Vinterjacka

Cattis_E

Trådstartare
Jag behöver tips på en vinterjacka. Varm men som ändå "andas" lite tror jag.

Jag brukade vara en person som alltid är varm. Klätt mig tunnare än de flesta.
Haft lätt att svettas, och sedan bli kall pga fuktig när jag svalnar av.
MEN
Nu när jag bantat bort 24kg fett så är jag mer frusen vilket väl är helt naturligt.

Lite trött på att känna mig kall, så nu använder jag redan de jackor jag trodde jag skulle ha mitt i vintern, baserat på hur jag använt förr.

Nu behöver jag alltså skaffa en "mitt i vintern jacka". Jag ska ha den till och från jobb och när jag träffar kompisar. Kan förekomma promenader och så men inget högintensivt. Vill däremot inte svettas så fort jag rör mig.
Den ska inte vara för lång utan sluta vid midjan. Tåla nederbörd åtminstone en stund, utan att jag blir helt genomblöt. 15-30 min eller så hade varit trevligt.

Vad letar jag efter?
Vilket ytmaterial?
Vilken sorts foder?

Ös ur er alla tips o åsikter ni har?
Jag vill inte lägga flera tusen kronor.

Vad tror du jag letar efter?
 
Jag tänker spontant att det nog är svårt att hitta ordentligt tjocka jackor som andas. Om du växlar väldigt i temperatur kanske lager-på-lager fungerar bättre? Ett tunnare, vind- och vattentät ytterskal och en-två tjocka ylle-/funktionströjor under. Jag körde på en liknande lösning i stallet där man växlat väldigt i aktivitet.
 
Jag tänker spontant att d. et nog är svårt att hitta ordentligt tjocka jackor som andas. Om du växlar väldigt i temperatur kanske lager-på-lager fungerar bättre? Ett tunnare, vind- och vattentät ytterskal och en-två tjocka ylle-/funktionströjor under. Jag körde på en liknande lösning i stallet där man växlat väldigt i aktivitet.
Ja, så kör jag med i stallet.
Andas kanske är fel ord då, jag vet inte.
Men jag vill bara inte ha något där man blir helt instängd och därmed fuktig direkt.
Tex har jag mycket svårt för vissa regnjackor för att de stänger in så mycket. Tänkte mest så jag inte råkar ta något sånt material om det nu finns på fodrade...

Problemet är att det är ett himla meck med lager på lager bara för att åka till jobbet...
Bil (jacka av) - vänta på tåget (varm jacka på) - tåg (jacka av) - av tåg (jacka på).
Det måste inte vara så att den andas massor är nog mer ute efter om det är nåt material jag borde undvika..
 
Dunjacka då?
Bra eller dåligt?
Har bara ägt en dunjacka i mitt liv, och den vill jag minnas att jag tyckte om. Men minns inte så mycket mer än så..
 
Jag tycker att Didrikssons har vettiga jackor till vettiga priser. De flesta går dock ner över rumpan. Jag har en Didriksson parkas jag använt i flera år - den tål det mesta (jag bor i en regnig håla) och är lagom varm.
Vad är det för foder på din då?
Polyesterfiber?
 
Dunjacka då?
Bra eller dåligt?
Har bara ägt en dunjacka i mitt liv, och den vill jag minnas att jag tyckte om. Men minns inte så mycket mer än så..
Jag har slutat använda dunjackor, delvis pga behandlingen av fåglarna men mycket för att jag testat "syntetdun". De ser alltså ut och beter sig som dunjackor men är inte av fåglar och jag tycker att syntetdunet funkar mycket bättre! Det läcker inte dun och är lagom varmt. Något sånt skulle jag kolla på om jag vore du. Jag tycker att Uhip har flera fina modeller.

Det kan vara rätt gött med en sån lättare fejkdunjacka som antingen kan användas som den är, eller ligga som mellanlager under en regn- och vindtät jacka.
 
Vad är det för foder på din då?
Polyesterfiber?
Min är nog det, ja. Jag har haft den många vintrar, så minns inte alla detaljer, men det är inte dun i den. Iom att den är vindtät så behöver den inte vara så tjock. Om du kollar deras hemsida ser du alla varianter och alla detaljer
 
Ja, så kör jag med i stallet.
Andas kanske är fel ord då, jag vet inte.
Men jag vill bara inte ha något där man blir helt instängd och därmed fuktig direkt.
Tex har jag mycket svårt för vissa regnjackor för att de stänger in så mycket. Tänkte mest så jag inte råkar ta något sånt material om det nu finns på fodrade...

Problemet är att det är ett himla meck med lager på lager bara för att åka till jobbet...
Bil (jacka av) - vänta på tåget (varm jacka på) - tåg (jacka av) - av tåg (jacka på).
Det måste inte vara så att den andas massor är nog mer ute efter om det är nåt material jag borde undvika..
Jag måste jobba med jacka på/jacka av för att inte frysa när jag är ute. Skulle nog aldrig hitta en jacka jag kan ha på mig i en buss/varm bil som fungerar utomhus.
 
Jag har hittills inte ägt någon dunjacka som har klarat regn. Men det finns kanske?
Klarat och klarat. Inser att jag kanske var otydlig. Jag vill helst inte bli genomblöt av att stå och vänta på tåget i 15 min som det snöar alt regnar normalt.
I hällregn förväntar jag inte att någon normal jacka ska hålla mig torr.
Så det beror väl lite på yt materialet? Ganska många material stoppar ett tag utan att fodret blir blött och tungt.
Men ullkappa, softshell eller dylikt går ju klart bort då åtminstone enligt mig.
 
Jag har slutat använda dunjackor, delvis pga behandlingen av fåglarna men mycket för att jag testat "syntetdun". De ser alltså ut och beter sig som dunjackor men är inte av fåglar och jag tycker att syntetdunet funkar mycket bättre! Det läcker inte dun och är lagom varmt. Något sånt skulle jag kolla på om jag vore du. Jag tycker att Uhip har flera fina modeller.

Det kan vara rätt gött med en sån lättare fejkdunjacka som antingen kan användas som den är, eller ligga som mellanlager under en regn- och vindtät jacka.
Ska absolut kolla på det.
Tror jag klämt på nån sådan jacka förr. Kanske rra året, när jag ändå inte skulle ha jacka 😉
 
Jag måste jobba med jacka på/jacka av för att inte frysa när jag är ute. Skulle nog aldrig hitta en jacka jag kan ha på mig i en buss/varm bil som fungerar utomhus.
Nu var jag tydligen otydlig igen.
Får nog arbeta på mitt sätt att skriva 😉
Jag vill ha EN jacka att ta av på vid de tillfällena. Inte en skaljacka och 1-2 tröjor att ta av/på. Den principen kör jag när jag är i stallet och dylikt.

Dvs utan jacka i bil/tåg o dyl och varm jacka ute i kylan utan att behöva knäppa 3 dragkedjor isf en.
 
@Cattis_E Kan du tänka dig en sportigare variant av jacka så brukar många skidjackor ha dragkedjor för ventilation längs med sidan och upp genom armhålan, perfekt när en vistas i både kalla och varma miljöer. 8848 och liknande märken brukar finnas kraftigt reducerade i förra säsongens färger/trender. Borde vara i rätt längd också.
 
Nu var jag tydligen otydlig igen.
Får nog arbeta på mitt sätt att skriva 😉
Jag vill ha EN jacka att ta av på vid de tillfällena. Inte en skaljacka och 1-2 tröjor att ta av/på. Den principen kör jag när jag är i stallet och dylikt.

Dvs utan jacka i bil/tåg o dyl och varm jacka ute i kylan utan att behöva knäppa 3 dragkedjor isf en.
Jag har en tjockare som är köpt på typ Stadium/Inter sport som tål regn, är rejält varm och som jag trivs väldigt bra i. Prova besök någon sportaffär :)
 
@Cattis_E Kan du tänka dig en sportigare variant av jacka så brukar många skidjackor ha dragkedjor för ventilation längs med sidan och upp genom armhålan, perfekt när en vistas i både kalla och varma miljöer. 8848 och liknande märken brukar finnas kraftigt reducerade i förra säsongens färger/trender. Borde vara i rätt längd också.
Tack för tipset!
Låter lovande så det ska kollas upp.
 
Jag har en tjockare som är köpt på typ Stadium/Inter sport som tål regn, är rejält varm och som jag trivs väldigt bra i. Prova besök någon sportaffär :)
Tack.
Ja, jag har nog insett att sportbutik eller liknande är en bra idé. Ska bara masa mig dit också.Smart att samla på sig info innan så jag inte bara tröttnar och tar en som ser ut att vara tjock men kanske itne alls är vad jag behöver.
 
Så. Jag köpte en jacka som verkade (och säkert är) varm och bra. Fryser fortfarande. Nästa plan är testa varm sjal/halsduk och bli bättre på att ha handskar på väg till jobbet..
Skyller än så länge på fukten. Vi verkar ha 95% luftfuktighet så gott som varje dag.

Kan också vara en del mental trötthet. En kombination kanske.
Är iaf för snål för att köpa ny jacka så får lösa det på annat sätt. Försöker ha rätt tjocka tröjor under med.
 
Så. Jag köpte en jacka som verkade (och säkert är) varm och bra. Fryser fortfarande. Nästa plan är testa varm sjal/halsduk och bli bättre på att ha handskar på väg till jobbet..
Skyller än så länge på fukten. Vi verkar ha 95% luftfuktighet så gott som varje dag.

Kan också vara en del mental trötthet. En kombination kanske.
Är iaf för snål för att köpa ny jacka så får lösa det på annat sätt. Försöker ha rätt tjocka tröjor under med.
Pröva med underställ närmast kroppen. Och mössa och vantar/handskar om du inte redan har det. Själv behöver jag även ha varma, tunna strumpor av ylleblandning när jag kommer i mina frysaperioder.
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 883
Senast: Korven
·
Äldre Vad har ni tänkt ha för vinterjacka i år? Ska ni köpa ny eller använder ni tidigare inköpt jacka? Har ni flera eller är det mest en som...
2
Svar
20
· Visningar
3 510
Senast: Tassetass
·
Utrustning Min älskade Mountain Horse-jacka har snart gett upp helt och hållet och min nästan lika älskade Arrak-jacka har blivit på tok för stor...
Svar
6
· Visningar
1 693
Senast: lewellyn
·
Utrustning Vill egentligen inte ta upp den här frågan, för sommaren är inte slut än!! Men... de är så att jag hela vintern ska praktisera i ett...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: olsssson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp