vinterlov - hur länge?

Messy

Trådstartare
kan man skicka sin häst på vintervila?
är 2 månader för lång tid?

jag har stått på ställe utan volt å ridhus, inge kul å halka runt på skogsvägar ändå...
+ att man är bra less på å ha häst mitt i vintern :crazy:
hästen kan ju fortfarande gå på bete på sommaren (å man rider..)

vad tycker ni?
 
Sv: vinterlov - hur länge?

Tja, varför inte? Men om du ställer av hästen helt så pass länge som två månader får du räkna med att det nog tar i princip lika lång tid att få den i fullkondis igen. Vet ju inte om du tävlar och tränar, eller om du mest rider fritidsridning. Ju högre prestationsnivå desto längre igång- och uppbyggnaqdsperiod.

Om du ställer av hästen så pass länge på vintern tycker jag också att det är viktigt att den får rejält med rolig, stimulerande utevistelse tillsammans med andra hästar i en lite större hage (alltså inte i en platt vinterrasthage på30*30 m).

Själv trappar jag ner på ridningen nov- jan, och rider bara ca 3 dagar i vecka per häst. Några veckor brukar de få stå helt. Jag rider däremot i princip hela sommaren, förutom om vi åker bort någon vecka och de får den vilan "på köpet". De går ute på gräs dygnet runt mellan ung 1 juni o 1 sept, men jag tycker det funkar bra att hålla dem tävlingsbara (LA- nivå, så det är ju inte OS det handlar om, direkt) ändå.
 
Sv: vinterlov - hur länge?

min är inte riktigt OS-klar ännu hon heller :p

ja det är väl just det med bra hage som är problemet... deras vinterhage är stor, men som en fotbollsplan, inget å direkt göra :(
man får kasta in lite granar å sånt...
 
Sv: vinterlov - hur länge?

Jag låter hellre mina hästar vila på vintern än på sommaren.
På sommaren har jag mer lust att träna hästarna, det är varmt och ingen is. Båda är igång nästan som vanligt.
Men dom brukar aldrig få vila helt och hållet, och med det menar jag bara gå i hagen och glo i en månad, vilar dom så blir det typ 2 veckor här och en vecka där. Och då brukar jag ta ut dom på promenader plus att dom går i hagen, men det kallar jag vila.
Jag har inte behövt planera in nån vila på ett bra tag, dom fixar det ändå genom att skada sig så att dom måste vila. :smirk: :crazy:
 
Sv: vinterlov - hur länge?

Mycket bättre att vila på vintern tycker jag! Då är det ju så äckligt ändå. Ca 3 veckor helvila sedan mjuk uppstart.
Släppa på bete är inte ens att tänka på eftersom förvandlingen till sprickfärdig ballong infinner sig.
 
Sv: vinterlov - hur länge?

bra, då får matte 6 veckor sydafrika i januari :angel:

Lazio: självklart! min har vilat sen oktober ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 146
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 205
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 909
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 565
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp