Vinterlöpning!

pepp

Trådstartare
Jag har en plan att fortsätta med min löpning i vinter, men vad behöver jag för kläder?
Är väldigt varm av mig när jag tränar, springer fortfarande med shorts.

Tänker ett par vintertights, tips på några bra?
Vad har man på överkroppen? Har ingen vettig jacka hemma tror jag..

Tips och knep osv osv sökes 😄
 
Jag är också varm av mig när jag är i rörelse, så för mig fungerar vintertights (gammalt par från ullmax, måste köpa nya nu) långt, blir det kallare så har jag ett par lösa vindtäta byxor ovanpå. Har även ett par termobyxor som är tänkt för löpning och skidning, dessa använder jag om det är riktigt kallt (runt -20 eller om det varmare men är rått/blåsigt).

På överkroppen varierar det vad jag har. Tycker jag klarar mig långt på min vindtäta jacka, jag lägger bara varmare lager under. När det blir riktigt kallt har jag en tjockare fleecejacka, och en vindväst under (då fleecen inte håller mot vind, och jag vill skydda framförallt bröstpartiet).

Har funderat på en vinterlöpjacka, sådan som är tjockare på bröstpartiet och tunnare i ärmarna, men har ännu inte kommit till skott.

På händerna har jag när det blir kallt ett par handskar som är fingermodell, men som har en vintät påse man kan dra över fingrarna. På huvudet klarar jag mig långt på olika tjocka pannband (har ett i windstoppermaterial om det blåser). Blir det riktigt kallt blir det valfri mössa, med halsskydd/balaklava.

Försöker använda kläder i syntet eller ull/ullblandning och undvika bomull så långt det går.
 
Jag är också varm av mig när jag är i rörelse, så för mig fungerar vintertights (gammalt par från ullmax, måste köpa nya nu) långt, blir det kallare så har jag ett par lösa vindtäta byxor ovanpå. Har även ett par termobyxor som är tänkt för löpning och skidning, dessa använder jag om det är riktigt kallt (runt -20 eller om det varmare men är rått/blåsigt).

På överkroppen varierar det vad jag har. Tycker jag klarar mig långt på min vindtäta jacka, jag lägger bara varmare lager under. När det blir riktigt kallt har jag en tjockare fleecejacka, och en vindväst under (då fleecen inte håller mot vind, och jag vill skydda framförallt bröstpartiet).

Har funderat på en vinterlöpjacka, sådan som är tjockare på bröstpartiet och tunnare i ärmarna, men har ännu inte kommit till skott.

På händerna har jag när det blir kallt ett par handskar som är fingermodell, men som har en vintät påse man kan dra över fingrarna. På huvudet klarar jag mig långt på olika tjocka pannband (har ett i windstoppermaterial om det blåser). Blir det riktigt kallt blir det valfri mössa, med halsskydd/balaklava.

Försöker använda kläder i syntet eller ull/ullblandning och undvika bomull så långt det går.

Jättebra svar! Tack :) blev klokare, får ta och börja kika runt lite redan nu.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Jag har en plan att fortsätta med min löpning i vinter, men vad behöver jag för kläder?
Är väldigt varm av mig när jag tränar, springer fortfarande med shorts.

Tänker ett par vintertights, tips på några bra?
Vad har man på överkroppen? Har ingen vettig jacka hemma tror jag..

Tips och knep osv osv sökes 😄
Jag kör vinterlöpartights från ull-Max. Vid kallare väder underställ under.
Underställ på överkroppen och olika tjocka jackor beroende på temperatur. Fleecemössa.
Skorna har jag mina vanliga och sätter på brodd när det är halkigt.
 
Jag använder också vintertights och har några tröjor som är liknande i materialet som funkar superbra. Inköpta på Lidl. Lite stora i storleken, så om det är minusgrader brukar jag ha en t-shirt under, bara för att få något som sluter tajtare runt kroppen och hindrar snålblåsten från att leta sig in. Vantar har jag ett par vindtäta, men brukar få ta av dem efter 5-10 minuter. Pannband om det blåser eller är minusgrader. Mössa typ aldrig, det blir för varmt.

Kan tillägga att jag bor i Skåne, så här är ofta mer fuktigt och råkalllt än klart väder med många minusgrader.
 
Är du med i gruppen ”springande tjejer” på fb? Annars rekommenderar jag varmt att gå med där.
 
Jag kör vinterlöpartights från ull-Max. Vid kallare väder underställ under.
Underställ på överkroppen och olika tjocka jackor beroende på temperatur. Fleecemössa.
Skorna har jag mina vanliga och sätter på brodd när det är halkigt.

Ullmax verkar vara en bra grej!
Skor kommer jag variera mellan mina vanliga och icebugs beroende på underlaget.
 
Nä inte det. Vad skrivs det ungefär om där? Tänker om det läggs upp mycket pass/resultat...
Precis om allt. Allt ifrån folk som är glada för att ha sprungit 1 km utan att stanna till typ elitlöpare.
De allra flesta väldigt ödmjuka och trevliga.
Väldigt go atmosfär.
Folk som ger och ber om tips. Som tex kläder, vilka skor folk gillar bäst?

Skadeproblematik.

Med mera med mera.
 
Icebugs och löpning i snö är ju fantastiskt! Köpte mina första icebugs förra vintern och de hann inte bli jättemycket använda pga saltade cykelvägar häromkring, men oj vad jag gillade dem. Hoppas på snö i vintern!
Kläder har du fått många bra tips om. Vindskydd över framkroppen är bra. Och att komma in snabbt sen efter rundan så man inte hinner bli kall av svetten. Den generella tanken om att klä sig vid löpning som att det är 10 grader varmare än termometern visar tycker jag funkar även på vintern.
 
Icebugs och löpning i snö är ju fantastiskt! Köpte mina första icebugs förra vintern och de hann inte bli jättemycket använda pga saltade cykelvägar häromkring, men oj vad jag gillade dem. Hoppas på snö i vintern!
Kläder har du fått många bra tips om. Vindskydd över framkroppen är bra. Och att komma in snabbt sen efter rundan så man inte hinner bli kall av svetten. Den generella tanken om att klä sig vid löpning som att det är 10 grader varmare än termometern visar tycker jag funkar även på vintern.

Här kommer det inte vara snöbrist iallafall :D
Bra tips!
 
Jag har en plan att fortsätta med min löpning i vinter, men vad behöver jag för kläder?
Är väldigt varm av mig när jag tränar, springer fortfarande med shorts.

Tänker ett par vintertights, tips på några bra?
Vad har man på överkroppen? Har ingen vettig jacka hemma tror jag..

Tips och knep osv osv sökes 😄
Älskar vinterlöpning! Jag springer ner till ca -15° Sen tycker jag det börjar påverka luftrören negativt trots buff över munnen/halsen.

Runt nollan så springer jag i mina vanliga tights, inga vintertights eller underställ dock tar jag sockar med skaft så jag inte blir bar om fotlederna. På överkroppen kör jag om det är vindstilla typ underställströja med lång ärm och väst som är fodrad upptill. Blåser det så åker fodrade dobsom R-90 jackan på. Mössa eller pannband så fort det går under 5°.
När det halkar ner runt -5 och lägre tar jag på mej längdskidbyxor med fodrad framsida, Dobsom vinterjackan och underställströja i merinoull och handledsvärmare, gillar inte vantar.
Viktigast av allt! Så fort det finns minsta risk för halka tar jag icebug skor med dubbar. Har brutit armen snor-illa (splitterfraktur med felläge😑) en gång pga halka och det vill jag inte riskera igen.

Kör hårt! Finns inget härligare än springa på packad snö i månsken😍
 
Ner till typ minus 5 sprang jag i vanliga tights i förra vintern. Kallare så hade jag ull-långkallingar under tights. På överkroppen hade jag underställströja med lång ärm, någon form av tjocktröja och vindjacka. Halsbuff, pannband och fingervantar på under nollan. Och så ice bugs på fötterna med vanliga strumpor. Jag är rätt frusen av mig så jag tyckte jag klarade mig med förvånansvärt lite kläder på mig trots minusgrader.
 
Stadium har både varmare löpartights och tröja som kan vara värt att titta på:


https://www.stadium.se/sport/lopning/loparklader/353646103/soc.w-run-warm-zip.neon-coral

https://www.stadium.se/sport/lopning/loparklader/353672101/soc.w-run-warm-ths.black

Länge sen jag sprang när det var riktigt kallt (lägre än -10) men jag brukade ha som ovan, fast två lager på överkroppen. Jag brukade också ha en lite tunnare mössa och vantar, ett par från SOC.

Blir också lätt varm när jag springer. Här i Skåne har jag vanliga tights även på vintern, två lager på överkroppen samt en tunn mössa. Ibland vantar men jag brukar bli för varm. Jag har mina vanliga skor men drar på mig ett par broddar när det är halt.
 
Nu är det länge sedan jag kunde jogga men när jag var aktiv sprang jag året runt en mil/dag dygnet runt och alla väder. Vintertid hade jag väst, pannband, vantar, undertröja och vanlig träningsoverall, hästens benreflexer och en i snöre om det var mörkt. Älskade att springa vintertid och sämst sommartid pga värmen. Mössa var för varmt men pannband perfekt, varm panna och varma öron.
 
Kolla på kläder för längdskidåkning, de passar bra för löpning när det är riktigt kallt. Jag har mest Crafts vinterlöpartights och längdtights (när det är som kallast även underställsbyxor under längdtights). Brukar ha softshelljacka i olika tjocklek. Icebugs. Airtrim om kallare än -15 men många använder den långt tidigare, vilket jag kanske borde.
 
Jag springer ju i princip inget längre, men minns att jag brukade ha ett par mjukisshorts över tightsen för att jag blev mest kall om rumpa och lår. Hade också en vindväst i reflex som var superbra som yttersta lager, men så bor jag ganska mycket längre söderut än du.
 
Jag har ett par vintertights från Fusion och en underställströja från Craft som bas. Craft som märke kan jag verkligen rekommendera. Lite dyrare men mycket bra kvalitet. Jag gillar väst eftersom jag vill vara varm på bröst och hals men ha armarna fria. Vid minusgrader tunn trikåmössa. Vind- och regntäta vantar.
 
Damasker/Gaiters! Så slipper man få skit i skorna! Älskar mina, använder de ofta även andra säsonger.
Tror mina är från Icebug.
Sök på damasker löpning, eller gaiters löpning. Kostar typ 200:- och är så värt.

Och glöm för guds skull inte reflexer! Elastiska benreflexer till häst tycker jag om att ha på benen, de sitter bra.
En reflexväst, eller en "sele" utöver det.
 
Kom att tänka på lite mera.
Har en tendens att bli kall om framlår och rumpa när jag springer, och därför gillar jag mina thermobyxor, då det är just där som de är mest fodrade. Har även ett par "boxers/cykelbyxmodell" merinounderställ, så att jag kan få extra värme just där, utan extra bylsighet runt knän.

Allt detta är sådant jag även har nytta av andra gånger också, som vid turskidning och vintervandring (och ridning) så det är välinvesterade pengar.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 300
Senast: Squie
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
856
Senast: Bison
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 892
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 493
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp