Vinterns och vårens bokbingo 2024

Islandshästryttare

Trådstartare
Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst!

Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista maj om ni inte tror det är för lång tid för 30 brickor? Hojta till isåfall så får jag be någon moderator redigera texten här om vi kortar ner perioden.

För dig som eventuellt inte varit med förut här finns ingen prestige i att få flest bingorader eller kryssa flest brickor. Här är tanken att vi inspireras och utmanas i vårt läsande eller lyssnande av böcker. Kanske hittar du en ny favoritförfattare som du inte visste fanns! Man väljer såklart format på boken själv, läs en gammal hederlig pappersbok, läsa en e-bok eller lyssna på en ljudbok. Allt är precis lika ok. Boken ska vara påbörjad eller avslutad någon gång inom bingots period, man kan alltså ha börjat läsa en bok innan idag så länge den avslutas någon gång framåt.


Motivering till varför man kryssat en bok på en ruta är obligatoriskt och det är även trevligt att läsa något om boken och vad man tyckte men inte helt obligatoriskt. Men blir en trevligare tråd att följa då tycker jag!


Det finns en ruta som heter "En bok på svenska förläggareföreningens topplista under bingots gång". Här väljer du en bok som kvalar in på deras topp fem på veckolistorna någon gång under bingots gång. Du kan välja bok från valfri kategori: skönlitteratur, barn, fack eller pocket.

Länk till denna topplista är:
https://forlaggare.se/topplistor/



I dessa miljövänliga tider med återvinning så har vi såklart en ruta där vi återanvänder kryss från tidigare bokbingo. I detta bingot väljer du en bok som någon kryssat i bokbingot från 2020 eller 2022 om du vill kryssa den rutan! :)

Med förhoppningar om ett roligt och inspirerande bingo där vi får dela med oss av roliga, spännande , intressanta och rysliga böcker till varandra.


bingo 2024 redigerad.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Måste säga att jag har faktiskt läst en hel del böcker som jag inte hade stött på annars tack vare bingot.
Antingen för att någon annan berättat om sina kryss, eller för att jag letat bok utifrån att den ska passa till något kryss. De flesta inom samma typer av böcker som jag mest läser, men inte enbart.

Är bra för mig att ha rapporterings- plikten/moroten också. Tänker faktiskt ibland under läsningen på vad jag ska säga om boken sedan. Och kul att läsa om andras böcker även när det är sådant som jag inte tror jag själv skulle gillat.

Gott nytt läsår, medkryssare! :)
 
Jag hänger på, men kommer inte försöka satsa på fullt bingo denna gången - finns det rutor som jag inte hittar någon bok som jag känner att jag är så intresserad av att läsa kommer jag hoppa över den (troligtvis svensk kvinnlig författare före 1930, förläggareföreningens topplista, utomeuropeiskt originalspråk etc - om jag känner mig själv rätt :p )

Jag känner dock att jag måste inflika att det är 36 rutor i krysset, och inte 30 ;)
 
Senast ändrad:
Jag hänger på, men kommer inte försöka satsa på fullt bingo denna gången - finns det rutor som jag inte hittar någon bok som jag känner att jag är så intresserad av att läsa kommer jag hoppa över den (troligtvis svensk kvinnlig författare före 1930, förläggareföreningens topplista, utomeuropeiskt originalspråk etc - om jag känner mig själv rätt :p )

Jag känner dock att jag måste inflika att det är 36 rutor i krysset, och inte 30 ;)


Jag kan inte räkna uppenbarligen tack för upplysningen om 36 rutor! Tar just nu flera starka mediciner som gör mig lite ofokuserad.
 
Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst!

Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång tid för 30 brickor? Hojta till isåfall så får jag be någon moderator redigera texten här om vi kortar ner perioden.

För dig som eventuellt inte varit med förut här finns ingen prestige i att få flest bingorader eller kryssa flest brickor. Här är tanken att vi inspireras och utmanas i vårt läsande eller lyssnande av böcker. Kanske hittar du en ny favoritförfattare som du inte visste fanns! Man väljer såklart format på boken själv, läs en gammal hederlig pappersbok, läsa en e-bok eller lyssna på en ljudbok. Allt är precis lika ok. Boken ska vara påbörjad eller avslutad någon gång inom bingots period, man kan alltså ha börjat läsa en bok innan idag så länge den avslutas någon gång framåt.


Motivering till varför man kryssat en bok på en ruta är obligatoriskt och det är även trevligt att läsa något om boken och vad man tyckte men inte helt obligatoriskt. Men blir en trevligare tråd att följa då tycker jag!


Det finns en ruta som heter "En bok på svenska förläggareföreningens topplista under bingots gång". Här väljer du en bok som kvalar in på deras topp fem på veckolistorna någon gång under bingots gång. Du kan välja bok från valfri kategori: skönlitteratur, barn, fack eller pocket.

Länk till denna topplista är:
https://forlaggare.se/topplistor/



I dessa miljövänliga tider med återvinning så har vi såklart en ruta där vi återanvänder kryss från tidigare bokbingo. I detta bingot väljer du en bok som någon kryssat i bokbingot från 2020 eller 2022 om du vill kryssa den rutan! :)

Med förhoppningar om ett roligt och inspirerande bingo där vi får dela med oss av roliga, spännande , intressanta och rysliga böcker till varandra.


Visa bifogad fil 135947

Det var längesen jag var med men ska försöka denna gången!
 
Då blir första krysset mitt!

Jag kryssar "en smittsam sjukdom nämns" med Guldet - hästarna, ryttarna och miraklet av Henrik Johnsson. Handlar om lagfinalen i hoppning på OS i Tokyo 2021 där Sverige tog guld. Pandemin nämns då det var anledningen att OS sköts upp ett år från 2020.

Boken är lite speciellt skriven och först tyckte jag inte om stilen, men när jag kom in i den kändes det rätt. Intressant trots att man vet hur det går. Lättläst. Kan rekommenderas, men nog ingen bok jag kommer läsa om.
1000004652.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 808
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 602
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp