Vinterföräldrar -18/19

December
4 kryptisk, 32 år, andra barnet
8 Martina_m, 32 år, första barnet
17 Reville, 31 år, första barnet
24 znkkz, 29 år, första barnet

Januari
1 viadukt, 32 år, andra barnet
3 superstar, 31 år, andra barnet
18 vitavi, 28 år, andra barnet
20 Mirre 32 år, tredje barnet

Februari
15 Julmust 37 år, andra barnet
 
V

Vad menas med bärpanel?

Sambon längtar efter att känna rörelse på utsidan av magen, men hitills har vi lyckats tajma det så hon slutar sparka varje gång han lägger handen på magen.

Du sätter den i din befintliga jacka, alltså i dragkedjan så det blir som en extra del frampå. Supersmidigt!!
 
V 23 nu och funderar på det här hur länge man ska jobba innan man går hem. Jobbet är just nu både stressigt och tungt emellanåt. Svårt att planera tycker jag
 
V 23 nu och funderar på det här hur länge man ska jobba innan man går hem. Jobbet är just nu både stressigt och tungt emellanåt. Svårt att planera tycker jag
Jag funderar lite på samma sak. Har inte alls bestämt mig än och borde få tummen ur och ansöka om graviditetspenning. Min arbetsgivare har inte börjat leta vikarie än heller så känns som om de stoppar huvudet i sanden lila mycket som jag. Kan inte riktigt fatta att han antagligen är här om 3 månader!
 
Jag funderar lite på samma sak. Har inte alls bestämt mig än och borde få tummen ur och ansöka om graviditetspenning. Min arbetsgivare har inte börjat leta vikarie än heller så känns som om de stoppar huvudet i sanden lila mycket som jag. Kan inte riktigt fatta att han antagligen är här om 3 månader!
Min AG har sagt att hon vill ha besked i tid bara, så hon hinner få in en ersättare. Vi har 4 månader kvar och jag växlar mellan att må bra, ha foglossningar så jag stapplar fram som Agda 90 år, vara asvarm och tungandad osv. Borde också ansöka om graviditetspenning, men svårt när man inte vet exakt när man ska gå hem. Kan inte minnas att det var såhär jobbigt med de andra två, men kanske bara har förträngt det.
 
Jag har ansökt om graviditetspenning, fick tips av en kollega att ansöka så snart som möjligt eftersom handläggningstiden är typ 30 dagar. Sen går det ju alltid att ändra dagar så fort man blivit godkänd och hamnat i systemet om jag har förstått det hela rätt.
 
Har haft lite ont i magen till och från idag, vet inte om det är livmodern som vidgar sig som jag känner kanske.
 
Jag har ansökt om graviditetspenning, fick tips av en kollega att ansöka så snart som möjligt eftersom handläggningstiden är typ 30 dagar. Sen går det ju alltid att ändra dagar så fort man blivit godkänd och hamnat i systemet om jag har förstått det hela rätt.
Ja, jag har fattat det så också.
 
Nu sitter jag här igen med mina sammandragningar. Jobbat knappt 1 vecka sedan jag var sjukskriven. Började komma tillbaka igår och under em och nu ikväll är det mer eller mindre konstanta om jag står eller går. Känns som magen ska explodera. Får se hur det artar sig. Har besök hos bm imorgon.
 
Nu sitter jag här igen med mina sammandragningar. Jobbat knappt 1 vecka sedan jag var sjukskriven. Började komma tillbaka igår och under em och nu ikväll är det mer eller mindre konstanta om jag står eller går. Känns som magen ska explodera. Får se hur det artar sig. Har besök hos bm imorgon.
Hur gick det hos BM?
 
Hur har ni planerat föräldraledigheten?
Ska ni dela och i så fall hur?

Jag ska vara helt ledig de första 6 månaderna vilket ju blir över sommaren så då blir det ledighet tillsammans under mannens semester. Sen delar vi så att jag jobbar 2 dagar i veckan och han 3 är planen. Det är möjligt att han ska vara helt ledig nån period också, vi har inte bestämt i detalj än.

Med sonen var jag helt ledig i 10 månader (+graviditetspenning så totalt ett år) och jag trivs inte med det, de sista typ 3-4 månaderna hade jag myror i hjärnan så det visslade om det.

Vi trivs båda med våra jobb och har yrken med mycket mentala utmaningar så jag tror det kommer att passa oss bra att dela på det viset, då får man komma ifrån blöjbyten och barnmat några dagar i veckan och bara vara en vuxen människa bland andra vuxna människor på jobbet.
Det gick inte så bra för mig att amma förra gången men jag tänker göra ett försök den här gången också och då blir det ju lättast om jag är ledig de första 6 månaderna. Funkar det inte den här gången heller så kanske jag börjar jobba lite tidigare nån dag i veckan.
 
@viadukt Hur går det för dig? Har sammandragningarna lugnat sig något? Jag har också väldigt mycket tycker jag, jämfört med förra graviditeten. Men oftast lugnar det sig om jag vilar, idag har dock några gjort mer ont och häromkvällen fick jag för första gången stanna och andas igenom ett par av dem, kunde inte fortsätta gå som jag brukar kunna när de kommer. Vecka 27 nu så eskalerar det mer lär jag ju kolla upp det tänker jag.

Ang. ledighet så är den preliminära planen att jag är hemma till slutet av september (alltså tills bebis är ca 8 månader) för att sen återgå till min utbildning och så får mannen vara hemma ca 1 år tills bebis skolas in vid 1,5 år. Hänger dock en del på hur det fungerar för mig att göra färdigt första terminen under slutet av graviditeten/bebis första tid i livet, om jag har mycket grejer som släpar efter kanske jag får skjuta på återgången en termin till. Det hänger även en del på matintroduktion/amning och nattsömn eftersom jag nästa höst ska göra en hel del praktik vilket kan göra att jag blir borta långa pass/obekväma tider.
 
@Reville @superstar
det verkar vara standard att det byggs på under veckan och minskar sedan under helgen. Nu har jag också varit hemma minst 1 dag/v med sjukt barn så har ju fått vila extra. Men i torsdagskväll var det så där mycket igen och även i lördags. BM har sagt åt mig att ta det lugnt och om det inte håller sig lugnt är det bara att höra av sig till läkare. Försöker ta det lugnt hemma på kvällar och helger men jobbet går ju inte. Har inte möjlighet till att sitta ner eller vila på dagarna.
 
@Reville @superstar
det verkar vara standard att det byggs på under veckan och minskar sedan under helgen. Nu har jag också varit hemma minst 1 dag/v med sjukt barn så har ju fått vila extra. Men i torsdagskväll var det så där mycket igen och även i lördags. BM har sagt åt mig att ta det lugnt och om det inte håller sig lugnt är det bara att höra av sig till läkare. Försöker ta det lugnt hemma på kvällar och helger men jobbet går ju inte. Har inte möjlighet till att sitta ner eller vila på dagarna.
Kan/vill du gå ner lite i arbetstid ett tag?
Jag har ett jobb med mycket stå/gå och tunga lyft, men har turen att kunna byta bort vissa moment med kollegor som ställer upp utan att knorra det minsta och/eller ta en ”fem-minutare” i lunchrummet vid behov så jag kan fortfarande jobba heltid.
 
Kan/vill du gå ner lite i arbetstid ett tag?
Jag har ett jobb med mycket stå/gå och tunga lyft, men har turen att kunna byta bort vissa moment med kollegor som ställer upp utan att knorra det minsta och/eller ta en ”fem-minutare” i lunchrummet vid behov så jag kan fortfarande jobba heltid.

Nja, det är inte aktuellt. Jag jobbar på en privat mottagning och har patientbesök inbokade hela dagen. Det är lite lagomt osunt stressigt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 463
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 786
· Visningar
117 740
Senast: Fille
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 675
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 695
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp