Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kommer bli lättare framöver - sambon jobbar två veckor till och sen semester. Och från och med i höst är han hemma alla fredagar. Vilket känns otroligt skönt!

Nästan alla med bebisar säger hela tiden ”åh stoppa tiden, det går för fort” - jag får nästan dåligt samvete när jag tycker tvärtom. Känns nästan lite tabu. Bebistiden kan visserligen vara lite mysigt ibland med en sovande bebis i knäet, men mestadels tycker jag det är rätt trist och jobbigt rent ut sagt. SÅ mycket lättare och roligare när de blir lite större och kan gå osv. :love:
Jag längtar faktiskt efter att kotten ska bli större :) Han är underbar nu men SOM jag längtar efter att kunna kommunicera, att han ska lära sig krypa och gå och upptäcka saker... Sen kommer jag säkert sakna bebistiden, men jag har alltid sett "mina framtida barn" som typ 7-8 år i fantasin, så den åldern längtar jag mycket efter!

Låter för övrigt urjobbigt med husbygget, förstår att du är trött! Vi köpte ju omodernt men brukbart och vågar liksom inte börja renovera riktigt för vi vet inte vad vi orkar med.. Brukar ju alltid bli större projekt än en tänkt sig liksom. Och en vanlig kväll orkar jag bara röja köket efter maten, och sambon nattar och däckar sen i sängen med ljudliga snarkningar. Inte riktigt renoveringsläge då :p
 
Lider med er med bilhatare! Kotten avskydde bilen under någon månads tid, vägrade sova och skrek hela tiden... Fick försöka köra och samtidigt sträcka mig bak till honom och tvångshålla nappen i munnen på honom. :crazy: Sen blev han mer intresserad av sina leksaker och började nog också förstå att jag satt där i framsätet, så nu roar han sig själv med en leksak eller somnar i bilen igen, kan till och med sitta och skratta åt saker han ser genom vindrutan :love:

Jag märker hur stor skillnad det är på lilla F och de flesta av bebisarna i denna tråd som är större, hon noterar inte något utanför bilen ens. Spännande dock att se hur hon blir alltmer "vaken" dag för dag!
 
Vi har denna:

https://www.apotea.se/tommee-tippee-sugnapp-air-style-0-6-månader

Angående att somna av sig själv, det har hänt så många/få gånger att jag kan räkna det på ena handens fingrar och tror 95 % av alla bebisar behöver hjälp att somna (obs inte statistiskt säkerställt:p).
Verkar vara likadan mundel som våra när jag googlar (var nyfiken :p ). För övrigt så sjukt irriterande att det nästan aldrig är bild på mundelen av napoen i webshopen, bara skölden. Det är ju inte som att bebis tar nappen bättre för att skölden är snygg :meh:
 
Och när det nu blev en så enorm sovmorgon imorse blir dagsvilan därefter.. En dryg halvtimme imorse (enormt svårsövd), en halvtimme i famnen när jag fikade med föräldragruppen, sen tre vakna stimmiga timmar med två misslyckade sövningsförsök som slutade med att jag grät och gav upp :o innan han tillslut slocknade i vagnen igen. Ny halvtimme, vaknade sen grinig(!) och fick följaktligen somna om igen efter en kvart.
Så totalt 0,75+0,5+0,5+vad det nu blir den här gången mot gårdagens 1+1+2+0,5. Då undrar jag ibland om det ens är värt att han sover "länge"... O_o

Många har tipsat mig om Rulla vagns sovschema (där man matar in bebis ålder och när hen vaknar och får upp tider när man ska lägga sovstunderna och nattningen) för att få bukt med morgnarna. Spontant är jag tveksam, eftersom klockan 4 för det första inte ens går att välja :rofl: Skämt åsido, jämfört med förslaget man får så är vårt schema en perfekt dag förskjutet kanske 30-60 minuter men i övrigt är det ju typ så vi jobbat hela våren, med regelbundna stunder att sova så vet inte om det skulle revolutionera något att försöka sova typ 30 minuter tidigare hela tiden, känns snarare svårare.

Någon som provat deras schema? Googla Rulla vagn sovschema så hittar ni lätt, ifall ni inte sett det :)

Har sett schemat tidigare, men följer bara lillan. Men hennes rutin liknar deras schema ändå tycker jag, hon är vaken ca 2h och sen vill hon sova.. oftast är det ju kortare sovstunder dock men senaste tiden har hon sovit längre. Misstänker att vädret spelar in mycket nu när det är svalt :)
 
Ska se om jag hinner läsa ifatt nu när barnen och gubben somnat om. Vi packade igår in hela familjen i bilen och körde till Öland. Första halva sträckan knölsov båda barnen. Men då valde vi att stanna för mat, H och hunden behövde kissa samt att alla behövde sträcka på sig.
Det är roligt att se hur olika barnen är. H är väldigt restriktiv (heter det så?) och blir otroligt blyg och bara mamma och pappa duger. Medan R glatt jollrande hoppar från famn till famn.
Men så fort det började pratas om jordgubbar så släppte Hs blyghet och vi tillbringade kvällen med att länsa jordgubbslandet.

Båda barnen har sovit otroligt oroligt och Rs vakna tidigt period är tyvärr ingen engångs händelse. 04 var lagom idag och då väckte hon även resten av familjen. Men nu har hon somnat om igen. H och jag tittar på masha och björnen.
 
Tråkigt. :( Här fasas det också för längre bilresor, det är ingen favorit alls. :crazy:

Nu har jag inte läst vad ni skrivit om det innan. Men endel barn tycker bättre om att åka fram, andra bak. Några åker bättre vid stolsbyte osv. Själva stolen är ofta en stor grej i problemet.
 
Vi har börjat titta på bilstol nr 2. Funderar på att köpa ny till H och låta R ta över hennes BeSafe izi plus. Men det är så svårt. En sådan djungel med stolar.
Planen är i så fall att köpa ny till H och ställa undan BeSafe över sommaren. Så får R ta den i höst. Då det inte är någon panik än. Men vill ändå vars ute i god tid och planera inköpet väl.
Vill ha en som går till 25kg för att slippa köpa en ny vid 4års ålder. Vill att de sitter bakvänt så mkt det bara går.

Om det är mkt bagage i en Fiat freemount.. nej det är det ej...
57911DB1-25EE-4726-9704-0E481C6D91F9.jpeg
 
Ska se om jag hinner läsa ifatt nu när barnen och gubben somnat om. Vi packade igår in hela familjen i bilen och körde till Öland. Första halva sträckan knölsov båda barnen. Men då valde vi att stanna för mat, H och hunden behövde kissa samt att alla behövde sträcka på sig.
Det är roligt att se hur olika barnen är. H är väldigt restriktiv (heter det så?) och blir otroligt blyg och bara mamma och pappa duger. Medan R glatt jollrande hoppar från famn till famn.
Men så fort det började pratas om jordgubbar så släppte Hs blyghet och vi tillbringade kvällen med att länsa jordgubbslandet.

Båda barnen har sovit otroligt oroligt och Rs vakna tidigt period är tyvärr ingen engångs händelse. 04 var lagom idag och då väckte hon även resten av familjen. Men nu har hon somnat om igen. H och jag tittar på masha och björnen.

Åh, jordgubbar! :d

Hoppas sömnen rättar sig när ni hunnit landa lite mer!
 
Idag blir nog en intensiv start på midsommar. Kotten och jag ska på öppna förskolans sommarsvslutning, därefter möta upp sambon och storhandla. Imorgon kommer nämligen kompisar hit för att fira midsommar. Det blir förvisso knytkalas, men ändå en del att fixa, städa av lite och förbereda lite käk. Det är tradition att fira ihop, och förra året konstaterades att eftersom vi köpt hus precis, så skulle firandet bli hos oss 2018. Minns att jag satt där och var gravid i hemlighet och funderade hur livet skulle se ut om ett år. Nu vet jag :p :D:heart
 
Vi sitter hos mäklaren då vi skriver på papper för att sälja vår lägenhet idag. Lilla F är trött men har svårt att komma till ro, hon orkar inte amma/äta mer och då svår att söva utan det tricket. Hoppas vi blir klara snart så kommer hon sova i bilen på väg hem.
 
Vi sitter hos mäklaren då vi skriver på papper för att sälja vår lägenhet idag. Lilla F är trött men har svårt att komma till ro, hon orkar inte amma/äta mer och då svår att söva utan det tricket. Hoppas vi blir klara snart så kommer hon sova i bilen på väg hem.
Åh, det är så jobbigt när det blir i ofas! Vi låg ju perfekt i fas med mat och sömn i måndags, så bra har ju inte kotten sovit på jättelänge. Idag är vi mer i otakt, han vaknade tidigt imorse igen men var trött och ledsen och ville bara bli buren istället för att leka i spjälsängen (som han oftast får göra när han vaknar så tidigt) så stackars sambon fick en intensiv morgon. Nu sover han iallafall sin andra tupplur för dagen :)
 
Här har vi förutom hus, bebis och kattungar (i den ordningen) även skaffat häst (!). Eller egentligen lånar vi två ston över sommaren men trivs dom och allt funkar så blir dom antagligen kvar hos oss. Med andra ord blir det inte så mycket tid över att skriva på forum, men jag läser ändå allt i denna tråd. Folk tycker nog att vi är galna som tagit på oss så mycket men jag tycker att det går väldigt bra och mest är roligt. Angående barnvakt så bor vi på samma gård som svärföräldrarna och det är, enligt mig, en enorm tillgång. Igår var jag och sambon ute och red medan farfar vaktade bebis. Hon hade skött sig jättebra och ridturen var helt fantastiskt mysig :love: Det beror ju självklart på vad man har för relation med barnets mor- och farföräldrar, men för mig känns det väldigt naturligt att ta dom till hjälp (så länge dom tycker att det är roligt och vill hjälpa till, såklart). Vi har medvetet flyttat till ett generationsboende och är nog lite mer inne på "it takes a village" än bara kärnfamiljen. Så @Sofie_B jag tycker ni gör helt rätt med farmor som barnvakt, vi är som sagt likadana! Jag är även inne på precis samma spår som du med att följa bebis: hon sover mellan oss och jag tycker att det är så smidigt. Jag kan liggamma, och jag och pappan kan hålla hennes hand eller krama om henne om hon blir orolig i sömnen vilket brukar få henne att slappna av igen och somna om. Vi alla sover för det mesta jättebra. Varför ändra på ett fungerande koncept, tänker jag? När jag slutar amma kommer vi antagligen försöka med egen säng men innan dess känner jag faktiskt ingen motivation att ens testa.

Midsommarafton ska vi spendera hos mormor och morfar, därefter ska vi åka till vänner på midsommardagen och stannar till måndag. Antagligen kommer vi att tälta hos vännerna men jag väljer faktiskt hellre det än att sova i en 90-säng och ha bebis på golvet eller dylikt. Så länge man klär på henne och bullar upp med filtar så går det nog bra. Jag älskar dessutom att tälta :). Vi har gjort en del långa bilresor med bebis (4-5 h) och det brukar gå jättebra. Hon sover mycket i bilen och planerar man bara för ett amnings- och blöjbytesstopp så har det inte varit några problem alls. Vi är väldigt lyckligt lottade med en okomplicerad bebis, jag gissar att vi kanske inte orkat eller velat ha så många projekt och resor som vi har gjort den här våren annars.
 
Även här är bilresorna jobbiga. Första 10-15 min går oftast bra men sedan tröttnar han och blir arg/ledsen. Om han inte sover, men det är inte alltid vi lyckas tajma bilresorna med att han är trött. Har köpt en bilbarnstol nu men vet tyvärr inte om det blev så mycket bättre, men det är för tidigt för att utvärdera. Det som hjälper som nödlösning är babblarna :meh: Vi ska ut på långresa i sommar, fasar lite för den :nailbiting:
 
Tipsar förresten om aeromoov-dyna till bilen, iallafall ifall ni har bebis som blir väldigt svettig och varm om ryggen i bilen. Så var det här, vilket garanterat bidrog till missnöjet, men märkte stor skillnad också när vi skaffade en sån till babyskyddet :)
 
Tipsar förresten om aeromoov-dyna till bilen, iallafall ifall ni har bebis som blir väldigt svettig och varm om ryggen i bilen. Så var det här, vilket garanterat bidrog till missnöjet, men märkte stor skillnad också när vi skaffade en sån till babyskyddet :)

Vi använder en frottéhandduk bakom. :) Funkar ok men inte optimalt.
 
Idag blir nog en intensiv start på midsommar. Kotten och jag ska på öppna förskolans sommarsvslutning, därefter möta upp sambon och storhandla. Imorgon kommer nämligen kompisar hit för att fira midsommar. Det blir förvisso knytkalas, men ändå en del att fixa, städa av lite och förbereda lite käk. Det är tradition att fira ihop, och förra året konstaterades att eftersom vi köpt hus precis, så skulle firandet bli hos oss 2018. Minns att jag satt där och var gravid i hemlighet och funderade hur livet skulle se ut om ett år. Nu vet jag :p:D:heart

Jag var på Gröna Lund på midsommardagen förra året och det var typ det sista vettiga jag lyckades göra innan det satte igång med illamående och trötthet. Vad glad jag är att jag inte är gravid nu :banana: (följer vintertråden 18/19 nu och minns hur det var/glädjer mig över det varje gång jag går in i tråden :D).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
30 956
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
772
· Visningar
62 184
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 497
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 787
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp