Vinterpälsen kvar i juni?

MiniLi

Trådstartare
Vi har ett gång ponnys i stallet som samtliga har kvar sin vinterpäls. De fäller men pälsen är fortfarande lång och tjock. Det känns ju helt onormalt, nu är vi ändå inne i juni!

Halvbloden i stallet (min och en till) har sommarpäls sedan länge. De har dock båda varit helklippta, men ändå.

Är det något med den här våren som stört ut ponnysarna? Känns ju märkligt när det är fem ponnys som alla fortfarande står med tjock päls, vad är oddsen för att alla skulle vara sjuka liksom?
En ponny har ppid och medicineras och det är den som ser mest normal ut..
 
Lite vinterpäls kvar har min islandshäst kvar på de oklippta partierna.
Men lång tjock päls kräver utredning.
Inte ok att rida i denna värmen på pälsiga hästar.
 
Vi har ett gång ponnys i stallet som samtliga har kvar sin vinterpäls. De fäller men pälsen är fortfarande lång och tjock. Det känns ju helt onormalt, nu är vi ändå inne i juni!

Halvbloden i stallet (min och en till) har sommarpäls sedan länge. De har dock båda varit helklippta, men ändå.

Är det något med den här våren som stört ut ponnysarna? Känns ju märkligt när det är fem ponnys som alla fortfarande står med tjock päls, vad är oddsen för att alla skulle vara sjuka liksom?
En ponny har ppid och medicineras och det är den som ser mest normal ut..
Vår ponny är rätt pälsig även med sommarpäls. Men I ett stall med 15 ponnyer har alla fällt all vinterpäls. Nåt låter konstigt...
 
Nu vet jag inte vad för ponnys det rör sig om men många shetlandsponnys fäller sent. Har själv en som håller på att släppa det sista av vinterpälsen nu. Sedan börjar de jobba på vinterpälsen i augusti typ, så det går bara runt hela tiden 🙃
 
Nu vet jag inte vad för ponnys det rör sig om men många shetlandsponnys fäller sent. Har själv en som håller på att släppa det sista av vinterpälsen nu. Sedan börjar de jobba på vinterpälsen i augusti typ, så det går bara runt hela tiden 🙃
Nej det är lite större ponnysar, inga shettisar..
 
Mitt halvblod har alltid vinterpäls - året runt utom en kort, kort stund när han är nyfälld, vilket inträffar olika månader varje år, oftast i mars men händer även att han väntar till i juni Har varit så sen han var ung. Mycket märkligt.
 
Mitt halvblod har alltid vinterpäls - året runt utom en kort, kort stund när han är nyfälld, vilket inträffar olika månader varje år, oftast i mars men händer även att han väntar till i juni Har varit så sen han var ung. Mycket märkligt.
Konstigt verkligen!
 
Shettisen och isisen i stallet har också mycket päls kvar i år. Min unghäst som går på lösdrift har precis släppt sista vinterpälaen. Känns som det har med den kalla våren att göra.
 
Det var ju märkligt. Min gamla ponny fällde typ i juni från det han fyllde 28 till han dog men då kan ju det inte vara huvudanledningen tänker jag.
Nej, några är typ 10-15 år tror jag och det är ju ingen ålder på det sättet!

Ingen av ponnysarna är min så jag är mest nyfiken..
 
Min häst släppte all vinterpäls (trodde jag) runt nyår, veterinären höll i mitten av januari med om att det var exceptionellt tidigt men att det finns variation mellan individer. Sen satte han tydligen igång med att odla päls igen så han var rätt långhårig (och tät i pälsen!) april. Är nu mitt i bästa fällningstid (igen). Vet inte riktigt varför han kör tre pälsbyten i år men veterinären verkar inte oroad så jag försöker sitta lugnt i båten jag med...
 
Min shettis och mitt russ har inte fällt färdigt än i år. Tror att det har varit vädret. Har hört många i min närhet som har uttryckt liknande; dvs att ffa ponnysarna har kvar pälsen länge i år.
 
Min shettis och mitt russ har inte fällt färdigt än i år. Tror att det har varit vädret. Har hört många i min närhet som har uttryckt liknande; dvs att ffa ponnysarna har kvar pälsen länge i år.
Skönt att höra att det är fler, minskar ju risken att det är något fel på dem 😊
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 551
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 477
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·
Hästvård Reagerade på att min kompis ponnyer alla fäller så otroligt dåligt. Vi är snart i mitten på juli och ingen av hennes tre ponnyer har...
2
Svar
27
· Visningar
2 687
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp