Bukefalos 28 år!

Vinterresa !

johannas

Trådstartare
Hejsan alla glada!

Jag sitter och funderar på vart man ska ta och åka i vinter på semester. Har ni redan bokat er semester i höst/vinter eller väntar ni? Jag hade själv tänkt att försöka ta en lång semester utomlands i år, men vet inte riktigt vart ännu.

Har ni några bra tips på land man kan åka till i ungefär en månad? Behöver inte vara superbilligt.

Tacksam för alla tips =)
 
Vill gärna fly till varmare länder denna vintern om möjligheten finns. oktober, november, januari, februari är så deprimerande med mörker, rusk och regn. Drömmen hade varit att lämna Sverige de månaderna ;)
 
Hejsan alla glada!

Jag sitter och funderar på vart man ska ta och åka i vinter på semester. Har ni redan bokat er semester i höst/vinter eller väntar ni? Jag hade själv tänkt att försöka ta en lång semester utomlands i år, men vet inte riktigt vart ännu.

Har ni några bra tips på land man kan åka till i ungefär en månad? Behöver inte vara superbilligt.

Tacksam för alla tips =)

Sri Lanka kanske? Vackert, vänligt, billigt och massor att göra.
 
Hejsan alla glada!

Jag sitter och funderar på vart man ska ta och åka i vinter på semester. Har ni redan bokat er semester i höst/vinter eller väntar ni? Jag hade själv tänkt att försöka ta en lång semester utomlands i år, men vet inte riktigt vart ännu.

Har ni några bra tips på land man kan åka till i ungefär en månad? Behöver inte vara superbilligt.

Tacksam för alla tips =)

Har inte bokat någonting, men det lutar åt en weekend eller liknande till antingen Köpenhamn eller någon tysk stad då jag lovat att bjuda min mamma på "resa till julmarknad i annat land än Sverige" i 50-års present. Jag är en person som älskar vintern så jag skulle för allt i livet inte vilja lämna Sverige/norra europa och åka dit det är varmt, om jag skulle åka någonstans så skulle det vara just Tyskland/Danmark/Finland/Norge etc och gå på massor utav mysiga marknader :D
 
Jag och sambon hoppade över resan nu i sommar då vi bara hade 1vecka och skulle flytta då, så till vintern är det bokat 1vecka all inclusive till kap verde :love: Åker morgonen den 15 dec!
 
Sri lanka hade varit superhäftigt att resa till! Vi har kollat lite på Sydafrika nu och det verkar ju vara väldigt spännande land att resa i, och det verkar ju vara säkrare än vad man hade trott.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag drar till Perth i en vecka när jag fyller 30 :) men det är lite närmare resväg för mig än för er kanske ;) det är dock snorvarmt här mest hela tiden så mitt enda krav var att stället jag skulle åka till hade en bra vän närvarandes :D

Annars skulle jag nog vilja säga Taiwan. Inte så välkänt som resmål kanske, men helt underbar mat. Lätt att resa omkring och väldigt varierande natur. Däremot vet jag inte hur vädret är under hösten eller vintern, just nu är det väl typhoon säsong så bör nog undvikas :)
 
Jag rekommenderar kombinera safari, Zanzibar och bergsgorillor med Rosa bussarna. De har en hel del andra resor i vinter också om inte Afrika lockar. Förutsätter dock att man är ok med att bo lite primitivt.
 
Thailand kanske låter som ett tråkigt tips men det är verkligen FANTASTISKT på sina ställen. Jag och sambon var där en månad i vintras. Ett minne för livet och absolut inget jag ångrar. Vi fick se ställen jag bara trodde fanns på vykort. Dessutom är det så billigt där nere så man behöver ju definitivt inte leva snålt.

Vi hittade på utflykter och saker varenda dag i stort sätt, åt alla måltider ute och ändå gjorde vi bara av med ca 25000 per pers. då är resa och boende inräknat. Det är inte mycket för en resa i 4 veckor!
Där finns ju möjlighet till allt, om man hellre vill vara i storstaden är ju Bangkok otroligt stort och en upplevelse i sig. Annars är ju stränder och natur också superfint. Vill man inte vara mitt i turismen kan man hyra en longtailboat med chaufför (kapten?) för en dag och åka till mindre obebodda öar själv. Otroligt turistvänligt.

Krabi och Ao Nang är favoritstället. såååå otroligt fint, och öarna runt om är också underbara. Skulle kunna skriva i evigheter för vi hittade på så otroligt mycket ;)

Här är en bild ifrån en av småöarna påväg till en större. En såkallad dagsutflykt för kanske 150kr per person, då var man iväg en heldag och fick mat och sånt också. Det var såna här dagsutflykter vi gjorde i stort sett hela tiden. Det finns mängder att välja på beroende på vart i Thailand man är :)

1517662_10202945573858132_449244233_n_53c64424e087c331bbed6070.jpg
 
Costa Rica har jag fått rekomderat som det optimala resemålet, och skulle gärna vilja åka till själv. Det finns olika slags naturtyper och allt på relativt liten yta. Landet är säkert och trevligt att resa i enligt vännen som varit där en del.
 
http://www.campsbaysouthafrica.comSri lanka hade varit superhäftigt att resa till! Vi har kollat lite på Sydafrika nu och det verkar ju vara väldigt spännande land att resa i, och det verkar ju vara säkrare än vad man hade trott. Speciellt i vissa delar av landet såklart. Vi har kollat in det här stället som ska vara säkert och tryggt, www.campsbaysouthafrica.com
Lite sen på bollen här, men jag såg just ditt inlägg... Jag var i Camps Bay vintern 2010 och kan säga att det är ett vackert område men att det också är väldigt turistigt. Det är liksom väldigt tydligt att det är just inom de kvadratkilometrarna som alla turister hänger, och kommer du så bara några hundra meter ifrån huvudgatan är du fort ute i kåkstaden igen. Det tyckte jag kändes lite jobbigt, men det var å andra sidan också ett tryggt och fint område att bo i. Vi åkte på turer till både vingårdar, safari, Kapstaden city, Table Mountain och Godahoppsudden vilket kändes nära och lättillgängligt alltihop. Vill dock varna för att det är svinkallt i vattnet (runt 15 grader under högsäsongen när vi var där) och rätt starka vågor, så är det lugna behagliga havsbad du letar efter rekommenderar jag nog östkusten av landet istället.
 
Lite sen på bollen här, men jag såg just ditt inlägg... Jag var i Camps Bay vintern 2010 och kan säga att det är ett vackert område men att det också är väldigt turistigt. Det är liksom väldigt tydligt att det är just inom de kvadratkilometrarna som alla turister hänger, och kommer du så bara några hundra meter ifrån huvudgatan är du fort ute i kåkstaden igen. Det tyckte jag kändes lite jobbigt, men det var å andra sidan också ett tryggt och fint område att bo i. Vi åkte på turer till både vingårdar, safari, Kapstaden city, Table Mountain och Godahoppsudden vilket kändes nära och lättillgängligt alltihop. Vill dock varna för att det är svinkallt i vattnet (runt 15 grader under högsäsongen när vi var där) och rätt starka vågor, så är det lugna behagliga havsbad du letar efter rekommenderar jag nog östkusten av landet istället.

Gud vad ni upplevde mycket kul! Jag skulle jättegärna åka till Camps Bay också, det ligger väl väldigt nära Kapstaden och alla de andra resmålen du nämnde? Bodde ni i den villan som Johanna länkade till? Såg ju helt otroligt vackert ut, men kallt i vattnet gör inte mig något. Jag är ändå ingen storbadare faktiskt =) En jacuzzi räcker bra för mig.
 
Nu börjar jag bli riktigt sugen på att boka en resa men det är så svårt att välja tycker jag! Jag tänkte först Thailand, men har nu kollat lite på Bali. Sydafrika kollade jag på lite idag också, verkar vara billigast att flyga dit av mina tre alternativ.

Någon som har bokat resa i vinter? Vart ska ni och varför? :D Ge mig tips!
 
Åh jag har inte bokat något men om jag skulle boka något i vinter så hade jag antingen valt Bali (har en vän som har rest runt där ett tag och är supernöjd) eller Sri lanka som vi vart mycket inne på att resa till innan eller USA som vi älskar. :)

Jag får vänta till april då drar vi till NY-kryssning i Karibien- Orlando. Om man gillar de karibiska öarna och kryssning så skall det ju vara bra. Vilket man ju även kan göra i vinter :)
 
Ridresor, t.ex. med HorseXplore är toppen. Var i Mexiko nyss och kan bara rekommendera resmålet.
 
Bokade just Tobago för 4500 kr.:-) apollo har en superdrive nu, såg att det fanns platser kvar 16/12 för det priset. Fick med mig en bukefalist ockaå.;-)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
338
Senast: __sofia__
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 056
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 021
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
353
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp