Vinterföräldrar 2015-2016 #4

YaHilweh

Trådstartare
Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love:
Har jag glömt någon eller är alla med? Tog listan från första inlägget i förra tråden.

November
9/11
- Flicka, Balahé, 1:a barnet, Skåne
28/11 - Flicka, Eina, 1:a barnet, Borås

December
10/12
- Havanna, YaHilweh, 1:a barnet, Varberg
12/12 - Pojke, Bluefish, 1:a barnet, Sundsvall
17/12 - Pojke, Maja_Kandi, 1a barnet, Östersund

Januari
1/1 -
Pojke, Riru, 1:a barnet
12/1 - Festina_Lente, 3:e barnet (1a flickan)
23/1 - _Maria_, 1:a barnet (kön okänt), 28 år, Blekinge
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
26/1 - Joseph - Pojke, Janey, 26 år, 1:a barnet London
30/1 - AnnaKarin, 1:a barnet, pojke
30/12 - Pojke, Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg
31/1 - Vincent, Pojke, Jenka, 1a barnet, Stockholm

Februari
24/2 - Milosari, 1:a barnet 35 år
11/2 - Flicka, Mois, 2:a barnet (namnlös), 31 år, södra Skåne
16/2 - Flicka, Hjartagna, 2a barnet, 37 år Kungsbacka
20/2 - Albin, Pojke, Evenstar, 1a barnet, Stockholm
 
Bra med ny tråd!

V somnade strax efter 17 igår. Har ammat ett par gånger men vaknade inte förrän klockan ringde strax före 7 :o Mormor var barnvakt en sväng igår, var tydligen jobbigt :p
 
Bra med ny tråd!

V somnade strax efter 17 igår. Har ammat ett par gånger men vaknade inte förrän klockan ringde strax före 7 :o Mormor var barnvakt en sväng igår, var tydligen jobbigt :p

Oj, härligt!
Den här lillen fick följa med på quiz igår, och somnade i bilen hem. Vaknade när jag lyfte ur honom och sen somnade han inte om förrän vid elva.... Vaknade ändå runt 7 som vanligt!
 
Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love:
Har jag glömt någon eller är alla med? Tog listan från första inlägget i förra tråden.

November
9/11
- Flicka, Balahé, 1:a barnet, Skåne
28/11 - Flicka, Eina, 1:a barnet, Borås

December
10/12
- Havanna, YaHilweh, 1:a barnet, Varberg
12/12 - Pojke, Bluefish, 1:a barnet, Sundsvall
17/12 - Pojke, Maja_Kandi, 1a barnet, Östersund

Januari
1/1 -
Pojke, Riru, 1:a barnet
12/1 - Festina_Lente, 3:e barnet (1a flickan)
23/1 - _Maria_, 1:a barnet (kön okänt), 28 år, Blekinge
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
26/1 - Joseph - Pojke, Janey, 26 år, 1:a barnet London
30/1 - AnnaKarin, 1:a barnet, pojke
30/12 - Pojke, Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg
31/1 - Vincent, Pojke, Jenka, 1a barnet, Stockholm

Februari
24/2
- Milosari, 1:a barnet 35 år
11/2 - Flicka, Mois, 2:a barnet (namnlös), 31 år, södra Skåne
16/2 - Flicka, Hjartagna, 2a barnet, 37 år Kungsbacka
20/2 - Albin, Pojke, Evenstar, 1a barnet, Stockholm
Fy, säg inte sådär, "snart födelsedag". Hu. Det kan väl inte snart ha gått ett år? Min lilla, lilla bebis har blivit en helvild unge med massor av temperament när hon inte får som hon vill. Envis är hon också, fattar inte var det kommer ifrån :angel:

Ska visserligen bli skönt att komma igång och jobba (om jag får något jobb vill säga), men jag kommer att sakna att kunna hitta på äventyr sådär dagligdags.
 
Fy, säg inte sådär, "snart födelsedag". Hu. Det kan väl inte snart ha gått ett år? Min lilla, lilla bebis har blivit en helvild unge med massor av temperament när hon inte får som hon vill. Envis är hon också, fattar inte var det kommer ifrån :angel:

Ska visserligen bli skönt att komma igång och jobba (om jag får något jobb vill säga), men jag kommer att sakna att kunna hitta på äventyr sådär dagligdags.

Haha, ja vi har oxå en liten vilding med ett hett temperament :p Men hon är söt när hon sover ;)
 
Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love:
Har jag glömt någon eller är alla med? Tog listan från första inlägget i förra tråden.

November
9/11
- Flicka, Balahé, 1:a barnet, Skåne
28/11 - Flicka, Eina, 1:a barnet, Borås

December
10/12
- Havanna, YaHilweh, 1:a barnet, Varberg
12/12 - Pojke, Bluefish, 1:a barnet, Sundsvall
17/12 - Pojke, Maja_Kandi, 1a barnet, Östersund

Januari
1/1 -
Pojke, Riru, 1:a barnet
12/1 - Festina_Lente, 3:e barnet (1a flickan)
23/1 - _Maria_, 1:a barnet (kön okänt), 28 år, Blekinge
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
26/1 - Joseph - Pojke, Janey, 26 år, 1:a barnet London
30/1 - AnnaKarin, 1:a barnet, pojke
30/12 - Pojke, Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg
31/1 - Vincent, Pojke, Jenka, 1a barnet, Stockholm

Februari
24/2
- Milosari, 1:a barnet 35 år
11/2 - Flicka, Mois, 2:a barnet (namnlös), 31 år, södra Skåne
16/2 - Flicka, Hjartagna, 2a barnet, 37 år Kungsbacka
20/2 - Albin, Pojke, Evenstar, 1a barnet, Stockholm

Måste blivit nåt galet med listan, jag är inte med och så var det fel datum på någon. Detta ska nog stämma?:)

November
9/11
(5/12) Flicka, Balahé, 1:a barnet, Skåne
28/11 (1/12) Flicka, Eina, 1:a barnet, Borås

December
10/12 (11/12) Havanna a.k.a Bönan, YaHilweh, 1:a barnet, Varberg
12/12 (5/12) Pojke, Bluefish, 1:a barnet, Sundsvall
17/12 (3/1) Pojke, Maja_Kandi, 1a barnet, Östersund
30/12 (24/12) Pojke, Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Januari
1/1 (4/1) Pojke, Riru, 1:a barnet
15/1 (24/1) Pojke, Positron, 1:a barnet, Halmstad
26/1 (14/1) Joseph, Janey, 26 år, 1:a barnet London
31/1 (5/2) Vincent, Jenka, 1a barnet, Stockholm

Februari
11/2 (7/2) Flicka, Mois, 2:a barnet, 31 år, södra Skåne
16/2 (26/2) Flicka, Hjartagna, 2a barnet, 37 år Kungsbacka
20/2 (4/2) Albin, Evenstar, 1a barnet, Stockholm
29/2 (24/2) Pojke, Milosari, 1:a barnet, Lund
 
Han kryper!!!:laugh:

Det blir så tydligt nu när man varit borta en del att det går så fort! När jag kommer hem/vaknar om dagarna så kan han saker han inte kunde kvällen innan :eek:
Och de är så fina tillsammans, mina grabbar:love: Det är så underbart att komma hem från jobbet och vara full av energi och få leka loss med sin brötbebis(som förvisso börjar bli ett barn mer och mer...)
 
Han kryper!!!:laugh:

Det blir så tydligt nu när man varit borta en del att det går så fort! När jag kommer hem/vaknar om dagarna så kan han saker han inte kunde kvällen innan :eek:
Och de är så fina tillsammans, mina grabbar:love: Det är så underbart att komma hem från jobbet och vara full av energi och få leka loss med sin brötbebis(som förvisso börjar bli ett barn mer och mer...)

Jag känner samma. Är borta så länge och det händer så mycket :love:
 
Alltså jag blir så himla ledsen när man ser alla andra mammor som lägger ut bilder på sina assnygga kroppar två veckor efter förlossningen och skriver "såå fantastisk kvinnokroppen är"

Jaha kul för er. Själv vågar jag inte gå förbi ett bageri för de lär väl ta min mage för en deg och börjar knåda!
 
Alltså jag blir så himla ledsen när man ser alla andra mammor som lägger ut bilder på sina assnygga kroppar två veckor efter förlossningen och skriver "såå fantastisk kvinnokroppen är"

Jaha kul för er. Själv vågar jag inte gå förbi ett bageri för de lär väl ta min mage för en deg och börjar knåda!

Min mage är och kommer aldrig bli som den var, även om jag lyckats bli av med alla gravid kg så är magen degig och slapp. Bristningar finns ett gäng det med. Du ska absolut inte känna så! Det tar tid för kroppen att komma tillbaka igen, och alla är vi olika, det går olika fort.
 
Alltså jag blir så himla ledsen när man ser alla andra mammor som lägger ut bilder på sina assnygga kroppar två veckor efter förlossningen och skriver "såå fantastisk kvinnokroppen är"

Jaha kul för er. Själv vågar jag inte gå förbi ett bageri för de lär väl ta min mage för en deg och börjar knåda!

Jag håller med dig. Jag kommer aldrig få min gamla kropp tillbaka. Har nästan gått ner alla kilo (gick upp över 20kg), men magen är slapp, degig och helt mjuk och dallrig. Magmusklerna är fortfarande delade så vågar inte träna magen direkt heller.
Kroppen ÄR fantastisk, den har skapat och burit ett barn och försett barnet med näring både på insidan och utsidan. Men särskilt snygg är den inte...
 
Alltså jag blir så himla ledsen när man ser alla andra mammor som lägger ut bilder på sina assnygga kroppar två veckor efter förlossningen och skriver "såå fantastisk kvinnokroppen är"

Jaha kul för er. Själv vågar jag inte gå förbi ett bageri för de lär väl ta min mage för en deg och börjar knåda!

Jag håller med... Innan graviditeten hade jag typ bara hört om hur mycket man skulle gå ner när man ammade, hur kilona bara raaaasade av och hur man plötsligt var smalare än innan. Ehm... Jag har fortfarande flera kilon kvar till ursprungsvikt. Det dallrar på ställen det aldrig tidigare dallrat. Jag mår skit när jag ser min kropp naken i spegeln, för jag var faktiskt rätt nöjd över den innan. Men så ser jag det lilla knytet som jag skapat och då är det bara värt det alla gånger om! :heart
 
Blir ju inte bättre av att jag inte tränar särskilt mycket heller. Och att jag gillar att fika :angel: Ridlektion en gång i veckan, mammaträning en gång i veckan. Barnvagnspromenader 3-5km/dag i rätt lugnt tempo. Ridning är egentligen den enda träning jag tycker är roligt, allt annat är så jäkla tråkigt och då blir det att jag lägger av. Längtar tills jag kan skaffa häst igen både för sinnets, kroppens och det socialas skull!
 
Alltså jag blir så himla ledsen när man ser alla andra mammor som lägger ut bilder på sina assnygga kroppar två veckor efter förlossningen och skriver "såå fantastisk kvinnokroppen är"

Jaha kul för er. Själv vågar jag inte gå förbi ett bageri för de lär väl ta min mage för en deg och börjar knåda!
Det blir ju någon fysisk skillnad för de allra flesta. Vissa, enstaka, har de gener som gör att det inte syns mycket alls att de burit och fött ett eller flera barn. Tittar jag på mina kvinnliga släktingar som fått barn så har vi alla en liten bula på magen kvar efter bebis.

Det är olika hur man förändras. Jag fick inte en enda bristning på magen tex, andra ser ut som zebror. Jag sprack en del, andra gör det inte. Vi är skapta olika även på denna punkt, även om det kan kännas jäkligt taskigt att man inte råkade vara en av dem som drog högvinst i gen-lotteriet.

Om det känns bättre så föreställ dig att de där vrålsnygga tjejerna sprack massor vid förlossningen ;)
 
Igår fick jag bra med stjälp att rensa lill-tjejens garderob. Hon var flera gånger längst in och kollade så inget var glömt och plockade snällt ut allt som jag vikt ihop och lagt in för att spara till bra, nästa sommar. Buskul sa hon, mindre kul sa mamma.
Har även kommit fram till att enda sättet att faktiskt få vika kläder är om jag sitter på hennes golv och viker kläder, man får vika dom tre gånger då hon ålar över allt vad klädhögar heter. Men det blir i vart fall vikt :p

Igår kom hon på en ny lek, om hon skakar på huvudet så gör vi likadant. Höll på hur länge som helst igår :rofl: Samma när pappa härmar hennes läten, buskul verkligen. Snacka om lycklig tjej!

Dock tror jag att vi är tidigt inne i nästa fas. Enligt appen ska den inte vara fören om 1v men vi har nog vart i den i typ 1v för allt stämmer verkligen. och nu börjar hennes humör komma på riktigt! Struntar fullständigt i om hon trillar, om katten säger ifrån eller om något gör ont. Men skulle du ta ifrån henne något hon vill ha, då blir det en hiskeligt liv :rofl:

Mata är bara att glömma nu för tiden, försöker du mata henne med gaffel/sked så får du den näst intill kastad på dig. Hon är nöjd så länge hon får äta själv och så länge det inte är banan i maten. Testade bananpannkakor idag, blicken jag fick när hon smakade sa allt. Jag måste ha den enda bebis som hatar banan i alla former.
När hon börjar bli mätt har hon även lärt sig att mata hunden, hon är ganska söt då. Men hunden kommer bli såååå fet! Hon fick ett korvbröd med lite skinkost i igår, åt halva sedan höll hon det i handen och lutade sig ned mot hunden. Tittade på mig hela tiden och så fort jag vände mig om tog hon tillbaka korvbrödet, så fort jag tittade bort igen lutar hon sig mot hunden... Hon vet så tydligt att hon inte får :angel::love:
 
Blir ju inte bättre av att jag inte tränar särskilt mycket heller. Och att jag gillar att fika :angel: Ridlektion en gång i veckan, mammaträning en gång i veckan. Barnvagnspromenader 3-5km/dag i rätt lugnt tempo. Ridning är egentligen den enda träning jag tycker är roligt, allt annat är så jäkla tråkigt och då blir det att jag lägger av. Längtar tills jag kan skaffa häst igen både för sinnets, kroppens och det socialas skull!

Hade jag inte ridit på lektion 1 gång i veckan hade jag vart ett socialt vrak, jag känner verkligen ingen här. Bor på landet men har inga som helst bra barnvagnsvägar omkring mig, om jag inte tar bilen någon stans för att promenera. Och hur kul är det? att släpa in hund, barn och barnvagn i bilen bara för att kunna promenera.
 
14433080_10210678974549546_1863995805543539221_n.jpg
 
Andra kvällen med skrik, gråt och förtvivlan vid läggdags:(. Tror inte att det är en slump att hennes eftermiddagsvila blivit försenad båda dagarna.

Är det fler som har lite trubbel att få fadern att förstå att barnets behov går före? Här är det allt som oftast "jag ska bara" när tösen vill något. Såklart måste hon lära sig att vänta ibland, men när det gäller tex sömn stör det hemskt när det blir alltför sent. Idag blev sömnen framskjuten drygt 1,5 timme för att pappa behövde äta först.

Samma sak kan ske med maten. Han ger gärna en klämmis eller en flaska istället för riktig mat. Det går fort (väldigt viktigt) och hon tackar sällan nej. Men, det ställer ju till det med mattider och aptit resten av dagen. Ibland måste man ju pga anledning, men här ät det mer av lättja.

Jag har försökt att inte pracka på honom att mitt sätt är bäst, utan att låta honom själv upptäcka vad som händer om man rör till hennes rutiner. Tyvärr verkar det inte gå fram. Vad tror ni, bara att sätta ner foten och säga att "nu gör vi såhär"? Någon som haft samma problem och löst det på ett smidigt men effektivt sätt?
 
@Balahé
Här är det lika. Har tyvärr inget tips då jag har samma frågeställningar som du. Jag blir halvt galen ibland men han har blivit bättre ändå så kanske det finns hopp. Dock är det lite väl många gånger jag kommit hem från jobbet och hittat liten i gåstolen och pappan framför datorn/tvn/med näsan i telefonen. "Han är ju nöjd". :meh::banghead: Och när man undrar vad de gjort under dagen så är det typ ingenting, men ingenting är gjort hemma heller. Så en annan får jobba heltid, sköta hushållssysslor och förväntas orka med barnet all övrig tid. Då jag egentligen bara vill komma hem och umgås med liten, inte gå in i jobb nummer två med disk och tvätt å allt annat. :crazy: Och förväntas ta allt kring liten när jag är hemma. Jag har inte tid med nånting annat, hästarna är liksom på ett minimalt hörn för det måste ju mockas och skötas in- och utsläpp men det är också allt det blir. Jag hade trott att jag skulle hunnit sätta igång hästen vid det här laget men icke. Även om jag kan ta henne efter läggning skulle det innebära seeeeena kvällar och ska jag då upp 5 så orkar jag inte.

Äh, gnäll gnäll. Det blir väl bättre.
 
@Balahé
Här är det lika. Har tyvärr inget tips då jag har samma frågeställningar som du. Jag blir halvt galen ibland men han har blivit bättre ändå så kanske det finns hopp. Dock är det lite väl många gånger jag kommit hem från jobbet och hittat liten i gåstolen och pappan framför datorn/tvn/med näsan i telefonen. "Han är ju nöjd". :meh::banghead: Och när man undrar vad de gjort under dagen så är det typ ingenting, men ingenting är gjort hemma heller. Så en annan får jobba heltid, sköta hushållssysslor och förväntas orka med barnet all övrig tid. Då jag egentligen bara vill komma hem och umgås med liten, inte gå in i jobb nummer två med disk och tvätt å allt annat. :crazy: Och förväntas ta allt kring liten när jag är hemma. Jag har inte tid med nånting annat, hästarna är liksom på ett minimalt hörn för det måste ju mockas och skötas in- och utsläpp men det är också allt det blir. Jag hade trott att jag skulle hunnit sätta igång hästen vid det här laget men icke. Även om jag kan ta henne efter läggning skulle det innebära seeeeena kvällar och ska jag då upp 5 så orkar jag inte.

Äh, gnäll gnäll. Det blir väl bättre.
Hur länge har pappan varit föräldraledig nu? Tog det lång tid innan det började rätta till sig? Här är ju inte planen att pappan ska vara heltidsledig öht.

Det där med att få saker gjort när man är hemma är ett kapitel för sig. Ibland är det typ omöjligt att göra något som kräver två händer:meh:
Är på sätt och vis glad att inte ha egen häst längre (men vad jag saknar min tös:(). Vi är inne på andra sjuk-veckan nu och jag hade inte orkat hålla igång en häst också som jag mått/mår. Hade känts sådär att lägga så mycket pengar på hästen och inte kunnat rida nåt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 172
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 013
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 107
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 206
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp