Vinterföräldrar 22/23

@Nordthor Jag var mindre än 1 cm öppen, så typ helt icke-redo och för oss tog det 26h från att jag klev in på förlossningen till att Ärtan var ute.
Dock gick det väldigt fort när det väl satte igång, fick första värkarna kl 12 (11.30 hade vi varit på promenad och handlat juleskum pga helt opåverkad och uttråkad), smärtsamma värkar vid 14, krystvärkar 16.30 och 16.56 är hon född 😅
Och allt gick alldeles strålande, fick endast en pytteliten bristning på utsidan.
Så jag hade en väldigt positiv upplevelse av igångsättning! Det värsta med hela grejen för mig var hur obekväm sängen var 🤪 (ja, förutom värkarna då)
 
Ja, jag tyckte att fem dygn lät lite väl häftigt med. (Men det är kanske för att man ska bli positivt överraskad om det går snabbare.) Härligt att höra att det tog betydligt kortare tid för dig (trots att allt är så individuellt).

Upptäckte att en av mina favoritpoddar kommit ut med typ 20 nya avsnitt, så oavsett hur barnet ska komma ut så har jag 20 timmars tidsfördriv vid behov 👍.
Här hade de en gräns på 48 timmar.

Blev igångsatt med lillasyster men räknades som förstföderska. Inga piller pga tidigare snitt, utan ballong och värkstimulerande dropp.
Tog längre tid till ballongen kom ut än vad det gjorde från droppstart till hon var ute.
 
Här hade de en gräns på 48 timmar.

Blev igångsatt med lillasyster men räknades som förstföderska. Inga piller pga tidigare snitt, utan ballong och värkstimulerande dropp.
Tog längre tid till ballongen kom ut än vad det gjorde från droppstart till hon var ute.
Å, måste höra mig för om de har någon slags gräns på "mitt" sjukhus också!
 
@Nordthor hoppar in från annan tråd. Jag blev igångsatt med lillasyster på bf+13. Kom in och var knappt 2 cm öppen men helt omoget enligt barnmorskan, samma status sedan två veckor tillbaka.
De tog hinnorna men gjorde inget mer pga svajiga hjärtljud. Sen tror jag att en del undersökningar "agerade" hinnsvepning så det kom igång av det. Lillasyster är född 6 timmar efter att vi skrevs in, ca 3 h efter att vattnet gick och värkarna drog igång.
 
@Nordthor här är en till som sattes igång med trean. Jag var förvisso väldigt på g när vi kom in, 3 cm öppen och supermjuk tapp. Jag fick en dos cytotec kl 12, när de kom tillbaka 2 timmar senare bad jag dem om en undersökning för jag kände på mig att jag inte skulle behöva dos 2. Var då 5 cm öppen så de tog hinnorna. Han är född 16.25. Så totalt 4,5 timmar från start till mål, behövde inte ens Alvedon innan de tog hinnorna men sen drog det igång rejält sista timmen så bad om en epidural.

Det var den absolut smidigaste förlossningen jag haft.
 
@Nordthor

Jag blev också igångsatt från typ totalt icke-redo. Jag var öppen typ 0,5 cm vid första cytotec-dosen och det tog totalt ca 26 timmar tills hon var ute. Det hände dock inte så mycket i början, jag hann få 8 doser totalt. Första dosen fick jag kl 23 på kvällen, kl 16 hade det inte hänt jättemycket, öppen 2 cm, och det gjordes en hinnsvepning. Kl 18.30 gick vattnet och jag var öppen 8 cm. Därefter satte allt fart och kl 00.47 föddes hon.

Håller tummarna för er idag!
 
Förmiddag på förlossningen. (Stackars ensamma gynjour som får ta mottagningspatienter en helg 😅.)
Allt såg bra ut. Fostervatten i underkant men på rätt sida gränsen. Är öppen 2 cm och hinnsvept (aj). Ny tid om två dagar och igångsättning då.

Tack för alla peppiga igångsättningsberättelser ❤.
 
Förmiddag på förlossningen. (Stackars ensamma gynjour som får ta mottagningspatienter en helg 😅.)
Allt såg bra ut. Fostervatten i underkant men på rätt sida gränsen. Är öppen 2 cm och hinnsvept (aj). Ny tid om två dagar och igångsättning då.

Tack för alla peppiga igångsättningsberättelser ❤.
Åh, nu är det på g! :bump: Håller tummarna för att hinnsvepningen gjorde susen.
 
Mitt SF mått hade dragit iväg i fredags så jag ska på tillväxtkontroll imorgon. Det var ingen 3 kg bebis i magen i alla fall sa barnmorskan 😅🙈. Storebror vägde drygt 4,5 kg med stort huvud och breda axlar så jag är egentligen inte förvånad över en stor bebis till. Men jag vill gärna att den får plats att komma ut den vanliga vägen 😬
 
Lillebror växer med raketfart. Ny vägning idag och en matchvikt på 4850 gram är en ökning med hela 570 gram från föregående vecka 🙈🤣.
Nu går vi in i sista veckan med pappa hemma - sen ska jag rodda runt bägge barnen själv. Just nu känns det som skräckbland förtjusning, längtar till en vardag med någon typ av rutin men samtidigt lite rädd att jag kommer vara en väldigt trött mamma och fru 🙈
 
Lovar att du får bebis före mig 😆.
Mvh/BF 21/1 (inte bitter).
Liksom alla inlägg på Facebook med typ ”oj nu kom han visst, vecka 38+0”.

Kul för er liksom… :grin: (inte alls bitter här heller)

Mina föräldrar var förbi igår och mamma berättade att hennes närmaste kollega, vars dotter var beräknad typ 23/2, fick barnbarn i fredags... :cautious:

Jag och mamma var rörande överens om att det var fusk att gå före i kön sådär!
 
Lillebror växer med raketfart. Ny vägning idag och en matchvikt på 4850 gram är en ökning med hela 570 gram från föregående vecka 🙈🤣.
Nu går vi in i sista veckan med pappa hemma - sen ska jag rodda runt bägge barnen själv. Just nu känns det som skräckbland förtjusning, längtar till en vardag med någon typ av rutin men samtidigt lite rädd att jag kommer vara en väldigt trött mamma och fru 🙈
Jisses... Min lilla tös för glada hejarop från BVC med hennes 200g/veckan, men det är ju inget mot er lilla påg 😂

Tror du kommer fixa båda barnen galant. Bra dagar och dåliga dagar men när rutinen funkar för er alla tror jag det blir hur bra som helst ❤️
 
Var hos MVC igår, alla värden var bra, dock hade jag lågt tryck ( blodtrycksapparaten hittade inte ens mitt tryck de första två gångerna), har varit lite yr, men inte tänkt så mycket på det. Så fick stanna lite med order om större vätskeintag. Bebis är helt fixerad och följer sin kurva, men de hittade inte hennes hjärtljud direkt, så lite skrämselhicka där ett tag...
 
Mina föräldrar var förbi igår och mamma berättade att hennes närmaste kollega, vars dotter var beräknad typ 23/2, fick barnbarn i fredags... :cautious:

Jag och mamma var rörande överens om att det var fusk att gå före i kön sådär!
Grannen , som är/var i v 37 fick barn nu... :cautious:
Själv känner jag i princip inget, och har ställt in mig på att behöva bli igångsatt....
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 453
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 472
Senast: Heulwen
·
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 251
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på vad ni anser. Min cykel är på 28 dagar, men kan variera från 28-30 dagar. Men 10 av 12 gånger så är den på 28...
Svar
19
· Visningar
2 882
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp