Vinterpäls

M

Moppe

Vintern 01/02 så tappade plötsligt min ena häst sin vinterpäls i Januari :eek:. De går på lösdrift så de har rätt bra päls. Detta medförde täcke och ökad hömängd så han inte skulle frysa. Tyckte självklart att detta var konstigt då det inte var något fel på honom i övrigt.
Så kom hösten 02 och de andra började lägga vinterpäls men denna häst fick inte riktigt så mycket som han brukar. Han fick b-vitaminer och lite mer kraftfoder för att se om detta skulle hjälpa. Så var det inte och pälsen förblev lite halvtunn hela vintern.
Nu så ville jag vara lite förutseende men vet inte vad jag ska göra längre :confused:. Han är 18 år och jättepigg och glad. Än en gång så har de andra börjat få tjockare päls men inte han inte det är mest fjunit.
Är det någon som varit med om något liknande. Jag vet att detta kan ske på gamla hästar men 18 år är ju inte så där väldigt gammalt, åtminstånde inte på en fjording.

Mia persson
 
hmm...jag har hört att om man ger shy-feeder (eller va d heter) b-vitamin under en längre period så kan hästens pälssättningar "flippa ur". enligt personen i fråga så gällde d bara s-f, och d var ingen fara att ge det kortare perioder.
 
Hormonrubbning?

Har du analyserat hö så du vet att hästen får i sig allt den behöver?

Jag skulle dock kontakta en veterinär för ev. blodprov eller hur man nu tar reda på om det finns en hormonrubbning..
 

Liknande trådar

Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 101
Senast: skiesabove
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 153
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 698
Senast: Egonson_
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 750
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp