Vinterresa 2016

escodobe

Trådstartare
Eftersom jag redan hunnit planera ungefär varje timme av resan till island i maj så behöver jag nu satsa på vintersemestern 2016. Min plan hela tiden har egentligen varit Tobago där jag var 2014 som jag tror skulle passa min sambo perfekt, men nu får jag lite kalla fötter, det är mycket pengar för att besöka ett ställe jag redan varit på. Det är inte helt lätt, för var det bara upp till mig så finns det sådär 20-30 stycken resmål som jag vill åka till...
Jag kommer åka på resor utan sambon, men nu behöver jag tips på en resa som gör oss båda nöjda.


Önskelista
Cirka 10 dagar (Kan inte vara bort mycket längre på grund av husdjuren, så Australien får vänta)
Intressant natur och spännande djur. Detta är viktigt.
Lugnt tempo utan hysteriskt med trafik eller människor och inte alltför "jobbigt" att exempelvis handla mat eller ta sig runt. (Här ryker många av mina önskade resmål!)
Intressant kultur och/eller museum, gärna lite halvudda (Vi är inte kräsna, vi har till och med titta på en utställning om ryamattor eftersom vi åkte förbi och ändå behövde en paus.)
Såpass soligt och varmt i november/december att man gå i kortärmat.
Inte mer än cirka 15000kr per person för resa+hotell.

Vad vi inte vill ha
Stora hotellkomplex med all inclusive, vi bor hellre på ett charmigt och lite halvskabbigt ställe än i ett turistgetto.
Paaaaaaaaaarty och nattklubbar
Folk som drar i en eller vill sälja saker hela tiden.
Storstad
Brist på natur och saker att göra, vi vill inte bara ligga vid poolen/stranden.
 
Everglades och kombinera med Key West? Kan vara väl mkt trafik kanske men inte väl framme på Key West.

Pris borde gå att fixa m lågprisflyg till Florida hyra bil och bo billigt.
 
Spånar vidare. Vandra i ngn nationalpark och sova i camp? Land med hyfsad värme den årstiden?

Typ USA igen.

Kap Verde ska vara fint och lugnt men har inte varit där själv.
 
Kap verde verkar tråkigt, mest sandstrand har jag förstått.
Everglades skulle kunna vara något. Vi fjällvandrar varje sommar och sover i eget tält. Det kan vi göra ner till ett par minusgrader. Det är trevligare att sova i tält i kyla än värme :-)
 
Kollat något på Sydostasien? Kanske Sri Lanka, Borneo, Malaysia eller Kambodja kunde vara något?
 
Eftersom jag redan hunnit planera ungefär varje timme av resan till island i maj så behöver jag nu satsa på vintersemestern 2016. Min plan hela tiden har egentligen varit Tobago där jag var 2014 som jag tror skulle passa min sambo perfekt, men nu får jag lite kalla fötter, det är mycket pengar för att besöka ett ställe jag redan varit på. Det är inte helt lätt, för var det bara upp till mig så finns det sådär 20-30 stycken resmål som jag vill åka till...
Jag kommer åka på resor utan sambon, men nu behöver jag tips på en resa som gör oss båda nöjda.


Önskelista
Cirka 10 dagar (Kan inte vara bort mycket längre på grund av husdjuren, så Australien får vänta)
Intressant natur och spännande djur. Detta är viktigt.
Lugnt tempo utan hysteriskt med trafik eller människor och inte alltför "jobbigt" att exempelvis handla mat eller ta sig runt. (Här ryker många av mina önskade resmål!)
Intressant kultur och/eller museum, gärna lite halvudda (Vi är inte kräsna, vi har till och med titta på en utställning om ryamattor eftersom vi åkte förbi och ändå behövde en paus.)
Såpass soligt och varmt i november/december att man gå i kortärmat.
Inte mer än cirka 15000kr per person för resa+hotell.

Vad vi inte vill ha
Stora hotellkomplex med all inclusive, vi bor hellre på ett charmigt och lite halvskabbigt ställe än i ett turistgetto.
Paaaaaaaaaarty och nattklubbar
Folk som drar i en eller vill sälja saker hela tiden.
Storstad
Brist på natur och saker att göra, vi vill inte bara ligga vid poolen/stranden.
Sydafrika stämmer på de flesta punkterna
 
Jag har varit i Australien över tio dagar. Så långt är det inte....
Mexico är trevligt!
Cambodja skulle jag gärna se igen, men inte Phnom Penh
Karibien är alltid rätt ❤️
 
Jag gillade Sri Lanka för att det fanns en slags hemtrevlig lunk där.Det var lite Indien med färger och stoj och elefanter i parad, men ändå ganska avspänt. (Nu har jag inte varit i Indien i någon större utsträckning, så det finns säkert sådana platser där också.) Jag tyckte vegetationen var lagom, det var varmt men utan att bli för torrt och bränt, det fanns väldigt mycket intressanta växter och en del djur. Det fanns gamla trädgårdar, vackra hus, nationalparker, stränder, floder. Om jag får bli lite poetisk så fanns det också en väldigt speciell eftermiddags/middagssol som jag tyckte mycket om. Det enda negativa var egentligen maten som var väldigt tråkig. Den kändes inte genuin och inga färska råvaror stack ut, det var mest olikfärgade smeter med ris. Troligtvis är de flesta restauranger avsedda främst för turister.
 
Jag gillade Sri Lanka för att det fanns en slags hemtrevlig lunk där.Det var lite Indien med färger och stoj och elefanter i parad, men ändå ganska avspänt. (Nu har jag inte varit i Indien i någon större utsträckning, så det finns säkert sådana platser där också.) Jag tyckte vegetationen var lagom, det var varmt men utan att bli för torrt och bränt, det fanns väldigt mycket intressanta växter och en del djur. Det fanns gamla trädgårdar, vackra hus, nationalparker, stränder, floder. Om jag får bli lite poetisk så fanns det också en väldigt speciell eftermiddags/middagssol som jag tyckte mycket om. Det enda negativa var egentligen maten som var väldigt tråkig. Den kändes inte genuin och inga färska råvaror stack ut, det var mest olikfärgade smeter med ris. Troligtvis är de flesta restauranger avsedda främst för turister.
Jag är nu såld på sri lanka. Den stora frågan är om det kan vara för brötigt med för mycket folk och intryck för min känsliga sambo som tycker det var jobbigt med restauranginkastarna på madeira; )
 
Jag är nu såld på sri lanka. Den stora frågan är om det kan vara för brötigt med för mycket folk och intryck för min känsliga sambo som tycker det var jobbigt med restauranginkastarna på madeira; )
Nu har jag inte varit på Sri Lanka - men det där Asienbrötet är väldigt speciellt, tror jag. Jag har varit i det i Indien och Thailand och efter det är det vad jag längtar till på vintern. Längtar aldrig till Dubai, Oman m fl "tjusigare" ställen.
 
Nu har jag inte varit på Sri Lanka - men det där Asienbrötet är väldigt speciellt, tror jag. Jag har varit i det i Indien och Thailand och efter det är det vad jag längtar till på vintern. Längtar aldrig till Dubai, Oman m fl "tjusigare" ställen.
Ja han har ingen önskan om att åka till tjusigare ställen, detskulle haninte heller vara bekväm med. Önskan är mer åt "lugn och ro" hållet. Han hade i princip inte rest någonstans överhuvudtaget innan han träffade mig. Han hade varit i Danmark en gång och Berlin en gång. Aldrig suttit i ett flygplan... Jag håller på att vänja in honom i tjusningen med att resa. Så jag vill inte chocka honom för mycket.
 
Jag är nu såld på sri lanka. Den stora frågan är om det kan vara för brötigt med för mycket folk och intryck för min känsliga sambo som tycker det var jobbigt med restauranginkastarna på madeira; )

Svar nej, jag tror inte att du behöver oroa dig. De enda som var lite "på" var de klassiska strandförsäljarna, men även de var trevliga. Vi var hemma och drack te hos en och fick se hur han bodde, han mailar mig fortfarande ibland. Övrigt folk hjälpte till om man frågade, men var absolut inte påflugna eller jobbiga.
 
Svar nej, jag tror inte att du behöver oroa dig. De enda som var lite "på" var de klassiska strandförsäljarna, men även de var trevliga. Vi var hemma och drack te hos en och fick se hur han bodde, han mailar mig fortfarande ibland. Övrigt folk hjälpte till om man frågade, men var absolut inte påflugna eller jobbiga.
Så bra det är just påflugenheten och allmänt "stim" jag tror han skulle tycka vore jobbigt. Jag tänker ju att om det nu är billigt så kan man kanske underlätta genom att tex hyra chaufför med bil för längre utflykter än publika färdmedel.
 
Det blir Tobago i november. Köpte biljetter idag. Det var det resmålet som sambonhade minst invändningar mot, trots att jag under veckan försökt slänga in New Orleans som en joker i leken... Jag får helt enkelt se det som en möjlighet att övertyga honom att vilja åka fler resmål men han säger att jag helt enkelt kommer få resa på egen hand till 90%av min resmålslista. Men till Hardangervidda och Rjukan åker vi i augusti. Skagen ska jag och hunden göra.
Sen får jag längta till nytt år och nya semesterdagar. Pundet ligger ju lågt...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi gav min mamma en resa i julklapp. Tanken va att hon kunde få åka till nåt ställe över sin födelsedag (i mars) men det är inte tvunget...
2
Svar
38
· Visningar
2 080
Senast: Thomasine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp