Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.

superstar

Trådstartare
Jag har väntat på att en sån här tråd ska startas, men nu startar jag en själv 😊 Jag väntar tredje barnet, v 10 nu. Har sedan innan två flickor, födda 2015 och 2019. Nu beräknad 1 januari 😂 Så vi får se vilken sida av årsskiftet det blir.

Har i väntan på denna tråd smygläst en del i hösttråden som ju är väldigt trevlig och aktiv, hoppas att vi blir ett gäng här också.

Välkomna att joina!
 
Jag hänger på här :)
Gravid i vecka 9 med andra barnet. Har en dotter född i Juni -18.

Gjorde tidigt ultraljud i vecka 8 som såg bra ut, så hoppas att det går vägen så man får lön för mödan för att må så här fruuuktansvärt dåligt :yuck:
 
Jag har också väntat på att någon ska starta upp en sån här tråd, bra initiativ. Jag är gravid i vecka 8 med första barnet. Jag mår än så länge oförskämt bra (är jag ens gravid?). På tisdag ska jag på första besöket på mvc, som jag föreställer mig går ut på att en sträng barnmorska säger åt mig att sluta rida och äta lakrits. Ser fram emot att bli motbevisad!
 
Om inte annat får väl jag hänga i båda trådarna :D

Är i vecka 13. Just nu är BF 10 dec men gissar på att det i slutänden blir någonstans i månadsskiftet nov/dec. Tredje barnet för mig också, har en son född 15 och en dotter född 17.

Har kub på onsdag! Väldigt nervöst...och spännande!
 
Kul med ny tråd! Jag plussade igår och är i v. 5, så jag håller alla tummar och tår för att få förbli gravid den kommande tiden. Första barnet för oss båda :) Vi gifte oss för två veckor sen och har fortfarande blommor och ballonger i lägenheten som folk skickat, så igår kunde jag pynta en liten hörna i köket med en bukett och band fast en heliumballong i testet med våra namn på, lagom tills han kom hem. Det kändes fint!

Beräknad just nu till 5 februari.
 
Senast ändrad:
En fråga om gravidveckor. Jag läste att första veckan är senaste mensens första dag, vilket är 28 april. Alltså v. 17. Då tänker jag att jag borde vara i v. 6 nu, men BabyJourney säger v. 5 och NC v. 4+2. Är det alltså inte kalenderveckor utan v. 6 startar samma dag som mensen, en onsdag, alltså startar v. 6 på onsdag? NC vet jag inte alls hur de räknat men det är också enda appen där jag lagt in positivt ÄL test 17 maj och positivt gravtest 30 maj.

Hjälp mig 😂
 
En fråga om gravidveckor. Jag läste att första veckan är senaste mensens första dag, vilket är 28 april. Alltså v. 17. Då tänker jag att jag borde vara i v. 6 nu, men BabyJourney säger v. 5 och NC v. 4+2. Är det alltså inte kalenderveckor utan v. 6 startar samma dag som mensen, en onsdag, alltså startar v. 6 på onsdag? NC vet jag inte alls hur de räknat men det är också enda appen där jag lagt in positivt ÄL test 17 maj och positivt gravtest 30 maj.

Hjälp mig 😂

Det är inte kalenderveckor. Om senaste mensens första dag var 28 april så är 28 april 0+0 (alltså första dagen på vecka 1).

Jag får det det att du borde vara 4+5 nu och alltså går in i vecka 6 (5+0) på onsdag?
 
Det är inte kalenderveckor. Om senaste mensens första dag var 28 april så är 28 april 0+0 (alltså första dagen på vecka 1).

Jag får det det att du borde vara 4+5 nu och alltså går in i vecka 6 (5+0) på onsdag?

Tack, det var det jag misstänkte och tänker att det känns rimligt. Verkar vara NC som är lite off med 4+2, men jag ska ändå inte använda den appen mer så det gör ingenting :up:
 
Så kul att vi redan blivit några stycken. Jag startar en lista 😊

Jag gjorde ett tidigt ultraljud i v. 7+0 pga två tidigare Missed Abortion. Var inställd på att det skulle vara det denna gången också då jag inte mår lika illa som de gångerna graviditeterna fått gå vägen men det var en liten böna med tickande hjärta där inne. Nu har illamåendet eskalerat och jag äter postafen men det känns ändå helt klart mer hanterbart än vad det gjort med döttrarna. Gör mig övertygad om att detta är en pojke 😂 helt vetenskaplig slutsats!

I morrn inskrivning hos bm, testar en ny mvc denna gång, gått hos samma de andra två men inte varit helt nöjd, det har känts ganska rörigt.

Vill göra KUB, de gör uppehåll med det under sommaren i min region pga personalbrist men jag tror jag ska hinna innan dess. Annars betalar vi nog för nipt tror jag.

Ang. appar använder jag preglife då den har så mysiga filmklipp vissa veckor om barnets utveckling, som äldsta blivande storasyster älskar att titta på, men även OneMillionBabies som är väldigt bra och uppdaterad.
 
December

Januari

1 - superstar, tredje barnet, 34 år, Uppland

Februari
5 - Voeux, första barnet, 33 år, Stockholm
 
Så kul att vi redan blivit några stycken. Jag startar en lista 😊

Jag gjorde ett tidigt ultraljud i v. 7+0 pga två tidigare Missed Abortion. Var inställd på att det skulle vara det denna gången också då jag inte mår lika illa som de gångerna graviditeterna fått gå vägen men det var en liten böna med tickande hjärta där inne. Nu har illamåendet eskalerat och jag äter postafen men det känns ändå helt klart mer hanterbart än vad det gjort med döttrarna. Gör mig övertygad om att detta är en pojke 😂 helt vetenskaplig slutsats!

I morrn inskrivning hos bm, testar en ny mvc denna gång, gått hos samma de andra två men inte varit helt nöjd, det har känts ganska rörigt.

Vill göra KUB, de gör uppehåll med det under sommaren i min region pga personalbrist men jag tror jag ska hinna innan dess. Annars betalar vi nog för nipt tror jag.

Ang. appar använder jag preglife då den har så mysiga filmklipp vissa veckor om barnets utveckling, som äldsta blivande storasyster älskar att titta på, men även OneMillionBabies som är väldigt bra och uppdaterad.

Skönt att det tickade ett litet hjärta :heart

Jag har inskrivning på MVC på onsdag nästa vecka och är då i v. 7 (6+0). Vad brukar man göra på ett sådant möte, bara prata eller gör de även några tester/ultraljud? Visst brukar man få graviditeten bekräftad på nåt sätt? Ursäkta en novis, allt är nytt (och SJUKT spännande just nu).
 
Jag tycker redan att jag är både virrig och hungrig. Jag vet inte om det är tidiga gravidsymptom eller fullt ut placebo/mycket i huvudet/beror på något helt annat. Inget illamående ännu dock.
 
Skönt att det tickade ett litet hjärta :heart

Jag har inskrivning på MVC på onsdag nästa vecka och är då i v. 7 (6+0). Vad brukar man göra på ett sådant möte, bara prata eller gör de även några tester/ultraljud? Visst brukar man få graviditeten bekräftad på nåt sätt? Ursäkta en novis, allt är nytt (och SJUKT spännande just nu).

Nej, rutinmässigt gör man inte ultraljud på inskrivning. Utan det är är en himla massa information, hälsodeklaration, man får reda på att man inte ska röka och dricka under graviditeten ;) och såklart genomgång av en behov och särskilda omständigheter inför graviditeten.

Om det finns behov, tex att man är väldigt osäker på hur långt gången man är, så brukar det isf bokas en separat tid för tidigt ultraljud.
 
Kom på att de tester som rutinmässigt görs där är järn, blodsocker och blodtryck. Och så får du remiss att gå och ta en massa andra blodprover. Både de som alla tar, och ifall du ska göra kub.
 
Nej, rutinmässigt gör man inte ultraljud på inskrivning. Utan det är är en himla massa information, hälsodeklaration, man får reda på att man inte ska röka och dricka under graviditeten ;) och såklart genomgång av en behov och särskilda omständigheter inför graviditeten.

Om det finns behov, tex att man är väldigt osäker på hur långt gången man är, så brukar det isf bokas en separat tid för tidigt ultraljud.

Det var det jag misstänkte, så med andra ord lär det vara massa information om saker jag redan vet :D

När brukar man göra första ultraljudet? Jag är varken osäker på när jag blev med barn eller jätteorolig, men det klart att det vore härligt att få se ett ultraljud så snart man kan och får.
 
Det var det jag misstänkte, så med andra ord lär det vara massa information om saker jag redan vet :D

När brukar man göra första ultraljudet? Jag är varken osäker på när jag blev med barn eller jätteorolig, men det klart att det vore härligt att få se ett ultraljud så snart man kan och får.

Om du gör kub så är det vid vecka 11-14 ca. Annars är det inte först förrän vid rutinultraljud v 18-20.

Sen kan ju behov uppstå under graviditetens gång av olika anledningar, detta är om allt är oproblematiskt. Sen kan man ju om man absolut vill boka privat ultraljud som man betalar för själv.
 
Det var det jag misstänkte, så med andra ord lär det vara massa information om saker jag redan vet :D

När brukar man göra första ultraljudet? Jag är varken osäker på när jag blev med barn eller jätteorolig, men det klart att det vore härligt att få se ett ultraljud så snart man kan och får.

Hoppar in lite snabbt att det med ultraljud kanske kan bero på vilket MVC man går till? Där jag gick för tre år sedan gjordes ultraljud trots att jag tyckte mig säker på när jag blivit gravid.
Det var en privat klinik, om än ansluten till landstinget.. Tror jag ;) Det var dock väldigt snabbt avklarat och i stort sett bara koll om det fanns nåt med hjärta :) Var i vecka 7 då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 171
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 192
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 655
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 097
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp