Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vi förutom hus, bebis och kattungar (i den ordningen) även skaffat häst (!). Eller egentligen lånar vi två ston över sommaren men trivs dom och allt funkar så blir dom antagligen kvar hos oss. Med andra ord blir det inte så mycket tid över att skriva på forum, men jag läser ändå allt i denna tråd. Folk tycker nog att vi är galna som tagit på oss så mycket men jag tycker att det går väldigt bra och mest är roligt. Angående barnvakt så bor vi på samma gård som svärföräldrarna och det är, enligt mig, en enorm tillgång. Igår var jag och sambon ute och red medan farfar vaktade bebis. Hon hade skött sig jättebra och ridturen var helt fantastiskt mysig :love: Det beror ju självklart på vad man har för relation med barnets mor- och farföräldrar, men för mig känns det väldigt naturligt att ta dom till hjälp (så länge dom tycker att det är roligt och vill hjälpa till, såklart). Vi har medvetet flyttat till ett generationsboende och är nog lite mer inne på "it takes a village" än bara kärnfamiljen. Så @Sofie_B jag tycker ni gör helt rätt med farmor som barnvakt, vi är som sagt likadana! Jag är även inne på precis samma spår som du med att följa bebis: hon sover mellan oss och jag tycker att det är så smidigt. Jag kan liggamma, och jag och pappan kan hålla hennes hand eller krama om henne om hon blir orolig i sömnen vilket brukar få henne att slappna av igen och somna om. Vi alla sover för det mesta jättebra. Varför ändra på ett fungerande koncept, tänker jag? När jag slutar amma kommer vi antagligen försöka med egen säng men innan dess känner jag faktiskt ingen motivation att ens testa.

Midsommarafton ska vi spendera hos mormor och morfar, därefter ska vi åka till vänner på midsommardagen och stannar till måndag. Antagligen kommer vi att tälta hos vännerna men jag väljer faktiskt hellre det än att sova i en 90-säng och ha bebis på golvet eller dylikt. Så länge man klär på henne och bullar upp med filtar så går det nog bra. Jag älskar dessutom att tälta :). Vi har gjort en del långa bilresor med bebis (4-5 h) och det brukar gå jättebra. Hon sover mycket i bilen och planerar man bara för ett amnings- och blöjbytesstopp så har det inte varit några problem alls. Vi är väldigt lyckligt lottade med en okomplicerad bebis, jag gissar att vi kanske inte orkat eller velat ha så många projekt och resor som vi har gjort den här våren annars.

Lyxiga förutsättningar när det fungerar så bra som det låter att det gör för er! :)
 
Idag är det midsommar. Båda barnen har sovit otroligt bra. Känns som de vanliga rutinerna igen.

Vid 9.30 tänkte vi åka bort på ett vanligt familjefirande. Klä midsommarstången, ponnyridning och lek och stoj. Jag har inte träffat byfolket på många år, så det ska bli väldigt trevligt.

R verkar ha fått lite ont i magen sedan hon fick börja med lite mat. Vi ville väntade smakisar. Men efter diskussion med Bvc så började vi smått i mkt små mängder. Men vi började för att hon kräks så otroligt mkt. Och så fort vi började med smakisar har kräkningarna minskat en hel del.
Ersättningsbyte fungerade inte mot kräkningarna.
Så jag ska försöka hinna till stan innan 14 för lote katrinplommon.
 
Välkommmen till uselhetsklubben! :D

Jag ansöker om medlemskap också :angel:
Min unge brände sig i solen :o Bvc menar på att han blivit varm även fast han legat i skuggan så huden kokat (jag tycker att det lät märkligt och tror väl snarare att solen tagit även fast vi varit i skuggan)
 
Får eventuellt också gå med i uselhetsklubben. Fyramånadersdagen har passerat så nu får vi börja med smaksensationer. La en gurkstav framför bebis, inget intresse. La då dit en pizzakant, i tron att intresset skulle vara lika obefintligt. Hon grabbade tag i den och prickade munnen direkt. Sen satt hon och sög på den en liten stund (seg, ingen risk att lossna och fastna i halsen), det var visst gott. Det första hon smakade på var alltså pizza... :angel:
 
Får eventuellt också gå med i uselhetsklubben. Fyramånadersdagen har passerat så nu får vi börja med smaksensationer. La en gurkstav framför bebis, inget intresse. La då dit en pizzakant, i tron att intresset skulle vara lika obefintligt. Hon grabbade tag i den och prickade munnen direkt. Sen satt hon och sög på den en liten stund (seg, ingen risk att lossna och fastna i halsen), det var visst gott. Det första hon smakade på var alltså pizza... :angel:
Här kom faktiskt bearnaisesåsen fram ganska tidigt, så du är i gott sällskap ;)
 
Glad midsommar allihopa! Vi har haft ett lugnt firande med kompisar i vårt hus. Kotten har plötsligt börjat visa sig lite skeptisk mot främlingar och har varit stimmig och stojig men inte jättenöjd. Tyvärr mest skeptisk mot den enda av våra vänner som är lite "kontaktskapande" och vill busa, vilket jag gissar beror på hens lite markerade glasögon :p

Och just nu ligger jag uppe i vårt sovrum med bebis som alltid sover stökigt vid 22-tiden. Skön och välbehövlig paus för mig! Har ändå varit en helt okej dag, och imorgon blir det utflykt. :)
 
Jag ansöker om medlemskap också :angel:
Min unge brände sig i solen :o Bvc menar på att han blivit varm även fast han legat i skuggan så huden kokat (jag tycker att det lät märkligt och tror väl snarare att solen tagit även fast vi varit i skuggan)

Välkommen till klubben! :D

Kokande hud? :confused: Jag tycker allt att din förklaring låter rimligare!
 
Får eventuellt också gå med i uselhetsklubben. Fyramånadersdagen har passerat så nu får vi börja med smaksensationer. La en gurkstav framför bebis, inget intresse. La då dit en pizzakant, i tron att intresset skulle vara lika obefintligt. Hon grabbade tag i den och prickade munnen direkt. Sen satt hon och sög på den en liten stund (seg, ingen risk att lossna och fastna i halsen), det var visst gott. Det första hon smakade på var alltså pizza... :angel:

Klok bebis! ;) (och välkommen till klubben!)

Mitt mellanbarn älskade pizza som liten (och nu). Inte för att vi äter pizza särskilt ofta (jag känner liksom ett behov av att säga det innan jag berättar vidare här :o), men det hände både en och två och tre gånger i 1-2-årsåldern att han försökte springa iväg till/ropade efter pizzerian/pizza när vi var i centrum. Jag kände omgivningens blickar... :p
 
På tal om mat så ligger jag här och googlar recept eftersom jag känner att vi behöver lite ny matinspiration. Förutom att jag blir väldigt hungrig av det :meh: så är det s å s v å r t att hitta något bra. Typ alla recept lider av något av följande:

1) barnen och/eller sambon skulle inte äta det
2) jag tycker inte att det låter gott ;)
3) innehåller ingredienser som jag/vi snarare försöker dra ner på eller inte vill använda.

... så vi får väl fortsätta att leva på typ hamburgare, lax i ugn, tacos och ugnspannkaka :cautious:
 
Glad midsommar i efterskott :D

Här firade vi en lugn midsommar med lite vänner. Hade väldigt trevligt! G hade perfekt balans mellan vakentid och sömn under dagen och var glad större delen av dagen. Toppade det med att sova till strax efter kl 8 idag (ja alltså, det är ju uppvak varje till varannan timme för att stoppa till bröstet, flytta honom en bit ifrån mig etc men dessa uppvak är korta så vi kan snabbt somna om igen så det är fullt hanterbart). Sedan tog maken upp G och började städa i köket medan jag kunde ligga och dra mig i sängen med en kopp kaffe och lyssna på deras stök/joller. Då är livet ganska gött :heart
 
Inte blev det någon utflykt inte... Eller ja, vi kom iväg och hela vägen fram till parkeringen i naturområdet där vi skulle vandra, men sen drog det ut på tiden innan vi kunde gå. Kotten hann ledsna och bli hungrig, men vägrade äta, troligt pga tanden.
Gallskrek i selen, ville inte sova och var allmänt missnöjd. Var bara att säga hejdå till våra kompisar, packa in oss i bilen och åka hem igen. Totalt två himla onödiga timmar i bil :meh: Ibland är det ju jättekul att ha barn...

Ger ni andra Alvedon vid tandsprickning? Läst att en del baddar flytande Alvedon på men det har vi inte hemma. Funderar på om supp kan hjälpa, han är sjukt missnöjd och gnällig.
 
Vi semestrar på Öland vi!
Byrums raukar blev dagens utflykt.
44A51542-7F03-4CFC-9075-F2692BE206FE.jpeg
 
På tal om mat så ligger jag här och googlar recept eftersom jag känner att vi behöver lite ny matinspiration. Förutom att jag blir väldigt hungrig av det :meh: så är det s å s v å r t att hitta något bra. Typ alla recept lider av något av följande:

1) barnen och/eller sambon skulle inte äta det
2) jag tycker inte att det låter gott ;)
3) innehåller ingredienser som jag/vi snarare försöker dra ner på eller inte vill använda.

... så vi får väl fortsätta att leva på typ hamburgare, lax i ugn, tacos och ugnspannkaka :cautious:
Igenkänning, så svårt att komma på vad man ska äta :meh:
Fast om matplaneringen hamnar på bara mig så gör jag sånt jag tycker är gott, helt utan hänsyn till mannen. Har han åsikter om vad han vill äta så får han planera maten. Funkar varje gång :devil:
 
Inte blev det någon utflykt inte... Eller ja, vi kom iväg och hela vägen fram till parkeringen i naturområdet där vi skulle vandra, men sen drog det ut på tiden innan vi kunde gå. Kotten hann ledsna och bli hungrig, men vägrade äta, troligt pga tanden.
Gallskrek i selen, ville inte sova och var allmänt missnöjd. Var bara att säga hejdå till våra kompisar, packa in oss i bilen och åka hem igen. Totalt två himla onödiga timmar i bil :meh: Ibland är det ju jättekul att ha barn...

Ger ni andra Alvedon vid tandsprickning? Läst att en del baddar flytande Alvedon på men det har vi inte hemma. Funderar på om supp kan hjälpa, han är sjukt missnöjd och gnällig.

Nu har vi inte haft nån tandsprickning än, men jag hade definitivt testat Alvedon av den sort jag hade hemma. Hjälper det så hade han ont och det är ju onödigt att behöva stå ut med. Hjälper det inte så var det väl inte ont och då har han fått en Alvedon han inte behövde, vilket inte är hela världen tänker jag.

Trist med utflykten!
 
Nu har vi inte haft nån tandsprickning än, men jag hade definitivt testat Alvedon av den sort jag hade hemma. Hjälper det så hade han ont och det är ju onödigt att behöva stå ut med. Hjälper det inte så var det väl inte ont och då har han fått en Alvedon han inte behövde, vilket inte är hela världen tänker jag.

Trist med utflykten!
Ja, det knäckte mig lite, för jag hade sett fram emot det mycket men det var helt enkelt inte görbart.. Tyvärr kommunicerade väl inte jag och sambon helt optimalt i besvikelsen så det blev lite onödigt surt.

Jag tänkte iaf lika om alvedonen, hann fick en tidigare som jag tyckte verkade hjälpa. :)
 
Igenkänning, så svårt att komma på vad man ska äta :meh:
Fast om matplaneringen hamnar på bara mig så gör jag sånt jag tycker är gott, helt utan hänsyn till mannen. Har han åsikter om vad han vill äta så får han planera maten. Funkar varje gång :devil:

:D
Nu när sambon har semester delar vi planering och matlagning rakt av, men när han jobbar faller maten i veckorna på mig. Jag tar inte hänsyn till att alla ska kunna äta allt (däremot att alla ska ha något att äta, även om det är typ pasta - enbart pasta...) men det är så urbota tråkigt att laga mat som inte åtminstone någon annan är jag själv uppskattar :meh:. Idag har jag gjort en lista över alla rätter som jag har på min upprepade repertoar och kan konstatera att den faktiskt inte är jättekort (även om jag håller mig till de enklare rätterna när jag är ensam med barnen), däremot faller typ 75% bort om det ska vara sådant som alla äter med någon entusiasm och det som då är kvar är mest olika typer av köttfärsbiffar :grin:
 
Inatt slog kotten upp ögonen 03:16 :banghead: :arghh:
Stora blå ögon som illstirrade på mig, och två små händer som dels puttade bort alla försök att peta in nappen, och dels började riva och slita och undersöka sängkläderna... Sen sov han högst sporadiskt resten av morgonen.

Känner att vi måste byta taktik, för han har gått från att vakna runt 5 till att vakna mellan 3 och 4 på 1,5 månad. :crazy:

Läser jag "experters" råd sägs det ju att man bör natta tidigt hellre än sent, tvärtom mot vad man skulle kunna tro, när ens bebis vaknar i ottan. Kotten nattas ju dock runt 18:30-19 nuförtiden, (jämfört med tex resten av min föräldragrupps bebisar där väl ingen somnar före 20:30-21 och sen vaknar normalt på morgonen) så jag vet inte om vi kan prova så himla mycket tidigare. (När problemen började nattade vi ofta 19:30, tycker det talar mot att tidigarelagd nattning skulle hjälpa)

Istället provade vi idag att lägga in en extra, kort sovtid när orken började tryta och sen hålla honom uppe till 19:30. Testar det några dagar nu, ev skjuta det framåt 19:45, och se om det ändrar något.
Vill helst inte tulla för mycket på våra barnfria kvällar heller, om ni förstår hur jag menar...

Tänker också införskaffa vaggfötter till sängen. Iallafall på dagtid sover han alltid riktigt bra när vi lyckas sova om när han vaknar. Kanske kan vaggning också på natten funka, det är ju så han somnar i vagnen om dagarna...

Har någon annan några tankar om vad vi kan testa? Eller är det helt lönlöst att försöka påverka en morgonpigg bebis?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
30 735
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
772
· Visningar
61 920
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 203
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 777
Senast: Sofie.S
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp