Vinterpälsen kvar i juni?

Mina fällde också väldigt sent i år (2 storhästar på lösdrift), dem har visserligen sommarpäls nu.
Men tror det beror på vårens väder, här har det varit , dag 1 - sol, dag 2 - regn, dag 3 - hagel/snö, dag 4 - sol, dag 5 - storm, dag 6 - hagel/snö, osv

Så tror helt enkelt det rubbat deras fällning när det varit regn/hagel/snö/storm/kallt under nästan hela våren.
 
Vi har ett gång ponnys i stallet som samtliga har kvar sin vinterpäls. De fäller men pälsen är fortfarande lång och tjock. Det känns ju helt onormalt, nu är vi ändå inne i juni!

Halvbloden i stallet (min och en till) har sommarpäls sedan länge. De har dock båda varit helklippta, men ändå.

Är det något med den här våren som stört ut ponnysarna? Känns ju märkligt när det är fem ponnys som alla fortfarande står med tjock päls, vad är oddsen för att alla skulle vara sjuka liksom?
En ponny har ppid och medicineras och det är den som ser mest normal ut..
Min ponny som var hälften islänning fällde inte helt långa pälsen sina kanske sista 5-6 år, dvs från då han var 24-25 år ca. Han var testad för PPID och inget var galet med honom på ngt vis. Han reds och var fräsch. Jag klippte honom året om IOM att han svettades av att bara stå i stallet annars. Man såg till att klippa så lite päls hann växa ut som insektsskydd sommartid.
Så ja, friska hästar kan bli så med åren.
 
Vi har två miniatyrer här som varit filtklippta +ben i vinter, de har bytt päls där de varit klippta men har mkt päls kvar av det som varit oklippt, de fäller för fullt, men det går långsamt.
 
Min shettis har också delar av pälsen kvar i år, mest på sidorna/ryggen medan halsen är klar. Han är tio, så absolut inte gammal. Våren har varit apkall här, den större ponnyn hade också vinterpäls kvar länge i år även om hon har tappat allt nu. Det har även varit en mycket kallare vinter här i år jämfört med de fyra år jag haft honom innan.
 
Jag tänker att om de alla går på samma lösdrift så kanske de haft sämre kvalitet av protein detta år? Eller, att den kalla våren krävt MER protein än annars och man inte tillgodosett det (alltså som misstag). Jag vet inte om det kan ske. Det är en spekulation från min sida.

Några har skrivit att den kalla våren kan ha med det hela att göra men det är ju ljuset som påverkar, inte kyla/värme, så det tror jag inte. I såfall skulle ju alla vi ha samma problem och om det inte är så, så borde inte alla ponnyer i samma hage ha problemet.
 
Jag tänker att om de alla går på samma lösdrift så kanske de haft sämre kvalitet av protein detta år? Eller, att den kalla våren krävt MER protein än annars och man inte tillgodosett det (alltså som misstag). Jag vet inte om det kan ske. Det är en spekulation från min sida.

Några har skrivit att den kalla våren kan ha med det hela att göra men det är ju ljuset som påverkar, inte kyla/värme, så det tror jag inte. I såfall skulle ju alla vi ha samma problem och om det inte är så, så borde inte alla ponnyer i samma hage ha problemet.
De går inte på lösdrift. Går i olika hagar och står uppstallade. Samma foder som tex min häst äter och hon har fällt som hon ska.
Däremot är det ju små ponnysar som inte får jättemycket mat, kanske att de fått för lite protein av den anledningen? Min häst har ju tex uträknad foderstat, det har nog inte ponnysarna i fråga.
 
Här noterade jag följande i år:
Jag är medveten om vad forskningen säger om fällning och ljus och att det inte ska vara korrelerat till kyla, men i år kom fällningen igång lite smått på mina för att sedan i princip helt avstanna när kylan slog till. De fällde båda klart lite senare än vanligt, tror jag (klara i början av juni).
Uträknade foderstater och båda har legat klart i överkant på proteinet hela vintern, så det känns inte sannolikt att det skulle vara proteinbrist som fick fälllningen att stanna av.
Lite spännande ändå, vad det kan bero på.
 
Här noterade jag följande i år:
Jag är medveten om vad forskningen säger om fällning och ljus och att det inte ska vara korrelerat till kyla, men i år kom fällningen igång lite smått på mina för att sedan i princip helt avstanna när kylan slog till. De fällde båda klart lite senare än vanligt, tror jag (klara i början av juni).
Uträknade foderstater och båda har legat klart i överkant på proteinet hela vintern, så det känns inte sannolikt att det skulle vara proteinbrist som fick fälllningen att stanna av.
Lite spännande ändå, vad det kan bero på.
Ja jag tycker också att det är tydligt att kylan påverkar!
Det är väl en kombination av ljus och temperatur som avgör?
 
Ja jag tycker också att det är tydligt att kylan påverkar!
Det är väl en kombination av ljus och temperatur som avgör?
Ja precis, en kombination. Vore väldigt dumt av evolutionen att låta hästarna frysa :)

Mina tre har fällt i omgångar, där ena shettisen med mycket vinterpäls började långt tidigare än de andra.
 
Ja jag tycker också att det är tydligt att kylan påverkar!
Det är väl en kombination av ljus och temperatur som avgör?
Alltså. Jag kan inte låta bli att anse att evolutionen varit lite puckad om så inte är fallet... :angel: Typ, nu är det 20 minusgrader men ljuset säger att vi ska ha sommarpäls så atte...
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 551
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·
Hästvård Reagerade på att min kompis ponnyer alla fäller så otroligt dåligt. Vi är snart i mitten på juli och ingen av hennes tre ponnyer har...
2
Svar
27
· Visningar
2 687
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp