvälld, för att nån timme senare knappt synas alls igen. Känns så ovant att kroppen beter sig!
 
Ja svårt att beskriva.. men ilningar kan nog stämma rätt bra. Tyckte det var så himla långt ner bara? Annars håller magen på lite då och då, blir spänd och hård ibland, typ ofrivillig muskelspänning känns det som? Och ibland jätteuppsvälld, för att nån timme senare knappt synas alls igen. Känns så ovant att kroppen beter sig!

Låter helt normalt. Jag upplever också att det kan ila, dra och strama långt ner i magen. Vissa dagar mer än andra. Kan ibland riktigt hugga till när jag nyser eller hostar :crazy:
Sen att magen blir hård och att det känns som den spänner låter som sammandragningar, det har jag med ett par gånger om dagen. Jag tänker att det händer mycket inuti magen, livmodern som växer och ska ges plats, ligament som töjs ut osv.
 
Låter helt normalt. Jag upplever också att det kan ila, dra och strama långt ner i magen. Vissa dagar mer än andra. Kan ibland riktigt hugga till när jag nyser eller hostar :crazy:
Sen att magen blir hård och att det känns som den spänner låter som sammandragningar, det har jag med ett par gånger om dagen. Jag tänker att det händer mycket inuti magen, livmodern som växer och ska ges plats, ligament som töjs ut osv.
Tack snälla för lugnande ord! Som du säger, det händer ju massor därinne. Och det har verkligen hänt mycket med magen bara sista dagarna nu, så hoppas det är normalt.. Jag är så van att liksom alltid hålla in magen lite, men nu börjar det kännas som att det inte går riktigt längre..😅
Svårt att veta vad man ska tolka som oroväckande med spänningar osv? Vet inte ens vart man ringer om nåt känns dåligt..kvinnohälsan går bara att ringa när de öppnar 07.30, resten av dagen går inte..😕
 
Vecka 27 i morrn och idag var det besök hos barnmorskan. Första "riktiga" (eller, klart de andra är riktiga men det känns lite som att det är nu det börjar) besöket med lyssna på hjärtljud och mäta mage osv. Bebisen rör sig fortsatt mycket med undantag för enstaka lugnare dagar då och då och alla kontroller var bra. Låg på medelkurvan på SF-måttet vilket förvånade mig då jag legat på översta kurvan från start båda de andra graviditeterna och denna mage känns minst lika stor 😝 Men det var ju bra, får se hur det fortsätter. Tar det med en nypa salt dock, de andra barnen har varit ganska olika stora trots samma höga mått.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 621
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 745
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 885
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 583
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp