Vinterjympa

Boomshaklak

Trådstartare
Ok så hur motionerar ni era hästar vintertid? Ridbanan är stenhård och ridhus saknas. Tar dom skada på något sätt av att springa runt på hårt underlag?
 
Man får anpassa ridningen efter underlaget, är det hårt kanske man inte ska sitta och rida varv på varv i högt tempo tex., däremot kanske tempoväxlingar i skritt med lite övergångar till trav funkar eller lite vändningar, halter etc. Just när det gäller ridbanan på vintern tycker jag det värsta är när det är fruset och knöligt och ojämnt.
 
Ok så hur motionerar ni era hästar vintertid? Ridbanan är stenhård och ridhus saknas. Tar dom skada på något sätt av att springa runt på hårt underlag?
Jag har en ridslinga och en ridbana som sällan fryser,(bor i Skåne). Samt lyxen med granne som har ridhus så jag kan hålla igång hur jag vill året runt.
För hårt underlag är såklart inte bra i längden. Precis som för mjukt underlag. Varierat är alltid bäst. Finns det inte möjligt att rida så hade jag låtit hästen vila lite tills det blev bättre.
 
som med alla förändringar av underlag kan det vara skadligt att bryta rakt av från mjuka ridbanor till frusna, hårda vägar. Speciellt om man har brodd som hugger i den frusna barmarken.
När jag stod hemma så jag bara kunde rida ut så brukade jag rida i så hög intensitet underlaget medgav, ibland blev det mestadels skritt och lite trav, ibland kunde man få rida i åkerkanten för någon snäll bonde. En gång i veckan åkte jag till ridhus och motionerade "på riktigt".
 
Är inte bortskämd m ridhus nära, så skogen är min bästa vän när det är fruset. Då menar jag offroad, har ofantligt mkt skog att rida i. Det blir backträning, mkt lyfta på benen och parera olika ”hinder”. Det blir väldigt bra gym-träning för pålle. Annars är som tidigare nämnt, skritt en underskattad gångart.
 
Ok så hur motionerar ni era hästar vintertid? Ridbanan är stenhård och ridhus saknas. Tar dom skada på något sätt av att springa runt på hårt underlag?
Rider huvudsakligen på grusvägar året om, av lite varierande kvalitet och hårdhet, och de varierar ju också från relativt mjuka vår och höst (och mild vinter/regnig sommar) till hårda under kalla vintrar och torra somrar. Bor i södra Halland och vi har ju inte jättekalla vintrar, så det brukar inte vara så långa perioder som det är sådär riktigt hårt, men jag/vi rider på i stort sett som vanligt, lite noggrannare med uppvärmning när det är kallt och hårt bara. Men då rider vi ju i stort sett aldrig på så mjukt underlag som många ridbanor är, så hästarna är ju vana.

Vi har en ridbana också, men använder den relativt sällan och definitivt inte om den fryser så den blir hård/knölig.
 
När det är hårdare får man såklart anpassa sig; jag skrittar där det är hårt- som det står i en gammal hästbok jag fått av morfar för länge sen att under vintern får man anpassa sig och oftast bara räkna med mycket skritt när underlaget fryser ☺️.
 
Ok så hur motionerar ni era hästar vintertid? Ridbanan är stenhård och ridhus saknas. Tar dom skada på något sätt av att springa runt på hårt underlag?

När jag höll igång lite ordentligare även under vintern så brukade jag försöka gå ut och klättra lite oftare när det var sådär riktigt fruset och hårt men ingen snö. De klätterbackarna vi har i skogen är lite leriga i vanliga fall och blev helt perfekta då. Samt försökte trava mycket i ordentlig form men inte allt för snabbt där underlaget tillät. Tyckte det gav mycket!

Var även mycket fördelaktigt när stallägaren varit med och sladdat ridbanan precis när det frös på, så att även om den blev stenhård var den slät. Då jobbade vi mycket med lösgörande arbete i skritt, skänkelvikningar osv där de dagar vi inte orkade gå ut i skogen.

Numer nöjesrider vi bara, håller inte igång hästen för träning alls utan det viktigaste för min häst är att han mentalt behöver komma ut ibland och då kan vi ändå anpassa turen helt efter underlaget så är det riktigt dåligt blir det mest skritt.
 
Som någon annan också nämnde så rider jag också mycket rätt ut i skogen nu när det är dåligt underlag på ridbanan. Dvs, inga stigar utan rätt upp och ner över stock och sten så hästen måste lyfta på benen och det förhoppningsvis blir lite mer träning än att bara gå på plan mark. Plus då att det är roligare än att rida på vägen, blir väldigt lätt uttråkad själv av uteritter på vägar.
Finns det snö brukar jag också passa på och galoppera en del ute, har en snäll granne vars fält jag får låna när det ligger snö på det.
Så hittills tycker jag inte det är alltför illa, trots att det för mig också är första vintern utan ridhus. När det nyligen var uppemot -20 i en vecka fick dock hästen stå, mest för att jag vägrade vistas utomhus i det vädret.
 
Jag har valt att låta min häst vila i snart två veckor. Vi har haft närmare 15-20 minus men inte mycket snö så mest bara hårt överallt. Ridbanan är frusen. De flesta ridvägarna går bara att skritta på eller möjligen att trava lite. Hästen står på lösdrift men behöver ridas 5-6 dagar i veckan för att må bra.
Det har känts som en omöjlig ekvation just nu. Han blir supertaggad av all ridning och det är så svårt att få honom trött och nöjd i varken huvudet eller kroppen nu. Så till sist gav jag upp en stund. Hoppas på lite bättre förutsättningar snart...
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 054
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 341
Senast: fio
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp