Vinterföräldrar 2016/2017 del 6

Vi åker till Stockholm imorgon för att hälsa på min 92-åriga mormor och resten av släkten. Tänkte försöka hinna hälsa på min pappa också när jag ändå är där.

Har massor med katastroftankar om allt som kan gå fel. Att hon skriker hela vägen dit eftersom hon avskyr att åka bil, att hon har nattskräck varje natt och håller hela huset vaket. Men alltså det gick ju bra sist så varför skulle det inte gå bra nu?
 
Vi åker till Stockholm imorgon för att hälsa på min 92-åriga mormor och resten av släkten. Tänkte försöka hinna hälsa på min pappa också när jag ändå är där.

Har massor med katastroftankar om allt som kan gå fel. Att hon skriker hela vägen dit eftersom hon avskyr att åka bil, att hon har nattskräck varje natt och håller hela huset vaket. Men alltså det gick ju bra sist så varför skulle det inte gå bra nu?
Det är så där katastrofdemonen funkar. Den hittar det värsta som kan hända och sen skriker den ut det så högt och ofta att det är det enda som hörs och till slut blir verklighet. Ju oftare det händer, desto snabbare snappar hjärnan upp det som verklighet. Verkligen skitsvårt att bli av med.
Jag vet att det är svårt, men försök att fokusera på att det gick bra sist. Förbered för resan och eventuella behov, men bestäm inte i förväg att allt ska gå dåligt. Jag tror att ni kommer få det mysigt och trevligt. :heart
 
Inget planerat här. Däremot fick vi beställt en cykelkärra, äntligen! Så i sommar ska det cyklas!

Lilleman har feber. Tur det kommer nu, bvc är om en vecka och då är det dags för vaccination.
 
Vi ska vara lite på landet annars inget planerat. Vi var bjudna på ett stort bröllop men bruden fick kalla fötter och det är inställt så nu försöker vi komma på något annat att göra den helgen istället.
 
Det är så där katastrofdemonen funkar. Den hittar det värsta som kan hända och sen skriker den ut det så högt och ofta att det är det enda som hörs och till slut blir verklighet. Ju oftare det händer, desto snabbare snappar hjärnan upp det som verklighet. Verkligen skitsvårt att bli av med.
Jag vet att det är svårt, men försök att fokusera på att det gick bra sist. Förbered för resan och eventuella behov, men bestäm inte i förväg att allt ska gå dåligt. Jag tror att ni kommer få det mysigt och trevligt. :heart

Resan till Stockholm gick kanonbra. Lite ledsen precis innan hon somnade i bilen efter halva vägen men annars glad och pigg. Var vaken med oss till kvart i tio utan att ens gråta eller gnugga ögat en gång. Så himla duktig!

Sov hela natten och vakna kvart i åtta :love:
 
Äntligen har vi tömt de rum som skall bli lekrum på allt onödigt. Försökte inreda idag men blev inte bra alls. På högra sidan finns en låg Billy bokhylla med alla leksaker och böcker (den räcker bra till)

Skall in en fåtölj till en vuxen och skulle gärna ha ett leksakskök där också.

IMG_2915.JPG
 
Blir galen på nattningarna just nu. Förra veckan hade mannen kvällsskift och kom hem efter läggdags. Funkade (om än lite bök) rätt ok att natta trots att jag hade med lillebror.

Sedan i lördags är han totalt omöjlig då mannen nattat. Busar bara runt osv. Uppe och springer :cautious: mm mm

Tagit upp till 90 min att natta. Och efter 60 min ger mannen upp så jag får fa över det då speedade barnet. Var är returrätten (på både man och barn just nu)
 
Blir galen på nattningarna just nu. Förra veckan hade mannen kvällsskift och kom hem efter läggdags. Funkade (om än lite bök) rätt ok att natta trots att jag hade med lillebror.

Sedan i lördags är han totalt omöjlig då mannen nattat. Busar bara runt osv. Uppe och springer :cautious: mm mm

Tagit upp till 90 min att natta. Och efter 60 min ger mannen upp så jag får fa över det då speedade barnet. Var är returrätten (på både man och barn just nu)
Knoddrik är oxå speedad vid nattning. Känns som att vi har provat allt. Hoppas på nåt slags tips på torsdag, när vi ska på 18-månaderskontroll.
 
Knoddrik har börjat hosta riktigt jobbigt på natten. Bara på natten.
Ska testa att höja huvudänden igen...
Skulle dock inte bli förvånad om hon blev sjuk nu lagom till vaccinationen på torsdag...
 
Vi var på bvc idag. Es viktkurva var dom lite bekymrade över. Jag är inte så bekymrad. Vet att hon är så galet aktiv och totalt ointresserad av mat. Men vi ska dit i augusti igen och kolla upp varför hon har utslag, blodprover och troligen en remiss till Karlstad för utredning av allergi. Jag har länge trott på allergi då utslagen inte ser ut som eksem.

Vad gäller vikten får vi väl se till att göra maten ännu fetare. Startade projektet med en smörgås med mycket smör och en rejäl bit lax med massa rapsolja. Hon slukade laxen och åt upp all smör på smörgåsen :up:
 
Blir galen på nattningarna just nu. Förra veckan hade mannen kvällsskift och kom hem efter läggdags. Funkade (om än lite bök) rätt ok att natta trots att jag hade med lillebror.

Sedan i lördags är han totalt omöjlig då mannen nattat. Busar bara runt osv. Uppe och springer :cautious: mm mm

Tagit upp till 90 min att natta. Och efter 60 min ger mannen upp så jag får fa över det då speedade barnet. Var är returrätten (på både man och barn just nu)

Vi har också jobbiga nattningar. Hon skriker som en gris och ska ner, lyfter vi tillbaka henne river hon oss i håret, nyps och sparkas. Hon är helt slut men vill absolut inte sova. Hon är värst med sambon men vi försöker avleda så gott det går. Släpper vi ner henne kan hon lugnt härja två timmar till men då får hon mindre sömn och dagen efter blir förstörd så hon måste helst somna innan nio.
 
Ikväll protesterade Knoddrik redan innan maken skulle gå upp med henne för nattning. Vi satte oss i soffan och läste böcker istället. Några minuter senare hade hon bajsat och vi kunde därefter gå upp och söva henne på bara några minuter. Så skönt att hon var så tydlig idag, så att vi slapp krångla med nattningen.
 
- Jag är sååå trött.
- Är du gravid?
- Nej (suck) jag är inte gravid. Jag ska inte bli gravid så länge jag mår så här dåligt.
- Men hade du ont när du var gravid?
- Ja. (Suck, ska jag återigen behöva påminna om foglossningarna som kom så tidigt...)
- Men du sa ju ingenting.
-... (Jag orkade väl inte.) Jag ska absolut inte bli gravid när jag knappt kan gå av smärtor och värk och dessutom har jobbig hängmage och mår dåligt psykiskt. Gyn ville sätta in en kopparspiral så fort som möjligt, för att jag inte ska bli gravid.
- Men jag hoppas ju för jag vill ju så gärna...
- Nej.

Så nu är svärmor igång igen.

Vi hade bröllopsdag igår och Knoddrik sov hos sin farmor så att vi kunde gå ut och äta och sova ostört. En mycket trevlig helg...tills tjatet började igen.
 
Det har varit en fin sommar. Imorn börjar förskolan. Ny avdelning, men samma förskola och samma pedagog. Under sommaren har Knoddrik vuxit, lärt sig att springa med full fart, börjat prata med även finska ord, börjat sätta ihop två ord i rad och utvecklats på många fler sätt. Det ska bli intressant att höra vad pedagogen säger. :D
 
Här har vi för tillfället en pojke med mycket känslor. Han pratar ju inte ännu så har svårt att utrycka sig så att vi förstår. Och är nått fel får han riktiga utbrott. Kryper/ går iväg bort. Man får inte trösta eller röra honom. Sker minst en gång om dagen
 
Här har vi för tillfället en pojke med mycket känslor. Han pratar ju inte ännu så har svårt att utrycka sig så att vi förstår. Och är nått fel får han riktiga utbrott. Kryper/ går iväg bort. Man får inte trösta eller röra honom. Sker minst en gång om dagen
Vad jobbigt det låter. :(
 
Inskolning i morgon här med. Var tog mig pyttelilla bebis vägen? 😭 Vi har också en jobbig period med hysterisk ilska så fort vi gör något som I inte tycker är rimligt.
Jag är dock dunderoptimistisk inför inskolning och bokat in mig på jobbintervju på torsdag. Eeeeehehehe. Jo men såatte. Skjut mig?
 
Inskolning i morgon här med. Var tog mig pyttelilla bebis vägen? 😭 Vi har också en jobbig period med hysterisk ilska så fort vi gör något som I inte tycker är rimligt.
Jag är dock dunderoptimistisk inför inskolning och bokat in mig på jobbintervju på torsdag. Eeeeehehehe. Jo men såatte. Skjut mig?
Känsloutbrott har vi också, men de känns ändå lätta att komma igenom och förbi. Tycker det är jobbigare att inte ha så lätta nattningar.

Klart du ska vara optimistisk! Och du gör något bra för dig själv, som även gynnar resten av familjen.
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 549
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 192
Senast: Vovve
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp