Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner mig lurad, kroppen och livmodern tänker att det är en fortsatt levande graviditet, och jag har inte tillstymmelse till blödning, därför de måste framkalla missfall nästa vecka på sjukhus, om det inte startat av sig själv innan dess...
Vet vad du menar. Vilken vecka dog liten i?

Vi var där vår första graviditet. Gjorde privat VUL 11+1. Inte tillstymmelse till blödning heller, eller ens misstanke att nåt inte skulle stå rätt till. Liten var då död sen v.6 nån gång. Kände mig verkligen så otroligt lurad :(.

När jag fick återkoll en vecka senare hade jag fått lite bruna flytningar bara, så blev cytotec (två omgångar) för att få ut allt.
 
Känner mig lurad, kroppen och livmodern tänker att det är en fortsatt levande graviditet, och jag har inte tillstymmelse till blödning, därför de måste framkalla missfall nästa vecka på sjukhus, om det inte startat av sig själv innan dess...
Jag har också varit där, två gånger. Men inte mer än vecka 7 tror jag. Jag hade massvis med symtom dessutom samt starkt positiva test hela tiden. Kroppen var säker på att det fanns foster.
 
Känner mig lurad, kroppen och livmodern tänker att det är en fortsatt levande graviditet, och jag har inte tillstymmelse till blödning, därför de måste framkalla missfall nästa vecka på sjukhus, om det inte startat av sig själv innan dess...
Har hänt mig med, 2 gånger, men tidigare under graviditeten. Fruktansvärt orättvist, tufft, ledsamt, sorgligt. Lider så med dig ❤❤❤
 
Vet vad du menar. Vilken vecka dog liten i?

Vi var där vår första graviditet. Gjorde privat VUL 11+1. Inte tillstymmelse till blödning heller, eller ens misstanke att nåt inte skulle stå rätt till. Liten var då död sen v.6 nån gång. Kände mig verkligen så otroligt lurad :(.

När jag fick återkoll en vecka senare hade jag fått lite bruna flytningar bara, så blev cytotec (två omgångar) för att få ut allt.
Vecka 13 skulle jag varit i..
 
Åh, kpnner igen mig i så mycket av det du skriver. Det blir bättre, men nog sjutton är det tufft 😏 V 19 här nu, mår inte lika illa längre och glädjer mig mer och mer, särskilt nu när jag börjat känna fosterröresler. Kämpa på ❤💪
Tack för svaret, vet ju att det kommer bli bättre men de riktigt tuffa dagarna känns det långt borta! Idag är en lite bättre dag iaf 👍
 
Tack för svaret, vet ju att det kommer bli bättre men de riktigt tuffa dagarna känns det långt borta! Idag är en lite bättre dag iaf 👍
Tar du något mot illamåendet? Finns ju både receptfritt och om det inte hjälper, möjlighet att få på recept. Jag hade inte klarat av att jobba om det inte vore för Lergigan Comp. :p Jag har spytt sen vecka 7 (innan dess mådde jag ”bara” konstant illa) men tänkte att det skulle gå över och att jag kunde härda ut. Men fick ge mig och köpte Postafen, vilket jag dock blev ännu tröttare av så hade svårt att jobba på det, och då jag mådde illa hela dagarna räckte det inte att ta på kvällen. Vid vecka 10 eskalerade det och blev ännu värre - så då fick jag Lergigan utskrivet. Det var lite av ett halleluja moment faktiskt. :p Sen har det hjälpt lite till och från, de värsta dagarna blir det inte så mycket bättre, men de halvbra kan bli bra.

Jag är nu i vecka 16, spyr fortfarande, men börjar få bättre dagar lite oftare, så jag hoppas det är på väg att ge sig (och om inte annat vänjer man sig lite efter ett tag, så på ett eller annat sätt blir det ju bättre :angel:).
 
Mitt lilla foster hade tävlingspremiär häromdagen, 16 veckor gammal, tillsammans med min unghäst (och mig då). Har haft som plan hela året att lillhästen ska se en tävlingsplats under hösten som miljöträning, vilket har känts väldigt osäkert sen jag blev gravid (hästen är inte helt stabil). Men så dök det upp en bra variant redan nu och då körde vi. Såväl foster som häst skötte sig utmärkt och jag kunde inte låta bli att undra om de två kan komma att tävla ihop igen i framtiden (dvs utan mig)...
 
Tar du något mot illamåendet? Finns ju både receptfritt och om det inte hjälper, möjlighet att få på recept. Jag hade inte klarat av att jobba om det inte vore för Lergigan Comp. :p Jag har spytt sen vecka 7 (innan dess mådde jag ”bara” konstant illa) men tänkte att det skulle gå över och att jag kunde härda ut. Men fick ge mig och köpte Postafen, vilket jag dock blev ännu tröttare av så hade svårt att jobba på det, och då jag mådde illa hela dagarna räckte det inte att ta på kvällen. Vid vecka 10 eskalerade det och blev ännu värre - så då fick jag Lergigan utskrivet. Det var lite av ett halleluja moment faktiskt. :p Sen har det hjälpt lite till och från, de värsta dagarna blir det inte så mycket bättre, men de halvbra kan bli bra.

Jag är nu i vecka 16, spyr fortfarande, men börjar få bättre dagar lite oftare, så jag hoppas det är på väg att ge sig (och om inte annat vänjer man sig lite efter ett tag, så på ett eller annat sätt blir det ju bättre :angel:).
Nej iom jag inte kräkts alls har jag inte tänkt på att man ju såklart kan ta läkemedel ändå mot själva illamåendet 👍 Men senaste dagarna har *peppar peppar* varit lite bättre så hoppas det fortsätter så..!
Ouff, tufft att fortfarande spy i v 16 🤢 Men du verkar hålla humöret uppe iaf 😅
Tack för tips!
 
KUB idag, dagen jag förstört hela min semester för med all oro och ångest..

Allt såg helt perfekt ut! 😭:heart så nu tar jag tillbaka gnället om inget illamående.. :p

1/20 000 På trisomi 13 och 18, 1/600 På trisomi 21. Det var väl det enda smolket i bägaren, nu grubblar jag ju på det..ska man göra Nipt nu för det? Vårdens gräns är 300 så får ju betala själv, hur ska man tänka? Är ju 35 så det påverkar ju, nackspalten var fin enligt BM.

De screenar också för ökad risk för havandeskapsförgiftning. Där fick jag lite ökad risk, 1/77. Så kommer få Trombyl i förebyggande syfte.

Så mestadels positivt ändå, och ska försöka njuta lite och våga se framåt lite mer nu. :heart och boka Covid-vaccin..:idea:
 
KUB idag, dagen jag förstört hela min semester för med all oro och ångest..

Allt såg helt perfekt ut! 😭:heart så nu tar jag tillbaka gnället om inget illamående.. :p

1/20 000 På trisomi 13 och 18, 1/600 På trisomi 21. Det var väl det enda smolket i bägaren, nu grubblar jag ju på det..ska man göra Nipt nu för det? Vårdens gräns är 300 så får ju betala själv, hur ska man tänka? Är ju 35 så det påverkar ju, nackspalten var fin enligt BM.

De screenar också för ökad risk för havandeskapsförgiftning. Där fick jag lite ökad risk, 1/77. Så kommer få Trombyl i förebyggande syfte.

Så mestadels positivt ändå, och ska försöka njuta lite och våga se framåt lite mer nu. :heart och boka Covid-vaccin..:idea:
Första frågan att ställa dig är väl om du skulle göra abort om det visar sig vara trisomi 21? Om inte, behöver du veta nu?
Sen är 1/600 en risk på 0,17%. Det är alltså 99,83% chans till ett barn utan avvikelse. Bara för lite perspektiv. :)
 
Första frågan att ställa dig är väl om du skulle göra abort om det visar sig vara trisomi 21? Om inte, behöver du veta nu?
Sen är 1/600 en risk på 0,17%. Det är alltså 99,83% chans till ett barn utan avvikelse. Bara för lite perspektiv. :)
Precis, det var lite så vi tänkte också.. sambon åker bort nu över helgen så vi får fundera på varsitt håll. Han tycker inte vi ska kolla mer men han stöttar om jag vill..

Och bra poäng med perspektiv med siffrorna. 👍😅 och som BM sa, man kan ändå aldrig helgardera sig...
 
Precis, det var lite så vi tänkte också.. sambon åker bort nu över helgen så vi får fundera på varsitt håll. Han tycker inte vi ska kolla mer men han stöttar om jag vill..

Och bra poäng med perspektiv med siffrorna. 👍😅 och som BM sa, man kan ändå aldrig helgardera sig...

Ver precis hur det är. Med vårt andra barn fick vi sannolikhet strax under 1:400. BM som gjorde ul konstaterade bara att det var bra resultat och låg risk och så var det inget mer med det. Men jag kunde ju bara tänka att det var mycket ”sämre” än 1/20 000.

Men min egen BM pratade mycket med mig om att man blir ju smått knäpp av de där siffrorna, att statistik är statistik och det är en sammanvägd bedömning av olika sannolikheter, inte ett faktiskt resultat. OCH, att statistiskt så ska du då 599 barn innan du får ett barn med kromosomfel. Det låter iaf i mina öron som betydligt mindre sannolikhet än att jämföra resultatet med 1/20 000.

Också som jämförelse så är jag nu gravid med barn tre, och fick sannolikhet 1:20 000 på trisomi 21. Idag är jag fyra år äldre och ett par kilo tyngre. Och ändå kan då samma kvinna och två friska barn ge så olika siffror. (Förutsatt att barnet i magen då är friskt såklart :) )

Som @Hedinn skrev blir ju
 
Ver precis hur det är. Med vårt andra barn fick vi sannolikhet strax under 1:400. BM som gjorde ul konstaterade bara att det var bra resultat och låg risk och så var det inget mer med det. Men jag kunde ju bara tänka att det var mycket ”sämre” än 1/20 000.

Men min egen BM pratade mycket med mig om att man blir ju smått knäpp av de där siffrorna, att statistik är statistik och det är en sammanvägd bedömning av olika sannolikheter, inte ett faktiskt resultat. OCH, att statistiskt så ska du då 599 barn innan du får ett barn med kromosomfel. Det låter iaf i mina öron som betydligt mindre sannolikhet än att jämföra resultatet med 1/20 000.

Också som jämförelse så är jag nu gravid med barn tre, och fick sannolikhet 1:20 000 på trisomi 21. Idag är jag fyra år äldre och ett par kilo tyngre. Och ändå kan då samma kvinna och två friska barn ge så olika siffror. (Förutsatt att barnet i magen då är friskt såklart :) )

Som @Hedinn skrev blir ju
Det var samma här! Hon sa att det var låg risk och ville inte säga siffrorna först. Men jag insisterade, vill ju veta om man är knappt över gränsen eller långt över. Så hon tyckte det inte var något att oroa sig för..

Sant med siffrorna, och har man sån otur att vara 1 av 600 så kan man ju ha otur med vad som helst som inte ens går att kolla upp tex..

Lutar nog åt att skippa Nipt och hoppas på det bästa.. Tack för kloka svar! :heart
 
V 20 (19+) här nu, RUL på måndag :nailbiting: Har ju tyckt att jag känt diffusa fosterröresler ett par veckor, men de är fortfarande så svaga att de nästan kan vara inbillning. Så inatt, två svaga men tydliga små "pet" från insidan med ett par minuters mellanrum. Så häftig och fantastisk känsla ❤❤ Åh va jag längtar!!

Mår fortfarande illa, är uppblåst, svullen och ont i övre delen av magen. Tar Omeprazol och Lergigan comp och mår allmänt blä. Äter Trombyl (blodförtunnande) denna graviditet pga komplikationer förra gången och tror att mycket av måendet kan vara kopplat till dem, vanlig biverkan enligt FASS. Så bara att stå ut antar jag, ska äta dem till v 36... Hade det "bara" varit illamåendet hade jag nog kunnat hantera det bättre, det är inte längre konstant men nu är det just att så fort illamåendet går över avlöser de andra symtomen. Ska prata med bm, ska dit om 2 veckor, men tror inte att det är mycket att göra åt mer än att fortsätta tänka på vad och när jag äter, små portioner med "snäll" mat verkar kroppen gilla bäst. Stämmer ju dock inte alltid med vad man är sugen på 😂
 
V 20 (19+) här nu, RUL på måndag :nailbiting: Har ju tyckt att jag känt diffusa fosterröresler ett par veckor, men de är fortfarande så svaga att de nästan kan vara inbillning. Så inatt, två svaga men tydliga små "pet" från insidan med ett par minuters mellanrum. Så häftig och fantastisk känsla ❤❤ Åh va jag längtar!!

Mysigt! En av de bästa sakerna med RUL är ju sen att man får svart på vitt att bebisen uppenbarligen rör sig massor som man inte känner alls. Lugnande 😊
 
Mysigt! En av de bästa sakerna med RUL är ju sen att man får svart på vitt att bebisen uppenbarligen rör sig massor som man inte känner alls. Lugnande 😊
Ja exakt! Med båda de andra barnen minns jag det som att de började röra sig mycket mer efter RUL, men det handlar antagligen om att jag först då vågade lita på vad jag kände 😊
 
Ja exakt! Med båda de andra barnen minns jag det som att de började röra sig mycket mer efter RUL, men det handlar antagligen om att jag först då vågade lita på vad jag kände 😊
Spännande! Jag har försökt känna nåt, även om det är ”för tidigt” för mig som förstagångsgravid, men har tänkt om jag ligger helt stilla och knäpptyst så kanske, kanske… Problemet är att jag slutar andas för att uppnå det och det blir inte så bra. :angel: Så får nog ha lite tålamod på den fronten.

RUL börjar ju närma sig här också, knappt tre veckor kvar, och tiden går så galet fort! Börjar dessutom bli nervös över att de inte ska upptäcka nåt hjärtljud och anar att jag kommer ha total panik och massa katastroftankar sista veckan innan. Jag som dessutom gråtit mig igenom ett OS nu pga alla känslor ser framför mig hur jag även kommer gråta mig igenom ultraljudet, oavsett resultat. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 493
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 553
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 835
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 412
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp