Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är nattningarna ganska enkla. Går upp, lägger i hennes säng. Beroende på bär hon åt, mat eller peta i napp. 2min senare sover hon, likt en ostbåge med ansiktet mot kortsidan på sängen.

Hon nattad kring 18-tiden, vaknade precis för mat och vaknar sedan en gång mellan 03-04 sover sedan till 08-09! Det känns Väldigt bra. Hon sov bättre när vi Bytte upp oss i nappstorlek. De små håller hon inte kvar längre.

Det där låter helt overkligt för mig! :D

(Alltså, jag vet att det finnd sådana bebisar - men jag har aldrig haft någon :p)
 
Vi har också vissa nattningsproblem (telefonen föreslår "världsproblem", och ja, det är väl lite så det känns ibland :p). Innan har hon slocknat vid bröstet, men det funkar inte riktigt längre. Igår kväll så ammade vi i sängen, hon somnade (!) och jag la över henne i hennes säng. Tidigare har det varit allt, sen har hon sovit till matdags nångång mitt i natten. Nu vaknade hon efter en liten stund, jag provade amma igen men hon ligger och fjantar och ska kolla sig omkring, varken äter eller somnar. Går med henne en liten stund, hon somnar och jag lägger ner henne igen. Går och duschar, och hon vaknar igen med ett vrål. Otröstlig, bara bröst som hjälper. Ungefär såhär går det till numera. Skulle gärna hitta en bättre rutin, men skyller lite på det där fjärde språnget och hoppas att det blir bättre av sig själv. Fast en nattningsrutin skulle vi behöva ändå. Jag vill gärna ha saga i den rutinen, men hon känns lite liten för det än.

Fullträff av autocorrect! :rofl:
 
:up:;)

Som tur är balanserar jag bokintresset med ett väldigt aktivt ointresse för att få in en enda pryl till i det här huset, annars hade bokhyllorna bågnat här också :D. Fast igår var det uppstart av ”Sommarboken” på vårt bibliotek, så förutom ett gäng böcker som vi ju får lämna tillbaka hade barnen med sig en varsin ”gympapåse” med grejer som de fått för sina insatser där :meh:. Fast huvudsaken är ju att de är glada :D

Jag har gjort felet att störa balansen i de där magiska ögonblicken någon gång förut, det var det jag försökte undvika! Men sedan kom han och berättade att han hade läst för lilla A, så då fick jag chansen att säga att jag tyckte att det såg jättemysigt ut :)
Jag har inte en enda bokhylla. Än! Jag har ju lyxen med ett hus som fortfarande behöver fyllas med en del möbler:D dessvärre är väl min egna samling böcker reda tillräcklig för att fylla de bokhyllor som får tillåtelse att flytta in:meh:

Hos mig ser syskonkärleken lite annorlunda ut men är nog så underbar! Idag hade han lärt sigbatt säga "pata" (=prata) så då gick han och hämtade en telefon och höll moy bebisens öra och sa Mi-Mi pata:D tydligen skulle hon prata med farfar. Igår skulle hon hoppa i sängen med honom så god mor höll bebis i midjan så att hon kunde stå upp och storebrorsan höll i hennes händer och studsade upp och ner. Jag vet faktiskt inte vem av oss tre som skrattade mest:rofl:
 
På kvällen går vi upp till sängen någon gång efter 18 men oftast innan 19. Liggammar, ibland somnar han som en sten direkt men vaknat efter de där magiska 30 minuterna och är vaken någon timme till, ibland byter vi sida tusen gånger innan han somnar, ibland somnar han för natten - men oavsett vilket så ligger jag där jag ligger till 21-snåret någon gång, då brukar han sova tilltäckligt bra för att jag ska kunna tassa iväg ett tag. Vaknar han efter de där 30 minuterna myser vi med femåringen i sängen men går inte upp.

På dagen somnar han av amning och sover då i famnen, eller så somnar och sover han i selen efter olika mycket guppande/promenerande - ibland bara hänger han med och slocknar efter ett tag, ibland behövs en aktivare insats.
Hade jag legat kvar till 21 hade jag också sovit, är du kvällspigg?:p

För mig är det där sidbytande vid liggamning nästan magiskt, det kan vara hur brötigt som helst och så byter man sida och ungen tvärslocknar:confused:
 
Hade jag legat kvar till 21 hade jag också sovit, är du kvällspigg?:p

För mig är det där sidbytande vid liggamning nästan magiskt, det kan vara hur brötigt som helst och så byter man sida och ungen tvärslocknar:confused:

Det händer att jag somnar men för det mesta håller jag mig vaken genom att surfa! :p Dessutom måste jag ligga kvar hos honom på morgonen så därför vill jag ogärna somna för tidigt för då vaknar jag och får alla timmarna i rad då istället...

Visst är det märkligt hur det kan fungera så! :confused: Kan fungera när man sitter också för den delen, det är som att de förknippar själva inför-amning-rörelsen med avslappning.
 
Jag har inte en enda bokhylla. Än! Jag har ju lyxen med ett hus som fortfarande behöver fyllas med en del möbler:D dessvärre är väl min egna samling böcker reda tillräcklig för att fylla de bokhyllor som får tillåtelse att flytta in:meh:

Hos mig ser syskonkärleken lite annorlunda ut men är nog så underbar! Idag hade han lärt sigbatt säga "pata" (=prata) så då gick han och hämtade en telefon och höll moy bebisens öra och sa Mi-Mi pata:D tydligen skulle hon prata med farfar. Igår skulle hon hoppa i sängen med honom så god mor höll bebis i midjan så att hon kunde stå upp och storebrorsan höll i hennes händer och studsade upp och ner. Jag vet faktiskt inte vem av oss tre som skrattade mest:rofl:

Vad skönt det låter! Om övriga familjen höll sig med samma prylmängd som mig skulle vi ha gott om plats, men vi är inte eniga på den punkten (sambon tycker att vi gärna kunde bo större :p)

Åh, men det är så himla rart det med! Jag ser sönghoppningen framför mig :love:. Tror inte att jag kommer få uppleva det i någon större utsträckning här tyvärr, bland annat för att de där 20+-kilos muskelpaketen jag har numer är förbjudna att hoppa i sängarna (det blir en lite annan belastning på den arma fjädringen...)! :p
 
Det händer att jag somnar men för det mesta håller jag mig vaken genom att surfa! :p Dessutom måste jag ligga kvar hos honom på morgonen så därför vill jag ogärna somna för tidigt för då vaknar jag och får alla timmarna i rad då istället...

Visst är det märkligt hur det kan fungera så! :confused: Kan fungera när man sitter också för den delen, det är som att de förknippar själva inför-amning-rörelsen med avslappning.
Vaknar han om du lämnar sängen på morgonen?
Jag tror att vi styrt in bebis i vårt morgonpigga liv för hon sover aldrig längre än 06. Däremot märkte jag att hon när hon var mindre egentligen sov som bäst mellan 06 och 09 men det var ju inte så lätt när det alltid varbfull rulle under just den perioden... vi förstörde henne!:arghh::p

Ja det fungerar vid sittande för mig med men jag liggammar 90% av gångerna:p
 
Vad skönt det låter! Om övriga familjen höll sig med samma prylmängd som mig skulle vi ha gott om plats, men vi är inte eniga på den punkten (sambon tycker att vi gärna kunde bo större :p)

Åh, men det är så himla rart det med! Jag ser sönghoppningen framför mig :love:. Tror inte att jag kommer få uppleva det i någon större utsträckning här tyvärr, bland annat för att de där 20+-kilos muskelpaketen jag har numer är förbjudna att hoppa i sängarna (det blir en lite annan belastning på den arma fjädringen...)! :p
Vi flyttade från 50 m2 till 165 och har varit begränsade i vårt möbelshoppande. Vi väntar hellre tills vi vet precis vad vi vill ha (och då kan det ta tid att hitta:meh:) så vi lever fortfarande med största delen fådda möbler:p

Oh no! Måste jag alltså en dag begränsa sänghoppandet?:( hur gör man det?:nailbiting:
 
Vaknar han om du lämnar sängen på morgonen?
Jag tror att vi styrt in bebis i vårt morgonpigga liv för hon sover aldrig längre än 06. Däremot märkte jag att hon när hon var mindre egentligen sov som bäst mellan 06 och 09 men det var ju inte så lätt när det alltid varbfull rulle under just den perioden... vi förstörde henne!:arghh::p

Ja det fungerar vid sittande för mig med men jag liggammar 90% av gångerna:p

Jupp, vaknar och är pigg första vakenomgången, men efter första 30-minutersslummern blir han trött jättefort och så fortsätter det så hela dagen (vi har just kört så i två dagar :arghh:, barnen har sommarlov men sambon jobbar lite till... fast det var i alla fall bättre idag när han fick sova tills de stora började bråka med varandra, igår var han tvungen att stiga upp för att vara med på skolavslutningen stackaren och det slet visst väldigt på honom! Men jag räknar med att han kommer att rätta in sig i ledet så småningom, och vakna vid 6-snåret liksom oss övriga. Vi förstörde i alla fall mellanbarnet så att det blev så :D)
 
Jupp, vaknar och är pigg första vakenomgången, men efter första 30-minutersslummern blir han trött jättefort och så fortsätter det så hela dagen (vi har just kört så i två dagar :arghh:, barnen har sommarlov men sambon jobbar lite till... fast det var i alla fall bättre idag när han fick sova tills de stora började bråka med varandra, igår var han tvungen att stiga upp för att vara med på skolavslutningen stackaren och det slet visst väldigt på honom! Men jag räknar med att han kommer att rätta in sig i ledet så småningom, och vakna vid 6-snåret liksom oss övriga. Vi förstörde i alla fall mellanbarnet så att det blev så :D)
Av ren nyfikenhet undrar jag hur resten av dagen ser ut för ett oförstört barn?;)
 
Vi flyttade från 50 m2 till 165 och har varit begränsade i vårt möbelshoppande. Vi väntar hellre tills vi vet precis vad vi vill ha (och då kan det ta tid att hitta:meh:) så vi lever fortfarande med största delen fådda möbler:p

Oh no! Måste jag alltså en dag begränsa sänghoppandet?:( hur gör man det?:nailbiting:

Lyx! Vi flyttade från 62 m2 till 114 för snart tre år sedan och har fortfarande inte fått ordning annat än på mellanvåningen och i vårt sovrum :o - men grejer är det överallt :p.

Det beror ju på om du vill att er nya säng ska överleva eller inte! :D Du får väl muta med en studsmatta i trädgården vetja ;) (det har inte vi gjort, till barnens stora sorg - de pekar med ojämna mellanrum ut hus som de tycker att vi borde köpa för att de har en studsmattsvänlig tomt och är inte helt imponerade av att vi avböjer att betalat 1,5 miljoner+ till för att de ska kunna studsa studsmatta hemma :p)
 
Ska komma ihåg det:D förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge;)

Jag skulle gissa på att det var när jag var mellan 8 och 10:angel:
Åhå! De där moderna sagornas ankomst har jag helt missat! Får nog se om jag kan erövra ett exemplar. Precis som att jag inte har nog med böcker:o;)

Jag hade nog haft väldigt svårt att spela oberörd av något så fint:heart Sedan lillasyster kom ser jag på det där med syskonkärlek med helt nya ögon:love:
Som ni andra nämner är det oftast 30 min sovstunder dagtid här också. Ibland lyckas jag få henne att sova längre, men då måste jag oftast sova med henne eller amma henne igen direkt när hon är påväg att vakna.

På tal om sömn! Har ni rutiner hur ni nattar? Gör ni likadant varje gång de ska sova även på dagen? Alltså hur söver ni både dagtid och inför natten?

Lillan är så svår att få att sova numera. Inget vi gör funkar riktigt längre. Hon somnar ju till slut oftast ändå, och sover bra på natten när hon väl somnat. Men vi måste nog börja testa andra sätt, se om vi hittar nåt som funkar bra
Jag ammar ofta till sömns. Dagtid somnar han även i vagnen eller i bärselen. Bärselen är det knep vi tar till om inget annat funkar och vi vet att han är trött. Inga direkta rutiner än utan vi nattar när han verkar trött. Ibland somnar han redan när vi sitter i soffan och vaknar knappt av blöjbyte, annars ammas han i sängen och läggs över i sin egen. Han sover i egen säng de första timmarna, resten brukar vi samsova och liggamma.
 
Av ren nyfikenhet undrar jag hur resten av dagen ser ut för ett oförstört barn?;)

Om det oförstörda barnet får välja själv ska hans arma moder ligga kvar i sängen till framemot nio, och när det då är morgon på riktigt så verkar det helt okej att sova en halvtimme sisådär varannan timme - då räcker energidepåerna. Hoppas han styr om sin natt lite innan sambons semester tar slut och jag blir ensam med barnaskaran, annars kommer jag bli gråhårig... :p
 
Jag ammar ofta till sömns. Dagtid somnar han även i vagnen eller i bärselen. Bärselen är det knep vi tar till om inget annat funkar och vi vet att han är trött. Inga direkta rutiner än utan vi nattar när han verkar trött. Ibland somnar han redan när vi sitter i soffan och vaknar knappt av blöjbyte, annars ammas han i sängen och läggs över i sin egen. Han sover i egen säng de första timmarna, resten brukar vi samsova och liggamma.
Ja alltså, jag skulle inte citera @Positron här utan det kom med av misstag, kanske du förstod 😛
 
Lyx! Vi flyttade från 62 m2 till 114 för snart tre år sedan och har fortfarande inte fått ordning annat än på mellanvåningen och i vårt sovrum :o - men grejer är det överallt :p.

Det beror ju på om du vill att er nya säng ska överleva eller inte! :D Du får väl muta med en studsmatta i trädgården vetja ;) (det har inte vi gjort, till barnens stora sorg - de pekar med ojämna mellanrum ut hus som de tycker att vi borde köpa för att de har en studsmattsvänlig tomt och är inte helt imponerade av att vi avböjer att betalat 1,5 miljoner+ till för att de ska kunna studsa studsmatta hemma :p)
Ja det tar tid att få i ordning, om man någonsin får det:angel:

Smart byteshandel-muta! Får nog bli nästa år för jag provhoppade härom helgen och man kan ju säga att min bäckenbotten inte var redo för det:cautious: så det är nog bäst att hålla frestelsen på behörigt avstånd:D

Snål morsa som inte vill lägga 1.5 meloner på en studsmatta:rofl:
(Alltså jag tänker på de trädgårdarna i villakvarteret jag växte upp, där klämmer familjera in en stor studsmatta och pool och så blir det typ 2 m2 kvar. Men sakerna används aldrig:confused:)
 
Idag har vi köpt golv och ny tapet till, för dagen vårt sovrum. Men planen är att dom ska få dela rum sedan. Rummet är så stort så det går att göra två rum av det med en hylla emellan.
Vi kommer dock endast ha 40cm på var sida om vår säng i framtiden...

Golvet köptes nu, då det var bra pris på det. Planen är att de TIDIGAST ska flytta ihop vid 7mån. Eller när Ronja börjat sova hela nätter.
 
Om det oförstörda barnet får välja själv ska hans arma moder ligga kvar i sängen till framemot nio, och när det då är morgon på riktigt så verkar det helt okej att sova en halvtimme sisådär varannan timme - då räcker energidepåerna. Hoppas han styr om sin natt lite innan sambons semester tar slut och jag blir ensam med barnaskaran, annars kommer jag bli gråhårig... :p
Det händer ju så mycket med sömnen på kort tid så han har säkert ändrat vanor tills dess:)
Om inte annat så lär han ju falla in i ert mönster hyfsat fort;)

Lämnar din sambo de andrs två då eftersom det ändå varit görbart för dig att bli kvar?
Har du fått frukost serverad på sängen då? Jag hade ju blivit vrålhungrig av att ligga vaken sådär:p
 
Också nyfiken på hur det funkar att vara "sängbunden" med bebis och ha två större barn också @pollex
Kotten har ju varit morgonpigg sedan födseln förutom någon månad när han kunde somna om på mig till åttatiden typ. Imorse sov han iallafall till 05.50 bredvid sambon i sängen - fantastiskt! Resten av dagen har dock varit skit, med supergnällig bebis och nästan ingen sömn...

Var hos psykologen idag också och vi pratade bla lite om hur jobbig veckan varit. Hon frågade då om jag aldrig kände att jag iallafall gjorde så gott jag kan, och nä, det var ju liksom ett nytt sätt att se det :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
30 723
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
772
· Visningar
61 883
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 184
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 777
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Dejtingtråden del 37
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp