Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inatt slog kotten upp ögonen 03:16 :banghead::arghh:
Stora blå ögon som illstirrade på mig, och två små händer som dels puttade bort alla försök att peta in nappen, och dels började riva och slita och undersöka sängkläderna... Sen sov han högst sporadiskt resten av morgonen.

Känner att vi måste byta taktik, för han har gått från att vakna runt 5 till att vakna mellan 3 och 4 på 1,5 månad. :crazy:

Läser jag "experters" råd sägs det ju att man bör natta tidigt hellre än sent, tvärtom mot vad man skulle kunna tro, när ens bebis vaknar i ottan. Kotten nattas ju dock runt 18:30-19 nuförtiden, (jämfört med tex resten av min föräldragrupps bebisar där väl ingen somnar före 20:30-21 och sen vaknar normalt på morgonen) så jag vet inte om vi kan prova så himla mycket tidigare. (När problemen började nattade vi ofta 19:30, tycker det talar mot att tidigarelagd nattning skulle hjälpa)

Istället provade vi idag att lägga in en extra, kort sovtid när orken började tryta och sen hålla honom uppe till 19:30. Testar det några dagar nu, ev skjuta det framåt 19:45, och se om det ändrar något.
Vill helst inte tulla för mycket på våra barnfria kvällar heller, om ni förstår hur jag menar...

Tänker också införskaffa vaggfötter till sängen. Iallafall på dagtid sover han alltid riktigt bra när vi lyckas sova om när han vaknar. Kanske kan vaggning också på natten funka, det är ju så han somnar i vagnen om dagarna...

Har någon annan några tankar om vad vi kan testa? Eller är det helt lönlöst att försöka påverka en morgonpigg bebis?
Vi hade ju extremt tidiga morgnar med stora barnet under en lång period. För oss blev det bara värre av att natta senare men det behöver ju inte betyda att det blir det för er! Om ni bestämmer er för att testa andra läggtider måste ni ge det en chans, testa i minst ett par veckor för det tar tid för kroppen att ställa om sig.
Sen tänker jag att det heller inte är fel att testa redan vid 18.
Jag är helt inne på att sömn föder sömn, ju bättre han sover på dagarna desto större chans till bra sömn på nätterna.

Tyvärr måste jag skriva att vi aldrig hittade något som hjälpte för oss mer än att det blev värre av att ha honom vaken längre/minska dagssömnen. Tids nog gick det över och han vaknar numera oftast mellan 05 och 06. Det som tärde mest var nog att vi inte förlikade oss med läget utan testade alla tips vi fick och då blev vi ännu mer slutkörda.
Man får ta alla chanser till återhämtning och låta det som inte ger energi eller är livsviktigt stå tillbaka. Jag minns fortfarande alla gånger jag slängde upp honom i selen och gick och gick och gick ute i vinternatten för att få honom att somna om och hålla sig sovandes för att inte "vänja" dig vid att ta morgon så tidigt. Så här på andra sidan kan det kännas rätt fint ändå, allt man gjorde och fortfarande gör för sitt barn. Men då, då var det mycket ångest och två rätt bittra föräldrar för vi hade verkligen ingen som förstod vad vi gick igenom.

Kämpa på:heart
 
Vi hade ju extremt tidiga morgnar med stora barnet under en lång period. För oss blev det bara värre av att natta senare men det behöver ju inte betyda att det blir det för er! Om ni bestämmer er för att testa andra läggtider måste ni ge det en chans, testa i minst ett par veckor för det tar tid för kroppen att ställa om sig.
Sen tänker jag att det heller inte är fel att testa redan vid 18.
Jag är helt inne på att sömn föder sömn, ju bättre han sover på dagarna desto större chans till bra sömn på nätterna.

Tyvärr måste jag skriva att vi aldrig hittade något som hjälpte för oss mer än att det blev värre av att ha honom vaken längre/minska dagssömnen. Tids nog gick det över och han vaknar numera oftast mellan 05 och 06. Det som tärde mest var nog att vi inte förlikade oss med läget utan testade alla tips vi fick och då blev vi ännu mer slutkörda.
Man får ta alla chanser till återhämtning och låta det som inte ger energi eller är livsviktigt stå tillbaka. Jag minns fortfarande alla gånger jag slängde upp honom i selen och gick och gick och gick ute i vinternatten för att få honom att somna om och hålla sig sovandes för att inte "vänja" dig vid att ta morgon så tidigt. Så här på andra sidan kan det kännas rätt fint ändå, allt man gjorde och fortfarande gör för sitt barn. Men då, då var det mycket ångest och två rätt bittra föräldrar för vi hade verkligen ingen som förstod vad vi gick igenom.

Kämpa på:heart
Tack! Som alltid kloka ord tycker jag. Förstår verkligen svårigheten att förlika sig med situationen, för just detta med kortens tidiga morgnar är nog i stort det enda molnet på min bebishimmel. Kan stundtals verkligen också känna mig ruskigt bitter över att "alla andra" har bebisar som sover till 7-8 eller längre, eller om någon annan anser att deras bebis är morgonpigg när hen vaknar 6...

Vi ska testa denna något senare nattning ett tag. jag tror egentligen inte att det kommer göra någon jätteskillnad, men känner att vi iallafall måste ge det ett försök. Funkar det inte blir det nog att testa redan 18, som du säger. Ska försöka skriva ner sömntider någon vecka och se om det finns ett mönster när han sover bra och dåligt på dagen. Läser "somna utan gråt" nu också och då är ju sömnschema första steget.
 
Inatt slog kotten upp ögonen 03:16 :banghead::arghh:
Stora blå ögon som illstirrade på mig, och två små händer som dels puttade bort alla försök att peta in nappen, och dels började riva och slita och undersöka sängkläderna... Sen sov han högst sporadiskt resten av morgonen.

Känner att vi måste byta taktik, för han har gått från att vakna runt 5 till att vakna mellan 3 och 4 på 1,5 månad. :crazy:

Läser jag "experters" råd sägs det ju att man bör natta tidigt hellre än sent, tvärtom mot vad man skulle kunna tro, när ens bebis vaknar i ottan. Kotten nattas ju dock runt 18:30-19 nuförtiden, (jämfört med tex resten av min föräldragrupps bebisar där väl ingen somnar före 20:30-21 och sen vaknar normalt på morgonen) så jag vet inte om vi kan prova så himla mycket tidigare. (När problemen började nattade vi ofta 19:30, tycker det talar mot att tidigarelagd nattning skulle hjälpa)

Istället provade vi idag att lägga in en extra, kort sovtid när orken började tryta och sen hålla honom uppe till 19:30. Testar det några dagar nu, ev skjuta det framåt 19:45, och se om det ändrar något.
Vill helst inte tulla för mycket på våra barnfria kvällar heller, om ni förstår hur jag menar...

Tänker också införskaffa vaggfötter till sängen. Iallafall på dagtid sover han alltid riktigt bra när vi lyckas sova om när han vaknar. Kanske kan vaggning också på natten funka, det är ju så han somnar i vagnen om dagarna...

Har någon annan några tankar om vad vi kan testa? Eller är det helt lönlöst att försöka påverka en morgonpigg bebis?

Lider med dig, låter väldigt jobbigt! Jag skulle nog försöka hålla uppe honom längre som du är inne på. Hoppas det funkar!
 
Inatt slog kotten upp ögonen 03:16 :banghead::arghh:
Stora blå ögon som illstirrade på mig, och två små händer som dels puttade bort alla försök att peta in nappen, och dels började riva och slita och undersöka sängkläderna... Sen sov han högst sporadiskt resten av morgonen.

Känner att vi måste byta taktik, för han har gått från att vakna runt 5 till att vakna mellan 3 och 4 på 1,5 månad. :crazy:

Läser jag "experters" råd sägs det ju att man bör natta tidigt hellre än sent, tvärtom mot vad man skulle kunna tro, när ens bebis vaknar i ottan. Kotten nattas ju dock runt 18:30-19 nuförtiden, (jämfört med tex resten av min föräldragrupps bebisar där väl ingen somnar före 20:30-21 och sen vaknar normalt på morgonen) så jag vet inte om vi kan prova så himla mycket tidigare. (När problemen började nattade vi ofta 19:30, tycker det talar mot att tidigarelagd nattning skulle hjälpa)

Istället provade vi idag att lägga in en extra, kort sovtid när orken började tryta och sen hålla honom uppe till 19:30. Testar det några dagar nu, ev skjuta det framåt 19:45, och se om det ändrar något.
Vill helst inte tulla för mycket på våra barnfria kvällar heller, om ni förstår hur jag menar...

Tänker också införskaffa vaggfötter till sängen. Iallafall på dagtid sover han alltid riktigt bra när vi lyckas sova om när han vaknar. Kanske kan vaggning också på natten funka, det är ju så han somnar i vagnen om dagarna...

Har någon annan några tankar om vad vi kan testa? Eller är det helt lönlöst att försöka påverka en morgonpigg bebis?

Styrkekram! :heart
Lillan vaknade vid 4 igår, hon var visserligen helt slut under dagen sen och sov långa sovstunder flera gånger. Men så var hon också super svår att natta igår sen med.

Måste dock säga att jag är ovanligt pigg idag, trots bara 4h sömn inatt, men pga att jag börja jobba 4:45 imorse, lär säkert vara svintrött om någon timme ändå...
 
Styrkekram! :heart
Lillan vaknade vid 4 igår, hon var visserligen helt slut under dagen sen och sov långa sovstunder flera gånger. Men så var hon också super svår att natta igår sen med.

Måste dock säga att jag är ovanligt pigg idag, trots bara 4h sömn inatt, men pga att jag börja jobba 4:45 imorse, lär säkert vara svintrött om någon timme ändå...

Fick precis veta att lillan vaknat 4:40 imorse... trodde verkligen hon skulle sova längre idag
 
Styrkekram! :heart
Lillan vaknade vid 4 igår, hon var visserligen helt slut under dagen sen och sov långa sovstunder flera gånger. Men så var hon också super svår att natta igår sen med.

Måste dock säga att jag är ovanligt pigg idag, trots bara 4h sömn inatt, men pga att jag börja jobba 4:45 imorse, lär säkert vara svintrött om någon timme ändå...
Tack :heart
Hoppas det var en engångsföreteelse hos er!
 
Tack! Som alltid kloka ord tycker jag. Förstår verkligen svårigheten att förlika sig med situationen, för just detta med kortens tidiga morgnar är nog i stort det enda molnet på min bebishimmel. Kan stundtals verkligen också känna mig ruskigt bitter över att "alla andra" har bebisar som sover till 7-8 eller längre, eller om någon annan anser att deras bebis är morgonpigg när hen vaknar 6...

Men något vi lärde oss med H var att senare läggning inte betyder sova längre. Bara färre timmar sömn.

Vi ska testa denna något senare nattning ett tag. jag tror egentligen inte att det kommer göra någon jätteskillnad, men känner att vi iallafall måste ge det ett försök. Funkar det inte blir det nog att testa redan 18, som du säger. Ska försöka skriva ner sömntider någon vecka och se om det finns ett mönster när han sover bra och dåligt på dagen. Läser "somna utan gråt" nu också och då är ju sömnschema första steget.

Här lägger sig både R och H vid 18 ibland 18.30 beroende på hur dagen vart. H vaknar mellan 5-7 och R mellan 6-8 det funkar väldigt bra för oss. När vi försökte lägga senare vaknade hon gärna 04-05 så för oss funkar inte en senare läggning. Samma var det med H.

Nu under semestern när vi är ute och har mycket. Somnar de båda iof ovaggade :p
 
Försiktigt optimistisk här,men ropar inte hej än.
Kotten somnade snabbt igår kväll, åt vid 02 och sov sen vidare till strax före 5 innan han började stöka lite. Kunde dock somna om med nappen och slog inte upp ögonen förrän halv 6!
 
Här lägger sig både R och H vid 18 ibland 18.30 beroende på hur dagen vart. H vaknar mellan 5-7 och R mellan 6-8 det funkar väldigt bra för oss. När vi försökte lägga senare vaknade hon gärna 04-05 så för oss funkar inte en senare läggning. Samma var det med H.

Nu under semestern när vi är ute och har mycket. Somnar de båda iof ovaggade :p
Kanske inte så ovanligt med tidig nattning som jag trott... Ska överväga det! :)
 
Kanske inte så ovanligt med tidig nattning som jag trott... Ska överväga det! :)

Hos oss funkar det väldigt bra och vi har märkt att det gör att dom får sömntimmarna. Senare läggning gjorde Istället att sömtimmarna under dygnet blev färre. En trevligare 2.5 åring med mer sömn i kroppen.

Sedan märker vi tydligt hur trötta de börjar bli vid 18 tiden. H sover dock bara ibland vid Lunch. R sover när hon behöver, har inga rutiner där utan vi följer henne med både mat och sömn.
 
:up:
Hos oss funkar det väldigt bra och vi har märkt att det gör att dom får sömntimmarna. Senare läggning gjorde Istället att sömtimmarna under dygnet blev färre. En trevligare 2.5 åring med mer sömn i kroppen.

Sedan märker vi tydligt hur trötta de börjar bli vid 18 tiden. H sover dock bara ibland vid Lunch. R sover när hon behöver, har inga rutiner där utan vi följer henne med både mat och sömn.
Tycker det är så himla intressant att höra om olika rutiner, tack!!:up:

Kotten verkar sova bra med förskjuten natt, har klämt till med en timme i vagnen nu på morgonen, återstår att se om det blir mer eller om han vaknar strax.

Vi märker ju också att han är rejält trött ganska tidigt, igår sov han sin sista tupplur fram till ca 18:15, men började ändå vara tydligt trött max 20 minuter senare, alltså vanlig tid.

Vi var lite oroliga att han skulle bli svår att natta när vi bröt rutinen och höll honom uppe längre, men (peppar peppar) gick det på smidiga 20 minuter.

Det vore ju skönt om vi kunde få till natt till iallafall 05:30 som idag, inte minst känner jag så av egoistiska skäl :angel:
Nästa helg åker vi ju på bröllop och ska bo på hotell fre-sön, dvs ingen möjlighet för den ena föräldern att smita undan i ett annat rum. :nailbiting: I värsta fall får vi väl anamma kottens läggningstid så vi får iallafall lite sömn.
 
:up:
Tycker det är så himla intressant att höra om olika rutiner, tack!!:up:

Kotten verkar sova bra med förskjuten natt, har klämt till med en timme i vagnen nu på morgonen, återstår att se om det blir mer eller om han vaknar strax.

Vi märker ju också att han är rejält trött ganska tidigt, igår sov han sin sista tupplur fram till ca 18:15, men började ändå vara tydligt trött max 20 minuter senare, alltså vanlig tid.

Vi var lite oroliga att han skulle bli svår att natta när vi bröt rutinen och höll honom uppe längre, men (peppar peppar) gick det på smidiga 20 minuter.

Det vore ju skönt om vi kunde få till natt till iallafall 05:30 som idag, inte minst känner jag så av egoistiska skäl :angel:
Nästa helg åker vi ju på bröllop och ska bo på hotell fre-sön, dvs ingen möjlighet för den ena föräldern att smita undan i ett annat rum. :nailbiting: I värsta fall får vi väl anamma kottens läggningstid så vi får iallafall lite sömn.
Håller tummarna för att det funkar och att ni hittar er rutin!
Jag anser att allt efter 05.00 är okej att vakna, tidigt men okej. Innan 05 är alldeles för tidigt. Efter 06 underbart.

På hotellet får ni i värsta fall sitta i badrummet ;)
 
Ja, det knäckte mig lite, för jag hade sett fram emot det mycket men det var helt enkelt inte görbart.. Tyvärr kommunicerade väl inte jag och sambon helt optimalt i besvikelsen så det blev lite onödigt surt.

Jag tänkte iaf lika om alvedonen, hann fick en tidigare som jag tyckte verkade hjälpa. :)
Ja alltså, gillar att alvedonen hjälpte, inte knäckandet och onödigt surt. Besvikelser har en tendens att påverka kommunikationen, så inte konstigt att det blev onödigt surt :heart
 
Klockan är 940 och dagens måsten är avklarade. Borde ju vara underbart, men jag börjar bli en aning rastlös. (Har massor att göra, men inte kompatibelt med bebis)
 
:D
Nu när sambon har semester delar vi planering och matlagning rakt av, men när han jobbar faller maten i veckorna på mig. Jag tar inte hänsyn till att alla ska kunna äta allt (däremot att alla ska ha något att äta, även om det är typ pasta - enbart pasta...) men det är så urbota tråkigt att laga mat som inte åtminstone någon annan är jag själv uppskattar :meh:. Idag har jag gjort en lista över alla rätter som jag har på min upprepade repertoar och kan konstatera att den faktiskt inte är jättekort (även om jag håller mig till de enklare rätterna när jag är ensam med barnen), däremot faller typ 75% bort om det ska vara sådant som alla äter med någon entusiasm och det som då är kvar är mest olika typer av köttfärsbiffar :grin:
Under graviditeten bröt jag ihop mer än en gång över mat som inte gick hem hos mannen, kände mig som en kass fru. Hej stenåldershormoner :D
Smart med lista, det ska jag kopiera. Köttfärs är populärt hos barnfamiljer har jag förstått, bra att veta vad som väntar :p
 
Under graviditeten bröt jag ihop mer än en gång över mat som inte gick hem hos mannen, kände mig som en kass fru. Hej stenåldershormoner :D
Smart med lista, det ska jag kopiera. Köttfärs är populärt hos barnfamiljer har jag förstått, bra att veta vad som väntar :p

Här är favoriterna för H...

Stekt fisk, ris och currysås.
Gryta på kyckling eller kassler med ädelost, valfritt tillbehör.
 
Klockan är 940 och dagens måsten är avklarade. Borde ju vara underbart, men jag börjar bli en aning rastlös. (Har massor att göra, men inte kompatibelt med bebis)
Förstår rastlösheten fullt ut! Jag vill härja i trädgården men orkar inte börja när kotten sover. Får ta det ikväll istället.
På dagarna får det bli små projekt, typ plocka ur diskmaskinen och städa av köket tog en timme inkl matpaus. När bebis vaknar ska vi nog plocka tvätt, men så mycket mer avancerat blir det inte. Tycker dock det är skönt att börja kunna göra lite mer grejer i hemmet och att kotten är nöjd med att titta på! Kniper det får han lite banan i smaknapp så roar han sig i typ en kvart. Hur var det nu, muta med mat är okej eller? :angel:

Resten av veckan blir det lite mer aktivitet. Imorgon ska jag (och kotte får hänga på) till arbetsterapinn pga händerna, sen föräldragruppsfika på eftermiddagen. Onsdag är det bvc och 5-månadersvaccin, kan bli intensivt... På torsdag ska jag packa inför helgens resa, kan nog ta hela dagen när man har hjälp av bebis :p
 
Ang mat så har vi haft matkasse varannan vecka hela våren. Ingen jätte spännande mat, men skönt att slippa fundera så mycket. Nu har den sommaruppehåll och vi är dessutom fattiga :p så vi har börjat äta ur frysen, vilket innebär att vi får lyxa lite med älg,vildsvin, kräftor (!) och kronhjort + förra årets grönsaker, så det blir inte helt fel hoppas jag :)

Det är ju lätt för oss än så länge iom att vi inte har större barn och ingen av oss är speciellt kräsna. Jag var dock ett mycket kräset barn så jag hoppas ju innerligt att kottens matglädje kommer hålla i sig!
 
Idag insåg jag att det var dags att titta på 74 i kläder. Då vi klippt hål i fötterna på 68 pyjamasarna samt börjat inse att allt annat är för trångt.
424E5EDF-A432-4713-93F6-B76B08F000E2.jpeg
 
Kotten har sovit orimligt bra idag, runt 4,5 timme fördelat på fyra tillfällen. Dock lite sämre (kortare) sista gången och var också lite svårnattad, men vi fortsätter testa oss fram, så får vi se om det var en tillfällighet eller ej :)


Dessutom har han nu blivit mer och rörlig. Lämnade honom tex på rygg i väntrummet någon minut och gick för att diska nappflaska. Kom tillbaka till nöjd bebis på mage, som alltså för första gången klurat ut hela vändningen från rygg! Dessutom har han nu börjat vrida sig runt på både mage och rygg, så det är sällan han ligger kvar där jag lägger honom några längre stunder :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
30 995
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
772
· Visningar
62 231
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 536
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 787
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp